Ahrefs is een bekende toolset om SEO en backlinks mee te analyseren. Dit is mogelijk dankzij de indexatie van een groot aantal links dat continu wordt vernieuwd. Net zoals het Google algoritme steeds wordt bijgesteld geldt dit ook voor de methodieken die dit commerciële bedrijf gebruikt. Naast enkele gratis tools zijn er ook betaalde diensten voor de zakelijke markt en online marketing professionals. Wat is Ahrefs en wat zijn de alternatieven?
Analyse van je eigen website en die van concurrenten kan een strategisch voordeel bieden. Omdat een zoekmachine zoals Google enorm veel invloed heeft op de vindbaarheid van een website, maar niet de details van hun zoekalgoritme prijsgeeft, zijn er bedrijven zoals Ahrefs die tools maken om zowel kwalitatief als kwantitatief de waarde van een website te bepalen. Een belangrijk deel van deze analyse is het aantal links naar een website of domein.
Andere bekende bedrijven die dergelijke diensten aanbieden zijn Moz en Majestic, die deels gratis en deels tegen betaling diverse web analyse tools ontwikkelen met uiteenlopende functionaliteit en toepassingsmogelijkheden. Ook Google heeft zelf een aantal tools beschikbaar gesteld, met al voornaamste verschil dat deze software niet als ‘neutraal’ kan worden bestempeld. Google heeft immers financieel belang bij het plaatsen van advertenties via alle kanalen waar ze eigenaar van zijn.