Inhoudsopgave
- Slimme assistent navigeert de zoeker naar jouw winkel
- Belang van Voice Search Optimalisatie
- Niet alleen websites worden gevonden via Google, maar ook fysieke locaties
- Stap 4: budget instellen voor campagne
- Conclusie
- Online marketing bureau Gouda: at your service!
- Meer weten over SEO?
Deel dit artikel
Als online marketingbureau zorgen wij voor meer bezoekers op de websites van onze klanten. Maar als kledingwinkel, hotel of autogarage wil je natuurlijk ook mensen naar je fysieke locatie trekken. Online aanwezig zijn door middel van een website en social media pagina helpt hier al bij. Echter is er iets dat voor nog veel meer bezoekers zal gaan zorgen: voice search!
In mijn vorige blog over voice search besprak ik de verschillende intenties die mensen hebben als ze zoeken via voice search. Deze intenties zijn: informatie, transactie en navigatie. In deze blog zal ik verder ingaan op de navigatie-intentie, en hoe je als bedrijf meer bezoekers trekt naar je fysieke locatie met behulp van voice search!
Slimme assistent navigeert de zoeker naar jouw winkel
Voor we beginnen zal ik eerst nog even kort uitleggen wat de navigatie-intentie inhoudt. Met de navigatie-intentie bedoelen we dat mensen naar een fysieke locatie geleid willen worden. Mensen kunnen dan bijvoorbeeld zoeken naar de dichtstbijzijnde autogarage, omdat ze aan het rijden zijn en er een dashboardlampje gaat branden. Of iemand loopt in de stad en wil naar een kledingwinkel om een broek te kopen. Door dit te vragen aan Siri of Google Assistant, krijg je enkele opties van kledingwinkels en autogarages. De zoeker klikt op een resultaat en krijgt een routebeschrijving naar de locatie. Als bedrijf wil je natuurlijk dat dit jouw locatie is. Hoe zorg je daarvoor? Lees snel verder!
Belang van Voice Search Optimalisatie
Op dit moment lijkt het misschien nog niet zo belangrijk om te optimaliseren voor voice search. Je ziet immers nog niet veel mensen tegen hun smartphone praten midden op straat, om te zoeken naar de dichtstbijzijnde kledingwinkel. Toch wordt dit vaker gedaan dan je denkt!
De zoekterm die vaak gebruikt wordt bij voice search met een navigatie-intentie, is ‘near me’. In onderstaande grafiek is de interesse te zien van mensen die zoeken in combinatie met: ‘near me’. Dus bijvoorbeeld: ‘Shoe store near me’. Er is goed te zien dat deze lijn blijft stijgen en inmiddels tegen de 100 aan zit. Een waarde van 100 betekent dat dit de piekpopulariteit is voor deze zoekterm. Oftewel: deze term was nog nooit eerder zo populair. Optimaliseren voor voice search niet belangrijk? Think again!
De grafiek laat de resultaten zien van de term [near me]. Dit is een Engelse term die Nederlanders natuurlijk vrijwel niet gebruiken. We verwachten echter dat vergelijkbare Nederlandse termen, zoals [in de buurt] of [dichtbij], aan populariteit gaan stijgen door voice search met een navigatie-intentie.
Word nummer 1!
Net zoals de zoekresultaten die je op je scherm ziet, kiezen mensen ook met voice search meestal het eerste resultaat. Heb je een bedrijf of winkel? Dan is het dus erg belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw fysieke locatie op de eerste plek komt. Om dit voor elkaar te krijgen, komt voice search SEO om de hoek kijken. Als de zoeker eenmaal op een resultaat geklikt heeft, wordt hij naar de winkel geleid. Door goed vindbaar te zijn via voice search, heb je dus kans dat jij deze zoeker tot klant maakt
Niet alleen websites worden gevonden via Google, maar ook fysieke locaties
Door de verschuivende zoekvraag komen er steeds meer bedrijfsvermeldingen naar boven in de zoekresultaten. Dit is belangrijk als je naast een website ook een fysieke winkel hebt. Maar dit is bijvoorbeeld ook belangrijk voor een hotel, of een restaurant. Mensen die een routegeleiding naar jouw locatie starten, zijn erg bereid om ook klant te worden! Zij zoeken namelijk precies wat jij ze biedt.
Hoe optimaliseer ik voor navigatie?
Om te optimaliseren voor voice search komen er verschillende dingen kijken. Nu zal ik alleen ingaan op het optimaliseren voor de navigatie-intentie. Dus: hoe zorg je ervoor dat jij bovenaan komt in de resultaten die de Google Assistant, Siri of een andere slimme assistent geeft?
Bedrijfsvermeldingen
Zonder bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf en Apple Maps word je niet gevonden door voice searchers. Google Assistant en Siri halen hier namelijk hun informatie over jouw bedrijf vandaan. Om een routebeschrijving te verkrijgen naar jouw bedrijf, zal de slimme assistent het adres ophalen van de bedrijfsvermelding. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld openingstijden. De eerste stap om gevonden te worden met voice search: je bedrijfsvermeldingen optimaliseren. Zorg dat alles volledig is ingevuld en klopt.
Daarnaast is er ook nog Bing Places, waar Cortana de informatie vandaan haalt. Echter is deze functie nog niet beschikbaar in Nederland op het moment van schrijven.
Locatiegeoptimaliseerde content
Content die geoptimaliseerd is voor een bepaalde locatie, is belangrijk om gevonden te worden. Zo is een pagina als ‘online marketing bureau Gouda‘ voor ons een belangrijke pagina, omdat die de zoekmachines (en dus de gebruiker!) helpt zijn (online en fysieke) weg te vinden naar ons.
Heb jij een bloemenwinkel in Rotterdam? Help dan zoekmachines, zoekers én jezelf met een pagina met de titel ‘Bloemenwinkel Rotterdam’!
Reviews
Google wil een zo goed mogelijke gebruikerservaring leveren en dit geldt voor Apple natuurlijk ook. Gebruikers verwachten dan ook de beste kwaliteit aan zoekresultaten. Bijvoorbeeld als zij met voice search een restaurant opzoeken, verwachten ze dat je hier goed kan eten. Zowel Google en Apple kijken dan naar de reviews. Je kan voorstellen dat een restaurant met een review van 4 sterren beter scoort dan een restaurant met een gemiddelde van 2 sterren.
Als bedrijf is het daarom belangrijk om reviews te verzamelen van klanten. De Google Assistant haalt voornamelijk reviews van Google Mijn Bedrijf en Siri doet dat voornamelijk bij Yelp. Ook pakken zij van andere bekende reviewwebsites hun reviews. Daarom is het erg belangrijk om te beginnen met het verzamelen van veel goede reviews!
Conclusie
Voice search wordt steeds belangrijker en kan je goed inzetten om bezoekers naar je fysieke winkel te leiden. Om de zoekmachine en daarmee de zoeker te helpen jou goed te vinden, zijn een aantal zaken van doorslaggevend belang:
- Bedrijfsvermelding (Google Mijn Bedrijf, Apple Maps, Bing Places);
- Locatiegeoptimaliseerde content;
- Reviews