In dit artikel nemen we je daarom mee in de stappen die je moet zetten om een goede SEO audit uit te voeren. We gaan je laten zien waar de meest voorkomende issues zitten en hoe je deze opspoort en oplost. Na het doorlopen van dit stappenplan heb jij dus een helder beeld van hoe jouw site ervoor staat. En wat je moet doen om hem in de startblokken te zetten voor topposities in Google!

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is een SEO audit nu precies?
  • Handige tools om te gebruiken bij jouw audit
  • Welke stappen moet je doorlopen voor een goede SEO audit?

Wat is een SEO audit?

Een SEO audit is het opsporen van mogelijke problemen of fouten die voor jouw site goede rankings in de weg kunnen staan in Google en andere zoekmachines. Het doel van een SEO audit is om die problemen op te lossen  je site zo “gezond” mogelijk te maken.

Dat betekent dan ook dat een SEO audit uit verschillende onderdelen bestaat. De belangrijkste daarvan zijn:

  • Controleren of je website goed gecrawld en geïndexeerd wordt door de bots van Google.
  • Een check voor on-page SEO problemen
  • Onderzoeken of er of-page issues zijn die potentieel jouw site schaden (bijvoorbeeld door verkeerde of kapotte links naar jouw domein)
  • De user experience signalen controleren
  • Zoekwoorden optimalisatie van je SEO content
  • Je site controleren op duplicate content of andere lage kwaliteit pagina’s

Kortom: een SEO audit – ook wel SEO analyse of SEO check genoemd – is een uitgebreide beoordeling van je eigen website, waarbij je controleert of alles nog klopt.

Vergelijk het met een jaarlijkse check-up bij de dokter. Ook al voel je je prima en let je goed op je gezondheid, het kan nooit kwaad om met gepaste regelmaat te controleren of er geen onzichtbare problemen zijn waar je geen weet van hebt.

Een SEO analyse is dus ook waardevol wanneer je dagelijks met je SEO gezondheid bezig bent. Sterker nog, dat is dan juist waardevol. Je steekt immers veel tijd in het verbeteren van je zoekposities. Het zou zonde zijn als je daarbij gehinderd wordt door een probleem dat eenvoudig op valt te lossen.

Daarom gaan we je hieronder laten zien hoe je stap-voor-stap een SEO check kunt uitvoeren.

SEO tekst schrijven - de ultieme websiteteksten

Wat heb je nodig voor een SEO check van je website?

Voordat we aan de slag gaan met de praktische stappen, is het goed om te zorgen dat je toegang hebt tot de juiste accounts. Wanneer je al actief met SEO bezig bent, zal dat geen problemen opleveren.

Dit zijn de tools die je in ieder geval nodig gaat hebben:

  • Google Analytics voor het analyseren van de prestaties van je website en gedrag van je bezoekers.
  • Google Search Console voor gegevens over de indexering van je site en de weergave in de zoekresultaten.
  • Google PageSpeed Insights voor het analyseren van de prestaties van je website, zowel mobiel als op desktop.
  • Een algemene SEO analyse tool als Ahrefs of Semrush (of Ubersuggest als gratis alternatief) voor algemene analyse van prestaties van je website. Dit kun je zien als de basis tool voor het uitvoeren van een SEO audit.

Daarnaast kan een tool als Screaming Frog van grote waarde zijn bij het opsporen van gebroken backlinks . Ook zullen we bij de specifieke stappen in in de SEO analyse checklist hieronder nog extra tools aanreiken waar nodig.

Screaming frog uitdraai link score

SEO Audit checklist. 9 stappen naar een gezonde site

Dan zijn we nu aangekomen bij het punt waar het natuurlijk allemaal om draait: het daadwerkelijk uitvoeren van je SEO audit. Je kunt de stappen hieronder gebruiken als een checklist, om ervoor te zorgen dat je de belangrijkste onderdelen die een rol spelen in jouw SEO succes checkt en problemen signaleert.

