Je doet jezelf – en je website – tekort wanneer je geen gebruik maakt van de informatie die SEMrush te bieden heeft. Maar, hoe haal je nou het optimale resultaat uit zo’n tool? Daar gaan we je hieronder stap voor stap doorheen loodsen. 

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is SEMrush eigenlijk?
  • Welke informatie kun je uit SEMrush halen?
  • Hoe gebruik je deze tool optimaal?

Wat is SEMrush?

SEMrush is een populaire SEO tool, die is gespecialiseerd in zoekwoorden onderzoek en concurrentie analyse. Deze software helpt bedrijven bij het opzetten en optimaliseren van onder andere SEO, SEA, social media en content marketing strategieën.

Op deze pagina zullen we focussen op wat SEMrush kan betekenen voor je SEO strategie. Laten we eens kijken welke waardevolle inzichten SEMrush op dit gebied te bieden heeft.

Semrush posities

Een visuele handleiding door de mogelijkheden van SEMrush

Als je SEMrush voor de eerste keer opent, kan het allemaal een beetje overweldigend voelen. Dat is omdat er zo ontzettend veel waardevolle inzichten uit te halen zijn.

Het is dus iets positiefs dat je misschien niet goed weet waar je moet beginnen, zolang je tenminste bereid bent om te leren hoe je dan wél de maximale waarde eruit haalt. Dat je dit nu aan het lezen bent, laat zien dat je daar inderdaad bereid toe bent. Daarmee heb je de belangrijkste stap al gezet, want zoals je zult zien is SEMrush helemaal niet zo overweldigend als het misschien lijkt.

En dan gaat er opeens een wereld aan waardevolle informatie voor je open. Hieronder gaan we je stap voor stap – ondersteund door heel wat praktische visuals – laten zien waar de meest waardevolle informatie in SEMrush zich bevindt.

Organic research

Eén van de tofste mogelijkheden van SEMrush, is het bespioneren van je concurrentie. Op deze manier kun je verschillende interessante informatie over het domein van je concurrent achterhalen, ter inspiratie voor je eigen SEO strategie.

Alles wat je hoeft te doen, is de url van je concurrent invoeren. Vervolgens bestuderen we eerst de organische overview van dat domein om een beeld te krijgen van hoe goed die website het eigenlijk doet op organisch gebied.

organic research semrush
Zoals je kunt zien, krijg je bakken met informatie te zien. De meest interessante hiervan bespreken we kort hieronder.

Links boven de grafiek zie je het aantal “keywords” waar het domein op ranket. Dit zegt op zichzelf nog niet zo heel veel, want dit zijn ook keyword die een positie op pagina twee of lager van de zoekresultaten hebben. Als een domein op duizenden keywords scoort, maar nauwelijks met posities op de eerste pagina, zal die website daar vrijwel geen verkeer aan overhouden.

Interessanter is daarom de SEO metric ernaast: traffic.

Dit cijfer geeft een indicatie van het aantal organische bezoekers dat het domein trekt. Let wel: het is ook echt niet meer dan een indicatie, want SEMrush heeft geen precieze data over websites. Dit cijfer is gebaseerd op het aantal rankende zoektermen, de positie van die termen en een schatting van het totale zoekvolume op die termen.

Op basis van die data doet SEMrush een schatting hoeveel bezoekers de website haalt uit deze zoekposities.

Dit kan je een waardevol inzicht geven in hoe jouw website het doet ten opzichte van die van je concurrenten. Omdat het om een schatting gaat, is het een goed idee om deze data te vergelijken met de resultaten die je krijgt te zien wanneer je jouw eigen site invoert, in plaats van te kijken naar je eigen data uit Google Analytics.

Naast traffic vind je nog een derde interessante metric: traffic cost, die een inschatting laat zien van de waarde van de organische bezoekers die je aantrekt.

Dit cijfer is gebaseerd op wat je aan advertentiekosten in Google kwijt zou zijn als je datzelfde verkeer zou moeten aantrekken met adverteren.

