Om er zeker van te zijn dat je wordt gevonden door de mensen die je wilt bereiken, is het kiezen van zoekwoorden die zij intypen dus van groot belang. Anders bestaat het risico dat je optimaliseert voor de verkeerde termen. Maar hoe kies je de zoekwoorden die jouw doelgroep naar je website trekt?

In dit artikel vertellen we je meer over:

  • Hoe kies je de juiste zoektermen?
  • In 3 stappen naar een basis voor jouw zoekwoordenonderzoek
  • Tools voor bij het bepalen van de juiste zoekwoorden

De juiste zoekwoorden kiezen in 3 stappen

Hieronder laten we je precies zien welke stappen ervoor zorgen dat jij de juiste zoekwoorden kunt kiezen voor jouw website. Je kunt deze stappen zien als de basis voor een uitgebreid zoekwoorden onderzoek.

1. Leg een uitgebreide lijst van zoekwoorden aan

Begin met het maken van een grote lijst zoekwoorden. Hier hoef je nog niet na te denken over zaken als zoekvolumes en competitie. Deze stap is bedoeld als een brainstorm om zoveel mogelijk zoekwoord ideeën op te doen. Verderop gaan we uit deze grote verzameling zoekwoorden kiezen welke voor jou het meest relevant zijn.

Google keyword planner is een waardevolle tool in deze stap. Het is een gratis manier om een grote hoeveel zoekwoord ideeën te genereren. Alles wat je ervoor nodig hebt is een Google Ads account. Vanuit dit account kun je via de tools de zoekwoordplanner openen.

Daar tik je vervolgens een keyword in dat is gerelateerd aan jouw business.

Linkbuilding - Keyword Planner - DoubleSmart

Je krijgt dan een grote lijst van gerelateerde zoektermen. Kies hieruit de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw business en voeg die toe aan jouw zoekwoorden lijst.

Linkbuilding zoektermen - Keyword Planner - DoubleSmart

Goed bezig! Dat is de eerste stap in het vinden en kiezen van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website. Maak deze lijst zo uitgebreid mogelijk door het bovenstaande te herhalen met andere Google keywords die voor jou relevant zijn.

Dankzij Google suggest kun je deze lijst nog uitgebreider maken. Het is je vast wel eens opgevallen dat Google – terwijl je een keyword intikt – al suggesties doet naar waar je misschien naar op zoek bent. Zoals hieronder:

Google Suggest gebruiken om zoektermen te achterhalen

Dit doet Google op basis van populariteit van de gesuggereerde termen. Hoe vaker iemand een zoekopdracht intikt, hoe hoger de kans dat Google die zal suggereren wanneer iemand het begin daarvan typt. Met andere woorden: dit is een uitstekende manier om zoekwoorden te kiezen die jouw doelgroep ook echt gebruikt!

Hier zijn nog wat andere zoekwoorden tools om je lijst verder uit te breiden:

  • Seed Keywords (een gratis zoekwoorden onderzoek tool)
  • AnswerThePublic (ideaal voor het kiezen van longtail zoekwoorden)
  • Ahrefs (een betaalde tool met ontzettend veel data die jou helpt de juiste keywords te kiezen)

2. Laaghangend fruit kiezen (zoekwoorden met minder concurrentie)

Zeker wanneer je nog niet zo lang met SEO bezig bent, heeft het geen zin om direct de meest beconcurreerde zoekwoorden te kiezen. Je gaat dan de strijd aan met grote, gevestigde merken: een kansloze missie die jouw SEO-motivatie niet ten goede gaat komen.

Als je “sportschoenen” als zoekwoord kiest om te optimaliseren en je moet concurreren met sites als Zalando, Bol.com en de grote sportwinkels van het land, dan is de kans groot dat je al snel je motivatie verliest en je weinig resultaat zult behalen.

SERP overzicht sportschoenen

Kies dus zoektermen waar een goede positie realistisch is. Hoe pak je dat aan? We beginnen om te kijken naar hoe zwaar de concurrentie is op de zoekwoorden die je hebt gekozen in stap 1.

Er zijn verschillende zoekwoord tools die je hierbij kunnen helpen:

  • De MozBar is een tool die je zoekwoorden onderzoek gratis een stuk gemakkelijker maakt. Met de bar kun je een autoriteit score zien van een website die je bezoekt, maar hij toont ook in de zoekresultaten van Google de autoriteit van verschillende noteringen op een bepaalde zoekterm. Zo zie je in één oogopslag of er ook lage autoriteit sites scoren en of het dus een goed zoekwoord is om te kiezen.
  • Semrush geeft in haar overzichten een “KD-score”, oftewel een “Keyword Difficulty”, wat een indicatie geeft hoe eenvoudig of moeilijk een gekozen zoekwoord is om op te ranken.
  • Ahrefs geeft een vergelijkbare score en geeft bovendien een duidelijk overzicht van websites die momenteel ranken op het zoekwoord dat je kiest, met een score voor dat domein.

