/ leestijd 7 min.

SEO metrics voor het meten van jouw SEO succes

Sjoerd en Hein bij koffiezetapparaat
  • SEO

Bij het uitvoeren van een SEO strategie, is het essentieel om op de juiste manier het succes van jouw SEO te meten. Maar hoe weet je welke SEO metrics echt van belang zijn? En nog belangrijker, hoe interpreteer je deze metrics om waardevolle inzichten te verkrijgen? Het risico bestaat anders dat je veel tijd, moeite en geld investeert in een strategie, zonder dat je goed in beeld hebt wat al die inspanningen nu eigenlijk opleveren. Het meten van dat succes doe je met behulp van SEO metrics.

Wat zijn SEO metrics?

Met SEO metrics bedoelen we de gegevens die je gebruikt om jouw SEO inspanningen te meten. Het zijn de cijfers die je in de gaten wilt houden om een beeld te krijgen van de resultaten.

SEO metrics helpen je dus om te bepalen of je met jouw strategie op het juiste pad zit, onderweg naar topposities in zoekresultaten. Behoorlijk belangrijk dus, die metrics.

Juist daarom gaan wij je helpen de juiste SEO metrics te kiezen om in de gaten te houden.

Dit zijn de 5 belangrijkste SEO metrics om te volgen

Wil jij het succes van jouw aanpak voor SEO meten? Hieronder volgen de belangrijkste SEO metrics die je daarbij kunnen helpen. Zo hoef jij alleen nog maar die metric uit te kiezen die bij jouw aanpak passen, om er de perfecte metingsmix van te maken.

1. Organisch verkeer

Deze eerste SEO metric is een beetje een inkoppertje, maar het aantrekken van organische bezoekers is nu eenmaal het hoofddoel achter vrijwel iedere SEO strategie.

Daarom is juist het aantal organische sessies op je website misschien wel de belangrijkste SEO metric die je in de gaten kunt houden.

Waar houd je het in de gaten? Google Analytics en Google Search Console.

In Google Analytics kun je de bezoekersstroom op je website splitsen naar bron, zodat je eenvoudig kunt zien hoe het aantal organische bezoekers zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld.

Ook Google Search Console kan een goed beeld geven, via het aantal kliks op één van jouw zoekresultaten. Een klik op jouw organische resultaat betekent immers een organische bezoeker op je website.

Resultaten over waar de bezoekers vandaan komen

2. Organische conversies

Wat heb je uiteindelijk aan bezoekers, wanneer die bezoekers uiteindelijk geen klant bij je worden? Paginaweergaven betalen de rekeningen niet, conversies wel. Daarom zijn ook organische conversies een belangrijke SEO metric. Oftewel: het aantal conversies (bestellingen, offerte-aanvragen, flyer downloads etc.) van iemand die als organische bezoeker op je site terecht is gekomen.

Waar houd je het in de gaten? Google Analytics.

Hiervoor is het belangrijk dat je de juiste doelen instelt in Google Analytics, zodat die gemeten kunnen worden. Een doel kan bijvoorbeeld zijn het aanvragen van een offerte, of downloaden van een brochure. Vervolgens kun je filteren op organisch verkeer om te zien hoeveel van jouw conversies een organische oorsprong hadden.

3. Zoekwoord posities

Het binnenhalen van die organische bezoekers gebeurt via de zoekmachine. Juist daarom is het doel van SEO om hogere posities binnen de zoekresultaten te krijgen bij voor jouw bedrijf belangrijke zoekopdrachten.

Ook de positie van jouw belangrijkste zoektermen is dus een goede SEO metric om te tracken. Daarnaast geeft het ook gewoon een ontzettende dosis energie om te zien dat jouw pagina’s steeds hoger komen te staan in de lijsten met zoekresultaten.

