/ leestijd 10 min.

Core Web Vitals: dit zijn het en zo verbeter je ze

Hein en Sjoerd aan het werk
  • SEO

Er is de afgelopen jaren veel te doen geweest over de zogenaamde “Core Web Vitals”. Dit werd door Google namelijk in 2021 geïntroduceerd als nieuwe, belangrijke ranking factor. Maar wat houden die Core Web Vitals nu precies in? En hoe kun je jouw website ervoor optimaliseren, zodat het je rankings ten goede komt?

Wat zijn Core Web Vitals?

Core Web Vitals zijn een set van specifieke factoren die Google als erg belangrijk ziet voor de algemene gebruikerservaring die iemand heeft op een site of webpagina. In feite zijn het dus bepaalde, door Google geselecteerde user experience signalen die als erg belangrijk worden gezien.

De Core Web Vitals bestaan uit drie verschillende metingen van de website snelheid en gebruikerservaring signalen, namelijk:

  • Largest contentful paint. De tijd die het duurt voordat de bezoeker van een pagina een eerste, bruikbare versie van die pagina te zien krijgt.
  • First input delay. Dit is de reactietijd waarmee een pagina “reageert” wanneer je een bepaalde actie (bijvoorbeeld klikken op een knop) uitvoert op die pagina.
  • Cumulative layout shift. Een maat voor hoeveel een webpagina “verschuift” in zijn bestaan. Oftewel, hoeveel blokken content, afbeeldingen en knoppen eventueel verspringen nadat een gebruiker al op die pagina geland is.

De Core Web Vitals kun je dus zien als de belangrijkste signalen die Google gebruikt bij het beoordelen van de gebruiksvriendelijkheid van je site. En die gebruiksvriendelijkheid is belangrijker dan ooit, omdat de ervaring die een gebruiker op jouw website heeft een steeds grotere rol is gaan spelen bij het bepalen van je rankings in de zoekresultaten.

Je Core Web Vitals checken

Misschien begin je al benieuwd te worden hoe het ervoor staat met jouw site. Gelukkig is een Core Web Vitals check heel eenvoudig met Google Search Console. Je vindt de belangrijkste data daaronder “Functionaliteit” -> “Site-vitaliteit”.

Site-vitaliteit in Google Search Console

Je krijgt dan een overzicht van de URL’s die wat extra aandacht nodig hebben. Door het rapport te openen kun je meer informatie vinden over wat er precies aan de hand is en op welke URL dat betrekking heeft.

Ideaal dus om problemen met de Core Web Vitals op het spoor te komen!

Waarom zijn die Core Web Vitals zo belangrijk?

De reden dat Core Web Vitals zo belangrijk zijn voor SEO is eigenlijk vrij simpel: Google hecht steeds meer waarde aan de gebruikerservaring die iemand op een pagina heeft bij het rangschikken van haar zoekresultaten.

En Google ziet de Core Web Vitals als een belangrijke indicator van die gebruikerservaring. Dat maakt het dus erg belangrijke SEO metrics om in de gaten te houden.

Andere signalen die ook belangrijk zijn, zijn bijvoorbeeld:

  • Gebruik van HTTPS
  • Mobiele gebruiksvriendelijkheid
  • Geen storende pop ups

Let wel: goede content blijft volgens Google de kern van een gedegen SEO strategie. Met een goede gebruikerservaring, maar zonder kwalitatieve SEO content , zal het je dus nog steeds niet lukken om te ranken.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het, zeker met de steeds grotere concurrentie om de hoogste posities in gedachten, belangrijk is om elke belangrijke factor serieus te nemen. Juist als je veel tijd hebt gestoken in het maken van kwalitatief uitmuntende content, zou het immers zonde zijn wanneer je hoge posities misloopt vanwege een tegenvallende gebruikerservaring.

De drie Core Web Vitals en hoe ze te verbeteren

Je hebt nu een aardig beeld van het belang achter de Core Web Vitals. Tijd om ze stuk voor stuk wat uitgebreider onder de loep te nemen en te laten zien hoe je ze kunt verbeteren.

1. LCP (Largest Contentful Paint)

Dit is hoe lang het in de beleving van een gebruiker duurt om een pagina te laden. Vanaf de SERP bekeken, is het dus hoe lang het duurt voordat een gebruiker content op een pagina ziet, na op een link in het overzicht met zoekresultaten te hebben geklikt.

Deze focus op het oogpunt van de gebruiker maakt LCP een unieke metric vergeleken met de meeste page speed metingen. Het draait echt om wat belangrijk is voor de gebruiker: hoe lang het duurt voordat de pagina zichtbaar wordt.

LCP is een onderdeel van de rapportage in Google PageSpeed Insights en kun je daar dus – net als de andere Core Web Vitals – checken:

Daarnaast kun je de LCP van je site controleren in Google Search Console:

Het voordeel van die laatste is dat je een overzicht krijgt van alle URL’s met problemen op je website. Dat in tegenstelling tot PageSpeed Insights, waar je alleen individuele pagina’s kunt analyseren.

