Facebook is een van de meest toonaangevende social media platformen ter wereld. Meer dan 60 procent van de wereldwijde internetgebruikers gebruikt Facebook. Miljoenen Nederlands scrollen elke dag door hun Facebooktijdlijn. Wil je je doelgroep bereiken? Die is zonder twijfel op Facebook te vinden.

Om als bedrijf het meeste uit Facebook te halen, kun je eigenlijk niet om Facebook Adverteren heen. Dat is namelijk dé manier om de mensen te bereiken die niet wisten dat ze door jou bereikt wilden worden. Bijvoorbeeld personen met interesses die precies aansluiten op de door jou aangeboden producten. Of websitebezoekers die nét voordat ze converteren, de website verlaten. Die mensen kun je effectief bereiken én activeren met Facebookadvertenties.

Waarom adverteren op Facebook?

Bedrijven hebben op Facebook een enorm potentieel bereik: de wereld ligt aan je voeten, omdat er zo veel mensen dagelijks gebruikmaken van dit sociale medium. Maar het algoritme van Facebook beperkt je daarin: organische (= niet-betaalde) berichten van bedrijfspagina’s worden steeds minder vertoond in de tijdlijn van gebruikers.

Vroeger was het allemaal eenvoudiger: toen kreeg je gewoon in chronologische volgorde de berichten te zien van je Facebookvrienden en de pagina’s die je had geliket. Maar tegenwoordig krijg je alleen te zien wat het algoritme wilt dat jij ziet – berichten waarvan het algoritme vermoedt dat jij ze wilt zien. Met een bedrijfspagina kom je daar moeilijk tussen. Je organische bereik wordt kleiner en kleiner.

Gelukkig heeft Facebook een oplossing daarvoor: Facebookadvertenties! Om dat potentiële bereik van Facebook te benutten, kun je dus eigenlijk niet zonder betaalde Facebook ads.

Voordeel #1: bepaal zelf je ideale doelgroep

Hét grote voordeel van Facebook marketing is het feit dat je zelf je doelgroepen kunt samenstellen en dus altijd de juiste mensen weet te bereiken met je advertentie.

Een reclamespotje op tv bereikt Jan en alleman en is ook nog eens heel duur. Maar een advertentie op Facebook bereikt alleen díe personen die aantoonbaar interesse (kunnen) hebben in jouw producten of diensten. Daardoor ben je veel gerichter aan het adverteren en heb je een hogere kans op succes. En dat voor een paar cent per getoonde advertentie!

De doelgroepen aan wie je je advertenties vertoont op Facebook, kun je op basis van duizenden interesses en gegevens samenstellen. Denk aan simpele demografische gegevens (waar wonen ze? hoe oud zijn ze? wat is hun gezinssituatie?), maar ook aan interesses (welke Facebookpagina’s liken ze? met welke type bericht hebben ze vaak interactie?) en internetgedrag (zijn ze al eens op jouw website geweest? in welke producten waren ze toen geïnteresseerd?).

Voordeel #2: vergroot je naamsbekendheid

Facebookadvertenties zijn ideaal om aan je merkbekendheid werken. Dat is een groot verschil van Facebookmarketing ten opzichte van zoekmachine marketing of zoekmachine adverteren (SEA): een Facebookgebruiker hoeft jouw merk niet al te kennen om een advertentie voorgeschoteld te krijgen, terwijl een zoeker in Google expliciet naar jouw product, dienst of merk moet zoeken om de advertentie te zien te krijgen.

Daardoor is Facebook ideaal om naamsbekendheid te verwerven en mensen te wijzen op het feit dat ze jouw bedrijf nodig hebben, terwijl ze dat zelf nog niet eens doorhadden.

Voordeel #3: relatief lage kosten

De kosten van Facebookadvertenties zijn een stuk lager dan bijvoorbeeld offline advertenties in de krant of andere typen online advertenties, zoals Google Ads. Bovendien kun je zelf heel precies bepalen hoeveel geld je wilt uitgeven. Stel bijvoorbeeld een campagnelimiet of een accountlimiet in dat binnen je beschikbare marketingbudget valt. Dan weet je zeker dat je nooit met onnodig hoge kosten geconfronteerd wordt, en blijft Facebook Adverteren altijd betaalbaar.

Voordeel #4: Facebook remarketing

Facebook is het perfecte medium om jouw product of dienst nogmaals onder de aandacht te brengen bij mensen die er al geïnteresseerd zijn. Bijvoorbeeld mensen die jouw website hebben bezocht maar zonder te converteren weer zijn vertrokken. Met een remarketingadvertentie trek je die mensen weer terug het conversieproces in.

Als je de Facebook Pixel op je website plaatst, worden de gegevens van je websitebezoekers opgeslagen in de remarketinglijst. Die lijst kun jij vervolgens gebruiken om gerichte, specifieke  en gepersonaliseerde advertenties te laten zien op Facebook. Wist je dat de kans 70% hoger is dat iemand tot conversie overgaat als hij met remarketing te maken krijgt?

Hoe werkt Facebook Adverteren?