Daarmee voegt het extra inzicht toe aan de “traffic” metric, want die zegt nog niet zoveel over wat de website eigenlijk opschiet met de aangetrokken bezoekers. Wie ervaring heeft met adverteren in Google, weet dat het ene zoekwoord een stuk duurder is dan het andere, bijvoorbeeld omdat de zoekintentie meer koopgericht is.

Zo zal “hardloopschoenen kopen” meer waard zijn dan “marathon tips”.

Misschien haalt website A duizenden bezoekers per maand via een artikel met marathontips dat op positie 1 staat, terwijl website B een paar honderd organische bezoekers haalt door een top tien notering voor “hardloopschoenen kopen”. Ook al is het totaal aan traffic van website B dan aanzienlijk lager, toch zal het cijfer bij “traffic cost” voor website B dan hoger zijn.

Organische posities

Hier wordt SEMrush nog een stuk interessanter. Je kunt namelijk alle zoekwoorden zien waar een site op ranket. Inclusief de positie waarop ze getoond worden.

Dat is natuurlijk van onschatbare waarde voor je zoekwoorden onderzoek. Je kunt namelijk bakken aan inspiratie opdoen door met deze feature uit te zoeken waar andere sites in jouw niche voor ranken.

Als je concurrenten ergens op scoren, is het voor jou ook mogelijk om daarop te ranken. Sterker nog: je kunt SEMrush inzetten om zoekwoorden te vinden waar je concurrent wel gedeeltelijk op ranket, maar waar voor jou kansen liggen om het beter te doen.

Hiervoor kun je spelen met de manier waarop de data worden getoond. In eerste instantie zei je namelijk de zoekwoorden die het domein het meeste verkeer opleveren. Interessant en waardevol, maar het betekent ook dat je concurrent hier waarschijnlijk een nummer één positie op heeft.

Het is een goed begin om deze zoekwoorden te analyseren op kansen waar jij betere content voor kunt schrijven om je concurrent af te troeven. Maar vaak liggen de grotere kansen bij woorden waar zij het nog niet zo goed op doen.

Sorteer bijvoorbeeld op het totaal zoekvolume op een zoekwoord.

Of stel een filter in om ervoor te zorgen dat je alleen zoekwoorden met een minimale advertentiewaarde te zien krijgt.

In dit SEMrush onderdeel kun je dus geweldig veel input halen voor je zoekwoorden onderzoek. Door te kijken waar je concurrenten – en websites in dezelfde niche die niet direct een concurrent zijn – op ranken, kom je wellicht kansen op het spoor waar je anders nooit aan gedacht zou hebben.

Analyse van het traffic

Waar je in het onderdeel “organic search positions” meer inzicht krijgt in de posities die een website inneemt in de zoekresultaten, kun je onder het kopje “traffic analytics” dieper in de verkeersstroom duiken die dat oplevert

Hier vind je namelijk informatie over de traffic stroom op een website. Allereerst krijg je een bredere inschatting van de algemene verkeerscijfers van die website.

Dit kun je gebruiken om te bepalen hoe jouw eigen site het doet ten opzichte van andere sites in jouw markt of niche.

Daarnaast krijg je inzicht van hoe bezoekers interacteren met de site, zoals het gemiddeld aantal bezochte pagina’s per bezoek, de sessieduur en bounce rate.

Je kunt zelfs zien hoe deze metrics zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld.

Tot slot kun je ontzettend veel waardevolle informatie halen uit het rapport “traffic sources”.

Hier zie je bijvoorbeeld:

  • Het aantal bezoekers per type bron (direct, referral, organisch etc.)
  • Welke social media kanalen het meeste bezoekers opleveren
  • Een lijst van specifieke websites waar een bezoekers vandaan kwam

Vooral dat laatste is interessant en ziet er als volgt uit:

verwijzende domeinen semrush

Dit overzicht kun je gebruiken om te identificeren welke websites veel bezoekers opleveren voor jouw concurrent. Dat zijn dan namelijk de websites waar het interessant is voor jou om een gastblog te publiceren, wat je kunt opnemen in je content strategie.