Let wel: dit geeft je alleen een indicatie van de autoriteit van de websites en is dus uitsluitend gebaseerd op backlinks. Linkbuilding is een erg belangrijk onderdeel van SEO, maar ook de kwaliteit van je content en de technische staat van je website en pagina spelen natuurlijk een grote rol in of je wel of niet op een gekozen zoekwoord zult scoren.

Maar, we gaan er hier even vanuit dat je hoe dan ook het best mogelijke stuk content gaat schrijven voor elk zoekwoord dat je kiest, welke inspeelt Daarom is de zwaarte van de concurrentie op de termen uit je lijst een goede factor om mee te nemen in je keuze.

Als je dan toch steengoede content gaat schrijven, dan kun je dat maar het beste doen voor de zoektermen waar je ook een goede kans maakt op topposities nietwaar?

3. Kies zoekwoorden met volume

Over zoekwoorden kiezen die de moeite waard zijn gesproken: het is natuurlijk ook belangrijk dat er volume zit op de termen waar jij op kiest te optimaliseren.

Met zoekvolume bedoelen we het aantal keer dat er op een bepaalde term gezocht wordt. Meestal uitgedrukt in aantal keer per maand.

Een zoekvolume van 500 voor “zoekwoorden kiezen” betekent dus bijvoorbeeld dat deze zoekopdracht naar schatting 500 keer per maand wordt ingetypt.

Naar schatting, want zoekwoord tools hebben natuurlijk geen toegang tot de daadwerkelijke Google data. Daarnaast zal het daadwerkelijke aantal zoekopdrachten natuurlijk altijd veranderen in de loop der tijd.

Het zoekvolume kun je dus vooral zien als een indicatie van het potentieel aantal bezoekers bij het kiezen van je zoekwoorden. Maar hoe achterhaal je die?

Er zijn verschillende zoekwoord tools die je een indicatie geven van het zoekvolume dat je kunt verwachten:

  • Allereerst weer de Google keyword planner, die je een vrij brede inschatting geeft (bijvoorbeeld “tussen de 10k en 100k gemiddelde zoekopdrachten per maand). Dit helpt je om het kaf van het koren te scheiden en zoekwoorden te kiezen die ook echt bezoekers op kunnen leveren.
  • Moz Pro is een uitgebreidere (betaalde) versie van de hierboven al genoemde MozBar, waar je onder andere ook een inschatting van zoekvolumes kunt vinden.
  • Ook Ahrefs kun je gebruiken om een indicatie te krijgen van het volume op een bepaald zoekwoord, samen met de overzichten van concurrentie waar we het hierboven al over hadden.
  • Daarnaast kan Google Search Console je ook verder helpen. Je kunt exact zien over de afgelopen 16 maanden hoeveel vertoningen een zoekwoord heeft gehad. Daadwerkelijke data. Enige issue is, is dat dit zoekwoord al getriggerd wordt middels een andere pagina. Anders heb je alsnog geen data.

Zoals gezegd: het zoekvolume is altijd een inschatting en wanneer je verschillende bronnen gebruikt, zal je opvallen dat deze inschattingen nogal eens uit elkaar liggen. Een goede tactiek is bijvoorbeeld om data van twee of drie bronnen toe te voegen aan je zoekwoord lijst van stap 1, zodat je een redelijk betrouwbare indicatie hebt van het zoekvolume dat je kunt verwachten.

In sommige situaties kán het interessant zijn om juist in te zetten om zoekwoorden met net wat minder zoekvolume, maar een grotere relevantie. Dit zijn vaak long-tail zoekwoorden waarbij de kans op een conversie hoger is. Heb je al data uit Google Ads doordat je hebt geadverteerd op deze zoekwoorden? Dan is dat zeer waardevolle data om ook voor je SEO campagnes te gaan gebruiken.

Voeg daarbij een kolom waarin je aangeeft hoe zwaar de concurrentie op de verschillende termen is, en je hebt een schitterende basis voor het kiezen van jouw zoektermen!

Hoe ga jij voortaan zoekwoorden kiezen?

We hopen je in dit artikel te hebben laten zien hoe jij voortaan zoekwoorden kunt kiezen met meer dan logisch nadenken of een onderbuikgevoel. Hoewel je daarmee een prima eerste stap kunt zetten, zijn er namelijk verschillende factoren om in acht te nemen bij het kiezen die jouw kans op succes een stuk groter maken.

Door rekening te houden met die factoren vergroot je de opbrengst van de tijd, energie en geld die je gaat steken in het schrijven van ijzersterke content om op jouw gekozen zoekwoorden gevonden te gaan worden.

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Het kiezen van de juiste zoektermen Het kiezen van de juiste zoektermen