LinkedIn, hét platform om zakelijke successen te delen of om op zoek te gaan naar een nieuwe baan of stage. Daarnaast is LinkedIn een uitstekend kanaal voor bedrijven: je kunt hier zowel nieuw personeel werven als nieuwe klanten genereren. Bijvoorbeeld B2B marketing is uitermate geschikt via LinkedIn. Door middel van advertenties op LinkedIn heb je de mogelijkheid om specifiek te targeten op onder andere specifieke functies, bedrijven en ervaring. Iets wat met adverteren op Facebook en Instagram een stuk lastiger is.
Voordat we de diepte in gaan, zetten we graag de voor- en nadelen van het inzetten van LinkedIn-advertenties uiteen.
Heb je besloten je te wagen aan het adverteren op LinkedIn? Dan is het natuurlijk van belang eerst een account aan te maken hiervoor. Dat doe je gelukkig snel en eenvoudig.
De advertentietool van LinkedIn is erg gebruiksvriendelijk. Als je in bezit bent van een bedrijfsaccount op LinkedIn, zet je gemakkelijk een advertentieaccount op. Dit doe je aan de hand van onderstaand stappenplan:
Stappenplan om een LinkedIn-advertentieaccount aan te maken:
Na het opslaan kom je in jouw advertentieaccount. Vervolgens krijg je een rode melding te zien bovenaan de pagina over jouw betaalgegevens. Klik op deze melding (Edit your billing/Werk uw factureringsdetails bij).
Na het volgen van bovenstaande stappen, kun je een begin maken met het inrichten van de campagnes en de advertenties. Voordat je aan de slag gaat, is het wellicht handig onderstaande uitleg over de opbouw van de campaign manager nog even door te nemen.
De volgorde die je dient te volgen is als volgt: Advertentieaccount -> Campagnegroepen -> Campagnes -> Advertenties.
Nadat je een advertentieaccount hebt aangemaakt, ben je nog niet klaar om je advertentie daadwerkelijk te maken. Voordat je begint met het adverteren op LinkedIn, is het namelijk belangrijk om te bepalen welke doelen je wil bereiken. Wil je awareness creëren of wil je direct conversies genereren? Denk daarbij bijvoorbeeld aan sollicitaties of aanvragen ontvangen. Om het beste resultaat uit je advertenties te halen is het van belang om hier vooraf goed over na te denken.
De customer journey is leidend bij het bepalen van je doelen. Zo zal het doel van een campagne in de see-fase van de customer journey niet gericht zijn op conversies, maar op merkbekendheid. In de think-fase is het het doel om de doelgroep te informeren en warm te maken voor je product, merk of dienst. Vervolgens is het doel in de do-fase om de doelgroep over te laten gaan tot converteren. Wanneer je je huidige klanten ook wilt bereiken met advertenties zul je in de care-fase te werk gaan. Het doel van de care-fase is veelal om herhaalaankopen te realiseren of om bijvoorbeeld reviews te verzamelen.
Op LinkedIn kun je kiezen tussen verschillende doelstellingen. Deze doelstellingen zijn ingedeeld in bekendheid, overweging en conversies. Deze drie doelstellingen komen overeen met de hierboven beschreven see-, think- en do-fase van de customer journey.
Als marketeer of ondernemer wil je natuurlijk altijd weten wat de resultaten van de campagnes zijn. Hiervoor kun je net als bij andere online marketing kanalen verschillende conversies instellen. Je dient een Insight Tag aan te maken en deze op je website te plaatsen. Een eenvoudige manier om dit te doen is via Google Tag Manager. Vervolgens kun je via deze Insight Tag meten wat de websitebezoekers doen op je website, nadat ze op de advertentie hebben geklikt. Wanneer je de Insight Tag op de website hebt geplaatst, kun je de conversies gaan instellen.
Net als bij het bepalen van de doelen, is ook bij het bepalen van de doelgroep de customer journey leidend. De te bereiken doelgroep verschilt per fase. Net als de behoeftes die de doelgroep heeft. Deze zijn ook iedere fase weer anders. Om hier op de beste manier op in te spelen, is het belangrijk om via de advertenties op LinkedIn de juiste boodschap op het juiste moment te communiceren. Op LinkedIn Ads kun je kiezen uit verschillende typen doelgroepen om te targeten.
Als eerst kun je aangeven op welke locatie de groep mensen die je advertentie te zien krijgt zich moet bevinden. Je kunt hier bepaalde provincies selecteren, maar ook specifieke steden. Zijn er locaties die je wilt uitsluiten van de advertenties? Ook dat kan. Daarnaast is het mogelijk een groep mensen die een bepaalde taal heeft ingesteld als profieltaal te targeten.
Targeten op basis van werkgerelateerde gegevens kan op veel verschillende manieren. Allereerst kun je targeten op basis van functies. Als je bijvoorbeeld een campagne opzet om een nieuwe marketingmanager te vinden, dan kun je gericht advertenties laten zien aan marketingmanagers. Daarnaast kun je ook aangeven hoeveel ervaring deze marketingmanager moet hebben en je kunt ook selecteren hoe groot het bedrijf waar hij/zij werkt moet zijn. LinkedIn beoordeelt op basis van het aantal werknemers hoe groot iemands bedrijf is. Ook kun je ervoor kiezen om te targeten op basis van opleiding.
