Je websitestructuur is een belangrijk ingrediënt in het succes van je website. Die structuur bepaalt namelijk hoe goed zowel bezoekers als zoekmachines jouw site kunnen navigeren en gebruiken.
Daarmee is de structuur van je website dus allereerst belangrijk voor de gebruikerservaring die jouw bezoekers hebben. Daarnaast draagt een gezonde sitestructuur bij aan de vindbaarheid van jouw website in Google. Voldoende reden dus om er een gezonde dosis aandacht aan te besteden dus.
Wat is een websitestructuur?
Een websitestructuur is de manier waarop jouw website is opgebouwd. Het is de indeling van je website, vergelijkbaar met de blauwdrukken of plattegronden van een huis. De website structuur bepaalt hoe de verschillende pagina’s op je site zich tot elkaar verhouden.
De blauwdruk voor een huis bepaalt hoe de verschillende ruimtes zich tot elkaar verhouden. Het zorgt dus voor een logische indeling van de verschillende kamers in de woning. Een plattegrond laat zien hoe de verschillende straten en andere locaties in een voor de gebruiker onbekende omgeving zich ten opzichte van elkaar bevinden.
Een simpele websitestructuur kan bijvoorbeeld een schets van de navigatie op je site zijn. Welke pagina’s moeten direct in het hoofdmenu zichtbaar zijn voor je bezoekers? Welke pagina’s komen er onder die hoofdpagina’s te hangen omdat ze verder de diepte ingaan op dat specifieke onderwerp?
Verderop gaan we uitgebreider kijken naar de praktische kant van het maken vaneen website structuur. Eerst leggen we uit waarom die site structuur nu zo belangrijk is.
Het belang van een goede website structuur
Je las al dat een goede sitestructuur de basis is van je website. Maar, een website met een goede structuur is geen doel op zich: een site is er om gebruikt te worden. Daarom leggen we hieronder aan de hand van drie doelgroepen uit waarom een goede structuur jouw site beter laat presteren.
Structuur en gebruiksvriendelijkheid
Voor gebruikers draagt een goede structuur bij aan het gemak waarmee zij de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Juist daarom is het belangrijk dat de juiste pagina’s in je hoofdmenu te vinden zijn, maar ook dat je binnen je pagina’s op een logische manier doorlinkt naar andere informatie. Zorg er ook voor dat je belangrijkste pagina’s – bijvoorbeeld een sales- of landingspagina – uitgelicht worden op je homepage.
Je wilt het de bezoekers van jouw website dus zo eenvoudig mogelijk maken om de informatie te vinden die ze zoeken, maar ook om terecht te komen op de pagina waar jij ze wilt hebben. Dat verhoogt niet alleen de gebruikerservaring van je bezoekers, maar vergroot ook de kans dat ze een bestelling doen, offerte aanvragen of hun emailadres achterlaten.
SEO en URL structuur
Voor zoekmachines bevordert een goede structuur de leesbaarheid. Zoekmachines crawlen voortdurend het internet om de aanwezige websites en pagina’s in kaart te brengen. Hoe eenvoudiger jij het die zoekmachine maakt om dat te doen, hoe groter je kansen op een goede positie in de zoekresultaten.
Een goede URL structuur is voor SEO – zoekmachine optimalisatie – dan ook onmisbaar. Dat houdt in dat pagina’s rondom hetzelfde onderwerp ook in de site structuur duidelijk bij elkaar dienen te worden ondergebracht: in dezelfde “content silo”. Zo kan een website over sporten een “silo” hebben over hardlopen. Die silo bevat dan één hoofdpagina over hardlopen, met daaronder sub pagina’s over marathons, rek- en strekoefeningen voor hardlopers, enzovoorts.
Dat zorgt voor een overzichtelijke URL structuur:
www.sportwebsite.nl/hardlopen
www.sportwebsite.nl/hardlopen/trainingsschema
www.sportwebsite.nl/hardlopen/marathon
Deze pagina’s verbind je met elkaar door interne linkbuilding . Daarbij worden de pagina’s die binnen hetzelfde onderwerp vallen onderling met elkaar verbonden, wat bijdraagt aan een sterke structuur.
Dit maakt het voor de zoekmachine gemakkelijker om te begrijpen welke pagina’s bij elkaar horen, maar helpt ook jouw bezoekers weer om beter de juiste informatie te vinden.
Een blauwdruk voor jezelf
Voor jouzelf is een websitestructuur handig om het overzicht te behouden. Net zoals architect en aannemers die blauwdrukken gebruiken om het huis op de juiste manier op te bouwen. Het scheelt een hoop tijd en moeite om alle pagina’s direct op de goede plek in de structuur te plaatsen, dan ze achteraf weer te moeten verhuizen.
