/ leestijd 11 min.

Met deze 7 stappen maak jij succesvolle TikTok Ads

  • Social media

Waar TikTok voorheen bekend stond als dansjesapp, is het platform nu uitgegroeid tot een serieuze speler in de socialmediawereld. Met ongeveer een miljard gebruikers wereldwijd is de app tevens een potentiële goudmijn voor bedrijven. Er zijn veel bedrijven die hordes volgers bereiken op een organische manier, maar er zijn tegenwoordig ook talloze voorbeelden van succesvolle advertentiecampagnes. Adverteren doe je via een zogenoemd ‘TikTok Ads manager-account’. In dit blog ontdek je hoe jij succesvol adverteert op TikTok én niet onbelangrijk: wat het je oplevert.

Dit is waarom adverteren op TikTok loont

Met dagelijks ruim 2,5 miljoen gebruikers en ruim 4 miljoen totale gebruikers in Nederland, is TikTok hard op weg om net zo groot als Instagram te worden. Waar Instagram van begin 2022 tot begin 2023 met 18% groeide naar 7,8 miljoen Nederlandse gebruikers, groeide het aantal gebruikers op TikTok in diezelfde periode met maar liefst 34%.

Ook onder volwassenen populair

Of TikTok niet alleen gebruikt wordt door kinderen? En of jij met jouw bedrijf de plank niet compleet misslaat als je hierop adverteert? Zeker niet. Integendeel juist; de best vertegenwoordigde doelgroep op TikTok in Nederland heeft een leeftijd van 20 t/m 24 jaar, blijkt uit onderzoek van Newcom. Sterker nog: Bijna de helft van alle twintigers gebruikt de app.

Kortom: de cijfers liegen er niet om. En dat je met advertenties op TikTok een groot publiek kunt bereiken is wel duidelijk. Zeker de moeite waard om als bedrijf in te investeren dus!

For You Page op basis van interesses

Daarbij goed om te weten: niet alleen de populariteit van TikTok maakt dit een goed advertentiekanaal. Ook heeft dit platform een krachtig algoritme, dat op basis van je interesses jouw For You Page bepaalt. Als bedrijf weet je dus bijna zeker dat jouw video terechtkomt bij díé gebruikers die in jouw doelgroep vallen.

3 mogelijkheden voor adverteren op TikTok

Adverteren op andere platformen dan TikTok is veel bekender onder marketeers. Met Facebook Business Manager adverteren bedrijven bijvoorbeeld zowel op Facebook als op Instagram. Hier kies je uit allerlei verschillende soorten advertenties, zoals de Instant Experience of een carrousel. Pinterest wordt daarbij veel ingezet voor gesponsorde pins. Allemaal advertentievormen die TikTok niet kent; hier kun je namelijk echt alleen video’s plaatsen. Welke keuzes heb je wél bij TikTok Ads? Oftewel: wat zijn hier de verschillende mogelijkheden voor adverteren?

1. In-Feed advertenties

In-Feed advertenties is de meestvoorkomende advertentievorm. Gebruikers zien deze advertenties wanneer ze door de For You Page scrollen. De In-Feed advertenties zien er heel gewoon en natuurlijk uit; op het eerste gezicht lijkt het helemaal niet op een advertentie. Het verschil met een normale video? Er staat in het klein Recl (reclame) onder. Op Engels ingestelde accounts staat er Sponsored.

Net als in de Facebook Business Manager kun je hier verschillende campagnedoelstellingen inzetten. Ga je voor naamsbekendheid, websiteverkeer of conversies? Het is belangrijk om hier van tevoren over na te denken.

Met content voor een naamsbekendheidcampagne doe je er goed aan om duidelijk te maken wat je bedrijf aanbiedt en je logo en/of bedrijfsnaam erbij te vermelden. Om verkeer op je site te krijgen, kan het slim zijn om de onderscheidende factoren van je product te benoemen. En een conversiecampagne richt je op mensen die je site al eens bezochten, of mensen die je volgen. Zij kennen je bedrijf al. Het is dan waardevoller om duidelijke call to actions te gebruiken.

