/ leestijd 12 min.

Hoger in de zoekresultaten? Voer structured data!

Remco en Sjoerd in overleg
  • SEO

Jouw website? Supergelikt. Modern design, aansprekende typografie, pakkend beeldmateriaal. Klanten zijn onder de indruk. Maar dan de hamvraag: is Google dat ook? Googles oordeel over jouw website berust voor een aanzienlijk deel op wat hij onder de motorkap van je website vindt. Juist daarom is technische SEO zo belangrijk: Google komt ‘via de achterkant’ binnen, dus die achterkant, de technische kant, moet er ook top uitzien. Je wilt immers een goede eerste indruk maken op Google. Wat daarbij flink helpt? Structured data.

In deze blog leggen we je uit wat structured data is, waarom Google structured data fijn vindt, wat het doet en hoe het eruitziet.

Moet altijd en overal: structuur

We kunnen niet zonder een beetje structuur in het leven. Je sleutels in het sleutelkastje, je agenda op je bureau, je pantoffels voor het haardvuur: alles heeft een logische plek.

Je gaat er ook van uit dat anderen een logische structuur aanhouden. Als je bijvoorbeeld 3 minuten voor sluitingstijd door de supermarkt holt, kan je het waarderen dat die logisch is ingedeeld. En dat er bordjes hangen boven de gangpaden: groenten en fruit, bakproducten, zuivel.

Elke zichzelf respecterende supermarkt zal dan ook een logische structuur aanhouden in de indeling van de winkel: groenten en fruit bij elkaar, pastasaus bij de pasta, fondant en meel in het schap met bakproducten. Bordjes erboven, prijsjes erbij: precies wat je verwacht als je boodschappen doet.

Google <3 structuur

Stel nou dat die supermarkt compleet willekeurig was ingedeeld en geheel bordjesloos was. Hoe lang zou je het er volhouden? Waarschijnlijk niet lang. Je zou het opgeven op het moment dat je, na lang zoeken en dwalen, de dropsleutels naast de verse munt terugvond, de knoflooksaus direct boven het toiletpapier en de vaatwastabletten gebroederlijk naast de broccoli (?!). Zo’n supermarkt zou je verlaten om er nooit meer terug te komen. En dan mogen ze nog van geluk spreken als je er geen vernietigende review op laat volgen.

Net zoals wij van structuur houden, waardeert Google structuur ook. Een website met ‘richtingaanwijzers’, daar maak je Google blij mee. Door structured data te voeren, geef je ‘m die richtingaanwijzers. Je kunt structured data dus vergelijken met de bordjes boven de schappen in de supermarkt, waardoor je gelijk ziet wat je kunt verwachten in welk gangpad. Zo kan je doelgericht de winkel door hollen en sta je binnen 3 minuten met je soesjes, je karbonaadjes en je caviabrokjes bij de kassa.

Structured data: dit is het

Structured data bestaat uit aanwijzingen (ook wel tags, markeringen of Schema Markups genoemd) in de HTML-code van je website. Met die structured data kun je bijvoorbeeld aan Google laten weten dat jouw pagina ‘De allersnelste appeltaart van je leven’ een recept is, dat jij de auteur bent en dat het 15 minuten duurt om die supersnelle appeltaart te maken.

Er zijn veel verschillende soorten tags die je kunt meegeven aan je content. Een aantal voorbeelden van tags bespreken we uitgebreid in onze online marketing begrippenlijst:

  • FAQ markup: breng Google er direct van op de hoogte dat jij antwoord hebt op veelgestelde vragen over jouw product of branche;
  • Video markup: laat Google in het kort weten wat je in je video bespreekt en bijvoorbeeld hoe lang ‘ie is;
  • Rating markup: geef Google mee dat je dienst of product goed beoordeeld wordt door je klanten;
  • Person markup: stel jezelf aan Google voor en koppel bijvoorbeeld je geboortedatum, werkgever en contactgegevens aan jouw persoon.

