In 5 stappen naar vindbare content

Datum: december 18, 2020, Auteur: Emma, Categorie: SEO

Content schrijf je voor de gebruiker, niet voor de zoekmachine. Logisch, toch? De gebruiker is immers de lezer die je zo graag wilt bereiken. Maar het belang van de zoekmachine moet je niet onderschatten: via dat kanaal kan je doelgroep die mooie content van je vinden. Goed content schrijven betekent dus niet alleen dat je al je d’tjes en t’tjes op orde hebt. Nee, het is ook essentieel dat je content goed vindbaar is. Liefst in Google natuurlijk, maar in Bing of DuckDuckGo rekenen we ook goed.

Veel ondernemers (en, dare we say it, ook veel marketeers) optimaliseren hun teksten pas voor het SEO-kanaal ná het schrijven. Zonde van je tijd, want je doet dubbel werk. Bovendien resulteert deze aanpak vaak in een onnatuurlijke tekst. Neem SEO al vanaf de prille beginfase van je contentontwikkeling mee en je zult zelf merken dat je teksten daar beter van worden, zonder dat je lezer daaronder hoeft te lijden. In deze blog vertellen we je hoe je in 5 stappen een SEO-geoptimaliseerde basis meegeeft aan je content. Let’s dive in!

Stap 1: Bepaal de zoektermen die je wilt targeten

Je weet natuurlijk al over welk onderwerp je content gaat creëren. Jij bent immers de expert in je vakgebied. Maar misschien zit je daardoor ook met je gedachten een beetje vast in het vakjargon. Je hebt niet meer scherp hoe de gewone leek (lees: je doelgroep) eigenlijk praat. Het is daarom verstandig om je onderwerp te koppelen aan zoektermen waarvan je zeker weet dat mensen ze gebruiken in Google.

Je kunt op meerdere manieren vaststellen welke zoektermen daadwerkelijk worden gebruikt. Natuurlijk kun je je creatieve hersenkronkels even inspannen, maar het kan ook eenvoudiger. Er zijn namelijk heel veel handige SEO-tools op de markt die je een handje helpen en eindeloze suggesties geven voor vergelijkbare zoektermen. Bijvoorbeeld:

Als je deze tools even hard laat werken, krijg je zo een lijstje relevante zoektermen waarvan je zeker weet dat ze gebruikt worden voor jouw onderwerp. Stap één voltooid!

Focuszoektermen en subzoektermen

Of nou ja… We doen stap anderhalf even tussendoor. Deze gaat over de focus van je tekst-in-ontwikkeling. Welke zoekterm wordt het vaakst gebruikt: [onkruid verwijderen], [onkruid verdelgen] of [onkruid bestrijden]? Het is relevant om dit te weten, omdat je met die kennis de focuszoekterm en de subzoektermen kunt bepalen. Google is een semantische zoekmachine: het algoritme is slim, dus je hoeft niet voor alle woordelijke variaties van een concept meer een aparte pagina aan te maken. Het is belangrijker om een complete pagina op te leveren, waarin een onderwerp van a tot z inhoudelijk uitgewerkt wordt. Daar komen de subzoektermen om de hoek kijken: die zorgen voor variatie in én volledigheid van je stuk content.

Tip: zet de focus- en subzoektermen bovenaan het document waarin je de tekst gaat schrijven, eventueel met de zoekvolumes erachter. Houd je eyes on the prize!

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen welke zoektermvariant het meest wordt gebruik. Via de betaalde functionaliteit Keyword Explorer van Ahrefs bijvoorbeeld. Deze tool geeft geschatte zoekvolumes per maand terug.

Er zijn gelukkig ook gratis tools op de markt. Met Google Trends kun je de relatieve verhouding tussen de zoektermen inzichtelijk krijgen. Dan weet je niet de exacte zoekvolumes, maar weet je wel welke woordkeuze de voorkeur heeft van Googlegebruikers.

De gratis Chrome-extensie Keyword Surfer geeft tijdens het googelen ook een geschat zoekvolume per maand terug.

Stap 2: Achterhaal de onderliggende vragen

Dé manier om ervoor te zorgen dat je content succesvol vindbaar wordt én blijft, is het uitgebreid beantwoorden van de vraag van de googelaar. Zoekmachines zijn namelijk goed in staat om te meten of een stuk content voorziet in de behoefte van de gebruiker. Is dat het geval? Dan schuift je content langzaam maar zeker omhoog op de zoekresultatenpagina. Geeft de tekst de lezer niet wat hij wil? Dan zal deze content minder goed vindbaar worden. Probeer dus echt waarde toe te voegen met je content.

Om de achterliggende vragen te achterhalen die een gebruiker beantwoord probeert te krijgen als hij googelt op [onkruid verwijderen], kun je natuurlijk weer je eigen expertise afstoffen en je daardoor laten inspireren. Maar ook een gratis tool zoals Answer the Public kan je van dienst zijn. Deze suggestietool voorziet je van een hele berg vragen die mensen hebben. Met deze inspiratie op zak kun je een onderwerp volledig behandelen en geef je de bezoeker precies wat hij wil weten. Want dat wil jij toch ook als je iets googelt?

