Black Friday op online platformen blijft groeien. Uit onderzoek van thuiswinkel.org in 2023 is gebleken dat er tijdens Black Friday 2022 60% meer online betalingen zijn uitgevoerd en tot 85% meer is omgezet op online platformen ten opzichte van Black Friday in 2019.
Bedrijven die op Black Friday inspelen, zetten daarbij gemiddeld 70% meer om dan op een normale vrijdag. Reden genoeg dus om jouw marketinginspanningen op een slimme en strategische wijze in te zetten ter voorbereiding op Black Friday! In dit blog lees je hoe je zorgt voor een goede aanpak.
Black Friday is een term die ons ondertussen zo bekend voorkomt dat het je waarschijnlijk zal verbazen dat dit fenomeen pas sinds 2014 is overgewaaid naar Nederland. En pas 5 jaar geleden gingen bedrijven hier écht massaal mee aan de slag! Slechts 39% van de Nederlanders koos er toen voor om enkel online te winkelen en 50% koos voor zowel online als offline winkelen. Ondertussen wint online het van offline met Black Friday: uit onderzoek van Betaalvereniging Nederland blijkt dat 72% van de Black Friday-aankopen in 2022 online heeft plaatsgevonden.
Al met al dus volop kansen om online successen te boeken op Black Friday! Door doelgerichte Black Friday-campagnes in te richten, breng je je merk onder de aandacht van een steeds breder publiek. Maar: vergeet ook zeker rond Black Friday je bestaande klanten niet! Hoe je dat doet, lichten we graag voor je toe in 6 stappen.
Zoals elk gegrond plan begin je met de inventarisatie en het begrijpen van de markt, in dit geval die van Black Friday. Analyseer daarvoor trends van afgelopen jaren, het veranderende klantgedrag en de concurrentie waar je het tegen opneemt. Bestudeer daarnaast jouw prestaties en die van concurrenten van vorige jaren en analyseer de resultaten.
Door de markt helder in kaart te brengen, speel je straks gerichter in op de behoeften en verwachtingen van consumenten. Daarmee stel je een strategisch plan op en vergroot je de effectiviteit en de impact van je aanpak.
Strategische aanpassingen maken in je marketinginspanningen omvat niet alleen de acties die je gaat doen op Black Friday zelf, maar ook de voorbereidingen die daarbij horen. Denk hierbij aan:
Waar denk je aan bij een Black Friday-campagne? Waarschijnlijk een advertentie of post op bijvoorbeeld sociale media. Een Black Friday-campagne omvat echter nog veel meer. Denk aan banners en landingspagina’s op de website, e-mailmarketing richting jouw klantbestand, contentmarketing zoals blogs of infographics en nog veel meer mogelijkheden.
Door een combinatie van deze kanalen in te zetten, zet je een doordachte Black Friday-campagne op die jouw boodschap verspreidt en de betrokkenheid verhoogt. Dat leidt uiteindelijk tot zowel meer omzet als een vergrote online zichtbaarheid. Het is daarbij wel van essentieel belang om je boodschap op een consistente wijze te verspreiden om herkenbaarheid te creëren.
Eerder werd al benoemd dat het een strategisch slimme zet is om voorafgaand aan Black Friday een leadgeneratiecampagne te draaien. Zo verzamel je contactgegevens en krijg je klanten geïnteresseerd voor jouw actie. Wanneer Black Friday dan aanbreekt, wil je vanzelfsprekend een aantrekkelijke actie klaar hebben staan! Een paar voorbeelden hiervoor zijn:
Dit zijn een aantal mogelijkheden, maar er zijn natuurlijk nog vele andere manieren om van jouw Black Friday een succes te maken!
Ook tijdens Black Friday moet jouw online marketing meetbaar meer opleveren dan het kost. En daarom is het van groot belang om de effectiviteit van jouw Black Friday-marketinginspanningen te analyseren en hier conclusies uit te trekken. Zo achterhaal je of jouw strategie succesvol is geweest en waar ruimte is voor verbetering. Bekijk bijvoorbeeld eens:
Deze data kun je volgend jaar weer inzetten om strategische aanpassingen door te voeren in je campagnes.
Heb je jouw online zichtbaarheid vergroot tijdens Black Friday? Dan is de kans groot dat je veel klanten hebt aangetrokken, wat resulteert in een boost in je klantenbestand. Je wil natuurlijk dat deze mensen terugkomen en loyale klanten worden, dus nu is het tijd om weer op de radar te komen bij deze nieuwe klanten. Zorg bijvoorbeeld dat je klanten met remarketing bereikt via socialmedia-advertenties of zet een e-mailmarketing-funnel op. Dit zorgt voor extra cross- en mogelijk upsellmogelijkheden.
Kortom, een doordachte en strategische aanpak voor jouw marketinginspanningen geeft zowel je omzet, als je klantloyaliteit én je online zichtbaarheid een boost. Onze tip: creëer unieke campagnes, juist ook voor bestaande klanten, en verhoog de betrokkenheid. Door exclusieve deals aan bestaande klanten te bieden of gebruik te maken van een loyaliteitsprogramma, bouw je de relatie met huidige klanten verder uit. Deze voordelen leiden uiteindelijk tot een toename in websiteverkeer, een verhoogde engagementratio op sociale media en een totale verhoging van jouw naamsbekendheid.
Heb je vragen naar aanleiding van dit blog? Wil je graag eens sparren over jouw marketinginspanningen of heb je vragen over jouw campagnes? Aarzel niet en neem contact op! We helpen je graag verder.