Al vanaf 2016 is er een groei te zien in het aantal Nederlanders dat actief is op social media. En ook in 2024 blijft dit aantal stijgen. Waar het aantal socialmediagebruikers in 2023 nog lag op 14,1 miljoen, stijgt dat in 2024 naar 14,3 miljoen. Dit én meer, blijkt uit het onderzoek van Newcom naar socialmediagebruik in Nederland.
Maar liefst 7.159 Nederlanders van 15 jaar en ouder bogen zich in januari 2024 over de online vragenlijst van Newcom. De uitkomsten leidden tot opvallende inzichten. Nederlanders tussen de 15 en 64 jaar zijn bijvoorbeeld nóg meer social media gaan gebruiken, terwijl de 65-plusser juist minder actief is geworden op social media. Alle respondenten besteden momenteel gemiddeld bijna 2 uur per dag aan social media.
Reden genoeg om met jouw organisatie op social media zichtbaar te zijn! Maar: welke kanalen zijn vandaag de dag nu voornamelijk effectief voor het bereiken van jouw doelgroep? En welke uitkomsten vielen ons verder op?
Het aantal socialmediaplatforms dat iemand gebruikt is bij de meeste leeftijdsgroepen gelijk gebleven. Bij de leeftijdsgroep van 20 tot 39 jaar daarentegen, is er een groei te zien op dit vlak. In 2022 en 2023 gebruikten mensen uit deze leeftijdsgroep gemiddeld 5,6 platforms, terwijl dit gemiddelde in 2024 op 6,0 ligt. Daarmee neemt deze leeftijdsgroep ook meteen de koppositie in als het gaat om het aantal gebruikte socialmediaplatforms. De leeftijdsgroep van 15-19 jaar neemt de tweede plek in; zij gebruiken gemiddeld 5,2 platforms.
Dit bewijst dat jouw doelgroep nog steeds op social media te vinden is. De socialmediaplatforms met de meeste gebruikers zijn respectievelijk WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest en TikTok.
Bron: Newcom
Adverteren op LinkedIn wordt voor veel bedrijven dan ook steeds interessanter. Naast de groeiende populariteit, heeft adverteren op LinkedIn als voordeel dat je heel specifiek kunt targeten op jouw doelgroep. Veel specifieker dan dat dit bijvoorbeeld het geval is bij Facebook. Deze nauwkeurige targeting is onder andere heel effectief bij het inzetten van vacaturecampagnes. Een nadeel van het adverteren op LinkedIn is dat het in de meeste gevallen duurder is om jouw doelgroep te bereiken dan bij andere platformen, zoals Facebook, Instagram en TikTok.
LinkedIn heeft een half miljoen méér gebruikers dan een jaar eerder (van 5,0 miljoen naar 5,5 miljoen). Dit betekent een stijging van maar liefst 10 procent. Daarnaast is het aantal dagelijkse gebruikers van LinkedIn zelfs met 20% (+195.000) toegenomen. Zowel het totaal aantal gebruikers als het dagelijks aantal gebruikers is op LinkedIn dus flink gestegen.
Bron: Newcom
Adverteren op LinkedIn wordt voor veel bedrijven dan ook steeds interessanter. Naast de groeiende populariteit, heeft adverteren op LinkedIn als voordeel dat je heel specifiek kunt targeten op jouw doelgroep. Veel specifieker dan dat dit bijvoorbeeld het geval is bij Facebook. Deze nauwkeurige targeting is onder andere heel effectief bij het inzetten van vacaturecampagnes. Een nadeel van het adverteren op LinkedIn is dat het in de meeste gevallen duurder is om jouw doelgroep te bereiken dan bij andere platformen, zoals Facebook, Instagram en TikTok.
De populariteit van TikTok en Instagram blijft groeien. Beide platforms kennen een groei van 5% in het aantal dagelijkse gebruikers. Instagram steeg van 4,7 miljoen naar 5 miljoen dagelijkse gebruikers. En TikTok groeide van 2,5 miljoen dagelijkse gebruikers naar 2,6 miljoen.
Bron: Newcom
Kijken we naar het totale aantal gebruikers? Dan is Instagram gestegen van 7,8 miljoen naar 8 miljoen gebruikers en steeg TikTok van 4 miljoen gebruikers naar 4,3 miljoen. Ten opzichte van voorgaande jaren is de groei van TikTok-gebruikers aan het afvlakken, maar stagneren doet het nog niet.
Ook de meeste andere socialmediaplatforms nemen toe in het aantal gebruikers. Facebook kreeg er bijvoorbeeld 3% extra gebruikers bij. Opvallend is dat mensen in de leeftijdscategorie 20-29 jaar juist steeds minder op Facebook te vinden zijn. Het Instagram-gebruik daarentegen, neemt in deze leeftijdsgroep (20-29 jaar) – na een eerdere daling – opnieuw toe.
Dit onderzoek van Newcom bevestigd dat jouw doelgroep zich nog steeds, en misschien wel nog meer, bevindt op social media. Met name Facebook, YouTube en Instagram zijn razend populair en het aantal (dagelijkse) gebruikers op deze kanalen blijft groeien.
Ook adverteren op LinkedIn wordt steeds interessanter, mits je een doelgroep hebt die op dit platform te vinden is natuurlijk. In een jaar tijd kreeg dit platform er een half miljoen gebruikers bij. En wie weet blijft dit aantal ook het komende jaar nog groeien.
Heb jij een jongere doelgroep (tieners of twintigers)? In dit geval kun je jouw pijlen beter richten op Instagram en TikTok; de socialmediaplatforms die onder deze leeftijdsgroepen het meest populair zijn.
Speel jij graag in op de allerlaatste trends in socialmediagebruik, om nóg meer rendement te halen uit jouw campagnes? Maar vind je het lastig om zelf een effectieve social media strategie op te stellen? Vraag een gratis en vrijblijvend kansenonderzoek aan en ontdek waar jij groeikansen laat liggen.