Maar wat is zo’n sitemap nu eigenlijk precies? En hoe maak je een sitemap die zoekmachines ook echt optimaal verder helpt? Daar gaan we je op deze pagina bij helpen!

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is een sitemap?
  • Waarom is een sitemap nodig voor SEO?
  • Waar moet een goede sitemap aan voldoen?

Wat is een sitemap?

Een sitemap is als het ware de blueprint van je website. Bij een groot en ingewikkeld gebouw vertelt zo’n blueprint waar de leidingen lopen en wat de belangrijkste dragende muren zijn. Een website sitemap helpt zoekmachines om de linkstructuur te begrijpen en te bepalen wat je belangrijkste pagina’s zijn.

Er zijn verschillende soorten sitemaps:

  • XML sitemaps zijn met afstand de meest gebruikte sitemaps. Hiermee kan een webmaster snel en accuraat de structuur van een website zichtbaar maken voor indexering.
  • Video sitemaps zijn speciaal bedoeld om zoekmachines te helpen video content op je site te begrijpen.
  • Nieuws sitemaps zijn specifiek voor websites die onderdeel zijn van Google News.
  • Afbeelding sitemaps helpen zoekmachines om alle afbeeldingen op je site te vinden.

Waarom is een sitemap nodig?

Zoekmachines zoals Google gebruiken een sitemap om de verschillende pagina’s op je website te vinden. Maar hoe hard hebben ze die sitemap daar eigenlijk bij nodig?

Google stelt zelf dat haar crawlers de pagina’s op een website meestal zelf kunnen vinden, wanneer deze goed gelinkt zijn. Toch kan een sitemap nodig zijn om het die crawlers een beetje gemakkelijker te maken.

Zo vindt Google pagina’s vooral via links. Bij een nieuwe website met nog maar weinig backlinks, kan een sitemap de crawlende bot helpen om alle pagina’s op je site te vinden.

Ook bij het andere uiterste kan een sitemap nodig zijn: wanneer je een e-commerce website hebt met duizenden pagina’s. Het kan dan moeilijk worden voor de crawlende zoekmachine om alle pagina’s op je site in kaart te brengen. Een sitemap helpt daarbij.

Hoe maak je een goede sitemap?

Nu weet je wat een sitemap is, wat hij doet en waarom het belangrijk is dat hij dit doet. Maar hoe zorg je nou voor een goede sitemap die de crawlers van Google echt verder helpt?

Een goede sitemap maken doe je met deze 8 stappen:

1. Een sitemap aanmaken

Het begint met het aanmaken van de sitemap. In WordPress gebruik je daar natuurlijk plugins voor. De bekendste optie op dit gebied is de Yoast plugin.

Het grote voordeel van het gebruik van Yoast, is dat het zorgt voor een dynamische sitemap die automatisch wordt geüpdatet. Daardoor heb je er dus geen omkijken meer naar: wanneer je een nieuwe pagina of post toevoegt, wordt een link naar die pagina opgenomen in de sitemap. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Behalve Yoast zijn er natuurlijk ook andere plugins die je kunt gebruiken om een sitemap van je website te laten genereren.

Gebruik je geen WordPress? Dan kun je een sitemap generator tool zoals XML-Sitemaps.com gebruiken.

Hoe dan ook: er zijn dus meerdere manieren om een sitemap te laten genereren van de pagina’s op jouw website.

2. Controleren (waar kun je de sitemap vinden?)

De sitemap kun je meestal vinden op “wwww.jouwsite.nl/sitemap.xml

Een sitemap die is gegenereerd met behulp van Yoast zou er ongeveer uit moeten zien zoals hieronder:

In de sitemap worden alle pagina’s op je website getoond. Mogelijk worden die pagina’s geordend in verschillende sub-mapjes:

Ziet de gemaakte sitemap er goed uit? Dan wordt het tijd om hem in te dienen.

3. Indienen bij Google

Het doel achter de sitemap was om Google crawlers te helpen jouw website beter te indexeren, dus de logische volgende stap is ervoor zorgen dat Google ook over je sitemap kan beschikken.

Om dat voor elkaar te krijgen, gaan we de sitemap dus aanbieden bij Google. Dat doe je via je Google Search Console account.

In het menu in je account zie je een tabje met “Index” en daaronder “Sitemaps”.

Je krijgt nu een overzicht van sitemaps die eerder al zijn ingediend voor jouw website, wanneer dit het geval is. Hier kun je dus ook controleren of er al eens een sitemap van jouw site is ingediend bij Google. Je ziet ook direct wanneer die sitemap voor het laatst is uitgelezen door Google en of dat succesvol was of niet.

Boven dit overzicht krijg je de mogelijkheid om een nieuwe sitemap toe te voegen.

Daar plak je dan de url waar je sitemap op te vinden is en dan op “verzenden”. De sitemap wordt nu ingediend, zodat je hem voortaan in het overzicht zoals hierboven terug zou moeten zien. Inclusief vermelding of het uitlezen door Google goed is gelukt.

