Afgelopen september was het weer zo ver: het evenement BrightonSEO. Wij, Kai en Hein, vlogen tezamen met vakgenoten uit alle windstreken af naar ‘London by the sea’ om lezingen van diverse interessante sprekers bij te wonen. Tijdens dit event spijkerden we niet alleen onze kennis van SEO bij, ook verkregen we mooie inzichten die we graag met jullie delen. Sta je te springen om meer te lezen over onze ervaringen bij een van de grootste SEO-events ter wereld? Hieronder lees je alle ins en outs van BrightonSEO 2023!
Na het lezen van dit blog weet jij:
Voor de niet-kenners onder ons: BrightonSEO is een groot evenement dat zich richt op zoekmachinemarketing en vindt plaats in het Brighton Centre (Engeland). Als dat al niet bruisend genoeg klinkt, wordt het evenement ook wel ‘the world’s largest search marketing conference’ genoemd. Dat zijn veelbelovende woorden.
Dit jaar vond BrightonSEO plaats op 14 en 15 september 2023. We hadden maar liefst twee volle dagen met activiteiten en interessante sessies voor zoekmachinemarketeers voor de boeg dus! Hier kregen we de kans om te netwerken, nieuwe kennis op te doen en onze vaardigheden te verbeteren.
Ready to go! We spraken af op Schiphol en binnen een kleine 5 minuten waren we door de douane- en paspoortcontrole. Hier liepen we onze vrienden van onlinemarketingbureau NeoSEM tegen het lijf. Altijd goed om bekende gezichten te zien bij dit soort evenementen.
Na ongeveer 1,5 uur waren we ready for take-off en om 15.00 uur lokale tijd landden we in Londen. Op naar Brighton met de trein, spullen droppen in het hotel en de stad verkennen!
De eerste avond belandden we bij een gezellig Aziatisch restaurant, vergezeld door onze vrienden van NeoSEM. BrightonSEO werd hier ingeluid met een lekker hapje én biertje. We vervolgden onze avond bij de pre-borrel van BrightonSEO bij Patters. Uiteraard gingen we op tijd naar het hotel, zodat we de volgende dag fris en fruitig waren voor de start van het event. En daar hadden we zin in!
Na een gezellige eerste avond was BrightonSEO officieel begonnen. Tijd om twee dagen optimaal te leren en te netwerken met gepassioneerde collega’s uit het vak. De belangrijkste inzichten? We delen ze hieronder.
“Intent is king”, de eerste learning van BrightonSEO. In de lezing van Meg Green leerden we alles over het verschil in zoekintentie voor diverse doelgroepen. Bijvoorbeeld iets waarmee de zoekintentie kan samenhangen: generatie.
Neem Generatie X: zij heeft een grotere behoefte aan reviews en doet vaker aankopen in fysieke winkels. Millenials daarentegen, brengen meer tijd door op hun mobiel en sociale media én hebben een hogere interesse in duurzaamheid.
Naast dat generatie een rol speelt bij het bepalen van een zoekintentie, kan de zoekintentie volgens Meg ook samenhangen met de specifieke zoekterm die iemand intypt in Google. Zo hebben de gelijknamige onderwerpen “jurk”, “zwarte jurk” en “trouwjurk” alle drie een totaal andere zoekintentie met een geheel andere doelgroep. Meg geeft aan dat het daarom belangrijk is om de zoekwoorden goed af te stemmen op jouw doelgroep en deze te ontwikkelen op basis van de juiste zoekintentie.
Meg Green eindigde haar lezing met een knaller: “Digital real estate: if you don’t, others will”. Volgens Meg is jouw strategie voor 2023-2024 niet compleet zonder de toevoeging van videocontent; videocontent is boeiender, meer dimensionaal en informatiever dan tekst alleen. Wil jij geen ruimte mislopen in de SERP, dan zijn video’s dus een absolute musthave om je merk beter zichtbaar te maken.