Stap 3: Analyseer je concurrentie

Niemand is de enige in zijn branche. (Helaas, ’t zou wel lekker makkelijk zijn.) Je hebt altijd te maken met concurrentie, die, als ze slim zijn, ook inzetten op SEO en goede content. Het is dus helemaal geen gek idee om te spieken bij je concullega’s op de zoekresultatenpagina. Niet om hetzelfde te gaan doen, maar om het béter te doen. Je moet ze immers overtreffen in kwaliteit om ze te overtreffen in rankings.

Zoek zelf eens op je focuszoekterm. Voor het betrouwbaarste beeld van de zoekresultatenpagina googel je anoniem (of nou ja, zo anoniem mogelijk) in incognito modus of via Startpage. De advertenties kun je overigens negeren. Die spelen namelijk een heel ander spelletje dan SEO.

Bekijk de organische zoekresultaten die Google toont voor je focuszoekterm en analyseer je concurrenten. Wat voor content wordt er gedeeld? Wat is het type pagina dat goed scoort? (Denk onder andere aan productpagina’s, blogs of landingspagina’s.) Welke synoniemen worden er gebruikt, en hoe uitgebreid gaan je concurrenten in op het onderwerp? Probeer dus te achterhalen wat je concurrenten in de top 5 van Google goed doen en stel jezelf als doel om dat nét een stapje beter te doen.

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat de nummer één een featured snippet heeft weten te veroveren met een genummerd lijstje. Daar wordt Google voor dit onderwerp blijkbaar blij van. Ook zie je dat er al snel video’s getoond worden. Dat is dus ook een interessant format als het op onkruid verwijderen aankomt. Tada: al twee interessante inzichten opgedaan, en je hebt nog niet eens op een van de zoekresultaten hoeven klikken!

Let er wel op dat je niet klakkeloos kopieert wat je concurrenten hebben gedaan. Als je niet iets beters neerzet dan de rest, win je natuurlijk nooit. Klinkt logisch, toch? Unieke content en een uniek merk, dat is wat op de lange termijn werkt. Ga daarom altijd uit van je eigen merk, missie en USP’s.

Stap 4: Werk de paginastructuur uit

Op basis van bovenstaande inzichten (en natuurlijk op basis van je inhoudelijke expertise over onkruid) werk je de paginastructuur uit. Gebruik bijvoorbeeld het type pagina en het type content dat het goed doet op de zoekresultatenpagina, zoals een blog met veel visuals en een genummerd stappenplan.

Zet eerst het skelet van de tekst neer voordat je er body omheen bouwt. Bepaal de alinea-indeling op basis van de verschillende gebruikersvragen rond het onderwerp van je keuze. Je tussenkopjes moeten er vervolgens voor zorgen dat de tekst eenvoudig scanbaar is: houd het dus niet vaag, maar laat via de alineakop weten welke vraag je beantwoordt in de alinea die volgt. Tussenkopjes zijn ook een mooie plek om je focus- en subzoektermen terug te laten komen. Je focuszoekterm mag ook zeker niet ontbreken in de titel van het stuk. Daarmee bedoelen we zowel de H1-titel als de page title. Door eerst de opbouw van de pagina vast te stellen, zorg je ervoor dat je wat houvast hebt tijdens het schrijven en dat je de opgedane inzichten daadwerkelijk benut.

Stap 5: Aan de slag!

Nu heb je een goede basis gelegd voor vindbare content. Tijd om écht aan de schrijverij te gaan! Bouw nu een kwalitatieve tekst die expertise uitwasemt bovenop een fundament dat al helemaal doordrongen is van SEO.

Het is een fabel dat content die goed is voor de zoekmachine, slecht is voor de gebruiker en vice versa. Het gaat bij goede, vindbare content schrijven om een natuurlijke balans. En die vind je het makkelijkst door vanaf het begin de belangen van de zoekmachine en de gebruiker te combineren, zoals je met deze vijf stappen doet.

Goede content = vindbare content

Met dit stappenplan hebben we je (hopelijk) concrete handvatten gegeven voor het schrijven van goede content. Het belangrijkste, waar je altijd aan moet denken, is dat je pas kunt gaan schrijven als je weet waar je ideale klant op zoekt. Antwoorden geef je in een gesprek immers ook niet voordat de vraag gesteld is.

Geïnspireerd om aan de slag te gaan met goede content? DoubleSmart helpt je graag met je contentmarketing. Neem contact met ons op om een keertje vrijblijvend te sparren!

In 5 stappen naar vindbare content In 5 stappen naar vindbare content 2021-01-19
DoubleSmart
DoubleSmart Emma

Auteur

Emma

Taalmemes zijn de ultieme combinatie van de twee grootste hobby's van onze contentspecialist. Is daarnaast ook verslingerd aan zoetigheid en kattengifjes, maar gedetailleerde kennis van d'tjes en t'tjes is voor deze cat mom het allerhoogste goed. Tovert dan ook met plezier de droogste tekst om tot een sappig stuk content dat maximale impact maakt.