/ leestijd 14 min.

In 8 stappen over naar Google Analytics 4

Hein aan het bellen
  • Data

In oktober 2020 lanceerde Google de nieuwste versie van Analytics: Google Analytics 4 (GA4). Deze versie is in staat nóg meer verschillende soorten gegevens te meten dan dat Google Analytics nu al doet. Het analyseren van statistieken wordt hierdoor naar een hoger niveau getild. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld de uniforme gebruikerstrajecten van hun website zien en met de machine learning technologie van Google ontdekken en voorspellen ze nieuwe inzichten. Daarnaast een reden van Google om deze versie te bouwen: inspelen op het veranderde ecosysteem.

Wat is er nodig om GA4 te installeren?

Om aan de slag te kunnen met Google Analytics 4, is het nodig een nieuwe property aan te maken. De trackingcode dien je vervolgens toe te voegen aan de website. Belangrijk om van bewust te zijn, is dat GA4 dus geen update van de huidige Universal Analytics is. Het is een compleet nieuwe versie. Dat betekent ook dat er vanaf 1 juli 2023 geen hits meer te zien zijn in de huidige versie. Om die reden raadt Google aan zo snel mogelijk over te stappen naar de nieuwste versie. Op die manier bouw je als bedrijf al historische gegevens op voordat Universal Analytics stopt met het vertonen van hits.

Wat houdt Google Analytics 4 precies in?

Wat GA4 precies inhoudt, dat is niet in één ademteug te verwoorden. Er worden namelijk best wat veranderingen doorgevoerd. GA4 is dan ook niet zomaar een nieuwe versie of update van Universal Analytics; het is een compleet nieuwe methode om data te meten. Dit betekent dat elk account opnieuw moet beginnen met het verzamelen van data. Het is namelijk niet mogelijk de gegevens van de oude versie over te zetten naar GA4. Voordat we dieper ingaan op wat er precies verandert, vertellen we graag wat de reden is van Google om GA4 te lanceren.

Waarom lanceert Google GA4?

De reden dat Google met een nieuwe versie komt, is dat de oude versie (GA3) niet meer voldoet aan alle eisen. Niet ieder apparaat waarmee een bezoeker een website zou kunnen bezoeken is bijvoorbeeld te volgen. Zo ziet een Google Analytics-gebruiker in sommige gevallen niet of iemand de website wel of niet organisch bezoekt. Ook achterhalen of iemand na een websitebezoek de app downloadt en/of of hij/zij via deze app een aankoop doet, is niet mogelijk. Met de nieuwste versie van Analytics kan dit wel.

Bovendien een nadeel van de oude versie is dat de customer journey niet te volgen is. GA4 houdt hier wel rekening mee. Deze versie gebruikt meerdere methoden om te identificeren in welke fase van de klantreis iemand zich bevindt. Bijvoorbeeld aan de hand van het gebruikers-ID of door middel van het Google-account van de gebruiker.

Wat zijn de grootste veranderingen in de nieuwe versie?

Het grootste verschil tussen de huidige en nieuwe versie van Google Analytics, is de manier van meten. Waar Universal Analytics (de huidige versie) sessies vertoont, laat GA4 events zien. In andere bewoordingen: Universal Analytics gebruikt het session-based data model en GA4 het event-driven data model.

Een korte samenvatting hiervan: het session-based data model koppelt sessies aan gebruikersdata, die Google verzamelt door middel van cookies en browserinstellingen. Omdat het echter steeds vaker voorkomt dat websites ‘single page’ zijn, is deze manier van meten niet altijd efficiënt. Het event-driven data model koppelt sessies en paginaweergaven daarom los van elkaar. GA4 meet in plaats daarvan een serie van events. Bij elk event wordt er informatie doorgegeven via parameters. Voorbeelden van standaard events die GA4 doormeet, zijn scroll-diepte en downloads.

Dit zijn de grootste voor- en nadelen

Google lanceert deze nieuwe versie niet zonder reden. GA4 biedt voordelen en gemak. Daarentegen kleven er ook kanttekeningen aan.

De grootste voordelen

  • De nieuwe versie bevat machine learning. Deze tak van kunstmatige intelligentie richt zich op algoritmen en op de gegevens van mensen
  • GA4 verzamelt data zonder gebruik te maken van cookies of andere trackings
  • Het aanmaken van doelgroepen is een stuk eenvoudiger
  • De IP-adressen van bezoekers worden automatisch geanonimiseerd
  • Tracking op cross device & platform gaat op basis van Google Signalen en user-ID
  • De tracking van bepaalde soorten events zijn geautomatiseerd

De grootste nadelen

  • Opgebouwde data vallen weg. Deze kun je niet meenemen naar Google Analytics 4
  • Het analyseren en rapporteren van data dient op een andere manier te gebeuren dan dat je gewend bent.
  • De weergave van data vanuit Google Search Console is minder inzichtelijk
  • Je dient conversietracking opnieuw in te stellen

Nu al overstappen op GA4?

