Ooit al een keer een kijkje genomen in Google Analytics? Overweldigd door de hoeveelheid grafieken en cijfers? Geen paniek. Hier leggen we de basisbeginselen voor je uit en wat je allemaal te zien krijgt!
Waarschijnlijk heb je de website met een bepaald doel voor ogen opgezet. Heb je een gat in de markt ontdekt en ben je van plan online producten te gaan verkopen in een mooie nichemarkt? Of ben je van plan nieuwe leads te gaan verzamelen door te laten zien wat jullie allemaal kunnen op de splinternieuwe website. Grote kans dat je graag wil weten of de website wordt gebruikt waar die voor bedoeld is. Toch? Hier komt de gratis tool van Google om de hoek kijken: Google Analytics.
Google Analytics is een gratis data verzameling tool voor websites. Door het plaatsen van een klein stukje script/code wordt er data verzameld over jouw website en de gebruikers van je website. Je krijgt hiermee niet alleen inzicht in wie je website gebruikt maar ook hoe je website wordt gebruikt. Belangrijke informatie dus voor iedereen die een website heeft!
Het is belangrijk dat je weet wat je met Google Analytics kan, maar het is misschien nog wel belangrijker om eerst even te weten wat je niet met Google Analytics kan. Google verzamelt allerlei informatie over jou als persoon: leeftijd, geslacht, interesses, etc. Maar in de algemene voorwaarden van Google Analytics staat dat het verboden is, Persoonlijk Identificeerbare Informatie (PII) te verzamelen. Alle informatie die over een persoon wordt verzameld kan niet direct worden gekoppeld aan een identificeerbaar persoon. Je krijgt in Analytics dus niet een lijst van namen te zien van de gebruikers op jouw website.
Veel! Er worden grote hoeveelheden informatie verzameld over je website en over de gebruikers op je website. De hoeveelheid informatie wordt in verschillende hokjes in Analytics inzichtelijk gemaakt. Je kan de informatie op 4 grote hoofdlijnen onderverdelen:
Realtime slaan we in deze blog over. Leuk om live te zien wat er allemaal op je website gebeurt maar je kan er geen conclusies uit trekken. Als beginners moet je je niet blindstaren op wat er op dit moment gebeurd maar beter om te kijken naar een langere tijdsperiode.
De periodekiezer staat rechtsboven in elk rapport. Deze selector kan je gebruiken om de data naar boven te halen van een bepaalde periode. Of deze periode zelfs te vergelijken met een maand daarvoor of zelfs een jaar geleden.
Doelgroepen zijn onder te verdelen op een hoop eigenschappen en vlakken. Wanneer jij bijvoorbeeld een surfwinkel hebt in Scheveningen ben je waarschijnlijk benieuwd of je de juiste doelgroep aan het bereiken bent. Dit kan je vinden onder de tab ‘doelgroep’. Zo sorteer je bijvoorbeeld op de volgende eigenschappen:
Dit zijn gegevens waar je naar opzoek kan gaan. Maar misschien is je doelgroep die je aan het bereiken bent, en dus op je website ‘surft’ wel veel breder dan je in eerste instantie dacht. Deze data is zeer interessant om te analyseren. Dit doe je door te kijken hoe verschillende doelgroepen, apparaten, interesses over de website heen navigeren. Het is verstandig om ruimdenkend te blijven en te kijken of er eigenschappen zijn die je converterende doelgroep heeft waar je zelf nog niet aan had gedacht.
Je meerdere doelgroepen kan definiëren en aanmaken. Deze doelgroepen kan je inzetten voor remarketing of gebruiken om de data van je website te filteren op deze doelgroep. Zo krijg je nog beter inzicht in je doelgroep.
Gegevens over je gebruikers en website kan je natuurlijk niet verzamelen zonder bezoekers. Om te kijken of je website werkt heeft je website wel bezoekers nodig. Die kan je op veel verschillende manier naar je website trekken. En wanneer ze uit alle hoeken en gaten komen door je mooie marketingacties wil je natuurlijk wel weten welke kanalen het belangrijkst zijn. Google Analytics categoriseert kanalen standaard al onder de volgende standaard kanaal groeperingen:
Hoe krijg je meer bezoekers op je website? Met een goede online marketingstrategie natuurlijk! Met deze kanaal groeperingen kan je in Google Analytics uiteindelijk zien of de moeite die je stopt in een marketingkanaal het ook waard is of niet. Zo kan je zien dat:
Voor de beginners onder ons zijn de standaard kanaalgroeperingen al meer dan genoeg. Voor de gevorderden. Het mooie is dat je ook je eigen kanalen kan toevoegen.