2. Topview advertenties

Een Topview advertentie is het eerste wat de gebruiker ziet als hij de app opent. In tegenstelling tot een In-Feed advertentie, is het hier wel direct duidelijk dat het om een advertentie gaat. Het hele scherm wordt gevuld met de advertentie en rechts verschijnt een button met Advertentie overslaan. Deze vorm van adverteren is vooral geschikt voor het creëren van awareness.

3. Spark Ads

Wil je natuurlijk overkomen en dus doen lijken alsof je niet adverteert? Het inzetten van Spark Ads is hier één van de beste manieren voor. Eigenlijk zet je hiermee een organische TikTok-post in als advertentie. Hoe? Je laat bijvoorbeeld een creator een video maken en plaatsen over jouw bedrijf of product. Met een Spark Ad geef je die organische video van hem of haar meer bereik. Omdat de naam van jouw merk of bedrijf niet in de For You Page van de gebruiker komt – maar de naam van de creator – ziet de video er niet uit als een advertentie. Daarbij is het natuurlijk veel betrouwbaarder als iemand jouw product aanbeveelt dan wanneer je dat zelf doet.

Links zie je de video als organische post op het account van de creator, rechts zie je dezelfde video die een bedrijf als Spark Ad inzet. De post blijft op die manier op het account van de creator.

In 7 stappen naar een succesvolle In-Feed advertentie

De meest toegankelijke advertentievorm om te starten met TikTok Ads is de In-Feed advertentie. Waar andere soorten van TikTok advertenties altijd bereik als minimaal één van de doelstellingen hebben, kun je In-Feed advertenties als enige campagnevorm volledig instellen op het realiseren van zoveel mogelijk conversies. Hoe je een succesvolle In-Feed advertentie opzet, ontdek je in onderstaand stappenplan.

Stap 1: Maak een TikTok Ads Manager-account aan

Om te beginnen met adverteren op TikTok moet je een TikTok Ads Manager-account aanmaken. Je kunt dit doen vanuit je normale TikTok-account, op voorwaarde dat dit een zakelijk account is. Eenmaal hier aangekomen moet je nog een paar andere randzaken regelen. Denk aan het toevoegen van de informatie over jouw onderneming en je betaalgegevens.

Stap 2: Het instellen van de TikTok Pixel

Voor het meten van het succes van je campagnes is het van enorm belang dat de TikTok Pixel goed staat geïnstalleerd op jouw website. Dit is een klein stukje code dat het gedrag van een websitebezoeker kan registreren. Het instellen ervan kun je in het Business Center vinden onder Assets > Events > Web Events.

Je geeft de Pixel een naam en kiest voor TikTok Pixel. Je kunt ervoor kiezen om de Pixel handmatig in te stellen door de Pixelcode zelf in te vullen in de broncode van je website. Maar je kunt er ook voor kiezen om de Pixel automatisch in te stellen met behulp van bijvoorbeeld Google Tag Manager. Hierna is het belangrijk dat je tags instelt waarmee specifieke acties worden gemeten. Je wilt bijvoorbeeld weten hoeveel mensen er door de campagne een aankoop doen. De Purchase tag van de TikTok Pixel kan dan meten hoeveel mensen er een aankoop doen.

Het is tijd om een campagne op te zetten!

Stap 3: Doel bepalen

Stel jezelf de vraag wat het doel is van de campagne. Dit hangt nauw samen met de doelgroep die je target en de content van je advertentie.

