Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Zoekmachine optimalisatie met WordPress

Geschreven door , op 15 januari 2015, in Strategie, Techniek, Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

In een eerder geplaatst artikel, keken we naar het belang van een goed CMS als basis voor een betere vindbaarheid in Google en andere zoekmachines. In navolging van dat artikel zoomen we vandaag in op WordPress. WordPress is een CMS dat we bij DoubleSmart vaak gebruiken als klanten een website laten bouwen waarbij vindbaarheid een belangrijke rol speelt.

In dit artikel vertel ik waarom juist WordPress een goede basis is voor zoekmachine optimalisatie, hoe je je concurrenten de loef af kunt afsteken als het gaat om topposities in Google en als laatste passeren een aantal handige SEO plug-ins de revue.

Waarom helpt WordPress je aan topposities in Google?

WordPress staat bekend als een erg gebruiksvriendelijk content management systeem. Het CMS heeft sinds haar start altijd gehamerd op het makkelijk plaatsen van content. Deze content is daarbij ook nog eens gemakkelijk te optimaliseren voor de bots van de zoekmachine (lees hier meer over in het artikel over content marketing). Hierin is WordPress echter niet uniek, er zijn meerdere systemen waarbij het gemakkelijk is om zoekmachine vriendelijke content te plaatsen.

WordPress voldoet echter op meerdere fronten aan de eisen van Google. Technisch zit WordPress namelijk goed in elkaar. Deze techniek begint met urls die goed leesbaar zijn voor Google, maar gaat door tot in de code van de website. Met WordPress kun je een schone code creren die goed te indexeren is door Google en andere zoekmachines. Ook hierin zijn er weer CMS systemen die dit net zo goed (of beter) doen als (dan) WordPress, maar deze systemen laten vaak op andere vlakken weer punten vallen.

Daarnaast wordt WordPress steeds verbeterd door duizenden professionals en hobbyisten. Hierdoor loop je met WordPress nooit achter de feiten aan. Bovendien is het makkelijk te configureren met social media. Dit is niet voor ieder bedrijf een must, maar is dus wel makkelijk te installeren.

Voordelen van WordPress op een rij:

  • Erg gebruiksvriendelijk
  • Content is gemakkelijk te plaatsen en leesbaar te maken voor eindgebruiker n zoekmachine
  • Meta gegevens gemakkelijk te optimaliseren
  • Broncode zit goed in elkaar
  • CMS kan eenvoudig up-to-date gehouden worden
  • Het CMS is open-source, wat betekent dat je niet vast zit aan n ontwikkelaar
  • Gemakkelijk plug-ins te installeren die de basis van WordPress uitbreiden met features die jij nodig hebt.

De kracht van WordPress zit dan ook in de veelzijdigheid van het CMS. Ik hoor collegas weleens zeggen dat WordPress op de meeste fronten een dikke 8 scoort en op gebruiksvriendelijkheid een 9,9. Deze gebruiksvriendelijkheid maakt het voor iedereen mogelijk om regelmatig content te plaatsen, n van de belangrijkste factoren om hoger in Google te komen.

Nadelen van WordPress

Uiteraard zijn er ook een aantal nadelen van WordPress te benoemen. Zo kan de snelheid van je website (een belangrijke factor in de vindbaarheid in de zoekmachines) afnemen als je gebruik maakt van plug-ins die met elkaar botsen of die simpelweg teveel data eisen. Ook moet je de updates zelf installeren als je hierover geen afspraken hebt gemaakt met je website ontwikkelaar.

Hoe bereik je de topposities in Google?

De basis van een goede vindbaarheid is dus in orde als je kiest voor WordPress. Maar met alleen de installatie van WordPress ben je er nog niet. Om hoger in Google te komen heeft je website niet alleen een goede basis qua techniek nodig, maar ook voldoende content en autoriteit. Deze drie factoren spelen in de zoekmachine optimalisatie campagnes van DoubleSmart dan ook altijd de belangrijkste rol. Begin echter altijd met het in kaart brengen van de behoefte van je doelgroep. Waar zoekt de doelgroep naar en op welke manier wordt dit gedaan? Zo kun je content creren die aansluit op de behoefte van je potentile klanten.

De behoefte van je klant is alleen aan verandering onderhevig. Dit komt door seizoensinvloeden, maar ook omdat de wereld simpelweg verandert. Hou je content daarom up-to-date en speel in op de nieuwe behoeften. Met WordPress kun je hier gemakkelijk invulling aan geven door middel van het blog.

Als je de content en de techniek op peil hebt met dank aan WordPress, dan kun je de vindbaarheid van de site verbeteren door de autoriteit van je website te verhogen. Dit (beladen) onderwerp binnen zoekmachine optimalisatie heeft echter niet veel raakvlakken met de keuze voor het CMS. Daarom verwijs ik je hiervoor graag door naar het artikel van Rick over linkbuilding zoals het hoort.

Handige WordPress plug-ins die de vindbaarheid van je website kunnen verbeteren

WordPress is een CMS dat in de basis vrij simpel is. Je kunt het systeem echter uitbreiden met plug-ins die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je website of met plug-ins waarmee je de gebruiksvriendelijkheid en de lay-out kunt verbeteren. Omdat dit artikel alleen gebaseerd is op de vindbaarheid in Google zal ik alleen plug-ins benoemen die invloed (kunnen) hebben op de posities in Google.

  1. Yoast plug-in
    De bekendste (en naar mijn mening gebruiksvriendelijkste) plug-in om de vindbaarheid van je website te verbeteren is de Yoast plug-in. Hiermee kun je gemakkelijk de metagegevens van de website optimaliseren en krijg je een checklist van de factoren die invloed hebben op de vindbaarheid van een bepaalde tekst. De Yoast plug-in is echter niet alleen content gericht, je kunt er ook de XML sitemaps mee beheren en de interne linkstructuur mee optimaliseren. Persoonlijk vind ik de kracht van de plug-in echter het meest zitten in de checklist die je voorgeschoteld krijgt bij het optimaliseren van een tekst.
  2. W3 total cache
    W3 total cache is ontworpen om de gebruikerservaring te verbeteren door de snelheid van de website te optimaliseren. Het verbeteren van de snelheid van de website wordt gedaan door de server performances te verbeteren en door de downloadtijd van de bestanden te reduceren door slim te cachen. Let wel op, deze plugin moet wel op de juiste manier geconfigureerd worden anders kan het problemen veroorzaken.
  3. SEO Smart Link
    Met SEO Smart link kun je de links op je website gemakkelijk beheren. Je kunt in zeer korte tijd de interne link structuur op orde brengen en automatische links (mee uitkijken!) genereren. Door je interne linkstructuur te optimaliseren kun je waarde toekennen aan verschillende pagina’s binnen je website.

Meer weten? Lees meer over Zoekmachine Optimalisatie, Strategie, Techniek

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!