Semrush is een bedrijf dat online analyse tools aanbiedt voor SEO-specialisten. Wanneer je de vindbaarheid en kwaliteit van een website wilt optimaliseren heeft Semrush een groot aantal handige gereedschappen om de mogelijkheden in kaart te brengen. Naast een betaalde versie is het mogelijk om een gratis quickscan uit te voeren. Wat is Semrush en hoe kan deze software helpen een online strategie invulling te geven?
Google heeft een opmerkelijk assortiment aan analyse tools beschikbaar geheel gratis beschikbaar gesteld. Omdat ze zelf advertenties verkopen bieden diensten als Analytics en Keyword Planner functionaliteit aan de gebruiker waar Google zelf van profiteert. Semrush is een marktpartij die “software als service” aanbiedt, met hun analyse tools kun je niet alleen Google maar ook andere platformen en websites analyseren.
Door via de website een URL in te geven wordt er direct informatie gegeven over een aantal kenmerken van de website. Bijvoorbeeld waar de backlinks vandaan komen. Daarmee vormt Semrush een goede aanvulling op de populaire gratis webanalyse tool van Pingdom en de producten van Google. Wanneer je een abonnement neemt op de het Semrush alles-in-één pakket kun je als online marketing professional nog veel meer informatie analyseren. Daarbij is het onderzoek van keywords die concurrenten gebruiken bijvoorbeeld een waardevolle tool.
Het klinkt als een sales pitch, maar je kunt haast beter stellen; wat kun je NIET met Semrush? Hier zijn enkele functies:
Het is je wellicht al opgevallen dat Semrush een focus legt op concurrentieonderzoek waarbij hun aanpak lijkt te zijn “beter goed gejat dan slecht bedacht”.