Je kunt verschillende formats of ‘talen’ gebruiken om structured data te voeren: JSON-LD, RDFa en Microdata. De manier van coderen ziet er in al deze talen verschillend uit. Persoonlijk geven wij de voorkeur aan JSON-LD (de manier die Google zelf aanraadt), maar in principe begrijpen Google en andere zoekmachines al deze talen.

Waarom Google structured data fijn vindt: it’s all about context

Een gesprek met je collega, buurman of favoriete supermarktcaissière bestaat niet alleen uit woorden, maar ook uit non-verbale communicatie. Vaak zijn juist die non-verbale onderdelen van een gesprek betekenisvol: je lacht of rolt juist met je ogen, je trekt je wenkbrauwen op of maakt een gebaar met je handen.

Wij mensen zijn eraan gewend dat we naast spraak nog extra context te verwerken krijgen, en hebben die ook nodig om een situatie volledig te snappen. Soms missen we ook non-verbale communicatie. Aan de telefoon bijvoorbeeld, of als iemand ons appt in alleen maar stijve volzinnen met een punt erachter (zou ‘ie boos zijn, dat ‘ie geen emoticons gebruikt?).

Google moet het altijd zonder context stellen. Da’s soms best een uitdaging, want hoewel wij denken dat we ons heel duidelijk uitdrukken in onze content, is dat lang niet altijd zo.

Structured data is hiervoor de oplossing: door structured data voor te schotelen, geef je ‘m context of achtergrondinformatie bij je content. Zo krijgt Google bijvoorbeeld snel helder of jouw tekst over ‘hoe slakken eten’ een recept is om wijngaardslakken te stoven in een mosterd-dillesausje of een informatief verhaal over de spijsverteringsperikelen van de westerse huisjesslak.

Hoe ziet structured data eruit?

Structured data verwerk je in de HTML-code van je website. Je kunt je content heel veel verschillende eigenschappen meegeven. Je vertelt Google bijvoorbeeld over die supersnelle appeltaart van je:

  • Dat het een recept is;
  • Dat jij de auteur bent;
  • Dat je deze appeltaart in 15 minuutjes klaar hebt;
  • Dat er gemiddeld 196 calorieën in een puntje zitten.

Dat ziet er in HTML zo uit:

<html>
<head>
<title>Appeltaart, maar dan supersnel</title>
<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “https://schema.org/”,
“@type”: “Recipe”,
“author”: “Jouw naam hier”,
“cookTime”: “PT15M”,
“name”: “De allersnelste appeltaart van je leven”,
“description”: “Heb je nog wat appels liggen en heb je 15 minuutjes over? Zo bak jij in een klein kwartiertje de perfecte appeltaart!”,
“nutrition”: {
“@type”: “NutritionInformation”
“calories”: “196 calorieën”,
}

}
</script>
</head>
<body>
<h2>Recept: supersnelle appeltaart, klaar in 15 min!</h2>
<p>
<em>Auteur: Voornaam Achternaam, 30-09-2021</em>
</p>
<p>
Houd je van appeltaart, maar niet van bakken? Met dit appeltaartrecept bak je in 15 minuten door de zure appels heen.
</p>
<p>
Bereidingstijd: 15 minuten
</p>
</body>

</html>

Je vindt alle verschillende eigenschappen die je aan je content kunt meegeven op schema.org, waar ze allemaal netjes gesorteerd staan op de entiteit die je wilt definiëren. Definieer bijvoorbeeld een evenement, een persoon, een plaats, een product, een organisatie of een medische entiteit met structured data en Google is in staat om jouw content goed te begrijpen en op waarde te schatten.

Waarom Google structured data gebruikt? Om ons tevreden te houden

Houd jij er wel van als je website (goed) gevonden wordt in Google? Dan is het zaak om je website zijn beste beentje voor te laten zetten voor Google. Door de webspiders van Google structured data aan te bieden, begrijpt Google je website beter, doordat je ‘m aanspreekt in zijn ‘eigen taal’.