1. Check de mobielvriendelijkheid van je site

Het overgrote deel van zoekopdrachten wordt tegenwoordig mobiel uitgevoerd. Mede daarom voerde Google het Mobile-First algoritme in. Dat houdt in dat de mobiele versie van je website tegenwoordig zwaarder weegt dan de desktop versie.

Het is dus een belangrijke ranking factor geworden of jouw site goed bruikbaar is op mobiele apparaten.

Het checken van de mobielvriendelijkheid van je pagina’s is dus een essentieel onderdeel van iedere SEO analyse geworden. Je kunt hiervoor de “Mobielvriendelijke test” van Google gebruiken.

Je hoeft alleen maar de URL in te voeren van een pagina die je wilt checken en Google vertelt je of jouw site voldoende is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

 2. Analyseer de snelheid van je site

Al jarenlang is page speed een erg belangrijke ranking factor binnen het Google algoritme. Met het verstrijken van verschillende uitgerolde algoritme updates is dat belang alleen maar groter geworden.

Niet zo gek wanneer je bedenkt dat mensen steeds meer gewend raken aan pijlsnel internet en hun geduld voor traag ladende pagina’s dus steeds beperkter wordt. Je komt anno vandaag simpelweg niet meer weg met een website die niet voldoet aan de hoge eisen op het gebied van snelheid. En dus zal Google pagina’s die deze test niet doorstaan ook niet snel ranken.

Daarmee is ook snelheid een belangrijk onderdeel van je SEO check.

Dit is waar het eerder genoemde PageSpeed Insights om de hoek komt kijken. In deze tool kun je de snelheid van jouw website analyseren, als het ware door de ogen van Google zelf. Je krijgt een score te zien die je precies vertelt in hoeverre jouw site voldoet aan de eisen (of niet). Ook krijg je direct te zien waar de eventuele schoen wringt, inclusief tips om dit op te lossen.

Kijk hierbij niet alleen naar je homepage, maar analyseer ook andere populaire pagina’s. Zeker de exemplaren die wellicht wat “zwaarder” zijn, zoals een webwinkel omgeving of een uitgebreide landingspagina met veel video’s en andere visuele content.

Ook in ons artikel over website snelheid  vind je veel praktische tips om je page speed te verbeteren, wanneer uit dit deel van je analyse blijkt dat daar winst valt te behalen.

3. Elimineer zombie pagina’s

Wie The Walking Dead heeft gekeken weet dat je zombies het beste zo snel mogelijk kunt elimineren. Want al zijn ze nog zo traag en onopvallend, in grote aantallen kunnen ze toch heel wat schade aanrichten.

Hetzelfde geldt voor zogenaamde zombie pagina’s. Dat zijn pagina’s die niet echt iets toevoegen aan je website – ze brengen geen verkeer binnen en worden überhaupt niet of nauwelijks bezocht – en waarvan je het bestaan misschien zelfs vergeten was.

Het verwijderen van dat soort pagina’s kan je een flinke boost in verkeer opleveren. Google zelf heeft namelijk heel duidelijk aangegeven dat meer content je site niet beter maakt. Kwaliteit over kwantiteit dus.

Door zombie pagina’s te elimineren, zorg je ervoor dat het crawl budget van jouw site efficiënter kan worden besteed door Google en terechtkomt waar dat het meeste toevoegt. Daarnaast maak je de structuur van je site overzichtelijker en wordt het voor Google eenvoudiger om te beoordelen welke pagina’s belangrijk zijn om te ranken.

Maar bovenal laat je zien dat je met jouw website voor kwaliteitscontent gaat.

Je kunt checken of jij met zombie pagina’s te maken hebt door site:jouwwebsite.nl te Googelen. Je krijgt dan te zien hoeveel pagina’s er zijn geïndexeerd. Vergelijk dit met het aantal dat je zou verwachten. Ligt het veel hoger? Dan heb je waarschijnlijk te maken met zombie pagina’s en is het zinvol om verder te analyseren welke pagina’s Google dan allemaal indexeert en welke daarvan wellicht de prullenbak in kunnen.

