Marketing, maar dan verantwoord: MVO voor bedrijven

Datum: september 14, 2021, Auteur: menno, Categorie: Strategie
MVO-blog

Klimaatdoelen, opwarming van de aarde en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is bij steeds meer personen én bedrijven top-of-mind. De kans is groot dat ook jouw doelgroep steeds bewuster wordt tijdens het maken van zijn of haar keuzes. Laat jij in jouw bedrijfsvoering al zien dat er wordt ingespeeld op duurzaamheid?

In dit blog laten wij jou zien dat het helemaal niet zo moeilijk is om de eerste stappen te zetten. Zo maak jij vanuit een mooie gedachte impact voor de wereld en heb je óók een duurzame USP.

Voor we beginnen met de inhoud, een kleine side-note; MVO ondernemen doe je uiteindelijk om je steentje bij te dragen aan de wereld. Maar door er een ‘marketingsausje’ overheen te gooien, kan er misschien wat extra budget voor worden vrijgemaakt, zodat de impact groter is en je andere mensen kan inspireren met jouw MVO plannen voor je bedrijf.

Wat is MVO?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen of duurzaam ondernemen is een allesomvattende term voor alle initiatieven die binnen de bedrijfsvoering toegepast worden om te werken aan een betere wereld. Met MVO zet je jezelf in voor een betere toekomst en daar mag je als bedrijf trots op zijn. Laat dan ook vooral zien dat je er mee bezig bent. Want niet laten zien dat je duurzaam denkt, kost jou misschien wel klanten of sales.

Bij DoubleSmart zijn we geen korte termijn denkers. Wij richten onze blik op de toekomst. Een mooie toekomst waarin we volop kunnen genieten van de mooie natuur zoals ze is. Beter nog, zoals ze was. Als bedrijf dragen wij ons steentje bij aan een betere wereld.

Enkele van onze initiatieven laten wij zien tijdens het onboarden van nieuwe klanten. Hierop kregen wij diverse leuke responses. Enkele bedrijven vroegen ons zelfs om te helpen bij het vertalen van hun MVO initiatieven in hun nieuwe marketingstrategie. Dit bracht ons op het idee om dit blog te schrijven. Zo heb jij aan het einde van dit artikel ook de handvatten om zelf een duurzame online marketingstrategie uit te werken voor jouw bedrijf. Uiteindelijk met als doel: ondernemers inspireren iets te doen met deze initiatieven.

DoubleInitiatives

Vanuit het onderzoek Mapping tree density at a global scale (Crowther, 2015) weten we dat er in 2015 zo’n 15 miljard bomen zijn gekapt. Dit komt neer op 2 bomen per persoon, per jaar! Wij vinden dat nogal veel, te veel. Daarom dragen wij ons steentje bij door een boom te planten voor iedere nieuwe klant waar wij voor mogen werken. We planten (nog) geen nieuwe bossen, al zouden we dat natuurlijk wel willen ;-). Dit laten wij bijvoorbeeld zien bij het onboarden van nieuwe klanten. Dit DoubleInitiative inspireert dan ook de meeste mensen.

Natuurlijk is het planten van bomen niet de enige manier waarop wij ons steentje bijdragen. Zo is het bijvoorbeeld geen toeval dat ons kantoor op loopafstand ligt van station Gouda, onze printer stof vangt in de hoek van het kantoor en we iedere woensdag het plastic van de week aan de weg zetten.
Wat ons betreft allemaal kleine, makkelijk door te voeren punten die we ons eigen hebben gemaakt. Niet alle punten zullen wij direct communiceren richting onze doelgroep. Alle punten laten zien zou net té overdreven zijn. Hieronder neem ik je mee door een aantal handige tips die jij direct kan inbrengen tijdens jullie volgende teamoverleg.

Dus… 15 miljard bomen

Als je de eerste stap hebt gezet, komt het doel steeds dichterbij. Daarom zijn wij begonnen met het planten van bomen en hebben we het gebruik van de printer (bijna volledig) in de ban gelegd. Maar de eerste stap, zal zeker niet de laatste zijn.

Indien je je al eens hebt verdiept in MVO, ben je waarschijnlijk de term Ecosia tegengekomen. Ecosia is een search engine die mensen, net als Google, Bing en Yahoo, voorziet van informatie en advertentiemogelijkheden. Ondanks dat het doel van al de zoekmachines hetzelfde is: namelijk het bieden van relevante informatie voor de gebruiker, doet Ecosia het net even iets anders. Ecosia doneert namelijk per gebruiker 0,50 cent aan het WNF voor het planten van bomen. Hierdoor zijn er inmiddels ruim 125 miljoen bomen geplant! Er is echter wel één punt wat je in je achterhoofd moet houden. Bevindt onze doelgroep zich op Ecosia? Achter de daadwerkelijke doelgroep gegevens zal je niet snel komen. Ecosia is erg op haar privacy gesteld. Wel hebben ze aangegeven dat hun grootste doelgroep op Facebook tussen de 18 en 34 jaar ligt. It’s not much, but it’s something.