Waar houd je het in de gaten? Tools als Ahrefs en SEMrush

4. Nieuwe backlinks

We kunnen er niet omheen dat linkbuilding een essentieel onderdeel is van SEO. Het aantal links naar een pagina geeft namelijk een indicatie van de kwaliteit van die pagina en is daarmee een signaal naar de zoekmachine voor het wel of niet hoog ranken van die pagina.

Het verkrijgen van nieuwe backlinks is dan ook de hoeksteen van menig SEO-strategie. Toevoegen aan je lijst van SEO metrics om in de gaten te houden dus!

Waar houd je het in de gaten? Google Search Console of een gespecialiseerde tool als Ahrefs.

5. CTR

De CTR (Click Through Rate) geeft weer welk percentage van zoekers klikt op jouw pagina wanneer ze deze tegenkomen in zoekresultaten.

Het is dus het percentage van het aantal vertoningen binnen de zoekresultaten, dat leidt tot een klik naar jouw website. Hebben bijvoorbeeld tien gezocht op “voetbalschoenen” en daarbij jouw pagina voorgeschoteld gekregen in de zoekresultaten, maar klikte er daarvan één? Dan heb je op dit zoekwoord een CTR van 10%.

Deze metric geeft dus aan hoe effectief jouw zoekresultaten de aandacht weten te grijpen. Wanneer dit tegenvalt, kan dat voor jou een reden zijn om te proberen de titel-tag en meta-omschrijving (die doorgaans worden getoond in de zoekresultaten) aan te passen.

Ook niet onbelangrijk: het aantal kliks is voor de zoekmachine een indicator voor de relevantie van een pagina voor haar zoekers. Klikten er op een pagina onder die van jou bijvoorbeeld drie mensen die op zoek waren naar voetbalschoenen? Dan bestaat het risico dat die pagina jou straks voorbijstreeft, omdat de relevantie voor zoekers blijkbaar hoger is.

Waar houd je het in de gaten? Google Search Console

Het belang van SEO meten

Je hebt nu een goed beeld van belangrijke SEO metrics die jou extra inzicht kunnen geven in het succes van je strategie. Maar waarom zijn die metrics nu zo belangrijk?

Iedereen die zich bezighoudt met SEO, weet dat dit een online marketing strategie is die tijd nodig heeft. Waar je met SEA in korte tijd een campagne kunt lanceren en extra bezoekers kunt aantrekken, duurt het nu eenmaal even om goede posities in de zoekresultaten te boeken.

Dat is vaak één van de grote uitdagingen. En juist daarom is het essentieel om ervoor te zorgen dat je gedurende de hele reis naar topposities in zoekmachines, voldoende inzicht hebt of je wel op de goede weg zit. Dat zorgt voor twee belangrijke dingen:

  1. Zien dat er een stijgende lijn zit in je SEO metrics voorkomt dat je de handdoek (te) vroeg in de ring gooit, of dat je de steun van je manager of leidinggevende voor jouw gekozen aanpak verliest.
  2. De metrics helpen je om op tijd bij te sturen wanneer de resultaten tegenvallen, zodat je niet pas na maanden ontdekt dat je SEO strategie efficiënter had gekund.

Kortom: de juiste SEO metrics geven inzichten in het succes van de zoekmachine optimalisatie inspanningen die jij verzet voor je website. En alsof al het bovenstaande nog niet genoeg reden is om genoemde metrics vandaag nog te implementeren, laat het je ook gewoon de nodige kleine successen vieren wanneer die cijfers een stijgende lijn laten zien. Dat helpt je om vast te houden aan de ingeslagen weg en de impact van jouw SEO te vergroten, zodat je SEO metrics uiteindelijk pas echt door het dak zullen gaan.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Sjoerd van de Giessen

SEO-specialist

Stort Sjoerd zich op jouw SEO-campagne, dan weet je één ding zeker: als ervaren AI-gedreven SEO-specialist laat hij een vraagstuk pas los als alle kansen optimaal zijn benut. Proactief meedenken op strategisch vlak maakt hem enthousiast en een stapje extra zetten voor zijn klanten doet hij maar al te graag.