Wil je liever wat breder targeten? Dan kun je ervoor kiezen om een hele branche te benaderen. Dit is bijvoorbeeld een goede strategie als je een nieuwe markt wilt gaan betreden met je product of dienst. Ben je op zoek naar snelgroeiende bedrijven? Ook dit kun je selecteren als targetingoptie op LinkedIn. LinkedIn beoordeelt op basis van de groei in personeel hoe sterk een bedrijf aan het groeien is.
Mocht de woonplaats of baan van je doelgroep niet relevant zijn voor jou, dan is targeten op basis van interesses wellicht een goed idee. LinkedIn herkent interesses van personen onder andere op basis van groepen waar ze lid van zijn, pagina’s die ze volgen en onderwerpen waarin ze interesse tonen. Denk hierbij aan interesses als financiën en economie, technologie, B2B Marketing of wetgeving.
Net zoals bij het adverteren op Instagram en Facebook, is het ook op LinkedIn mogelijk om een doelgroep te maken die vergelijkbaar is met een andere doelgroep. Dit gebeurt door middel van algoritme. Vergelijkbare doelgroepen maak je op basis van je bestaande (overeenkomende) doelgroepen, mits ze minimaal 300 leden hebben. Zo maak je dus bijvoorbeeld een vergelijkbare doelgroep van je huidige klanten of van (een gedeelte van) van je websitebezoekers.
In de meeste gevallen is de retargeting doelgroep dé groep om conversies te genereren. Een retargeting doelgroep bestaat uit personen die al bekend zijn met jouw merk of bedrijf. Denk hierbij aan websitebezoekers, volgers van de bedrijfspagina, personen die al eens een conversie hebben gedaan of personen die een video op de bedrijfspagina hebben bekeken.
Voordat je écht aan de slag kunt met je advertentie, moet je eerst nog je budget voor de campagne instellen. Belangrijk om te weten is dat je per campagne op LinkedIn minimaal € 10 per dag moet uitgeven. Dit betekent dat je op maandbasis al meer € 300 kwijt bent, terwijl je eigenlijk ook nog graag wil testen met verschillende doelgroepen. Het is daarom belangrijk je budget zo efficiënt mogelijk te verdelen.
Wellicht vraag je je nu af hoe de kosten van LinkedIn bepaald worden. We leggen het je graag uit. De CPM en CPC zijn hierbij bepalend. LinkedIn bepaalt de kosten voor de advertenties namelijk op basis van deze twee biedstrategieën. De CPM betekent de kosten per 1.000 weergaven en de CPC staat voor de kosten per klik.
Gemiddeld ligt de CPC bij advertenties op LinkedIn tussen de € 3 en € 10. Het precieze bedrag is echter afhankelijk van de CTR (click-trough-rate) van de advertentie.
De gemiddelde CPM van een LinkedIn-advertentie ligt rond de € 20. Dit lijkt erg veel, maar omdat je de doelgroep heel specifiek selecteert, weet je zeker dat je de juiste personen bereikt. Je gaat dus efficiënt te werk.
Na het bepalen van de doelstelling, de te bereiken doelgroep en je budget, kun je dan eindelijk aan de slag met het echte werk: het maken van de advertenties. Voordat je hier daadwerkelijk aan begint, dien je eerst een advertentieformat kiezen. Je hebt hierbij keuze uit meer dan tien verschillende formats.
Welk format je het best kunt kiezen, dat is afhankelijk van je doelstelling. Zo kun je als je doel sollicitanten werven is, advertenties maken waarin een vacature of meerdere vacatures worden uitgelicht. En bij een doelstelling als merkbekendheid vergroten, kun je bijvoorbeeld een evenement promoten. De mogelijkheden hierbij zijn erg groot. Ons advies is om veel gebruik te maken van video’s. Video’s trekken de aandacht en met een video kun je een uitgebreide boodschap communiceren met je doelgroep.
Bij de allerlaatste stap van het opzetten van een LinkedIn-campagne, mag je je creatieve brein gebruiken. Je gaat nu aan de slag met de content voor de advertentie. Je advertentie stel je samen in je gekozen advertentieformat. Onderstaand stappenplan helpt je bij het creëren van een advertentie:
Vanaf dit moment kun je je advertentie gaan testen en aan de hand hiervan kun je hem optimaliseren. Let hierbij op de CTR en CPC, maar analyseer ook via Google Analytics wat de websitebezoekers doen als ze hierop terechtkomen via de LinkedIn-advertentie. Statistieken zoals de sessieduur en het aantal bezochte pagina’s zijn bijvoorbeeld interessant.
Al met al is LinkedIn zowel een perfect platform om personeel te werven, als om nieuwe B2B-klanten te werven. Als de aanpak en je strategie op orde zijn, hoeft LinkedIn niet duur te zijn. Bovendien leveren LinkedIn-advertenties in dat geval een stuk meer op dan dat ze kosten. Het adverteren op LinkedIn liever uitbesteden? Of heb je zin om eens te sparren over je LinkedIn-marketingstrategie? Neem dan gerust contact met ons op. Ook voor overige vragen staan we je graag te woord.