800%

groei in accounthouders via Google Ads


438%

groei in conversies via organische resultaten


302%

groei in klikken via organische resultaten

Het vraagstuk

Begin 2019 kwam Doijer & Kalff bij ons terecht met twee wensen in de vorm van doelstellingen. De eerste was het aantrekken van een vaste hoeveelheid nieuwe accounthouders vóór het einde van het kalenderjaar. De tweede was het realiseren van een betrouwbare stroom aan bezoekers via de belangrijkste zoekwoorden voor beleggers in goud en zilver. Deze stroom aan bezoekers moest worden bereikt vóór er een volgende crisis uit zou breken, want een crisis zorgt voor groei in de vraag naar edelmetaal.

De tweede doelstelling was achteraf minder langetermijn dan we in eerste instantie hadden gedacht…

Strategie

In het voorstel werd al snel duidelijk dat TeamSMART voor Doijer & Kalff de beste oplossing was. Tijdens het opstellen van de strategie viel het ons op dat de conversieratio erg laag was. Zo laag zelfs dat het niet mogelijk was om de gewenste kortetermijndoelen te behalen met SEA. Daarom zijn we gestart met focus op het verhogen van het conversiepercentage.

Na het doorvoeren van de eerste adviezen konden we via SEA snel data verzamelen op verschillende zoektermen en de conversiedoelstellingen behalen. Voor de lange termijn en de groei op rendement zijn we ook direct gestart met SEO.

De doelstellingen:

  • SEA-campagne rendabel krijgen in 3 maanden;
  • SEO-campagne gebruiken voor de lange termijn en exponentiële groei.

CRO

Omdat bij de start van de campagne Google Analytics nog niet helemaal correct was ingesteld, hebben we op basis van onze expertise direct een aantal verbeterpunten doorgevoerd.

We zagen vanuit de beschikbare data dat er veel mensen doorklikten naar het formulier, maar vervolgens niet overgingen naar een succesvolle aanmelding. De grootste lek zat dus in het formulier. Met behulp van de tool Hotjar hebben we de formulieren vervolgens geanalyseerd en de velden waarbij de meeste mensen afhaakten aangepast of indien mogelijk weggehaald.

Na deze optimalisatieronde steeg de succesratio van het formulier significant.

Resultaten CRO.

Succesratio gestegen met 366%

Conversieratio van de website gestegen met 134%

SEA

Het effect van een verbeterde conversieratio was direct terug te zien in de resultaten van Google Ads.

Omdat we bij de start van de campagne direct een volledig zoekwoordenonderzoek hadden uitgevoerd en de campagne opnieuw hadden opgebouwd, was het eenvoudig om de campagnes snel op te schalen.

De doelstelling van het behalen van de vaste hoeveelheid accounthouders vóór het einde van het jaar werd door de verhoogde conversieratio al behaald met enkel en alleen de Google Ads campagne.

Resultaten SEA.

800% groei in accounthouders via Google Ads

111% groei in conversieratio via Google Ads

54% afname in CPC in Search campagnes

21% afname in kosten per aanmelding

SEO

Het is natuurlijk enorm handig dat we door de data van Google Ads precies weten welke zoektermen zorgen voor conversie. Dit zorgt voor focus en prioriteit. Maar dat is niet het enige waar we ons met SEO op richten. De zoektermen die belangrijk zijn voor de conversie, zijn ook het meest competitief.

Daarom hebben we de strategie breder getrokken en zijn we samen met de klant aan de slag gegaan om de content uit te breiden. Zo worden er niet alleen topposities behaald op zoekwoorden zoals [goedkoop goud kopen] of [beleggen in goud], maar ook op zoekwoorden met een hoger zoekvolume zoals [goudprijs verwachting] en [zilverprijs verwachting], óf zelfs [goudprijs] en [goudprijs].

Resultaten SEO.

302% groei in klikken via de organische resultaten

404% groei in organische vertoningen

438% groei in conversies via de organische resultaten

Marketing automation

Na de enorme groei in nieuwe accounts kwam er behoefte aan een nieuw speerpunt binnen de campagne: het activeren van de accounts.

Om de accounts te activeren hebben we een automatische e-mailserie ingericht. Hierbij splitsen we contacten op in accounthouders met een historische aankoop (actieve accounts) en accounthouders zonder historische aankoop (inactieve accounts).

Social media

Vanwege de reeds behaalde resultaten voor Doijer & Kalff zijn we in september 2020 live gegaan met socialmediacampagnes. Zodra hier de eerste resultaten van bekend zijn, vullen we deze case aan met nieuwe inzichten.

Vraag een gratis kansenonderzoek aan ter waarde van € 400,-
Enthousiast geworden?

Enthousiast geworden over het resultaat voor Doijer & Kalff? Neem dan contact met ons op!