Een Zoekmachine of Search Engine is een dienst waar internetgebruikers websites en webpagina’s kunnen opzoeken. Google is de marktleider, daarnaast zijn er alternatieve dienstverleners zoals Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Met SEO optimalisatie is het mogelijk om webpagina’s hoger te laten scoren op de zoekresultaten pagina’s zonder advertentiekosten te betalen. Wat is een zoekmachine en hoeveel invloed hebben Search Engines op het internet?
In het midden van de jaren negentig kwamen er in hoog tempo steeds meer nieuwe websites online, het was wel lastig om ze te vinden. Met een zoekmachine zoals die van Lycos, Altavista of Ilse was het mogelijk om individuele webpagina’s op te zoeken die passen bij de vraagstelling van de internetgebruiker. Omdat het internet voornamelijk een collectie van webpagina’s is die over en weer linken, kwam Google met hun PageRank algoritme. Hierbij werd de volgorde van zoekresultaten bepaald op het aantal backlinks. Een soortgelijk algoritme zou ook toegepast worden op de Chinese zoekmachine Baidu, het Google algoritme is dan ook deels geïnspireerd op de technologie achter de Chinese Search Engine.
SEO optimalisatie ofwel Search Engine Optimization is een vorm van marketing waarbij websites en webpagina’s worden ingericht om zo hoog mogelijk te ranken op de zoekresultaten pagina’s (SERPs). Het zoekalgoritme maakt gebruikt van honderden meetpunten om de volgorde van resultaten te bepalen waaronder:
Zoekwoorden
Zoektermen
Contextuele termen
Snelheid van laden
Optimalisatie voor mobiele apparaten
Lengte van pagina’s
Frequentie van nieuwe content
Koppelingen vanuit andere domeinen
Gebruik van afbeeldingen en/of video
Bij SEO optimalisatie wordt onderscheid gemaakt tussen White Hat SEO, optimalisatie die voldoet aan de richtlijnen van de zoekmachine, en Black Hat SEO waarbij bewust misbruik wordt gemaakt van zwakheden in het systeem. Wanneer Black Hat praktijken worden ontdekt kunnen de pagina’s zakken in de ranking of zelfs geheel verwijderd worden.
Vroeger was het nodig om handmatig een zoekmachine website te bezoeken, nu kan er direct via de adresbalk in browsers gezocht worden. Google is met afstand de meest gebruikte zoekmachine in de (Westerse) wereld.