Werk je bij DoubleSmart, dan weet je één ding zeker: het is nooit saai. Je hebt zo veel ruimte om jezelf te ontwikkelen, dat je continu voor toffe uitdagingen staat. Zo geldt dat ook voor onze SEA-fanaat Erik. Waar hij vier jaar geleden het bedrijf binnenkwam als specialist, vervult hij nu de rol van teamlead. Wat hem heeft gebracht tot waar hij nu staat en hoe zijn werkdagen eruit zien? Hij vertelt het je graag.
Van specialist naar teamlead
Zo’n tien jaar geleden studeerde ik af aan de Hogeschool Rotterdam en begon ik mijn carrière in de sales bij MediaMarkt en Philips. Al vrij snel werd het me duidelijk: ik ging liever de marketingkant op. En dat deed ik dan ook.
Ik kwam uiteindelijk bij DoubleSmart terecht, waar ik ondertussen al ruim vier jaar met veel plezier werk. Met online marketing, zowel aan de klantzijde als aan de bureauzijde, heb ik zelfs al meer dan acht jaar ervaring. Hoewel de hele onlinemarketingwereld mij aanspreekt, ligt mijn specialisme bij SEA (Google Ads en Microsoft Ads) en vraagstukken rondom GTM en Google Analytics.
Hoe ik teamlead werd
In de eerste twee jaar van mijn DoubleSmart-tijd bouwden we een team op met diverse SEA- en Social-specialisten: PPC. Langzaam maar zeker werd dat team steeds een stukje groter. Wat daaraan bijdroeg: er zijn er in de loop der tijd diverse stagiairs bij ons in de leer geweest, waarvan er meerderen tijdens of na hun studie zijn blijven hangen als vaste medewerker.
Het team groeide zodanig, dat begin 2020 duidelijk werd dat er wat meer sturing nodig was. Om alles in goede banen te leiden moest er een teamlead PPC komen. En – je raadt het al – dat werd ik.
De groei aan medewerkers hield niet op en daarom besloten we eind 2021 het PPC-team op te splitsen in team SEA en Social. Dát was het begin van mijn functie als teamlead SEA.
Het SEA-team van DoubleSmart
Hoe ons SEA-team er precies uitziet? Op dit moment hebben we zes fulltimers (inclusief mijzelf) en twee parttimers. Daarnaast krijgen we regelmatig ondersteuning van freelancers en collega’s uit ons Social- of SEO-team.
Wij zijn een vrij jong, maar ervaren team en hebben een leeftijd tussen de 20 en 35 jaar (ik weet het, ik word oud met mijn 35 jaar 😉). Waar ik nog ben opgegroeid met floppy’s, videobanden, Hyves en MSN Messenger, is de rest van het team geboren met een smartphone in hun hand. Ik moet steeds meer mijn best doen om bij te blijven met alle ontwikkelingen zoals influencers, TikTok en BeReal. Gelukkig houdt iedereen hier mij jong. We doen bijvoorbeeld regelmatig gezellig een drankje met elkaar. Ons kantoor zit midden in het centrum van Gouda, dus dat terras is om de hoek.
Wat zijn mijn taken als teamlead?
Waar je je als SEA-specialist vooral bezighoudt met het opzetten en beheren van Google Ads-campagnes en het onderhouden van klantrelaties, pak je als teamlead ook interne zaken op. Mijn taak is om het team de juiste koers te laten varen. Door constant te zoeken naar verbeteringen, zorg ik ervoor dat we zo efficiënt mogelijk zijn en mooie resultaten voor DoubleSmart en onze klanten realiseren. Daarbij hoort ook dat je ervoor zorgt dat iedere medewerker zich persoonlijk kan ontwikkelen. Individuele groei staat bij ons namelijk hoog in het vaandel.
Planning maken voor het team
Wat mijn functie als teamlead SEA concreet inhoudt? Ik ben onder meer verantwoordelijk voor de planning van het team. Of ik voor iedereen hun agenda uitstippel? Nee, dat niet. Wat ik bedoel met een planning maken is dat ik iedere maand een overzicht maak van lopende projecten en welke teamleden hiermee aan de slag gaan. In zo’n planning houd ik bijvoorbeeld rekening met welke klanten er zijn bijgekomen, welke er gestopt zijn en of er klanten zijn die extra diensten willen afnemen. Daarnaast is het soms gepuzzel met geplande vakanties van collega’s. Hoe dan ook: ik probeer de planning zo te maken, dat hij klopt én dat er voldoende tijd over is voor persoonlijke ontwikkeling en interne zaken.
