Inhoudsopgave
- Talk 1: Simo Ahava – Tracking Protection: State of web browsers’ tracking protection initiatives
- Talk 2: Michel van Luijtelaar – Attribution & Omnichannel in Google Analytics
- Break 1: Koffiepauze
- Talk 3: Martijn Drijver – Hoe bereken je de Customer Lifetime Value?
- Workshop: Martijn Drijver – Google Tag Manager: Meer meten! Een doe-het-zelf workshop
- Break 2: Lunch
- Talk 4: Hans Nauta en Reinier Koolmees – Automate your work connecting Google Analytics with your spreadsheets
- Talk 5: Brian Stark – Google Analytics: Past, Present and Future
- Talk 6: Vincent Velema – Van nul naar personalisatie in 1,9 seconde
- Talk 7: Benedicte Conway – How to turn visitors into customers
- Talk 8: Steen Rasmussen – The end of Analytics as we know it
- Giveaway, wooooo!
- Geen event is compleet zonder een…
- Meer weten over online marketing?
Deel dit artikel
Op 13 februari was het dan eindelijk zover: samen met mijn collega Brett mocht ik naar onze hoofdstad afreizen voor de Google Analytics User Conference (GAUC)! Het is natuurlijk altijd goed om ervaringen te kunnen delen met andere gebruikers. Ook spijkerden we onze kennis bij over Google Analytics en Google Tag Manager.
Zelfs voor de specialist viel er heel wat te leren én te kiezen uit meer dan 20 topsprekers, waaronder grote namen als Brian Stark (Google) en Simo Ahava (8-bit-sheep). We bespreken graag de verschillende presentaties met je die we hebben bezocht en laten andere hoogtepunten (zoals de lunch) uiteraard ook niet buiten beschouwing.
Talk 1: Simo Ahava – Tracking Protection: State of web browsers’ tracking protection initiatives
De dag begon met een keynote van Simo Ahava over de steeds duidelijkere initiatieven die browsers nemen om ons als gebruikers te beschermen tegen verschillende vormen van tracking als we het internet gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan cookies.
Wat interessante punten uit deze presentatie:
- Safari is al jaren bezig met Intelligent Tracking Prevention (ITP);
- Steeds meer browsers treffen beschermende maatregelen op dit gebied, bijvoorbeeld Microsoft Edge en Firefox;
- Google heeft aangekondigd third party cookies vanaf 2022 te gaan blokkeren in Chrome;
- Er zijn ook browsers die alle vormen van tracking blokkeren, bijvoorbeeld Brave. Websitebezoekers zijn dan een soort ontraceerbare ghosts, in de woorden van Simo.
Talk 2: Michel van Luijtelaar – Attribution & Omnichannel in Google Analytics
Michel Luijtelaar van Up Analytics praatte ons bij over online en offline attributie in Analytics. Hij ging in op hoe je Google Attribution kunt inzetten, op het Measurement Protocol en op analyses die je kunt maken met de Google Mijn Bedrijf API.
Break 1: Koffiepauze
Koffie, dat hebben we wel verdiend, het was een vroegertje vanochtend. Hoewel we al volgegoten zijn met de nieuwste kennis op het gebied van Google Analytics, past een kop koffie er nog wel bij.
Talk 3: Martijn Drijver – Hoe bereken je de Customer Lifetime Value?
Martijn legde ons uit hoe je de Customer Lifetime Value berekent met behulp van:
- Google Analytics
- Je CRM-systeem
- Het Measurement Protocol
- Een Google Analytics add-on voor Google Sheets
Hij beschreef het recept om met al deze ingrediënten (in de juiste hoeveelheden en met beleid gemengd) aan de slag te gaan en de Customer Lifetime Value van je klanten te berekenen. Het resultaat? Je kunt op een presenteerblaadje opdienen wat één nieuwe klant maximaal mag kosten om winstgevend te adverteren, bijvoorbeeld in Google Ads.
Workshop: Martijn Drijver – Google Tag Manager: Meer meten! Een doe-het-zelf workshop
Tijd voor actie! Na al het gepraat mochten we nu overgaan tot het ‘gedoe’: ik nam deel aan een workshop om zelf met verschillende tags in de Google Tag Manager (GTM) aan de slag te gaan. Met de GTM kunnen we formulieren meetbaar maken en precies vastleggen wanneer bezoekers op een 404-pagina stuiten, een mislukte zoekopdracht uitvoeren of te maken krijgen met een Javascript error.
Met Martijn als hulp ging ik direct aan de slag om het gebruik van de configurator op de website van een van onze klanten meetbaar te maken. Ook bekeek ik de mogelijkheden om met GTM livechats op de beste manier meetbaar te maken.
Deze workshop heeft mijn kennis van GTM aangescherpt en uitgebreid. Ik kon direct verschillende oplossingen in de praktijk doorvoeren en slim inzetten voor onze klanten.
Break 2: Lunch
Van werken krijg je trek, dus de lunchpauze was zeker welkom na de workshop van Martijn. Er was optimaal rekening gehouden met bezoekers met keuzestress 😉: we bleken de keuze te hebben tussen een bordje vegetarische curry en een bordje vegetarische curry. Na rijp beraad besloten we allebei te gaan voor een bordje vegetarische curry.
Talk 4: Hans Nauta en Reinier Koolmees – Automate your work connecting Google Analytics with your spreadsheets
Hans en Reinier van Online Dialogue namen ons mee de diepte in: we maakten kennis met de mogelijkheden om Analytics te koppelen met Google Spreadsheets, Google Data studio en andere tools. Ook enkele gratis tools van Online Dialogue zelf passeerden de revue en kwamen in aanmerking om te koppelen met Analytics.
