Om er zeker van te zijn dat je wordt gevonden door de mensen die je wilt bereiken, is het kiezen van zoekwoorden die zij intypen dus van groot belang. Anders bestaat het risico dat je optimaliseert voor de verkeerde termen. Maar hoe kies je de zoekwoorden die jouw doelgroep naar je website trekt?
In dit artikel vertellen we je meer over:
Hieronder laten we je precies zien welke stappen ervoor zorgen dat jij de juiste zoekwoorden kunt kiezen voor jouw website. Je kunt deze stappen zien als de basis voor een uitgebreid zoekwoorden onderzoek.
Begin met het maken van een grote lijst zoekwoorden. Hier hoef je nog niet na te denken over zaken als zoekvolumes en competitie. Deze stap is bedoeld als een brainstorm om zoveel mogelijk zoekwoord ideeën op te doen. Verderop gaan we uit deze grote verzameling zoekwoorden kiezen welke voor jou het meest relevant zijn.
Google keyword planner is een waardevolle tool in deze stap. Het is een gratis manier om een grote hoeveel zoekwoord ideeën te genereren. Alles wat je ervoor nodig hebt is een Google Ads account. Vanuit dit account kun je via de tools de zoekwoordplanner openen.
Daar tik je vervolgens een keyword in dat is gerelateerd aan jouw business.
Je krijgt dan een grote lijst van gerelateerde zoektermen. Kies hieruit de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw business en voeg die toe aan jouw zoekwoorden lijst.
Goed bezig! Dat is de eerste stap in het vinden en kiezen van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website. Maak deze lijst zo uitgebreid mogelijk door het bovenstaande te herhalen met andere Google keywords die voor jou relevant zijn.
Dankzij Google suggest kun je deze lijst nog uitgebreider maken. Het is je vast wel eens opgevallen dat Google – terwijl je een keyword intikt – al suggesties doet naar waar je misschien naar op zoek bent. Zoals hieronder:
Dit doet Google op basis van populariteit van de gesuggereerde termen. Hoe vaker iemand een zoekopdracht intikt, hoe hoger de kans dat Google die zal suggereren wanneer iemand het begin daarvan typt. Met andere woorden: dit is een uitstekende manier om zoekwoorden te kiezen die jouw doelgroep ook echt gebruikt!
Hier zijn nog wat andere zoekwoorden tools om je lijst verder uit te breiden:
Zeker wanneer je nog niet zo lang met SEO bezig bent, heeft het geen zin om direct de meest beconcurreerde zoekwoorden te kiezen. Je gaat dan de strijd aan met grote, gevestigde merken: een kansloze missie die jouw SEO-motivatie niet ten goede gaat komen.
Als je “sportschoenen” als zoekwoord kiest om te optimaliseren en je moet concurreren met sites als Zalando, Bol.com en de grote sportwinkels van het land, dan is de kans groot dat je al snel je motivatie verliest en je weinig resultaat zult behalen.
Kies dus zoektermen waar een goede positie realistisch is. Hoe pak je dat aan? We beginnen om te kijken naar hoe zwaar de concurrentie is op de zoekwoorden die je hebt gekozen in stap 1.
Er zijn verschillende zoekwoord tools die je hierbij kunnen helpen:
Let wel: dit geeft je alleen een indicatie van de autoriteit van de websites en is dus uitsluitend gebaseerd op backlinks. Linkbuilding is een erg belangrijk onderdeel van SEO, maar ook de kwaliteit van je content en de technische staat van je website en pagina spelen natuurlijk een grote rol in of je wel of niet op een gekozen zoekwoord zult scoren.
Maar, we gaan er hier even vanuit dat je hoe dan ook het best mogelijke stuk content gaat schrijven voor elk zoekwoord dat je kiest, welke inspeelt Daarom is de zwaarte van de concurrentie op de termen uit je lijst een goede factor om mee te nemen in je keuze.
Als je dan toch steengoede content gaat schrijven, dan kun je dat maar het beste doen voor de zoektermen waar je ook een goede kans maakt op topposities nietwaar?
Over zoekwoorden kiezen die de moeite waard zijn gesproken: het is natuurlijk ook belangrijk dat er volume zit op de termen waar jij op kiest te optimaliseren.
Met zoekvolume bedoelen we het aantal keer dat er op een bepaalde term gezocht wordt. Meestal uitgedrukt in aantal keer per maand.
Een zoekvolume van 500 voor “zoekwoorden kiezen” betekent dus bijvoorbeeld dat deze zoekopdracht naar schatting 500 keer per maand wordt ingetypt.
Naar schatting, want zoekwoord tools hebben natuurlijk geen toegang tot de daadwerkelijke Google data. Daarnaast zal het daadwerkelijke aantal zoekopdrachten natuurlijk altijd veranderen in de loop der tijd.
Het zoekvolume kun je dus vooral zien als een indicatie van het potentieel aantal bezoekers bij het kiezen van je zoekwoorden. Maar hoe achterhaal je die?
Er zijn verschillende zoekwoord tools die je een indicatie geven van het zoekvolume dat je kunt verwachten:
Zoals gezegd: het zoekvolume is altijd een inschatting en wanneer je verschillende bronnen gebruikt, zal je opvallen dat deze inschattingen nogal eens uit elkaar liggen. Een goede tactiek is bijvoorbeeld om data van twee of drie bronnen toe te voegen aan je zoekwoord lijst van stap 1, zodat je een redelijk betrouwbare indicatie hebt van het zoekvolume dat je kunt verwachten.
In sommige situaties kán het interessant zijn om juist in te zetten om zoekwoorden met net wat minder zoekvolume, maar een grotere relevantie. Dit zijn vaak long-tail zoekwoorden waarbij de kans op een conversie hoger is. Heb je al data uit Google Ads doordat je hebt geadverteerd op deze zoekwoorden? Dan is dat zeer waardevolle data om ook voor je SEO campagnes te gaan gebruiken.
Voeg daarbij een kolom waarin je aangeeft hoe zwaar de concurrentie op de verschillende termen is, en je hebt een schitterende basis voor het kiezen van jouw zoektermen!
We hopen je in dit artikel te hebben laten zien hoe jij voortaan zoekwoorden kunt kiezen met meer dan logisch nadenken of een onderbuikgevoel. Hoewel je daarmee een prima eerste stap kunt zetten, zijn er namelijk verschillende factoren om in acht te nemen bij het kiezen die jouw kans op succes een stuk groter maken.
Door rekening te houden met die factoren vergroot je de opbrengst van de tijd, energie en geld die je gaat steken in het schrijven van ijzersterke content om op jouw gekozen zoekwoorden gevonden te gaan worden.
We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-specialisten met alle liefde delen met de wereld!