Kortom: je kunt SEMrush perfect gebruiken om te achterhalen wat werkt voor je concurrentie om daar zelf ook van te kunnen profiteren.

Keyword gap

In een ander artikel bespreken we uitgebreid de waarde van een goede content gap analyse. Korte samenvatting: zo’n analyse helpt je om “gaten” in de content op je website te identificeren, die je kunt vullen om een breder publiek aan te spreken.

De keyword gap optie van SEMrush kan je hierbij helpen, met een lijst van zoektermen waar meerdere van je concurrenten op ranken. Net als de lijst van termen waar een website op ranket die we hierboven al bespraken dus, maar dan voor meerdere van je concurrenten in één oogopslag.

Termen die hierin terugkomen zijn voor jou geheid ook interessant om in je SEO strategie op te nemen.

Het mooie is: je kunt ervoor kiezen om alleen termen te laten zien waar je concurrentie ook hoog op scoort. Op die manier wordt je lijst met resultaten niet vervuild door termen waarvoor de concurrerende websites rond plek 50 bungelen.

SEMrush als traditionele keyword tool

We hebben nu verschillende manieren laten zien waarop je SEMrush kunt gebruiken om je concurrentie te bespioneren. Dat is dan ook waar de tool in uitblinkt en het meest om bekend staat.

Maar, je kunt SEMrush ook prima gebruiken als een “reguliere” keyword tool, zonder dat je daarbij de domeinen van concurrentie gebruikt.

Je kunt bijvoorbeeld een zoekterm in de tool invoeren voor een lijst met zoekwoord ideeën en verschillende data rondom die term. Dit is wat je van SEMrush kunt verwachten voor je zoekwoord onderzoek.

Allereerst natuurlijk de “basisdata”, zoals een benadering van het zoekvolume en gegevens over het adverteren op deze term.

Daarnaast geeft SEMrush een behoorlijk betrouwbare “keyword difficulty score” (KD): een indicatie van hoe moeilijk (of makkelijk) het wordt om op die betreffende zoekterm een goede positie te scoren.

Termen die je bij het bespioneren van je concurrentie bent tegengekomen met een lage KD kunnen de mooiste buitenkansjes zijn om zelf eens op proberen te ranken.

Verder krijg je – zoals bij de meeste tools – ook een overzicht aan gesuggereerde termen die jouw zoekwoord bevatten. Dit kun je gebruiken als inspiratiebron voor extra content en pagina’s om rondom jouw kernwoord te creëren. Schrijf bijvoorbeeld een blog rondom de longtail zoekwoorden die hier terugkomen, of schrijf een ijzersterk stuk pillar content rondom je kernwoord en voeg per gesuggereerde term een subpagina toe.

semrush seo tool

Keyword Magic

Deze tool is een speciaal onderdeel van SEMrush met één doel: zoveel mogelijk zoekwoord ideeën rondom een bepaalde term genereren. Zo geeft een opdracht rondom “paleo diet” in het Engels taalgebied je een lijst met honderdduizenden resultaten.

Overbodig om te zeggen dat die natuurlijk niet allemaal het oppakken waard zijn. Gelukkig kun je deze omvangrijke lijst op talloze manieren filteren om de krenten in de pap te vinden. Je kunt de lijst bijvoorbeeld sorteren op zoekvolume of moeilijkheid.

Keyword Difficulty

We bespraken hierboven al kort dat SEMrush je een indicatie kan geven van hoe moeilijk het is om te scoren op een bepaalde zoekterm. Tijd om daar nog iets verder op in te gaan.

Juist de Keyword Difficulty (KD) tool is namelijk een ontzettend waardevol onderdeel van SEMrush. Er komt immers een hoop kijken bij het bepalen van je kansen om op een bepaalde term goed te scoren:

  • Pagina autoriteit
  • Domein autoriteit
  • On-page SEO
  • Technische SEO
  • Content kwaliteit
  • Zoekintentie

En dat alles dan niet alleen voor je eigen website, maar ook voor de sites waarmee je concurreert.

