Sollicitaties via Facebook
Bezoekers per maand
Kosten per sollicitatie
Eind 2020 klopte Fender bij ons aan met de vraag of wij Fender konden helpen een vaste stroom aan sollicitanten te krijgen. Op dat moment was Fender niet vindbaar online en werd er nauwelijks via de website gesolliciteerd door geschikte kandidaten.
De vraagstelling luidde daarom: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er via een nieuwe website een maandelijkse stroom aan gekwalificeerde buitenlandse sollicitanten binnen komt die geplaatst kunnen worden bij Nederlandse bedrijven?
DoubleSmart ging vervolgens aan de slag om een internationale social advertising strategie uit te werken.
Tijdens de kick-off hebben we in kaart gebracht waar een gekwalificeerde sollicitant aan moest voldoen en in welke landen de kans het grootste was deze te vinden. We keken ook naar de kanalen waar de interactie van deze uitzendkrachten het hoogste was. Facebook en Instagram bleken hier als beste uit de bus te komen.
We hebben een volledige nieuwe structuur ingericht voor Fender, deze hebben we opgedeeld in 3 verschillende delen, voor elk van de vakgebieden waar Fender specialist in is werd een campagne voor opgezet:
Voor deze vakgebieden werd er per campagne de onderverdeling gemaakt in doelgroepen op basis van locatie targeting. Deze bestonden uit de volgende drie landen:
Hierdoor zijn er negen verschillende advertentiegroepen waarvoor advertenties gemaakt dienden te worden; een voor elke doelgroep per land. Deze advertentieteksten zijn aan de hand van een efficiënt template voor iedere doelgroep gemaakt om gemakkelijk te laten vertalen. Door met een template te werken waarin we advertentieteksten voor iedere doelgroep konden maken, is er veel tijd en kosten bespaard.
Na het vertalen van de teksten zijn we de campagnes gaan inrichten. Waarbij we rekening hebben gehouden met de schaalbaarheid, het moet namelijk gemakkelijk zijn om op te schalen naar nieuwe beroepsgroepen of landen. Dit doen we dankzij de handige advertentietekst templates.
Het is niet alleen eenvoudig om door het aanpassen van de beroepsfunctie en/of het land nieuwe advertenties te maken. Het is op deze manier ook goed mogelijk om A/B testen te draaien op alle data die binnenkomt op alle advertenties in de verschillende landen. Dit geeft Fender de mogelijkheid om gemakkelijk uit te breiden en nieuwe markten te verkennen en kunnen wij effectief data verzamelen over de best presterende advertenties.
Wat opviel was dat direct na het lanceren van de campagne er meer resultaat werd behaald dan vooraf was gedacht. Omdat er nog geen data was, er was een nieuwe website live waar nog niet eerder mee geadverteerd was, was de doelstelling niet op basis van historische data te bepalen. In eerste instantie was de doelstelling om minimaal 10 sollicitaties te ontvangen per maand, waarvan er maandelijks 1 daadwerkelijk werd geplaatst bij een Nederlands bedrijf. Echter werd die doelstelling binnen de eerste week dat de campagne live stond al behaald. In de eerste week na livegang ontving Fender al 40 sollicitaties direct vanuit de Facebook campagne.
Inmiddels zorgt de facebook campagne voor minimaal 3.000 unieke bezoekers per maand en is het aantal sollicitaties opgelopen naar een gemiddelde van 100 per maand. Fender heeft dankzij een goede social media strategie een levendige website op weten te bouwen en de resultaten behaald die Fender zocht.
Enthousiast geworden over het resultaat van Fender? Neem dan contact met ons op!