4. Check je site op indexeringsproblemen

Geen goede rankings zonder indexering door de zoekmachine.

Wil Google jouw website kunnen opnemen in de zoekresultaten, dan zullen de crawlende bots je pagina’s moeten kunnen indexeren. De volgende halte in je SEO analyse is dus controleren of er pagina’s zijn die Google niet indexeert.

Dat doen we in Google Search Console. Om precies te zijn: onder het kopje “Index” waar je kunt kiezen voor het rapport “Dekking”.

Daaronder vind je een overzicht van redenen waarom bepaalde pagina’s niet geïndexeerd worden. Daar staan bijvoorbeeld ook redirects tussen, en andere zaken waarvan het logisch is dat ze niet geïndexeerd worden.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat er pagina’s tussen staan die wél geïndexeerd zouden moeten worden. Door te klikken op het betreffende probleem krijg je te zien op welke URL’s dat invloed heeft en tips om het op te lossen.

Je kunt een extra check uitvoeren met Screaming Frog. Dat is een tool die jouw website op dezelfde manier crawlt als Google zou doen. Je krijgt daarbij een overzicht van pagina’s die niet bereikbaar zijn.

Op deze manier kun je pagina’s op sporen die onbedoeld worden geblokkeerd met een noindex tag of robots.txt bestand.

5. Check je on-page SEO

We hebben nu vooral naar technische zaken gekeken, maar ook de on-page SEO is natuurlijk een belangrijk onderdeel van een SEO audit. Hierbij kijk je er vooral naar of de SEO tekst  op je pagina’s klopt en voldoende aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep.

Als je een grote website hebt, is het natuurlijk onbegonnen werk om al je pagina’s te optimaliseren. We raden je daarom aan om te beginnen bij de vijf of tien belangrijkste pagina’s, omdat daar meestal het laaghangende fruit hangt dat je als eerste wilt plukken.

Dat kunnen zijn:

  • Pillar pages die zich richten op een heel belangrijk zoekwoord en waar een groot content cluster omheen is gebouwd.
  • Een pagina die al redelijk ranket, maar de potentie heeft om de top 5 te halen.
  • Pagina’s die minder verkeer binnenhalen dan ze vroeger deden. Dit kun je vinden in Google Search Console. Ga naar “Prestaties” en filter dan onder “Datum” op “Vergelijken”. Kies “Afgelopen 28 dagen van jaar tot jaar vergelijken”. Je kunt nu in het rapport “Pagina’s” de categorie “Aantal klikken verschil” rangschikken zodat je de grootste afname in kliks bovenaan te zien krijgt. Je ziet dan de pagina’s die ten opzichte van vorig jaar het meeste kliks verloren zijn. En je ziet direct welke zoekwoorden de grootste daling hebben veroorzaakt.

De shortlist die je op deze manier hebt opgesteld, ga je doorlopen op de best practices van goede SEO content , zoals:

  • Neem het belangrijkste zoekwoord op in je titel.
  • Zorg dat het focus zoekwoord terugkomt in de eerste alinea van je artikel.
  • Probeer een aantal (krachtige) externe links naar de pagina’s te krijgen.
  • Voeg interne links toe – het liefst vanuit relevante content – met de ankertekst waarop je de pagina wilt versterken.

En over het zorgen voor sterke backlinks gesproken…

6. Backlink analyse

De waarde van backlinks  in de SEO wereld kan moeilijk overschat worden. Linkbuilding maakt in vrijwel iedere SEO strategie dan ook een belangrijk onderdeel uit van de werkzaamheden.

Belangrijk om daarbij te beseffen is een goed backlinkprofiel niet alleen veel links bevat. Het gaat vooral om de kwaliteit van de binnenkomende links.