Om Facebookadvertenties op te zetten en de wereld in te slingeren, heb je een bedrijfspagina nodig. Met een persoonlijk profiel kun je namelijk niet adverteren. Facebook Adverteren is beschikbaar voor iedereen met een bedrijfspagina, dus je kunt gelijk aan de slag. Facebook Adverteren doe je via de Facebook business manager. In deze tool beheer je je advertentiecampagnes van a tot z.

Facebook Adverteren werkt met name op basis van doelgroepen.

  • Aangepaste doelgroepen: deze zijn gebaseerd op data die jij zelf aanlevert. Bijvoorbeeld je e-maillijst, remarketinglijst of de lijst Facebookgebruikers die jouw bedrijfspagina al liket. Die gegevens worden natuurlijk geanonimiseerd voordat Facebook ermee aan de slag gaat.
  • Vergelijkbare doelgroepen: deze worden door Facebook gemaakt op basis van je bestaande klanten. Door de overeenkomsten tussen die mensen te bepalen, helpt Facebook je met nieuwe mensen bereiken die ook aan die vereisten voldoen. Zo breid je je advertenties uit naar doelgroepen die (nog) geen directe band met je bedrijf hebben, zoals bij de aangepaste doelgroepen wel het geval is.
  • Uitgesloten doelgroepen: je kunt ook aangeven of er bepaalde doelgroepen zijn waarvan je níet wilt dat je advertenties daaraan vertoond worden. Dat is bijvoorbeeld handig als je wilt voorkomen dat klanten die al een aankoop hebben gedaan nog dagenlang achtervolgd worden door remarketingcampagnes.

Of je advertenties vertoond worden, wordt bepaald op de advertentieveiling. Elke keer dat een gebruiker een advertentie te zien krijgt, heeft er een veiling plaatsgevonden. De ‘winnaar’ van die veiling is de ad die de hoogste waarde toevoegt (aldus Facebook). Die waarde hangt af van het geplaatste bod, geschatte interactieratio en advertentiekwaliteit.

Hoe maak je een Facebook advertentie? Stappenplan

Een Facebook advertentie bestaat uit drie lagen: campagne, advertentieset en advertentie. De campagne is het niveau van het advertentiedoel (bijvoorbeeld meer likes of leads verzamelen); de advertentieset is het niveau van de doelgroepstrategie (welke doelgroepen spreek je aan en wat is je budget?); de advertentie is het creatieve niveau waarop je bepaalt wat er in de ad getoond wordt.

  1. Log in op Advertentiebeheer (Ads Manager).
  2. Maak een campagne aan en bepaal de doelstelling.
  3. Stel je budget in in de advertentieset: per dag of gedurende de hele looptijd van deze campagne.
  4. Bepaal je doelgroep in de advertentieset. Je kunt de doelgroep opslaan, om bij latere campagnes snel te kunnen hergebruiken.
  5. Bepaal op welke Facebookkanalen je advertentie moet worden weergeven: Facebook, Instagram, Messenger en het Audience Network. Kies voor ‘automatische plaatsingen’ als je wilt dat Facebook voor jou uitzoekt op welke kanalen je doelgroep zich bevindt. Dit raadt Facebook zelf aan, omdat je budget dan optimaal wordt ingezet. Met ‘handmatige plaatsingen’ bepaal je zelf op welke kanalen je adverteert.
  6. Maak de advertentie: voeg tekst, afbeeldingen of video toe en kies het format van de advertentie. In het voorbeeldblok zie je direct hoe je advertentie er straks ‘in het echt’ uit gaat zien.
    Je kunt er ook voor kiezen om een al bestaand bericht te promoten via advertenties. Dit is niet altijd de beste strategie: de manier waarop organische berichten en advertenties aantrekkelijk zijn voor consumenten, verschilt van elkaar. Een organisch bericht waarmee je ook even adverteert, doet het waarschijnlijk minder goed dan een speciaal opgestelde advertentie.
  7. Publiceer je advertentie en monitor de resultaten in Ads Manager of Business Manager!

Wat kost adverteren op Facebook?

Zoals we eerder al zeiden: Facebook advertenties zijn relatief goedkoop. Adverteren op de kanalen van Facebook is dan ook geschikt voor elk budget: van een paar euro per dag tot tonnen per maand. De prijs per advertentie verschilt per doelstelling: ads om meer merkbekendheid te vergaren kosten maar een paar cent per weergave, terwijl leadgeneratie-ads hele euro’s kunnen kosten per verzameld e-mailadres.

Je hoeft geen advertentiepro te zijn om wat rendement te behalen. Facebook helpt je namelijk graag met optimale resultaten halen uit je advertentiecampagnes, dus je kunt veel keuzes bij de Ads Manager neerleggen.

Facebook Adverteren uitbesteden

Wil je toch graag een advertentiepro inzetten? Dat is slim als je écht veel uit Facebook adverteren wilt halen. De social specialisten van DoubleSmart helpen je graag met een rendabele campagne opzetten die jouw veel groene cijfers op gaat leveren. Meer weten over hoe je jouw Facebook marketing kunt uitbesteden? Twijfel niet om contact op te nemen voor een vrijblijvende kennismaking!

Gratis kansenonderzoek t.w.v. € 400,-
90% van de bedrijven laat online groeikansen liggen

Meer bezoekers, aanvragen en conversies genereren
Uitgebreide en concrete analyse
Op maat gemaakt door onze specialisten
Facebook Adverteren Facebook Adverteren