Website snelheid is een belangrijke ranking factor in het algoritme dat Google gebruikt om te bepalen op welke positie jouw website wordt vertoond in de zoekresultaten. Sterker nog: deze factor is in de loop van de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden.
Maar hoe zit het nu precies met website snelheid, ook vaak page speed genoemd, en je SEO? Waarom heeft die snelheid zo’n invloed op de vindbaarheid van je pagina’s en hoe zit die invloed precies in elkaar? Je leest het allemaal hieronder.
Wat is website snelheid?
Website snelheid – of page speed – is natuurlijk heel letterlijk de snelheid waarmee jouw website functioneert. Het duidt op de hoeveelheid tijd die er nodig is voor je pagina’s om te laden wanneer iemand je site bezoekt.
Die laadsnelheid hangt van een aantal factoren, zoals de server waarop de website gehost wordt, de grootte van een pagina en het gebruik van afbeeldingen. Maar ook “website snelheid” of “page speed” zelf kan op verschillende manieren worden opgevat.
Anders gezegd: dé website snelheid is een lastig te vatten fenomeen. Er zijn verschillende manieren om de snelheid van een pagina te meten, dus er zijn verschillende manieren om iets te zeggen over website snelheid of page speed. We bespreken hieronder kort de belangrijkste.
Fully loaded page
Dit is hoe lang het duurt voordat een pagina volledig geladen is. We hebben het dan over de complete pagina, inclusief alle daarop aanwezige content en eventuele andere bronnen. Daarmee is het de meest eenvoudige en overzichtelijke manier om website snelheid te meten.
Time to First Byte
Hier gaat het erom hoe lang het duurt voordat de pagina het laadproces start. Je hebt vast wel eens gezien dat het soms even duurt voordat er iets gebeurt wanneer je op een nieuwe pagina landt. Wanneer je eerst een tijdje naar een leeg scherm zit te kijken voordat er tekst en afbeeldingen beginnen te laden, dan zit je te kijken naar de Time to First Bite tijd.
First Meaningful Paint
Dit is de laadtijd die nodig is voor een pagina om genoeg onderdelen te laden voor een gebruiker om de inhoud op die pagina te kunnen lezen. Dat kan dus aanzienlijk korter zijn dan de “fully loaded” page speed. Het is als het ware de hoeveelheid tijd die nodig is om de bezoeker iets bruikbaars voor te schotelen.
Zo kan het tien seconden duren voordat een pagina volledig geladen is.
Maar kan een bezoeker van diezelfde pagina mogelijk al na 1,5 seconde een “first meaningful paint” krijgen voorgeschoteld. En in veel gevallen weerspiegelt juist deze wachttijd veel beter de gebruikerservaring met de website dan wanneer we kijken naar de fully loaded website snelheid.
Het gaat dan namelijk om het moment dat een gebruiker in interactie kan staan met je pagina. Dat heeft natuurlijk grote invloed op de beleving van die gebruiker.
Want zelfs al is de volledige laadtijd dan tien seconden, wat erg lang is, voor de gebruiker voelt het alsof hij vrijwel direct kan beginnen met lezen. Voor zover deze gebruiker weet is je page speed dus hoog.
Er zijn, kortom, verschillende manieren om website snelheid uit te drukken en er is niet één manier beter dan de andere. Ieder manier van meting heeft voor- en nadelen. Het beste is daarom om te focussen op het verbeteren van je website snelheid in z’n geheel, in plaats van je blind te staren op één van de metrics.
Waarom is website snelheid belangrijk voor SEO?
Je weet nu dat er verschillende manieren zijn om naar website snelheid te kijken, maar waarom is het eigenlijk überhaupt belangrijk om hier iets van te kunnen zeggen?
Allereerst is er natuurlijk de gebruikerservaring. Een snelle website is belangrijk om jouw bezoekers op een goede manier te kunnen ontvangen en ervoor te zorgen dat zij op jouw site willen blijven en vinden wat zij nodig hebben. Wanneer het een paar seconden duurt voordat er überhaupt onderdelen van de pagina verschijnen (time to first bite) of de gebruiker kan beginnen met lezen (first meaningful paint), dan leidt dat tot irritatie en een gebrekkige gebruikerservaring.
En dat ziet ook Google, want website snelheid is al sinds 2010 een belangrijke ranking factor.
Het belang van deze factor werd in 2018 nog een flink stuk groter, met de zogenaamde “Speed” update. Met deze update onderschreef Google het belang voor mensen om zo snel mogelijk een antwoord op hun vragen te kunnen vinden. Aan die behoefte wil Google tegemoet komen door alleen snelle websites aan te bevelen met een hoge positie in de zoekresultaten.
Dat betekent ook dat een langzame website je zoekposities kan schaden. Een te lage page speed zal er namelijk voor zorgen dat Google jouw pagina liever niet aan haar gebruikers voorschotelt, omdat die dan een slechte gebruikerservaring hebben. Naast de daadwerkelijke content op een pagina is daarom ook de snelheid waarmee die pagina laadt een grote factor van belang geworden in de vraag hoe hoog je in de zoekresultaten zult verschijnen.