Het coachen van teamleden
Naast het maken van een planning, is er nog een belangrijke taak die op het bordje van een teamlead komt te liggen: het coachen van teamleden. Op regelmatige basis voer ik een-op-eensessies met hen, waarin we kijken naar hoe we hun gewenste persoonlijke ontwikkeling kunnen realiseren.
Knelpunten, problemen en ontwikkelingen bespreken
Tot slot iets waar ik me als teamlead mee bezighoudt: knelpunten, problemen en ontwikkelingen bespreken. Concreet bedoel ik daarmee dat ik updates binnen ons klantportfolio, het team, en nieuwe features vanuit Google, de markt en de tools die we gebruiken maandelijks doorneem met het team.
Daarnaast bespreek ik met het management en de teamleads van SEO en Social op regelmatige basis wat er speelt in team SEA. Tijdens zo’n teamleadsessie praten we bijvoorbeeld over de voortgang van de medewerkers, de ontwikkelingen in de markt en de bedrijfsvoortgang. Zijn er problemen of knelpunten binnen het bedrijf? Dan signaleer ik deze en probeer ik een oplossing te vinden, zodat we als bedrijf stappen kunnen blijven zetten.
Wat mijn baan zo leuk maakt
Ik liet het eerder al even vallen: persoonlijke ontwikkeling staat bij DoubleSmart hoog in het vaandel. En als je mij zou vragen wat ik het allerleukste vind aan mijn baan, is dat het dan ook. Ik vind het superleuk om mijn teamleden beter te zien worden in hun vak.
Collega’s helpen als ze vastlopen, sparren over nieuwe features die Google lanceert, teamleden leren hoe ze hun campagne optimaal kunnen inrichten en ervoor zorgen dat iemand het maximale uit een campagne haalt… ik krijg er energie van! Ik probeer de vaardigheden van het SEA-team naar een hoger niveau te tillen, zodat we onszelf én onze klanten kunnen laten groeien.
Bovendien maakt de veelzijdigheid van het SEA-vak mijn baan nooit saai. Waar ik het ene moment een collega uitleg hoe ik conversiemeting instel via GTM of hoe je het beste Smart Shopping of Performance Max-campagnes kunt onderverdelen, vervul ik het andere moment een coachende rol. Dan ga ik bijvoorbeeld naast een collega zitten en laat ik zien hoe ik met een account aan de slag zou gaan.
SEA-werkzaamheden voor klanten
Hoewel je zou denken dat met de tot nu toe genoemde werkzaamheden mijn agenda al aardig gevuld is, is niets minder waar. De interne werkzaamheden nemen slechts 40-50% van mijn tijd in. Gelukkig maar: zo houd ik nog voldoende tijd over om SEA-werkzaamheden voor diverse klanten uit te voeren. Iets waar ik ook erg veel energie van krijg!
Klanten laten groeien
De klanten waar ik voor werk variëren van kleine lokale ondernemers tot grote internationale spelers, waar je met de marketingmanager om tafel zit. Ik vind het superleuk om veel voor klanten te betekenen en ze in de loop der jaren flink te hebben zien groeien. Ik heb bijvoorbeeld klanten die een paar jaar geleden als eenpitter begonnen, met een kleine campagne van een paar honderd euro per maand. Met onze hulp zijn ze uitgegroeid tot goedlopende marktleiders met meerdere medewerkers, waarbij de campagnes tot wel 20 à 30 keer meer uitgeven dan vier jaar geleden. Hoe leuk is het dat wij zo’n belangrijk onderdeel uitmaken van hun businessmodel?
Strategische rol: klanten adviseren
Naast het uitvoerende werk voor klanten, probeer ik steeds meer een strategische rol in te nemen. Ik denk graag mee met de klant over wat ze willen in de toekomst en welke resultaten daarbij passen. Ik geef advies over hoe ze hun website kunnen optimaliseren of vernieuwen en ik loop uitgebreid door de gewenste doelstellingen heen. Kortom, ik kijk verder dan alleen de campagnes.
Zijn alle doelstellingen van de klant helder? Dan bedenk ik welke taken hierbij het beste aansluiten. De uitvoerende werkzaamheden leg ik steeds vaker bij de teamleden neer. Zo kunnen zij de kneepjes van het vak leren én kan ik mij ontwikkelen op strategisch vlak. Hiermee helpen we zowel onze klanten als onze medewerkers als DoubleSmart aan groei en een mooie toekomst!
Onderdeel worden van ons SEA-team?
Dat DoubleSmart constant op zoek is naar mogelijkheden om te ontwikkelen, dat moge nu wel duidelijk zijn. Daarbij hoort ook dat we ons team graag blijven uitbreiden. Dus, lijkt dat jou wel wat, zo’n functie als SEA-specialist? En word je graag onderdeel van mijn team? We zien je sollicitatie graag tegemoet!