Om een beeld te krijgen van jouw backlink profiel, gaan we de externe links naar jouw domein analyseren. Dit doe je met behulp van een tool als Ahrefs of Semrush.

In Ahrefs krijg je bijvoorbeeld een waardevol en rijk overzicht van de links naar jouw domein, met daarbij o.a. de hoeveelheid bezoekers die de verwijzende website zelf trekt (een teken van hoe gezond dat domein is), de DR (autoriteit) van het domein en de gebruikte ankertekst.

Daarnaast kun je onder “Referring domains” een overzicht vinden van alle verschillende domeinen die naar jou verwijzen, ook weer met informatie die je vertelt hoe waardevol een link van dat domein is.

Heb je geen toegang tot Ahrefs, dan kun je met Ubersuggest dagelijks een aantal gratis analyses uitvoeren. Ook dan krijg je een goed inzicht in de hoeveelheid verwijzende domeinen en het totaal aantal backlinks.

Wat je hier in beeld wilt brengen is de autoriteit van je domein (DR in Ahrefs, Domain Authority in Ubersuggest en Authority Score in Semrush), het aantal verwijzende domeinen en het totale aantal backlinks.

Dit gebruik je om je website te kunnen benchmarken ten opzichte van je concurrentie. Door hetzelfde te doen met hun domeinen, weet je hoe sterk je staat in je branche en of je backlinkprofiel en autoriteit wellicht jouw achilleshiel zijn in de strijd om die topposities in Google.

Heb jij een aanzienlijk minder sterk backlinkprofiel dan je concurrentie? Dan weet je dat er werk aan de winkel is op het gebied van het binnenhalen van links.

Check daarnaast ook de gebruikte ankerteksten bij de naar jouw website geplaatste links. Je wilt namelijk een zo gezond mogelijk backlinkprofiel, en dat betekent natuurlijke, overtuigende ankerteksten. Je wilt dus, zoals bij de voorbeeldwebsite hieronder, dat de hoofdpagina URL, de website naam en de kern producten het overzicht van ankerteksten domineren.

Een ongezond backlinkprofiel herken je aan ankers zoals “klik hier”, of spammerige clickbait ankers.

 

7. Check op gebroken backlinks

We blijven nog even hangen bij het backlinkprofiel, want ook gebroken backlinks opsporen en repareren zijn een belangrijk onderdeel van je SEO audit.

Google zelf heeft aangegeven dat het je SEO niet direct nadelig beïnvloedt. Maar, die doodlopende links zijn wel slecht voor de ervaring van gebruikers van je website. En een slechte gebruikerservaring kan wél negatieve impact hebben op je SEO.

Je eerste stop voor het controleren op gebroken links is Google Search Console. Hier kun je zien welke gebroken URL’s Google niet kan indexeren op je pagina.

Zoals bij ieder ander rapport in Google Search Console kun je doorklikken om extra informatie te krijgen over wat er aan de hand is. Het kan bijvoorbeeld gaan om pagina’s die je met een reden hebt verwijderd. Zorg dan wel dat deze URL op de juiste manier is geredirect zodat je geen eventueel inkomende links misloopt en interne links niet op een dood spoor belanden.

Maar het kan ook zijn dat het gaat om een pagina die wel in de Google index zou moeten voorkomen. In dat geval is het van belang om deze pagina zo snel mogelijk te herstellen.

Check daarnaast je website op gebroken interne en externe links. Hiervoor kun je Ahrefs, Semrush of een gratis tool als deze gebruiken. Meer praktische tips kun je bovendien vinden in ons artikel over gebroken links .

8. Analyseer user experience signalen

De laatste jaren zijn user experience signalen een steeds belangrijker onderdeel van Google’s algoritme geworden. Dat maakt ze ook een essentiële stap van je SEO audit.

Het draait hier helemaal om de signalen die aangeven hoe bezoekers in interactie staan met jouw website en wat hun ervaring is tijdens hun bezoek.