Door Google Analytics te koppelen met tools en plugins kun je zaken automatiseren en zo tijd winnen, zowel in efficiëntie als in laadtijd die je normaal hebt met Google Analytics.
Talk 5: Brian Stark – Google Analytics: Past, Present and Future
Brian Stark, product manager bij Google, gaf in de grote zaal een keynote waarin hij in hoog tempo de geschiedenis van Google Analytics vertelde. We hebben flink gelachen om hoe Google Analytics begonnen is: vroeger, toen het nog Urchin Analytics was, zag het er zo uit (in 1996):
Bron: https://urchin.biz/urchin-software-corp-89a1f5292999
We zijn toch blij dat we in 1996 gewoon nog mochten meeliften op het salaris van papa en mama en niet de hele dag naar dit scherm hoefden te kijken tot we blue in the face waren.
Na het verleden zo smakelijk besproken te hebben, ging Brian over op de toekomst van Google Analytics. De key takeaway: raak alvast vertrouwd met Google Analytics Web + App. Hoewel deze ‘Analytics 2.0’ nu nog in bètafase is, gaat het hier om de grootste wijziging in Analytics in 10 jaar. De wijziging is gebaseerd op Firebase en maakt gebruik van een volledig nieuw datamodel. Door er nu alvast mee te werken, kun je alvast data verzamelen en je weg vinden in de vernieuwde rapporten. Thanks voor de tip Brian, gaan we zeker doen!
Talk 6: Vincent Velema – Van nul naar personalisatie in 1,9 seconde
Vincent Velema van Snakeware legde ons in deze talk uit hoe je pagina’s kunt personaliseren en zo elke individuele bezoeker aanspreekt op de meest effectieve manier.De bottom line? Start simpel! Dit is hoe:
- Begin met 2-4 persona’s en maak hier segmenten voor in Analytics.
- Categoriseer al je contentpagina’s op de site: voor wie is de content interessant, waar kun je het voor gebruiken?
- Gebruik een API om de juiste pagina’s aan de juiste segmenten te tonen.
Op deze manier kun je aan diverse doelgroepen gepersonaliseerde pagina’s tonen. Daarmee speel je in op wat bezoekers verwachten en verlangen: je content sluit beter aan bij hun wensen, waardoor je je conversatieratio en daarmee je omzet positief kunt beïnvloeden.
Talk 7: Benedicte Conway – How to turn visitors into customers
Benedicte van Google liet verschillende voorbeelden zien van mogelijkheden die Google Optimize biedt en van de verrassende resultaten daarvan.
Een voorbeeld: een klein verschil zoals het al dan niet zichtbaar zijn van de search bar op mobiele weergave kan voor een stijging van 80% zorgen in mobiele conversieratio. Wow!
Google Optimize is een perfect middel om de conversieratio’s en omzet van je bedrijf te verhogen door middel van A/B-tests.
Door Google Optimize te koppelen met Google Ads kun je bijvoorbeeld testen met persoonlijke advertenties en bijpassende landingspagina’s met persoonlijke content.
Benedictes belangrijkste boodschap? Een kleine verandering kan een groot verschil maken. Creëer slimme klantreizen zonder drempels, van je advertenties tot op je website, en blijf die steeds testen en verbeteren naar aanleiding van je testresultaten.
Talk 8: Steen Rasmussen – The end of Analytics as we know it
Deze talk is voor ons met afstand de meest memorabele van alle talks tijdens de GAUC.
De boodschap van Rasmussen? ‘Your house is on fire!’. Eigenlijk is het Analytics-schip aan het zinken, stelt hij. Of in ieder geval het Analytics-schip zoals wij het nu kennen.
De vernieuwing van Analytics Web + App is de grootste verandering in Analytics in 10 jaar. Het hele datamodel van Analytics gaat op de schop met deze ingrijpende vernieuwing van Analytics.
Het nieuwe datamodel zorgt ervoor dat de data van mobiele Apps en van de website op dezelfde manier data genereren. Da’s superhandig om cross-device gebruikers te analyseren. Analytics 2.0 werkt alleen nog maar met events, dus niet meer met pageviews, events, e-commerce, social et cetera.
De verandering gaat voor een omwenteling zorgen, dus, stelt Rasmussen: als je je nu pas gaat opmaken voor de overstap, moet je er wat haast mee maken om er nog zonder kleerscheuren vanaf te komen.
Rasmussen drukt ons op het hart om Analytics Web + App snel in gebruik te nemen, ook al is het nu nog in bèta. Door websites te voorzien van dubbele tracking, dus Web + App tracking naast de huidige UA-tracker, bouw je alvast data op en leer je direct het nieuwe systeem kennen.
Giveaway, wooooo!
Google doet een giveaway! Als bonus krijgen we een Big Query integratie, gratis en voor niets. Met die integratie kunnen we eenvoudig en snel grote datasets verwerken en uitgebreide datamodellen bouwen. Kijk, daar gaan we eens lekker mee knutselen.
Geen event is compleet zonder een…
… borrel natuurlijk. We maakten van de gelegenheid gebruik om met een drankje in de hand nog wat na te praten met wat andere vakgenoten/vakgenieters.
Al met al was GAUC 2020 voor ons zeer geslaagd. We hebben weer veel topnotchkennis vergaard om mee te nemen de werkvloer op en kunnen zo onze klanten nog slimmer helpen met de nieuwste Analyticssnufjes