Daarnaast kan het uittekenen van de structuur van je site helpen om te bepalen welke pagina’s nog ontbreken. Op die manier kan het ook helpen om je site sneller op te bouwen, omdat je maar de structuur erop hoeft na te slaan om te bepalen welke pagina er gemaakt moet worden.
Jouw website structuur maken
Je website structuur opzetten kan een beetje overweldigend voelen wanneer je er voor het eerst mee gaat beginnen. Zeker wanneer je al een wat grotere website hebt, die in de loop der jaren op een chaotische manier is gegroeid.
Hieronder vind je een aantal praktische tips om je op weg te helpen.
Website structuur in kaart brengen
Wanneer je een bestaande website wilt gaan structureren, dan is het belangrijk om te beginnen met het in kaart brengen van wat er al is. Begin met een overzicht van alle pagina’s die je online hebt staan en vraag je af welke daarvan het belangrijkste zijn.
Wat zijn de hoofdthema’s van je website? Welke van de bestaande pagina’s kun je onder die hoofdthema’s onderbrengen? De kans is groot dat je belangrijkste pagina’s van zichzelf al een prominente plaats hebben gekregen op je website.
Zet op een groot vel papier de kern pagina’s van jouw website structuur. Dit worden je hoofdpagina’s. In het voorbeeld van onze sportwebsite, zou dat bijvoorbeeld zoiets zijn:
- nl/hardlopen
- nl/wielrennen
- nl/zwemmen
Vervolgens geef je elke pagina op je site een plekje in deze nieuwe structuur.
Heb je nog een bestaande website? Dan heb je de luxe dat je jouw site structuur vanaf het begin goed en helder op kunt zetten. Je begint dan met het in kaart brengen van jouw belangrijkste thema’s. Die belangrijkste onderwerpen krijgen elk hun eigen pagina en daaronder voeg je ideeën toe voor onderliggende pagina’s.
Soorten website structuren
Er zijn verschillende manieren om jouw websitestructuur vorm te geven. Ter afsluiting van dit artikel bespreken we nog kort drie veelgebruikte structuren.
1. Lineair
Bij een lineaire website is in feite weinig sprake van structuur. Alle pagina’s binnen zo’n site bevinden zich op hetzelfde niveau en ze staan in een rechte lijn met elkaar verbonden. Als bezoeker kom je binnen op de homepage en vervolgens doorloop je een vast stappenplan: van a, naar b, naar c, tot de pagina waar uiteindelijk geconverteerd kan worden.
Deze structuur kom je bijvoorbeeld tegen bij een website die één centraal product of dienst promoot, waar de bezoeker dus naartoe geleid wordt.
2. Piramide
Dit is een structuur die vooral bij simpele websites wordt gebruikt. Het gaat dan om sites die dienen als online visitekaartje voor een bedrijf of freelancer.
Bovenaan de piramide staat je homepage, dat is de top. Daaronder vallen verschillende andere pagina’s, zoals:
- Een contactpagina
- Een over ons pagina
- Een pagina met een overzicht van aangeboden diensten
Die pagina’s kunnen op hun beurt ook weer in verschillende pagina’s zijn verdeeld, zoals een pagina per dienst. Een piramidestructuur ziet er daardoor bijvoorbeeld zo uit:
- nl
- nl/contact/
- nl/over-ons/
- nl/diensten/
- nl/diensten/dienst-a
- nl/diensten/dienst-b
3. De boom
Een boomstructuur is de meest gebruikte – en meest efficiënte – webstructuur voor sites met een groter aantal pagina’s. Deze structuur maakt gebruik van de groepen rondom een bepaald onderwerp, de silo’s, waar we het eerder in dit artikel al over hadden.
Deze structuur kun je vergelijken met een dennenboom zoals een kind die zou tekenen: als een rechthoek dus die naar beneden steeds breder uitwaaiert. De top van de boom wordt uiteraard weer gevormd door je homepagina.
Op het niveau daaronder komen de hoofdpagina’s, of de belangrijkste onderwerpen.
Daar weer onder komen de subpagina’s, oftewel de artikelen die binnen deze onderwerpen vallen.
Een boomstructuur is daarom een zeer geschikte opzet voor websites met veel informatie, zoals blogwebsites of kennisbanken. Maar ook voor bijvoorbeeld een webshop kun je deze structuur gebruiken: op het eerste niveau onder je homepagina komen dan de productcategorieën en daar weer onder de producten:
- nl
- nl/kasten/
- nl/kasten/kledingkasten/
- nl/kasten/tv-kasten/
- nl/kasten/
Conclusie
Een goede website structuur kan even puzzelen zijn, maar het legt wel een belangrijk fundament voor de toekomst en het succes van je website. Zoals je hebt kunnen lezen is de structuur belangrijk voor de ervaring van je bezoekers, maar ook als leidraad voor jezelf en voor jouw kans op succes in zoekmachines.