Via de ROAS krijg je grip op wat jou geïnvesteerde geld aan het einde van de rit oplevert. Daar nemen we je graag in mee, zodat ook jij van deze waardevolle metric kunt profiteren.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat ROAS is
  • Waarom het belangrijk is
  • De ROAS berekenen

Wat is ROAS?

ROAS is een afkorting voor Return on Ad Spend, oftewel de opbrengst van je advertentie uitgaven. Het is een metric die aangeeft hoeveel omzet je terugkrijgt voor iedere bestede euro marketingbudget.

In feite is ROAS dus hetzelfde als een andere vaak gebruikte metric: de ROI, oftewel Return on Investment. Die laatste is breder dan de ROAS, want bij de ROI kan het om ieder type investering gaan. In ons ROAS-geval is de investering dus simpelweg het geïnvesteerde bedrag in advertenties en campagnebudgetten.

Waarom is de ROAS een belangrijk metric?

De ROAS is een goede manier om grip te krijgen op je advertentie uitgaven, doordat hij inzichtelijk maakt wat die uitgaven uiteindelijk opleveren. Zo weet je of je winst maakt, of dat je misschien juist geld toelegt op je advertenties.

Daarnaast geeft de ROAS inzicht in de effectiviteit en efficiëntie van je campagnes. Want hoe beter je campagnes presteren, hoe meer iedere gespendeerde euro aan advertentiebudget immers oplevert. Dit helpt je ook om te bepalen of het lucratief is om je advertentiebudget te verhogen.

Wel moet je er rekening mee houden dat bij het verhogen van je advertentiebudget je ROAS wat terugloopt. Dat komt doordat je een breder net uitwerpt en misschien ook een minder perfecte doelgroep naar je website trekt. Toch kan ook een lagere ROAS nog altijd winstgevend zijn, wanneer het om grotere aantallen gaat.

ROAS berekenen

Het berekenen van de ROAS is vrij simpel. Je deelt namelijk gewoon de gegenereerde omzet door je advertentiekosten.

Omzet / advertentiekosten = ROAS.

Stel dat je €200,- advertentiekosten hebt moeten maken om €1000,- omzet te maken. Dan is je ROAS dus 1000 / 200 = 5. Voor iedere euro advertentiebudget die je hebt uitgegeven, kreeg je er vijf terug. Een prima deal!

Hierbij moet natuurlijk worden opgemerkt dat je niet letterlijk kunt stellen dat iedere gespendeerde euro de ROAS oplevert. In het voorbeeld hierboven zou het niet zo zijn dat 1 euro extra advertentie uitgave een omzet van 1005 zou betekenen.

Daarom hoeft een iets lagere ROAS ook geen probleem te zijn. Stel dat de adverteerder van het voorbeeld hierboven besluit om de campagne uit te breiden. Doordat de relevantie van de doelgroep iets afneemt, groeien de uitgaven en de omzet niet evenredig. Uiteindelijk heeft €1250,- budget €5000,- omzet opgeleverd.

De ROAS is dan: 5000 / 1250 = 4

Die is dus lager geworden. Toch is de gerealiseerde winst 5000-1250 = €3750,- tegen €800,- in het voorbeeld met een ROAS van 5. Dat illustreert dat het altijd belangrijk is om verder te kijken dan individuele cijfers, maar dat neemt niet weg dat de ROAS één van de belangrijkste metrics binnen online adverteren blijft.

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over ROAS

Wat is de ROAS?

De ROAS is de Return on Ad Spend, oftewel de opbrengst van je advertentie uitgaven. Het is een score die aangeeft wat iedere uitgegeven euro aan advertentiebudget opleverde. Een ROAS van 5 betekent dus dat de omzet vijf maal zo hoog was als het gespendeerde budget. 

De ROAS berekenen is heel eenvoudig: je deelt simpelweg de gerealiseerde omzet door de gemaakte advertentiekosten. ROAS = omzet / advertentiekosten.  

Wat een gezonde ROAS is hangt heel erg af van de branche waarin je actief bent. In principe kun je zeggen dat iedere ROAS groter dan 1 gezond is, omdat dit betekent dat je meer verdient aan je advertenties dan ze kosten.  

Meer weten over ROAS?
ROAS ROAS