Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

De impact van voice search op zoekmachine optimalisatie

Geschreven door , op 31 oktober 2016, in Zoekmachine Optimalisatie

Een zoekopdracht uitvoeren met behulp van voice search is voor de meeste mensen niet onbekend. Zo gaf de CEO van Google Sundar Pichai in Mei 2016 aan dat ruim 20 procent van de zoekopdrachten op de telefoon afkomstig zijn van voice searches. Naast voice search voor de smartphone, wordt voice search ook steeds meer gebruikt voor de desktop. Virtuele assistenten zoals Siri, GoogleNow en Cortana hebben in één jaar tijd 10 procent van het globale zoekvolume veroverd. Dit houdt concreet in dat 50 biljoen zoekopdrachten per maand gedaan worden met behulp van voice search. Het inspreken van zoekopdrachten lijkt alleen maar toe te nemen. Zo is het aantal gesproken zoekopdrachten in 2016 maar liefst meer dan 35 keer zo groot ten opzichte van het jaar 2008 waarin voice search voor het eerst werd geïntroduceerd. Dit geldt voor de meest gebruikte zoekopdrachten ‘navigeer naar huis’ en ‘bel ma’.
google-voice-zoekopdrachten-per-jaar

https://searchenginewatch.com/2016/06/03/what-does-meekers-internet-trends-report-tell-us-about-voice-search/

Volgens een onderzoeksrapport van het Amerikaanse bedrijf KPCB wordt verwacht dat 50 procent van alle zoekopdrachten in 2020 afkomstig zijn van voice search. Volgens een vragenlijst van ditzelfde onderzoeksrapport geeft ruim 60 procent van de respondenten aan dat men voice search gebruikt in plaats van tekstuele zoekopdrachten, omdat men niet goed de handen en of het zicht kan gebruiken voor de zoekopdracht. Andere redenen zijn onder andere snellere resultaten en moeilijkheden met typen op sommige apparaten. Verder blijkt uit de resultaten van dit onderzoek dat voice search het meest gebruikt wordt thuis, in de auto en onderweg, wat ook zichtbaar is in het onderstaande resultatenoverzicht.

https://searchenginewatch.com/2016/06/03/what-does-meekers-internet-trends-report-tell-us-about-voice-search/

https://searchenginewatch.com/2016/06/03/what-does-meekers-internet-trends-report-tell-us-about-voice-search/

Het verschil tussen een voice search en een text search

Het toenemende gebruik van voice search heeft zeker invloed op zoekmachine optimalisatie en zal in de toekomst een rol in gaan nemen in de SEO strategie. Dit komt voornamelijk doordat een gesproken zoekopdracht wezenlijk verschilt met een tekstuele zoekopdracht. Een zoekopdracht met behulp van het toetsenbord wordt gekenmerkt door een kort aantal steekwoorden. Denk hierbij aan een zoekopdracht zoals ‘fiets laten maken’. Een gesproken zoekopdracht gaat een stuk makkelijker en sneller en focust zich meer op longtail zoekwoorden. Een voorbeeld van een gesproken zoekopdracht zou kunnen zijn ‘Waar kan ik mijn fiets voor de laagste prijs laten repareren in Utrecht?’. Wat opvalt aan deze zoekopdracht is dat deze niet langer meer bestaat uit een aantal steekwoorden en ook voornamelijk een vragende vorm aanneemt. Zo beginnen de meeste vragende zoekopdrachten met Wie, wat, wanneer, waar en hoe. Vervolgens is de gebruiker op zoek naar directe informatie op de specifieke vraag. Daarnaast worden voice searches voornamelijk met behulp van de smartphone gedaan en hebben deze zoekopdrachten een sterke lokale intentie.

Het effect van voice search op zoekmachine marketing

Waar SEO zich voornamelijk focust op losse zoekwoorden en korte combinaties van zoekwoorden, is het door voice search dus belangrijk dat er bij SEO meer gericht wordt op de ‘dialoog’ die gebruikers van Google zoeken. Je zou het zelfs zoekzinnen kunnen noemen en er wordt verschoven van een statischere zoekopdracht naar een meer natuurlijke zoekopdracht. Dit betekent dat de SEO strategie moet worden aangepast hierop en het belangrijker wordt om niet meer te richten op specifieke zoekwoorden, maar op een samenhangend geheel. Het is dan beter om antwoord te geven op verschillende vragen van de klant omtrent een thema. Verplaatsen in de gebruiker is hier cruciaal om erachter te komen op welke vragen je als bedrijf antwoord dient te geven online. Daarnaast wordt de zoekopdracht ook uitgevoerd in gesproken taal en dienen teksten hierop afgestemd te worden. Ook neemt het belang van FAQ toe, waar je letterlijk antwoord kunt geven op relevante vragen. Deze vragen zijn erg interessant voor voice searches en de FAQ dient dan relevante interne links te bevatten, waardoor de bezoeker snel kan navigeren naar de pagina waar diegene naar op zoek is.

Een ander effect van voice search is dat misspellingen verleden tijd zijn. Voorheen werden sommige misspellingen ook meegenomen in de SEO-strategie wanneer hier voldoende zoekvolume aanwezig was, met de komst van voice search zijn spellingsfouten onmogelijk. De virtuele assistenten zijn bovendien ook slim genoeg om verschillende accenten te kunnen herkennen.

Mobiele zoekopdrachten nemen in algemene zin toe en daarmee stijgt ook het aantal voice searches, aangezien deze het meest uitgevoerd worden op de mobiele telefoon. Voice searches op de telefoon hebben vaak ook een lokaal karakter. Zo kan iemand een zoekopdracht doen met als doel de dichtstbijzijnde kapper of bakker te vinden. Hier dient dan lokaal bedrijf op ingespeeld te worden. Zo zie je dat bijvoorbeeld de lokale zoekterm ‘restaurant in de buurt’ een flinke groei laat zien met de jaren.

google-trends-output-restaurant

Bron: Google trends

Lokale zoekopdrachten kenmerken zich doordat de gebruiker snel relevante informatie nodig heeft en men verwacht dat dit in de toekomst steeds belangrijker zal gaan worden. Om hoog in google te komen als bedrijf zijnde met betrekking tot voice searches, betekend dat je ook aan de slag moet gaan met bijvoorbeeld reviews. Voice searches worden namelijk vaak gekenmerkt door een waardeoordeel. Een voorbeeld hiervan is: ‘Wat is de beste fietsenmaker in Utrecht?’ In deze zoekopdracht zie je dat de gebruiker op zoek is naar een goede fietsenmaker en reviews kunnen hier dan de doorslag in geven. Daarnaast zal een gebruiker het onderstaande overzicht zien in Google wanneer diegene op zoek is naar een fietsenmaker in Utrecht. De drie bedrijven bevinden zich allemaal in Utrecht en de reviewratings kunnen dan de doorslaggevende rol spelen tijdens deze zoektocht.

google-voice-fietsenmaker

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!