Het is sinds de start van DoubleSmart een van de meestgestelde vragen over Google Ads: moet ik geld spenderen aan adverteren op mijn eigen merknaam? Het klinkt namelijk gek: waarom zou je geld uitgeven aan Google Ads, als je ook al een organische vermelding hebt op je merknaam waarmee je waarschijnlijk al op de eerste positie in de zoekresultaten staat? Kannibaliseren betaalde zoekadvertenties je organische verkeer niet? Terechte vragen, die ik in dit blog aan bod laat komen.
Een branded zoekopdracht is een zoekopdracht waarin de merknaam van je bedrijf naar voren komt of waarin varianten van je merknaam te vinden zijn. Een voorbeeld van zo’n variant is te vinden in onze eigen brandnamecampagne. Hierin zoeken mensen naar de correcte manier van schrijven zoals ‘DoubleSmart’, maar we zien ook ‘DubbelSmart’ of ‘Double Smart’ terugkomen als zoekopdracht.
Naast de exact match branded search kan de merknaam ook onderdeel zijn van een grotere zoekopdracht. Zoals ‘DoubleSmart online marketing’, of andere variaties:
Ongeveer 70% van alle zoekopdrachten is ‘longtail’. Er wordt dus ook ‘longtail’ gezocht op brandsearch. Heb je een autogarage met de naam De Mik Autogarage, dan kan het zomaar zo zijn dat de concurrent die breed adverteert op de zoekterm ‘autogarage’ ook zichtbaar is bij het zoeken naar de zoekterm ‘De Mik Autogarage’. Niet alle vertoningen van concurrenten op zoekwoorden die jij gebruikt zijn dus ook bewust.
Tip: heb je geen concurrentie op je exacte merknaam, maar wel op de longtailvariaties van de zoektermen op je merknaam? Benader dan de concurrent met de vraag of ze jouw merk willen uitsluiten in hun campagnes. Grote kans dat hun vertoning op jouw merknaam onbewust is.
Voor veel bedrijven is adverteren in Google een van de manieren om meer onder de aandacht te komen van de potentiële klant. Misschien spendeer je ook budget aan offline reclame zoals billboard, TV of radio, of activeer je online je doelgroep met advertenties op social media. In al deze gevallen ben je bezig met het creëren van awareness voor je product. Je bouwt aan een merk.
Je wilt voorkomen dat klanten die voldoende overtuigd zijn van je merk tóch voor de concurrent kiezen doordat die adverteert op jouw bedrijfsnaam, want dat is zonde. Weet je dit één keer te voorkomen, dan zijn je kosten van deze campagne voorlopig weer gedekt.
Als je concurrent zijn huiswerk goed heeft gedaan, weet hij precies welke USP’s zijn bedrijf heeft ten opzichte van ’t jouwe. Verwerkt hij dit in zijn Ads? Dan is de klant, die op zoek was naar jou, ineens ook geïnteresseerd in je concurrent.
Hoe vaak dit gebeurt? Zo’n 40% van het verkeer wordt afgevangen door concurrenten als zij wel adverteren terwijl jij dat niet doet (bron: Use brand term bidding for an effective offensive and defensive strategy).
Oh, mocht je trouwens twijfelen of het je veel conversies oplevert als je adverteert op merknamen van concurrenten? Probeer het maar eens! Je advertenties zo insteken dat je ook gevonden wordt als de zoeker op de merknaam van je concurrent zoekt, brengt maar lage kosten met zich mee. Wat het je precies oplevert? Test het maar eens 😉
Het kost geld. Je betaalt geld voor een bezoeker die je bedrijf in Google intypt. In veel gevallen staat je bedrijf daar toch al op één met de gratis resultaten, en zie je met een Google My Business-vermelding alle contactgegevens in Google staan.
Heb je geen competitie op de merkgerelateerde zoektermen? Dan kunnen we goed begrijpen dat je besluit geen advertenties te laten lopen op je eigen merknaam.
Heb je een bepaald volume op je merkgerelateerde zoektermen? Dan zie je dat de concurrenten snel aankloppen om een advertentie te plaatsen die jouw klanten, of potentiële klanten, te zien krijgen.
Heb je geen zoekvolume op je merkgerelateerde termen? Dan bespaar je een aantal euro’s op maandbasis als je besluit niet te adverteren op je merknaam.
Om de beste resultaten te behalen met branded zoektermen, moet je de volgende zaken op orde krijgen:
Vergelijk attributiemodellen om te kijken wat de impact is van branded verkeer op alle campagnes. Zoeken gebruikers bijvoorbeeld eerst via de organische resultaten naar tips, gaan ze dan commercieel oriënteren en klikken ze op een generieke Google Ads advertentie voordat ze specifiek zoeken naar de bedrijfsnaam en een conversie doen?
Door je attributiemodel te analyseren, kan je zien welke rol branded zoekopdrachten spelen in het koopproces van je gebruiker. Dit is belangrijk om te weten, zodat je deze bevindingen kunt meenemen in de analyse van de algehele campagneprestaties.
Twijfel jij nog of je moet adverteren op je eigen merknaam in Google of Bing? Neem contact op zodat we met je mee kunnen kijken wat je kunt besparen door je merknaamcampagnes beter in te richten. Wil je een lijst ontvangen van de partijen die adverteren op jouw bedrijfsnaam? Laat het ons weten, dan sturen we die naar je toe.