De Keyword Difficulty tool van SEMrush maakt dat een stuk overzichtelijker, door je een indicatie te geven of je een kans maakt om op een bepaalde term te raken.

Voer simpelweg een zoekwoord in waar je op zou willen scoren.

SEMrush geeft je vervolgens een Keyword Difficulty score tussen de 0 en 100% Dat kun je ook doen voor meerdere zoekwoorden tegelijkertijd, om te bepalen waar je het beste als eerst je inspanningen op in kunt zetten.

Position Tracking

Ook voor het monitoren van SEO posities heeft SEMrush een ingebouwde tool, die hetzelfde werkt als de meeste keyword trackers op de markt.

Alles wat jij hoeft te doen is je domein en een lijst van zoekwoorden in te voeren om een project aan te maken.

Vervolgens houdt SEMrush de posities van de ingevoerde zoekwoorden bij, zodat je voortaan in één oogopslag kunt zien hoe jouw website ervoor staat op het gebied van je belangrijkste zoektermen.

SEO Audit met SEMrush

Naast het analyseren van zoektermen en de posities en het verkeer van je concurrenten, kun je SEMrush ook gebruiken om je eigen website door te lichten.

In het Site Audit onderdeel van de tool kun je namelijk een domein invoeren om te controleren op fouten die een impact kunnen hebben op je SEO resultaten. Met name je technische SEO.

Net zoals in Google Search Console wordt er onderscheid gemaakt tussen kritieke fouten die je snel moet oplossen, en minder serieuze waarschuwingen die je wellicht aan wilt pakken.

Organic Traffic Insights

Dit onderdeel van SEMrush probeert de tijd te doen herleven dat Google Analytics nog (veel) meer informatie gaf omtrent de specifieke zoekwoorden die bezoekers naar een site hadden gebracht. Tegenwoordig staat dit in Analytics vaak als “not provided”.

Door je Google Analytics en Search Console aan SEMrush te koppelen, kun je toch weer meer inzicht krijgen. Vervolgens zal SEMrush de data die je op die manier deelt analyseren, om zo te bepalen welke zoekwoorden het meeste organische verkeer binnenbrengen.

Link building

Last but not least: de mogelijkheden om SEMrush in te zetten ter ondersteuning van je linkbuilding.

Je kunt de tool namelijk gebruiken om – naast het organische verkeer – ook het backlinkprofiel van een domein te analyseren.

Daar kun je informatie vinden over het gebruik van ankerteksten, dofollow en nofollow verdeling en de autoriteit van binnenkomende links. Dit kan je inzicht geven in hoe jouw profiel zich verhoudt tot dat van je concurrenten.

Maar SEMrush gaat nog een stapje verder in de specifieke linkbuilding tool.

Hier kun je zoekwoorden invoeren waar je graag op wilt ranken. Vervolgens zal SEMrush je laten zien welke sites linken naar de websites die op deze termen ranken.

Hier kun je vervolgens een prospectlijst van maken: een overzicht van websites om te benaderen of het interessant voor hen is om ook naar jou te linken.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over SEMrush?

Veelgestelde vragen over SEMrush

Wat is SEMrush?

SEMrush is één van de bekendste en populairste SEO tools in de markt. Behalve een reguliere tool voor het analyseren en tracken van zoekwoorden, is SEMrush nog veel uitgebreider met o.a. het analyseren van je concurrentie.

Je kunt SEMrush gebruiken voor zoekwoorden onderzoek en -analyse, om inzicht te krijgen in zoekvolumes en hoe moeilijk het wordt om te ranken. Bovendien kun je jouw concurrenten analyseren, om te ontdekken waar zij hun traffic vandaan halen.

SEMrush is niet gratis, hiervoor is de tool simpelweg veel te uitgebreid. Er zijn verschillende abonnementen beschikbaar, waardoor je het maandbedrag kunt zoeken dat bij jouw ambities en wensen past.

SEMrush SEMrush