Quick-wins zijn altijd welkom. Zeker als ze van Ahrefs komen; één van de meest gebruikte tools voor SEO. Deze learning van Andrei Tit – werkzaam bij Ahrefs – is volgens ons daarom niet te missen in ons lijstje van de belangrijkste take-aways van Brighton. Tijdens zijn lezing deelde hij de volgende ‘quick wins’, die je direct kunt toepassen voor jouw website:
Hoe je een perfecte ‘digital strategy’ inricht? Dat vertelde Emily Long in haar lezing en daarmee werd dit onze derde learning van BrightonSEO. In het model hierboven zie je hoe Emily een digitale strategie onderverdeelt in vier fases: why, who, what en how. Dat werkt als volgt:
Breng eerst in kaart wat je wilt bereiken (why), bepaal je doelgroep (who) en specificeer vervolgens wat je wilt/kunt doen om je doel ook daadwerkelijk te behalen (what). Bij de ‘how’ kies je vervolgens uit maximaal drie campagnes die je kunt inzetten voor het bereiken van je doel. Je bepaalt dus wat het beste zal werken om jouw ‘why’ te behalen.
De moraal van het verhaal: jouw digital strategy hangt in de basis af van wat jouw uiteindelijke doel is.
Chima Mmeje gaf een presentatie over hoe je je cluster content naar een hoger niveau tilt. Oftewel: hoe je alle pagina’s op je website die gerelateerd zijn aan elkaar/hetzelfde onderwerp hebben, maar specifiek zijn ingericht op één keyword/deelonderwerp, nóg beter maakt.
De belangrijkste learning? Chima vertelde dat het vooral belangrijk is dat je inspeelt op de customer journey en dat je voor iedere klantreisfase een aparte webpagina aanmaakt. Op die manier bied je je websitebezoekers precies de informatie die ze op dát moment van hun klantreis nodig hebben. Daarmee vergroot je de betrokkenheid, verlaag je de bounce rate (het aantal mensen dat de website snel verlaat) én raken je bezoekers sneller in de verleiding een transactie te doen. Daarnaast toon je hiermee je expertise aan zowel consumenten als zoekmachines, die je zullen beschouwen als een betrouwbare autoriteit (E-E-A-T).
Negeer niet alle zoekwoorden zonder zoekvolume. Een belangrijke learning uit de lezing van Kapwom Dingis. Volgens Kapwom kunnen vragen of topics van bezoekers waar geen volume op zit ook zeer relevant zijn voor Google. Vooral long tail zoekwoorden kunnen erg interessant zijn om aan bepaalde behoeften van de bezoeker te voldoen.
Maar hoe ontdek je dan deze behoefte van de bezoeker? Als tip gaf Kapwom gebruik te maken van Google Autocomplete. Automatisch aanvullen is een functie binnen Google Zoeken, waarmee zoekopdrachten automatisch aangevuld worden met een voorspelling van de zoekopdracht. De geautomatiseerde systemen van Google genereren voorspellingen waarmee mensen snel hun zoekopdracht kunnen voltooien. Een ander hulpmiddel om de behoefte van bezoekers te achterhalen is door Google Trends in te zetten.
We hoopten dat we de knaller voor het laatst konden bewaren en alle geheimen van de one and only John Mueller te delen. Helaas gingen we met lege handen naar huis: we hebben in anderhalf uur nog nooit zo vaak ‘it depends’ gehoord.
Gelukkig kwam er – naast deze teleurstelling – nog wel een nuttige learning uit de conversatie tussen John Mueller en Billie Geena rollen. Volgens John is het namelijk prima om AI, zoals ChatGPT, te gebruiken voor copywriting. Mits je natuurlijk waarde blijft toevoegen voor je bezoekers. Goed nieuws voor de AI-gebruikers onder ons.
Wel geeft John als belangrijke tip om eerst degelijk onderzoek te doen voordat je de AI-tool een concrete opdracht kunt geven. Hij waarschuwde voor het GIGO-fenomeen (Garbage In, Garbage Out): geef je geen goede input, dan zul je ook geen goede output krijgen.
Overigens bracht Google tijdens het gesprek tussen John Mueller en Billie Geena een nieuwe update uit: Helpfull Content Update. Zou het toeval zijn geweest?
Minstens zes interessante learnings rijker maakten we na twee dagen weer koers naar Amsterdam. En we konden concluderen: BrightonSEO is zeker een aanrader voor wie SEO-liefhebber is. Kennis opdoen, netwerken met andere SEO-fanaten en je laten inspireren door de nieuwste inzichten: dé ingrediënten om weer een extra optimalisatieslag te kunnen maken online!
Mocht je na het lezen van deze blog nu denken: goh, dat BrightonSEO lijkt mij wel wat. Blok dan vooral de toekomstige evenementen in je agenda: