Inhoudsopgave
- Wat is een prompt?
- Wat betekent prompten?
- Met de deze aanpak worden jouw ChatGPT prompts DOUBLE zo SMART.
- Jouw opgestelde prompt gebruiken in 3 stappen
- 3 voorbeelden van ChatGPT prompts voor marketeers
- Lees hier meer informatie over AI
- Meer weten over AI en online marketing?
Deel dit artikel
Ben je ooit gefrustreerd geraakt omdat een AI-model, zoals ChatGPT, niet begreep wat je bedoelde? Dan weet je precies hoe belangrijk het is om effectieve prompts te schrijven. Geconfronteerd met de steeds geavanceerder wordende technologie van AI-chatbots, ontdekken velen dat de kwaliteit van de uitkomst sterk afhangt van hoe goed je communiceert met de tool.
In dit artikel duiken we diep in de kunst van het opstellen van ChatGPT prompts die wél werken. En die jouw verwachtingen overtreffen.
Wat is een prompt?
”Een prompt is een specifieke zin of vraag die je invoert in een AI-systeem om dit systeem te instrueren. Je verwacht hiermee een relevant en passend antwoord te genereren op jouw vraag. Het AI-systeem integreert hierbij relevante achtergrondinformatie, eerdere interacties en een diepgaand taalbegrip om dynamisch en interactief te reageren.”
In essentie is een prompt dus een aanwijzing of een richtlijn die de gebruiker geeft om de gewenste informatie of reactie te krijgen.
Is een prompt voor ChatGPT anders dan andere AI-tools, bijvoorbeeld Google Gemini? Nee hoor, je kunt je vraag altijd op dezelfde manier stellen. En maak je bij een gewenste uitkomst in tekst een ander soort prompt dan bij een gewenste uitkomst in beeld? Nee, ook dat is niet waar. De manier waarop en de technieken waarmee je opdracht geeft, blijven in de basis hetzelfde. Alleen de inhoud is anders.
Wat betekent prompten?
Prompten is een vaardigheid die je in staat stelt om de mogelijkheden van AI te benutten, waardoor je efficiënter, creatiever en doelgerichter wordt in zowel je professionele als in je persoonlijke leven.
Het beheersen van prompten is vergelijkbaar met het leren navigeren op het internet of het gebruik van een smartphone; een essentiële vaardigheid voor de moderne tijd. Net zoals het internet ons leerde zoeken en filteren, en de smartphone ons leerde om altijd verbonden te zijn, leert prompten ons om met precisie te communiceren met AI, onze intenties duidelijk te maken en de resultaten te sturen.
“Prompten is een vaardigheid die iedere marketeer moet leren”
Met de deze aanpak worden jouw ChatGPT prompts DOUBLE zo SMART.
Een goede structuur van je prompt, is al 50% van een gewenste uitkomst.
Bij Doublesmart werken we met een door onszelf ontwikkeld promptframework. Ons favoriete ezelsbruggetje is, hoe kan het ook anders: “SMART”. Dit helpt je om structuur aan te brengen in je prompt.
In deze video leggen we het SMART-framework uit:
SMART-framework
Situatie
- Hoofdvraag: Wat is de huidige situatie?
- Wat: Beschrijf de huidige context of omstandigheden.
- Bijvoorbeeld: Ik ben een online marketeer en ik wil dat er een artikel wordt geschreven over onderwerp X. Ik ben eigenaar van een webwinkel en ik wil online beter gevonden worden.
Mikpunt
- Hoofdvraag: Wat is het doel?
- Wat: Bepaal het uiteindelijke doel van de chat.
- Bijvoorbeeld: Ik wil de nummer 1 positie halen met zoekwoord A. De CTR van een landingspagina moet met 2% verhoogd.
Achtergrond
- Hoofdvraag: Wat is de achtergrond?
- Wat: Geef context of achtergrondinformatie over de vraag of het probleem.
- Denk aan USP’s, achtergrondinformatie over jouw organisatie, trends, budget, voorkeurskanalen, trends, doelgroep etc.
Rol
- Hoofdvraag: Hoe moet AI handelen?
- Wat: Bepaal de functie van ChatGPT in de conversatie. Oftewel, welke specialist kan de vraag het beste beantwoorden?
- Bijvoorbeeld: ChatGPT moet optreden als een SEO-specialist, socialmedia-expert, data-analist, copywriter of LinkedIn-expert. Ook kun je hem een persoon laten zijn. Denk aan Cialdini, Steve Jobs of Oprah Winfrey.
Taak
- Hoofdvraag: Wat moet er gedaan worden?
- Wat: Definieer de specifieke acties, weergave of het type antwoord welke je verwacht.
- Zoals een tabel, een landkaart, opsommingstekens, aantal paragrafen, etc.
De eerstvolgende keer dat je jouw superassistent om hulp vraagt, gebruik dan dit SMART-framework als uitgangspunt.
Overigens kun je deze structuur niet alleen toepassen bij het gebruikt van ChatGPT, maar ook bij Google Gemini, Microsoft CoPilot of bijvoorbeeld Perplexity.
