Klantvraag
Op het moment dat doublesmart in contact kwam met Mercari liep er bij de makelaar al een Google Ads campagne. De kosten hiervan bleven echter oplopen, zonder dat er meetbaar meer resultaat werd bereikt.
Daarom was de vraag aan doublesmart of we de kosten konden terugbrengen en inzicht konden geven in de cijfers, zodat Google Ads ingezet kan worden als groeikanaal voor kwalitatieve leads. Liever minder leads van betere kwaliteit, dan meer leads van lagere kwaliteit.
Strategie
Ondanks dat er al een campagne actief was, was het voor de klant, en dus ook voor ons, niet mogelijk om toegang te krijgen tot het Google Ads account. In Google Analytics was wel te zien op welke zoekwoorden verkeer gerealiseerd was, maar er was geen conversiemeting ingesteld. We moesten dus praktisch vanaf nul beginnen.
Wat we vanuit de data uit Google Analytics op konden maken is dat er veel geld gespendeerd werd op brede zoektermen, zoals [huis verkopen] en [huis verkopen tips]. Maar we hadden geen idee welke zoektermen zorgden voor de conversies en welke zoektermen met name geld kostten en geen geld opleverden.
De strategie was daarom om te starten met slechts 20% van het advertentiebudget van de oude campagne en de focus te leggen op de zoektermen waarvan wij een hoog conversieratio en kwalitatieve leads verwachtten. Vanuit dit startpunt zouden we vervolgens de campagne gaan uitbreiden.
Google Ads
Aan de hand van de strategie zijn we aan de slag gegaan met een zoekwoordenonderzoek en een volledig nieuwe Google Ads campagne. Omdat de campagne volledig gefocust was op zoektermen aan het einde van de funnel, zagen we drie dingen gebeuren:
- De kosten per conversie waren direct volgens de doelstelling;
- De kwaliteit van de leads was significant hoger;
- De hoeveelheid conversies was te laag.
Om de hoeveelheid conversies te verhogen konden we twee dingen doen:
- Conversieratio verhogen
- Verkeer verhogen op de belangrijkste zoektermen
Het verbeteren van de conversieratio was vrijwel niet mogelijk op de huidige website. Daarom hebben we ervoor gekozen om een nieuwe website te ontwikkelen in samenwerking met doubleweb.
Gedurende de ontwikkeling van de nieuwe website zijn we binnen Google Ads het verkeer en kwaliteit verder gaan verhogen door:
- Het toevoegen van nieuwe zoekwoorden;
- De inzet van remarketing via YouTube en Display;
- Het verhogen van de posities en het vertoningsaandeel op interessante zoektermen.
- Het inrichten van offline conversiemeting om te kunnen sturen op kwaliteit van de leads.
Van geen conversiemeting naar een offline conversiemeting
Om vervolgens inzicht te krijgen in de kwaliteit van de leads is er een offline conversiemeting ingesteld. Hierbij worden door gebruikers verstrekte gegevens ingezet om de waarde van de ingevulde contactformulieren zichtbaar te maken in Google Ads. Deze offline conversiemeting laat zien welke contactformulieren uiteindelijk een geconverteerde lead zijn geworden. Deze conversiedata wordt vervolgens gebruikt om de algoritmes te voeden, de inzichten helpen daarnaast om de ideale budgetverdeling te bepalen. De kosten per geconverteerde lead zijn daarbij een belangrijkere KPI geworden dan de kosten per conversie.
De huizenmarkt is de laatste maanden wat minder voorspelbaar dan een paar jaar geleden. Waardoor het extra belangrijk is om te blijven sturen op de kwaliteit van de leads die we binnenhalen met marketingactiviteiten. Hierbij is het belangrijk om mensen goed te informeren over wat ze kunnen verwachten. En het belangrijkste van alles: snel inspelen op de snel veranderende vraag in de huizenmarkt.
Resultaten SEA.
+64% meer conversies met 23% minder kliks
+373% stijging conversie percentage
Zoekmachine optimalisatie
Met zoekmachine optimalisatie kunnen we ervoor zorgen dat er meer verkeer wordt gerealiseerd op hoog converterende zoektermen. Maar ook termen die niet direct euro’s opleveren kunnen interessant zijn binnen de SEO-strategie.
Binnen Google Ads is het te duur om te adverteren op brede zoektermen, maar bij SEO kost het de klant geen geld per bezoeker. Dit kanaal is dus veel effectiever voor het begin van de customer journey. De doelgroep hier bestaat uit huiseigenaren die hun huis willen verkopen, maar nog niet eerder hebben nagedacht over het direct verkopen van hun woning aan een huizenopkoper.
Daarom is de SEO-strategie voor Mercari als volgt:
- Korte termijn: scoren op specifieke zoektermen zoals [huizen opkoper];
- Lange termijn: scoren op bredere zoektermen zoals [huis verkopen].
Resultaten SEO.
149% groei in organisch verkeer
54% groei in conversieratio vanuit de organische resultaten
200% groei in conversies via organisch verkeer
Social media marketing
Wat direct opviel toen we het account overnamen van het andere marketingbureau, is dat Google Ads werd ingezet om awareness te creëren en zichtbaar te zijn op converterende zoektermen.
Google Ads is een kanaal wat voor veel doeleinden goed kan werken, maar vertoningen en klikken via Google Ads zijn relatief duur. Zeker in de vastgoedmarkt. Daarom hebben we ervoor gekozen om de focus te behouden op de converterende zoektermen in Google Ads, en social media kanalen in te zetten om zichtbaar te worden bij mensen met een latente behoefte.
Resultaten social media marketing.
354% meer verkeer via social media
46% lager bounce percentage
Wat zeggen onze klanten?
Enthousiast geworden?
Enthousiast geworden over het resultaat voor Mercari? Neem dan contact met ons op!