Stel je hebt een productcatalogus en je wil weten of mensen hier gebruik van maken. Plaats QR codes bij de producten met daarachter link naar het product. Voeg hier nog wel even een utm-tag aan toe. 😉 Wanneer mensen de QR code hebben gebruikt komen deze onder je eigen ingestelde kanaal te staan. Met UTM-tags kan een marketingcampagne (of kanaal) nauwkeurig worden geanalyseerd, zodat de effectiviteit per kanaal kan worden gemeten.
In dit gedeelte kom je te weten hoe bezoekers je website gebruiken. Welke pagina’s op je website komen de gebruikers bijvoorbeeld binnen. Je krijgt een volledig overzicht te zien van alle url’s van je website en of mensen hier blijven hangen of misschien al heel snel uitstappen. Welke pagina’s worden er bezocht op mijn website en lezen mijn bezoekers het interessante blogartikel wat ik vorige maand heb geschreven wel helemaal uit? Welke zoekopdrachten vullen mensen in op de zoekbalk van mijn webshop en wat doen deze gebruikers nu nog na het zoeken?
Wist je dat je met Google Tag Manager, nog meer gebeurtenissen op je website meetbaar kan maken in Google analyticus? Elk onderdeel en gedeelte waar bezoekers iets kunnen invullen kan je doormeten met Google Tag Manager. Je kan met GTM je Google Analytics als het ware een boost geven met de interessante informatie die het kan verzamelen.
Belangrijk om te weten is dat je website een middel is en geen doel op zich. Het is wel belangrijk om te weten welke doelen je website moet bereiken. Het is dan ook van belang dat je gebeurtenissen en doelen instelt binnen Google Analytics. Dit doe je binnen de instellingen.
De gemakkelijkste manier is een bedankpagina aanmaken en instellen. Dus wanneer iemand een formulier heeft ingevuld of een transactie heeft volbracht. Met een bedankpagina zit je altijd goed en zorg je ervoor dat de data nooit verloren gaat omdat Google Analytics automatisch alle paginabezoeken meeneemt.
Wil je weten hoe je binnen Google Analytics doelen kan instellen en daarmee conversies kan meten.
Doelen instellen is dus van belang om in één overzicht te zien of je website de doelen behaalt je die voor ogen hebt.
Voor webshops heb je zelfs speciale E-commerce instellingen. Wanneer je een CMS hebt die speciaal is afgestemd voor Ecommerce zal het instellen hiervan twee knoppen omzetten zijn. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een Woocommerce voor WordPress zal je wat extra instellingen nodig hebben. Dit leggen we een andere keer aan je uit.
De inzichten die je uit Google Analytics kan halen zijn (bijna) onbeperkt. Het geeft inzicht in de gebruikers op je website. Maar ook over hoe je website gebruikt wordt. Het geeft bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen:
En ga zo nog maar door.
Je zal waarschijnlijk op het begin overweldigd zijn wat er allemaal mogelijk is op Google Analytics. Wanneer je de interface eenmaal doorkrijgt zal je al snel de data naar boven krijgen waar je naar opzoek bent. Wanneer je de bovenstaande hoofdlijnen begrijpt kan je al wat leuke inzichten krijgen over je doelgroep en hoe je website wordt gebruikt.
Wil je alles eruit halen wat erin zit? Zal je merken dat je wel wat meer kennis nodig hebt over hoe websites in elkaar steken en hoe je Google Tag Manager moet gebruiken. Als beginner zou ik vooral veel blijven klikken in Google Analytics en achterhalen waar de cijfers precies vandaan komen en of je misschien de website op een paar punten moet aanpassen.
In Google Analytics kom je veel begrippen tegen die qua betekenis niet direct duidelijk zullen zijn. De meeste behandelen we in onze begrippenlijst, maar hier hebben we er een aantal op een rij gezet voor beginners in Google Analytics:
Wil je starten met Google Analytics op je website te implementeren? Of ben je al in een verder stadium en wil je meer inzichten halen uit je Analytics? Bij DoubleSmart helpen we je graag met meer inzichten krijgen uit je website en je online kanalen.
We geloven dat we het beste naast de ondernemer kunnen gaan staan. Samen sparren over hoe je de kans ziet en welke kansen wij online ontdekken.