  • Wil je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? Dan kun je kiezen voor een Awareness-campagne, met bereik als doel. TikTok zal het resultaat dan vooral optimaliseren op het bereiken van zoveel mogelijk mensen met zo min mogelijk budget.
  • Wil je potentiële klanten jouw merk laten overwegen? Kies dan voor een Consideration-campagne. Hierbij kan het resultaat gemeten worden met websiteverkeer, videoweergaven, gegenereerde leads of interactie met de community.
  • Tot slot is er nog de optie om de campagne te richten op conversies. Hiermee zijn het aantal downloads van je app of het aantal conversies op de website de belangrijkste statistieken.

Stap 4: Budget bepalen

Stel vervolgens de naam in van je campagne en bepaal het budget. Hier krijg je ook de optie voor een split test, waarmee je meerdere advertenties tegenover elkaar kunt testen. Je kunt ook kiezen voor campaign budget optimization. TikTok verdeelt jouw budget dan naar eigen inzicht. Het risico hiervan is dat één van de advertenties bijna het volledige advertentiebedrag naar zich toe kan trekken en dat er voor de ander niks overblijft.

Stap 5: Doelgroep bepalen

Tijd om de doelgroep te bepalen. Deze moet dus gerelateerd zijn aan het doel van de campagne. Is je doel om bereik te creëren? Dan kun je de doelgroep breed insteken. Wil je je richten op het realiseren van conversies? Dan is het van belang dat je doelgroep het product al kent of in ieder geval interesse heeft in het product. Je kunt interesses en gedrag toevoegen, denk aan interactie met bepaalde video’s, hashtags en creators. Ook kun je een custom audience toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan websitebezoekers, mensen die een eerdere campagne hebben aangeklikt, of mensen die je profiel hebben bezocht.

Stap 6: De advertentie instellen

Last but not least, (sterker nog, misschien wel het allerbelangrijkste): de advertentie daadwerkelijk instellen. Voer de naam in die je aan je advertentie wil geven en voeg de video in. In dit scherm heb je de opties om muziek en tekst aan je video toe te voegen, mocht je dit nog niet in een andere bewerkingssoftware hebben gedaan.

De video moet natuurlijk zo effectief mogelijk presteren. Het is daarom heel erg belangrijk dat de video niet te veel als reclame aanvoelt. Onthoud dat kijkers je reclame gaan zien in hun For You Page. Ze komen hier voor entertainment, niet voor reclame. Je video moet dus natuurlijk aanvoelen. TikTok raadt zelf aan voor optimaal resultaat: ‘Don’t make Ads. Make TikToks.’ Zorg voor een korte en krachtige call to action in de tekst en vul bij URL de landingspagina waar je kijkers heen wil sturen. Selecteer tot slot de pixel waarmee je de resultaten wil meten.

Stap 7: De advertentie live zetten

Alles gecheckt en ben je tevreden? Gefeliciteerd! De campagne is klaar om live te gaan. Veel instellingen kun je later nog wijzigen, ook als de campagne al live staat.

En dan?

Zeker als je meerdere advertenties online hebt staan, is het heel erg belangrijk dat je de resultaten blijft analyseren. Niet elke advertentie zal goed scoren, dat is ook niet erg. Je kunt ervoor kiezen om minder goed lopende advertenties af te schalen en dit budget te stoppen in beter presterende varianten.

Het belangrijkste is dat je analyseert waarom je deze resultaten ziet. Wat zorgt voor die hoge ROAS? En wat zorgt ervoor dat die andere campagne niet van de grond komt? Van deze informatie leer je voor de volgende keer.

TikTok Ads inzetten in jouw marketingstrategie?

Wil je advertenties op TikTok op de juiste manier inzetten? Of lukt het nog niet echt om conversies te realiseren? Onze social advertising-specialisten helpen je graag. Wij kennen het klappen van de zweep en sparren graag met je. Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw TikTok Ads naar een hoger niveau tillen.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over Social?

We hebben een hele socialmediakennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze socialmedia-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Steven Verlaan

Social ads-specialist

Een social ads-campagne opzetten om nieuwe medewerkers te werven? Steven is je man! Deze social-fanaat snapt precies hoe je met social ads de beste sollicitanten strikt.