We lieten het eerder al even vallen: doordat GA4 een compleet nieuwe versie is, begin je helemaal opnieuw met het opbouwen van gegevens. Evenals het analyseren van de data. Google raadt dan ook aan zo snel mogelijk de nieuwe versie in gebruik te nemen. Je wil immers op 1 juli 2023, het moment dat de oude versie niet meer te gebruiken is, de data kunnen vergelijken met een jaar ervoor. En indien je niet op tijd overstapt op GA4, dan ontbreekt deze data. Als je vóór 1 juli 2022 de nieuwe versie downloadt, dan weet je zeker dat je werkzaamheden niet in de knoei komen.

Wel goed om te weten: momenteel ontbreken er nog functies in GA4 en de ontwikkeling van deze nieuwe versie is nog steeds in volle gang. Dit zal je misschien merken. We kunnen begrijpen dat overstappen nog niet erg aantrekkelijk klinkt. Onderaan de streep is het het echter zeker waard.

Overstappen naar GA4: een stappenplan

Ben je benieuwd hoe het overstappen in zijn werking gaat? Hieronder volgt een stappenplan voor het upgraden naar de nieuwste versie.

Stap 1. Universal upgraden naar GA4

Ga naar beheer in Google Analytics Universal. Open vervolgens de property en klik op “upgraden naar GA4”. Klik hierna op “Aan de slag” en vervolgens op “property maken”.

Gelukt? Super, de nieuwe property is aangemaakt!

 

Stap 2. Plaatsen van de trackingcode op je website

Ga naar property, klik op “installatieassistent” en klik vervolgens op “taginstallatie”. Open hierna de gegevensstream van je website. Deze staat als het goed is klaar op de site.

Mocht je GA4 installeren via Google Tag manager (GTM), dan zul je het Metings_ID moeten kopiëren. Installeer je GA4 zonder GTM dan kun je de trackingcode plaatsen in je website. Deze code vind je onder “algemene sitetag (gtag.js)”.

Open de GTM-container van je website om GA4 te plaatsen. Maak vervolgens een nieuwe tag aan, vul het Metings-ID in en plaats de tag op alle pagina’s.

LET OP! Verander niets aan de oude trackingcodes of tags. De nieuwe codes kun je gewoon toevoegen zonder de oude te veranderen. Op die manier kun je beide versies naast elkaar gebruiken.

Stap 3. Property instellingen controleren

Ga weer naar de property-instellingen en controleer of de valuta- en tijdzone-instellingen goed staan.

Stap 4. GA instellen op de Autoriteit Persoonsgegevens

Vervolgens ga je naar “Gegevensinstellingen” en daarna naar “Gegevensverzameling”. Schakel deze uit. Zo voorkom je dat GA4 per ongeluk advertentiecookies plaatst.

Stap 5. Instellen van conversies GA4

Ga in je GA4 property naar “Alle gebeurtenissen”, kies hierna “Gebeurtenis maken” en klik op “Maken”. Vul daar de naam in van je conversie. Stel de bedankpagina in. Je hebt daar de parameter “Page_location”. Neem uit je Universal Analytics-property je bedankpagina over.

LET OP! Voor GA4 moet je gebruikmaken van volledige URL’s. Als je een voorwaarde maakt met “Is gelijk aan” of “Begint met”, neem dan de domeinnaam inclusief “https://” mee bij het invullen van je bedankpagina.

Bovenstaande stappen doorlopen? Bezoek dan nogmaals de bedankpagina en test in het realtime rapport van je GA4 property of de gebeurtenis correct is doorgekomen.

Ga hierna in GA4 property naar “Conversies” en klik op “Nieuwe conversie gebeurtenis”.

Vul de gebeurtenisnaam in die je eerder hebt gekozen. Vanaf het moment dat je dit gedaan hebt, worden je conversies gemeten. Controleer na één dag of de conversie correct binnenkomt in je rapport.

Stap 6. Filteren van intern verkeer

Ga onder het kopje “beheer” naar het kopje “Gegevensstreams” en klik op je website om het filteren van intern verkeer in te stellen.