Google gebruikt die structured data om ons, de zoekers, op onze wenken te bedienen. Want, even onder ons gezegd: we zijn een stelletje luilakken, vooral op internet. Lezen is er niet bij, en we klikken al terug naar Google als we niet in 3 seconden het antwoord op onze zoekvraag op een pagina hebben gevonden. Wordt onze vraag niet op de eerste pagina met zoekresultaten beantwoord, dan zuchten we en vinden we dat we een heel zwaar leven hebben.

Zo maakt Google ons het leven makkelijker dankzij structured data

Om ons luie donders het leven (nóg) makkelijker te maken, heeft Google de ‘rich results’ bedacht. Als je bijvoorbeeld naar een recept zoekt, krijg je op de Google resultatenpagina een carrousel te zien met verschillende receptenblokken. Zoek je naar iets leuks om van het weekend te doen, dan krijg je een overzicht van activiteiten in jouw stad, direct op de resultatenpagina. Er zijn verschillende soorten rich results waarin Google de informatie uit structured data kan gieten.

De carrousel met recepten zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik als zoeker in één oogopslag kan zien welk recept de kortste bereidingstijd heeft, of de minste calorieën. Zelfs als je aan het lijnen bent, denkt Google dus met je mee 😉

Samen sterk: Google <3 structured data + goede SEO-content

Om in te zien waarom structured data precies in het straatje van Google is, zoomen we even uit. Waar draait het nu precies om bij SEO? Easy: dankzij SEO land je hoger in de zoekmachines. En waarom doe je dat? Om meer zoekers aan te spreken, want dat levert leads en klanten op. Je ziet dus dat SEO altijd uitgaat van de vraag van zoekers: SEO is een vraaggestuurd principe.

Goede SEO-content is, net als SEO in het algemeen, duidelijk vraaggestuurd. Het gaat er niet om wat jij kwijt wilt, maar het gaat erom wat je potentiële klant wil horen. Welke vragen heeft hij? Tegen welke problemen loopt hij aan? Wat zijn z’n onzekerheden? En vooral: hoe geef jij antwoord op zijn vragen en neem jij zijn onzekerheden weg, welke rol speelt jouw product of dienst daarin? En wat is daarvan het resultaat?

Dankzij structured data is de kans dat je website hoger in Google belandt, groter. Mits je content goed is in de ogen van Google. Dat betekent: ook (of misschien wel: juist) je content moet vraaggedreven zijn. Let erop dat je Google niet (lang) voor de gek kunt houden met superstrakke structured data: als je content onder de maat is, lost een sterk staaltje structured data dat probleem niet op.

Lang verhaal kort

Structured data, dat we toevoegen aan de HTML-code van een pagina, geeft Google extra informatie over onze content. Deze informatie zet Google in om onze content beter te begrijpen en om deze aan zoekers aan te bieden in zogenaamde ‘rich results’.

Door structured data te voeren, help je Google om jouw content in context te zien en op waarde te schatten. Dat kan je een hogere positie in de zoekmachine opleveren op zoekwoorden die voor jouw product of dienst relevant zijn.

Jouw SEO on fleek met structured data

Hoe gestructureerd ziet het er bij jou uit achter de schermen?
Voor technische SEO-vragen over hoe structured data eruitziet en welke kansen structured data jou biedt, zijn er bij DoubleSmart verschillende kundige SEO-specialisten voor je beschikbaar. Ze zijn stuk voor stuk bekend met het ‘onder de motorkap-gedeelte’ van je website waar Google zijn oordeel op baseert. Laat dus zeker van je horen als jij op een duurzame manier omhoog wilt in de zoekmachines. We zitten voor je klaar!

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Sjoerd van de Giessen

SEO-specialist

Stort Sjoerd zich op jouw SEO-campagne, dan weet je één ding zeker: als ervaren AI-gedreven SEO-specialist laat hij een vraagstuk pas los als alle kansen optimaal zijn benut. Proactief meedenken op strategisch vlak maakt hem enthousiast en een stapje extra zetten voor zijn klanten doet hij maar al te graag.