Misschien sluit Ecosia niet helemaal aan op jouw bedrijfsvoering, maar dat betekent niet dat we het thema bomen hebben uitgespeeld. Heb je al eens nagedacht over ‘boomplantdag’? Ja, dat lees je goed! Een oud klant van ons doet dit al jaren met zijn bedrijf. Ieder jaar op een vaste dag steekt hij met zijn collega’s de handen uit de mouwen en planten zij tal van bomen. Natuurlijk onder het genot van een lekkere lunch en een verfrissend drankje. Misschien voor jullie ook een leuk idee tijdens het volgende bedrijfsuitje. Al plant je maar twee bomen per persoon, dan zijn jouw jaarlijks gekapte bomen weer terug geplant.

Duurzame relatiegeschenken

Een relatiegeschenk is een mooi voorbeeld om impact mee te maken én een manier om het verhaal te verspreiden. Zo kan jouw bedrijf een voorzetje geven bij klanten of werknemers, Remco en Rick ;-). Kijk bijvoorbeeld eens naar uitwisbare notitieboekjes. Die komen dagelijks van pas om dit soort handige tips in te noteren. Zelf gebruik ik het al een tijdje en ik moet bekennen dat het prima bevalt. Bang dat je punten vergeet na het uitwissen? Nergens voor nodig! Er handige apps, zoals Genius Scan of Microsoft Office Lens, waardoor je jouw notities digitaal opslaat voor je deze uitwist. Wanneer je zo’n boekje weggeeft is het natuurlijk een één-tweetje om jouw bedrijfsnaam of logo erop te zetten. Zo verspreid je niet alleen de boodschap van duurzaamheid, maar werk je ook gelijk aan de branding van jouw bedrijf.

No-go: ouderwetse pennen zijn passé. Hierdoor zal je het gebruik van papier misschien wel weer stimuleren. Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt realiseren.

Wie houdt er niet van groen

Het verbetert de luchtkwaliteit, geeft sfeer op de werkvloer, verhoogt de concentratie en stimuleert de creativiteit. Dat klinkt in mijn oren als twee (of eigenlijk vier) vliegen in één klap, toch? Een kantoor dat zich duurzaam presenteert, kan echt niet zonder planten. Natuurlijk moet je wel iemand aanstellen om de planten te verzorgen. In mijn ervaring werkt het namelijk niet om erop te vertrouwen dat ze toch wel water krijgen. Denk wel goed na welke plek je iedere plant geeft. Waar de ene plant behoefte heeft aan veel licht, kan een mooie gatenplant (Monstera Pertusum) perfect in een wat donkere hoek van het kantoor bivakkeren.

Opereer je in een bedrijfstak die doorgaans wat rustiger is in zijn doen en laten? Dan is het leuk om te experimenteren met afbeeldingen op de website waar ook planten op te zien zijn. Wanneer mensen voor een aantal minuten kijken naar afbeeldingen met planten, verlaagt dit automatisch hun stressgehalte. Probeer het eens uit in een A/B test ;-). Naast het creëren van een groen imago, verhoogt dit misschien ook wel het conversiepercentage op de website.

Laat jij het al voldoende zien?

Je bent misschien al goed bezig of je hebt helemaal zin om de eerste stappen te zetten. Vergeet niet om ook te laten zien dat je verantwoord bezig bent. Zoals eerder aangegeven is er een grote groep die duurzaam bezig is en de kans wordt steeds groter dat jouw activiteit met betrekking tot duurzaamheid meegenomen wordt tijdens het beslissingsproces. Het is dus misschien wel net zo belangrijk dat je laat zien dat je met MVO en duurzaamheid in zijn algemeen bezig bent, als dat je het in de bedrijfsvoering opneemt.

Ik ga er stiekem even vanuit dat iedereen die dit leest een social media account heeft van zichzelf of van het bedrijf. Laat dan eens op een originele manier zien hoe jij er mee bezig bent. Dit kan al door een toffe afbeelding op je Instagram te plaatsen. Daarnaast moet je de website ook zeker niet vergeten.

Samen naar een betere wereld én een beter bedrijf

In dit blog hebben we jou natuurlijk helemaal overtuigd dat MVO een prima aanvulling is op de marketingstrategie van het bedrijf. Daarnaast hopen we dat wij onze enthousiasme voor MVO en duurzaam ondernemen verder hebben verspreid en dat meer bedrijven gaan omdenken in de richting van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij DoubleSmart zijn we altijd op zoek naar leuke en innovatieve ideeën om nét dat extra stapje te zetten. Dit doen we niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onze wereld. Mocht je zelf een goed idee hebben, horen we dat natuurlijk graag van je. Want zoals je weet: de wereld is van ons allemaal en daar moeten we goed voor zorgen.

Marketing, maar dan verantwoord: MVO voor bedrijven Marketing, maar dan verantwoord: MVO voor bedrijven 2021-09-21
DoubleSmart
DoubleSmart menno

Auteur

Menno

Denkt soms wel 3 keer na voor hij zijn euro’s over de toonbank laat rollen. Die mentaliteit neemt hij ook mee voor de euro’s die richting Google rollen. Verder kom je Menno vaak tegen in de boulderhal – waar hij als een gorilla aan de muur slingert. Actief betrokken in de crypto wereld, maar niet als investeerder. Deze ‘jack of all trades’ is van vele markten thuis en kan jou daardoor goed van advies voorzien.