Overigens is het niet officieel duidelijk waar Google dan precies naar kijkt bij het bepalen van de snelheid van jouw site. Is dat fully loaded, time to first byte of first meaningful paint? Google heeft hier geen uitspraken over gedaan en dus geldt ook hiervoor weer dat je beter kunt focussen op een in zijn algemeen snelle website dan op één bepaalde factor.
Dat wordt extra onderstreept door het feit dat zij in hun eigen PageSpeed Insights Tool ook een grote verscheidenheid aan metrics rapporteren.
Website snelheid best practices
Het belang van website snelheid voor SEO valt dus moeilijk te overschatten. Maar, hoe zorg je er nu uiteindelijk voor dat je op dit vlak hoge ogen gooit? Dit zijn een aantal van de belangrijkste best practices die jou helpen om snel laadbare pagina’s op je website te hebben.
1. Afbeeldingen comprimeren
Wist je dat voor heel veel websites de grootste snelheidswinst ligt in het optimaliseren van afbeeldingen? In veel gevallen zijn afbeeldingen namelijk goed voor zo’n 50-90% van de totale grootte van een pagina.
En dus zijn ze ook verantwoordelijk voor een aanzienlijk gedeelte van de laadtijd van diezelfde pagina.
Je kunt je page speed dus aanzienlijk verbeteren door de afbeeldingen op die pagina te comprimeren, waardoor ze minder ruimte (en dus minder laadtijd) in beslag nemen. Voor een WordPress website kun je hier een plugin zoals WP Smush voor gebruiken.
WP Smush comprimeert automatisch iedere afbeelding die je upload naar de mediabibliotheek van je site. Dit kan de grootte van je afbeelding tot wel zo’n 14% reduceren.
Goede alternatieven voor niet-WordPress gebruikers zijn onder andere:
2. Schone code
Net als met afbeeldingen, is het ook in de code belangrijk om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk onnodig gewicht op je pagina staat, die de laadtijd van de pagina en dus de website snelheid vertraagt. Denk aan:
- HTML
- CSS
- JavaScript
- Andere vormen van code op je pagina
Dat betekent dat het loont om de code die op een pagina voorkomt op te schonen. Er ontstaat regelmatig vervuiling in de code op een pagina, bijvoorbeeld door oude features die je niet meer op je site hebt of gewoon door slordig development werk.
Ook de code op een pagina kun je – net als de afbeeldingen – vervolgens weer comprimeren om het minder “zwaar en log” te maken. Daarvoor gebruik je bijvoorbeeld een programma als GZip.
3. Hosting
Naast alles wat je op je eigen site kunt doen, heeft ook waar je website gehost wordt een grote impact op de snelheid.
Bij veel goedkope hosting aanbieders deel je een server met miljoenen andere websites. Dat heeft een negatieve impact op de server kracht die beschikbaar is voor het draaiende houden van jouw site en dus op de page speed waarmee de pagina’s op jouw site gegenereerd kunnen worden.
Het kan dan ook een belangrijke stap zijn om te investeren in een wat duurdere hosting voor je website wanneer die nu nog draait op een pakket van een paar euro per maand.
4. Browser caching
Met browser caching slaan gebruikers van jouw site een gedeelte daarvan op in hun eigen browser. Het gevolg is dat die pagina bij een volgend bezoek veel sneller zal laden.
Dat heeft natuurlijk geen invloed op de website snelheid voor nieuwe bezoekers, maar het heeft wel een grote positieve impact voor mensen die vaker op je site terugkeren.
5. CDN
Een CDN (Content Delivery Network) is nog een andere manier om de snelheid van je site een boost te geven. Wat zo’n netwerk doet, is bepalen waar een bezoeker zich fysiek bevindt en vervolgens een server in de buurt gebruiken om een pagina voor die gebruiker te laden.
Website snelheid testen met de juiste tools
Je hebt nu het belang gezien van een goede page speed en verschillende manieren om je website snelheid te verbeteren. Tijd om het resultaat van je gedane inspanningen te bestuderen.
Dit zijn een aantal tools die je kunt gebruiken om je website snelheid te meten en te monitoren:
- Google PageSpeed Insights noemden we al als de tool van Google zelf. Dit geeft je dus een goed beeld van hoe je het in de ogen van Google doet op het gebied van snelheid. Wat deze tool heel tof maakt, is dat hij heel veel informatie geeft over welke elementen je website snelheid negatief schaden en praktische tips ter verbetering geeft.
- Webpagetest org analyseert je website door in een echte browser te laden en een overzicht te maken van de onderdelen die langzaam laden.
Het is een goed idee om verschillende tools te gebruiken om je page speed te analyseren. Onthoud namelijk dat er meerdere manieren zijn om naar de snelheid van een website te kijken en dat het beste is om ervoor te zorgen dat je website snelheid op alle fronten hoog is. Hoe meer input je – uit verschillende tools – kunt verzamelen, hoe beter het dus is!