Scroll helemaal naar onder en klik op “instellingen voor taggen”. Klik hierna op “intern verkeer definiëren”. Voor iedere locatie die je wilt filteren moet je een nieuwe regel aanmaken.

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, dan is het ook nog van belang het filteren te activeren. Dit doe je door in het GA4-beheer naar “Gegevensinstellingen” te gaan en vervolgens te klikken op “gegevensfilter”.

Open de filter “International Traffic”. Deze staat standaard op “Testmodus”. Ga naar beneden en selecteer “Actief”. Druk hierna op “Opslaan” voor het activeren van de filter.

Stap 7. Migreren van gebeurtenissen

Wil je gebeurtenissen uit Universal Analytics meenemen naar je nieuwe GA4-property? Dan heb je Google Tag Manager nodig. Als je nog geen gebeurtenissen had in Universal Analytics, dan kun je deze stap overslaan.

Het migreren doe je voor min of meer iedere gebeurtenis op dezelfde manier. Je klikt in Google Tag Manager op de 3 puntjes rechtsboven en hierna klik je op “Kopiëren”. Enkel de taginstellingen dien je aan te passen. De trigger blijft hetzelfde. Je kiest als tagtype “GA4 gebeurtenis”. Pas de naam aan en selecteer hierna de Configuratietag die je in stap 2 hebt aangemaakt. Geef de gebeurtenisnaam op. Onder parameters kun je extra informatie meesturen.

Publiceer het rapport en check daarna of de gebeurtenissen goed zijn doorgekomen in je GA4-property. Dit doe je door op “realtime” te klikken.

Herhaal dit voor iedere gebeurtenis die je wilt migreren.

Stap 8. Google Ads koppelen

Je kunt Google Ads koppelen aan je GA4-property. Ga naar het beheerscherm van je GA4-property, klik op “Installatieassistent” en klik hierna op “Koppelen aan Google Ads”.

Klik rechtsboven op “Koppelen” en vink het account aan dat je wilt koppelen. Klik op “Volgende” en zet het schuifje uit achter “Gepersonaliseerd adverteren inschakelen”. Klik op “Volgende”en vervolgens op “Verzenden”.

Google Ads is nu gekoppeld!

Google Analytics 4 is klaar voor gebruik

Nu je Google Analytics 4 hebt ingesteld, ben je klaar om de nieuwe versie van Google Analytics te gebruiken. Of GA4 succesvol is ten opzichte van Universal Analytics moet nog blijken. Wel is de nieuwe versie gemakkelijk in gebruik en een uitkomst voor iedereen die net begint met Google Analytics. Ongetwijfeld zullen er ook tegenhangers zijn van de nieuwe versie. Er ontbreken immers een aantal functies, zoals bouncepercentages, filters en weergaven. Daarentegen komen er ook heel wat waardevolle functies bij.

We willen nog een laatste keer benadrukken dat het belangrijk is vóór 1 juli 2022 over te stappen naar de nieuwe versie. Op die manier heb je een volledig jaar aan data op het moment dat de oude versie niet meer te gebruiken is (1 juli 2023). De data uit Universal Analytics kun je immers je niet meenemen naar de nieuwe versie.

Universal Analytics doelen importeren in GA4

Google heeft een tool uitgebracht waarmee doelen van Universal Analytics naar GA4 kunnen worden gemigreerd. Deze tool wordt ook wel de “conversie migratie tool” genoemd. Met deze tool kunnen de conversies worden bijgehouden en oude doelen opnieuw worden ingesteld als conversie gebeurtenissen in de nieuwste versie. Bij de configuratie-assistent zie je nu een nieuwe optie om de doelen uit de oude versie te importeren naar de nieuwe versie.

Als je deze conversie migratie tool wilt gebruiken moet je een aantal stappen doorlopen:

  • Ga naar Beheer in Google Analytics 4
  • Klik op “Instelassistent”
  • Klik op “Importeer bestaande Google Ads-links vanuit de gekoppelde Universal Analytics-property”
  • Klik vervolgens op “Aan de slag”
  • Selecteer in het venster de oude doelen die je in Universal Analytics hebt gebruikt en die je nu in GA4 wilt gebruiken.
  • Klik rechtsboven op “Geselecteerde Ads-links importeren”
  • Je hebt nu alle doelen geïmporteerd
Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over online marketing?

Ontvang marketingtips, inzichten en best practices, zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Hein Schumer

SEO-specialist

Iemand die kennis als geen ander weet te combineren met een berg aan enthousiasme: dat is SEO-specialist Hein. Een vrolijke noot op kantoor en ook op het gezicht van zijn klanten weet hij telkens weer een lach tevoorschijn te toveren.