Dat houdt in dat je op zoek gaat naar pagina’s op je site waar die ervaring tegenvalt. En een manier gaat zoeken om die te verbeteren.

Belangrijke signalen die je hierbij kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld:

  • De bounce rate en time on page in Google Analytics
  • Het doorklikpercentage (CTR) in Google Search Console
  • Heatmaps, schermopnamen en surveys van een tool als Hotjar

Een bounce rate die hoger is dan het gemiddelde van je site (of een time on page die lager is) kan erop duiden dat mensen niet vinden wat ze verwachten, of dat hun aandacht niet snel genoeg wordt gegrepen. Analyseer hier of je op die pagina snel genoeg duidelijk maakt wat een bezoeker kan verwachten te gaan lezen.

Een laag doorklikpercentage kan erop duiden dat je titel en meta omschrijving niet voldoende aansluiten bij de zoekintentie van je doelgroep.

Heatmaps en schermopnamen tenslotte kunnen je op het spoor brengen van “fouten” in UX waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben.

Een voorbeeld: een verhuiswebsite had tegenvallende resultaten bij een tool die bezoekers hielp om de benodigde grootte van de verhuiswagen en de kilometervergoeding te berekenen. Uit schermopnames bleek dat mensen na het invullen van de velden niet op “berekenen” klikten, maar direct naar beneden scrollden. Daardoor kregen ze volstrekt verkeerde prijzen te zien. Ze verwachtten een tool die automatisch de resultaten aanpast aan de invoer en zagen de “berekenen” knop volledig over het hoofd. Geen beste gebruikerservaring dus.

9. Controleer of er één versie van je website wordt geïndexeerd

Last maar zeker niet least: zorg ervoor dat Google slecht één versie van je site indexeert. Wist je namelijk dat dat helemaal geen vaststaand feit is? En dat dit wordt gezien als vier verschillende versies van dezelfde site?

Voor Google zijn dat vier verschillende websites. En omdat ze allemaal kunnen bestaan, moet je ervoor zorgen dat ze op de juiste manier geredirect worden naar één centrale plek (meestal https://jouwsite.nl ) Anders worden alle versies door Google geïndexeerd en dat is slecht voor je rankings.

Een voorbeeld, met al deze URL’s kom je uiteindelijk terecht op https://doublesmart.nl :

Oftewel: bij ons gaat het goed. En jij kunt op dezelfde manier checken of dat bij jou ook het geval is. Typ de verschillende vormen van je domein in je browser en check of je wordt doorgestuurd naar dezelfde URL.

En daarmee zijn we aan het einde gekomen van je SEO audit. Hopelijk ben je tot de conclusie gekomen dat jouw site er goed voorstaat en dus helemaal klaar is voor top rankings in Google. Zo niet, dan hopen we dat je in ieder geval een mooie lijst van actiepunten hebt kunnen opstellen om je website daar wel te krijgen. Wil je graag dat wij een keertje meekijken? Aarzel dan niet om contact op te nemen.

Een SEO audit uit laten voeren?

Veelgestelde vragen over SEO audit

Wat is een SEO audit?

Een SEO audit is een uitgebreide analyse van je website, waarbij je als het ware een checklist doorloopt om te controleren of de belangrijkste SEO punten op je site wel kloppen. Je signaleert als het ware waar het laaghangende fruit voor optimalisatie hangt.

Voor een SEO audit heb je enkele tools nodig die jou de juiste data en input geven om je analyse op te baseren. Denk aan Google Search Console en Google Analytics. Daarnaast kunnen betaalde tools als Ahrefs of Semrush je goed helpen.

Een SEO audit is geen eenmalig iets. Je wilt namelijk regelmatig checken of de SEO gezondheid van je website nog in orde is. Probeer ten minste jaarlijks een complete SEO audit uit te voeren. Je linkprofiel check je vaker, zodat dit doorlopend in orde blijft.

SEO audit SEO audit