4. Fouten spotten via het sitemap rapport

Google wil zelf url graag het maken van een goede sitemap bevorderen. Hoe meer goede sitemaps, hoe makkelijker het immers wordt voor de Google crawlers om alle webpagina’s op het internet te vinden en indexeren.

Daarom geeft het sitemap rapport in Google Search Console je dus ook waarschuwingen wanneer er fouten in je sitemap zijn geslopen.

We zagen al dat in het overzicht wordt aangegeven of het uitlezen van de sitemap succesvol was. Door op de sitemap te klikken krijg je daar nog wat meer informatie over. Je ziet dan zoiets:

Je krijg dus het laatste moment te zien waarop de sitemap door de Google bots is uitgelezen. Ook het totaal aantal gevonden url’s wordt weergegeven. Deze sitemap is bovendien succesvol verwerkt.

Door te klikken op “indexdekking bekijken” kom je in het rapport dat laat zien hoeveel url’s er terecht zijn gekomen in de index van Google.

De pagina’s die “geldig” worden weergegeven, zijn beschikbaar voor de Google index. Daar hoef je dus niks mee. Waar je wel naar wilt kijken, zijn de url’s met fouten, waarschuwingen of uitsluitingen.

Onder de grafiek krijg je meer informatie over wat er aan de hand is. Je ziet om wat voor foutmelding(en) het gaat en op hoeveel pagina’s dat van toepassing is.

Door op de foutmelding te klikken zie je ook de specifieke url’s waar het om gaat. In dit geval zijn het affiliate links waarvan het klopt dat ze op noindex staan, dus is het niet erg dat ze niet in de Google index worden opgenomen.

Wanneer je hier pagina’s tegenkomt die je überhaupt niet wilt laten indexeren, dan kun je ze verwijderen uit je sitemap.

Bij de uitsluitingen daarentegen staat een belangrijke pagina, die om een of andere reden wel gevonden maar niet geïndexeerd is. Dat is een gemist kans, dus daarvoor dienen we direct een nieuw indexeringsverzoek aan via Google Search Console.

5. Indexeringsproblemen vinden

Dankzij een sitemap kun je een goede indicatie geven van:

  • Het aantal pagina’s je geïndexeerd zou willen hebben
  • Hoeveel pagina’s daadwerkelijk geïndexeerd zijn

Zeker bij grotere websites, zoals webshops, kan dat een waardevol hulpmiddel zijn. Stel dat jouw sitemap 5000 url’s telt. Allemaal losse pagina’s met producten, waarvan je er natuurlijk zoveel mogelijk in de index van Google wilt hebben.

Maar wanneer je in je Google Search Console account kijkt, blijkt je site maar 2000 geïndexeerde pagina’s te hebben. Dan is er duidelijk iets aan de hand. Misschien staat er te veel duplicate content  op je pagina’s, waardoor Google ze niet allemaal indexeert. Of het aantal pagina’s overtreft je crawl budget .

6. Voorkom gemengde signalen naar Google

Een sitemap is nodig om het Google gemakkelijker te maken, dus je wilt voorkomen dat je gemengde signalen stuurt met je sitemap en bijvoorbeeld het uitsluiten van pagina’s.

Met andere woorden: wanneer je een “noindex” tag gebruikt op een pagina om aan te geven dat zoekmachines die pagina niet moeten indexeren, zorg er dan voor dat de betreffende url niet in je sitemap terugkomt.

Een plek in de sitemap geeft namelijk aan dat die pagina belangrijk genoeg is om daarin opgenomen te worden, maar door een noindex tag worden de Google bots vervolgens geblokkeerd als ze dat advies proberen op te volgen.

7. Gebruik meerdere sitemaps bij hele grote websites

Een sitemap heeft een limiet van 50.000 url’s. Voor websites met meer pagina’s adviseert Google dan ook om de sitemap op te knippen in meerdere kleinere sitemaps.

8. Een sitemap voor je gebruikers

We hebben het tot nu toe alleen gehad over een sitemap voor de bots van zoekmachines, maar ook voor je menselijke bezoekers kun je overwegen een sitemap te maken. Het gaat dan om een HTML-sitemap: eigenlijk gewoon een handig overzicht van je hoofd- en subpagina’s. Veel webshops gebruiken zo’n overzicht om gebruikers snel te laten zien welke producten categorieën ze allemaal te bieden hebben.

Omdat je zoekmachines al bedient via XML is zo’n sitemap niet noodzakelijk, maar het kan ook zeker geen kwaad voor je SEO. Sterker nog: wanneer het je gebruikers helpt om gemakkelijker te vinden wat ze zoeken (en dus de gebruiksvriendelijkheid van je site vergroot) is het zeker een goed idee om ook zo’n sitemap te maken voor je website.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Sitemaps Sitemaps