En hoewel ook dat je vaak op het spoor brengt van belangrijke issues op je site, is het toch prettig om in één klap alle problematische URL’s te zien te krijgen.

Maar wat maakt nou voor een goede LCP practice? Google heeft hiervoor globale richtlijnen opgesteld, die erop neerkomen dat je voor een goede ervaring wilt dat de LCP onder de 2,5 seconde blijft.

Voor zware pagina’s met veel afbeeldingen kan dat een flinke uitdaging blijken. Hier zijn een aantal tips om de LCP van een pagina te verbeteren:

  • Zorg voor een betere hosting. Dit is een algemene tip voor het verbeteren van je website snelheid die veel invloed kan hebben op de prestatie van al je pagina’s.
  • Maak gebruik van lazy loading, wat ervoor zorgt dat afbeeldingen pas worden ingeladen zodra een gebruiker erlangs scrollt. Dit houdt in dat niet de volledige pagina direct hoeft te worden ingeladen, maar alleen het gedeelte waar de gebruiker interactie mee kan hebben, wat zorgt voor een betere LCP.
  • Zorg voor schone, beperkte CSS. Ook omvangrijke CSS kan een pagina flink vertragen.
  • Verwijder grote en zware elementen zoals (te) grote afbeeldingen. PageSpeed Insights zal je ook laten weten welk element de grootste boosdoener is.

2. FID (First Input Delay)

FID meet de tijd die het duurt voordat een gebruiker kan interacteren met je website. Met andere woorden: hoe lang het duurt voordat de gebruiker ook echt actie kan ondernemen na de pagina te hebben geopend. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een link aanklikken
  • Het hoofdmenu gebruiken om een andere pagina te bezoeken
  • Een formulier invullen
  • Video bekijken
  • Tekstvelden (zoals FAQ) uitklappen om verder te lezen

Dit is een belangrijk onderdeel van de gebruikerservaring, omdat het bepaald hoe snel een bezoeker zijn of haar doel kan volbrengen na een pagina te hebben geopend. Ook hiervoor heeft Google dan ook richtlijnen opgesteld.

Voor pagina’s die voornamelijk bestaan uit tekst speelt dit niet zo’n grote rol. De enige actie die iemand kan ondernemen, is immers verder naar beneden scrollen. Hoe meer onderdelen die actie vragen (van het activeren van een video tot het invullen van een conversie veld of het uitklappen van tekstblokken), hoe belangrijker FID wordt voor je pagina.

Vooral voor bijvoorbeeld login pagina’s of landingspagina’s (bijvoorbeeld de downloadpagina voor ee e-book dat je aanbiedt) is FID belangrijk. Het hoofddoel van zo’n pagina is immers om bezoekers zo snel mogelijk input te laten invoeren. Vaak is er weinig anders te doen op zo’n pagina.

Voor dit soort pagina’s is het dan ook aan te raden om de FID in de gaten te houden en deze richtlijnen te volgen om hem zo laag mogelijk te houden:

  • Minimaliseer JavaScript, aangezien het laden van deze scripts het voor gebruikers vaak bijna onmogelijk maakt om actie te ondernemen.
  • Vermijd niet-essentiële third party scripts. Scripts van derden (zoals Google Analytics en Hotjar) hebben een negatieve impact op de laadtijd van een pagina, dus ook op de FID. Het is dus belangrijk deze tot een minimum te beperken.
  • Gebruik caching. Dit helpt de browser van je gebruiker om sneller door de laadtijden van JavaScript heen te komen en dus een kortere FID te bieden.

3. CLS (Cumulative Layout Shift)

Weinig onderdelen binnen een website zorgen voor meer irritatie dan een knop die verspringt op het moment dat je erop wilt klikken. Dat is waar CLS om draait: de stabiliteit van de visuele weergave van een pagina terwijl hij laadt.

Een hoge CLS houdt in dat elementen op je pagina (te) veel verspringen tijdens het laden. Wanneer een gebruiker dan tijdens het laden al probeert ergens op te klikken, kan dat ervoor zorgen dat per ongeluk de verkeerde link wordt aangeklikt.

Ook hiervoor heeft Google weer richtlijnen.

Een paar tips om de CLS op je pagina te verbeteren:

  • Gebruik vaste afmetingen voor media zoals video players en afbeeldingen, zodat de browser van je bezoeker precies weet hoeveel ruimte die elementen in gaan nemen.
  • Reserveer vaste ruimte voor advertenties om te voorkomen dat ze plotseling op de pagina verschijnen en andere content aan de kant duwen.
  • Plaats nieuwe UI onderdelen onder de fold, zodat ze geen content naar beneden duwen waarvan de gebruiker verwacht dat die op zijn plaats blijft.
Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Patrick Straver

SEO-specialist

Patrick is dé expert op het gebied van technische optimalisatie van websites en in die rol verblijdt hij heel wat klanten met een gebruiksvriendelijkere en hoger rankende website.