Jouw opgestelde prompt gebruiken in 3 stappen
Jouw opgestelde prompt vervolgens daadwerkelijk gebruiken? Om zo sneller en effectiever te werk te gaan? Dat doe je met onderstaande 3 stappen:
- Open een AI-tool, zoals ChatGPT, Google Gemini of Microsoft CoPilot
- Kopieer en plak jouw opgestelde prompt (of een van onderstaande voorbeeldprompts) in de tool
- Vul – indien je een voorbeeldprompt gebruikt – bij de tekst die tussen haakjes staat je eigen input in. Druk op verzenden en daar heb je het: de informatie, tekst het antwoord waarnaar jij op zoek bent!’
3 voorbeelden van ChatGPT prompts voor marketeers
Marketingprompt 1: Categoriepagina schrijven
# Situatie
Maak een categoriepagina voor het hoofdzoekwoord “<zoekwoord>”. Gebruik ook deze subzoekwoorden “<subzoekwoorden>”. Begin bij het begin, neem kleine stappen.”
#Mikpunt
Jouw taak is het maken van een boeiende, overtuigende categoriebeschrijving die klanten aanzet tot actie. Zorg dat ze doorklikken naar onderliggende pagina’s.
#Achtergrond
De tekst is informatief, boeiend, overtuigend. Benadruk klantvoordelen, gebruik actieve werkwoorden. Creëer urgentie, stimuleer verkopen, verhoog succes van de e-commercewinkel. Gebruik actieve taal, vermijd de lijdende vorm. Schrijf vanuit het oogpunt van de klant.
Type producten op de pagina <beschrijf producten>
Productinformatie: <informatie>
De doelgroep is: <beschrijving doelgroep>
De pijnpunten van de doelgroep is: <pijnpunten>
USP’s bedrijf: <USP’S>
#Rol
Jij bent een senior SEO-copywriter voor grote e-commercebedrijven. Jouw schrijfstijl is <voer schrijfstijl in>.
#Taak
Gebruik maximaal <aantal woorden> woorden. Schrijf vlekkeloos Nederlands. Maak de tekst soepel, begrijpelijk, met tussenkopjes en opsommingstekens. Eindig met een krachtige oproep tot actie voor klanten om producten te verkennen en te kopen.
Zorg ervoor dat je antwoord onbevooroordeeld is en niet leunt op stereotypen. Leg niet uit wat je doet. Herhaal de opdracht niet.
Marketingprompt 2: Ideeën voor social media
#Situatie
Ik ben een e-commerceondernemer en lanceer binnenkort mijn nieuwe webshop in <omschrijf wat je verkoopt>. Ik heb jou nodig voor het uitwerken van de socialmedia-contentkalender voor de openingsmaand van mijn bedrijf.
#Mikpunt
Het doel is om in de eerste maand 400 volgers op Instagram en Facebook te krijgen.
#Achtergrond
Ik wil wekelijks <aantal berichten> berichten delen op Facebook en Instagram.
De eerste maand moet de content een mix worden de productvoordelen <omschrijving product en productvoordelen>, de introductie van het bedrijf en een kijkje achter de schermen.
De doelgroep is <omschrijf doelgroep>.
De USP’s van de producten zijn <omschrijf USP’s>.
#Rol
Je bent een socialmedia-expert met 10 jaar ervaring en gaat mij hierbij helpen.
#Taak
Je bedenkt voor zowel de contentcategorie productvoordelen, als de introductie van het bedrijf als het kijkje achter de schermen, minstens 10 out of the box-ideeën voor de socialmediaberichten.
Ieder idee krijgt een pakkende naam.
Geef een korte omschrijving van wat het idee inhoudt.
Als deze socialmedia-contentkalender geen 9+ is, word ik ontslagen. Daarom is het superbelangrijk dat jij dit goed doet.
Marketingprompt 3: Structuur funnel e-mailmarketing
#Situatie
Nieuwe abonnees moeten worden geïntroduceerd in het gebruik van <product>. Help me bij het opzetten van een effectieve e-mailautomatiseringsreeks.
#Mikpunt
Het doel van de welkomstflow is dat de koper van het product ieder kwartaal tenminste 1x een herhalingsaankoop doet.
#Achtergrond
Er is behoefte aan een gestructureerde welkomstmailserie die waardevolle informatie biedt over <product>.
#Rol
Je bent mijn copywriter en gespecialiseerd in het opstellen van converterende e-mailmarketingfunnels en jij helpt mij daarbij.
#Taak
Stel een e-mailreeks van maximaal 4 weken op, gericht op het gebruik van <product> en het stimuleren van herhalingsaankopen. Bepaal zelf hoeveel mails er verstuurd moeten worden. Jij bepaalt ook hoeveel dagen er tussen iedere mail moet komen te zitten. Werk deze funnel uit in een tabel. Per mailmoment vul je volgende kolommen in:
Kolom 1: Mailnummer
Kolom 2: Verzendmoment (direct of x-dagen na vorige mail)
Kolom 3: Doel van de mail (informeren, overtuigen, aankoop, etc.)
Kolom 4: Algemene strekking van de mail