Lokale SEO is namelijk een perfecte manier om via organische zoekopdrachten meer bezoekers in je lokale winkel of bedrijf te krijgen. In deze gids leer je hoe ook jij ervoor kunt zorgen dat jouw bedrijf goed scoort in lokale zoekresultaten. Dat zorgt niet alleen voor meer bezoekers op je website, maar ook voor meer klanten die door jouw fysieke voordeur naar binnen stappen.
In dit artikel vertellen we meer over:
Lokale SEO draait om het optimaliseren van een website voor meer bezoekers, leads en naamsbekendheid vanuit lokale zoekopdrachten. Het gaat specifiek om bedrijven met een lokale oriëntatie – zoals een kapper of schoenmaker – die gezien willen worden door mensen die in hun werkgebied op zoek zijn naar de diensten die zij bieden.
Net als bij “gewone” SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie) gaat het dus om het verbeteren van de vindbaarheid van een website in zoekmachines.
Wat lokale SEO anders maakt, is dat het zich specifiek richt op lokaal georiënteerde zoektermen. Daarnaast maken we gebruik van een aantal speciale hulpmiddelen en features van zoekmachines om getoond te worden.
Lokale SEO is belangrijk omdat veel mensen online op zoek gaan naar lokale bedrijven. Volgens cijfers van Google:
Als bedrijf met een lokale oriëntatie kun je het je dus simpelweg niet veroorloven om niet vindbaar te zijn. Je loopt dan een groot deel van je doelgroep mis dat nu op zoek is naar jouw dienst en bereid is daar vandaag nog voor te betalen.
Je ziet dat lokale SEO daarmee een uitstekende manier is om meer mensen door de fysieke voordeur van jouw winkel te krijgen. SEO is dus zeker niet alleen interessant voor online dienstverleners en webshops.
In de basis werken zoekmachines bij lokale SEO hetzelfde als bij iedere andere zoekopdracht. Voor het gemak nemen we vanaf hier Google als voorbeeld (immers met afstand de grootste zoekmachine van Nederland), maar het principe werkt hetzelfde bij andere zoekmachines zoals Bing.
Wanneer iemand een zoekopdracht invoert, scant Google haar index om aan die opdracht het best mogelijke zoekresultaat te koppelen. Het grote verschil zit hem erin dat Google in de afgelopen jaren steeds beter is geworden in het herkennen van de zoekintentie achter de ingevoerde opdracht.
Zo ook wanneer het een lokale zoekopdracht betreft.
Stel dat ik online zoek naar de beste maand om tomaten te zaaien in mijn moestuin. Het maakt dan niet uit of ik een blog lees van een tuincentrum uit Maastricht of een groenteboer uit Den Helder: Google zal mij de meest informatieve en betrouwbare informatie willen bieden.
Wanneer ik Google naar een kapper, is dat een ander verhaal. Hoe goed die kapper in Maastricht ook is, hoeveel backlinks en dus autoriteit zijn website ook heeft: als ik me in Den Helder bevindt heb ik er niks aan om zijn zaak aangeraden te krijgen. Als ik zoek naar een kapper, wil ik kapperszaken bij mij in de buurt voorgesteld krijgen, waar ik gemakkelijk langs kan voor een knipbeurt.
Het is het doel van Google om haar zoekers zo goed mogelijk verder te helpen. Google neemt daarom specifieke lokale SEO factoren mee in het bepalen van de beste resultaten voor lokale zoekopdrachten:
Wat je kunt doen om deze factoren voor jouw lokale vindbaarheid te laten werken, leer je verderop in deze gids. We sluiten dit eerste gedeelte af door te kijken hoe je als lokaal bedrijf getoond kunt worden in de zoekresultaten.
Met lokale SEO kun je op een aantal unieke manieren zichtbaarheid genereren in de resultaten van zoekmachines. De SERP (search engine result page) ziet er bij lokale zoekopdrachten namelijk anders uit dan de vertrouwde lijst met onder elkaar de betaalde en organische zoekresultaten.
Naast de reguliere organische resultaten, krijg je namelijk ook de kans om te ranken in de zogenaamde map pack (ook wel bekend als de local pack).
Deze local pack is een speciale feature die een kaart toont met een rode pin voor bedrijven die passen bij de zoekopdracht. Onder de kaart is nog ruimte voor een aantal best beoordeelde bedrijven, met in die notering:
Neem weer het voorbeeld van de kapper. Wanneer je daarop Googelt, ziet het resultaat er ongeveer zo uit:
Je ziet een plattegrond van jouw directe omgeving, waar met rode pins snel te zien is welke kappers het dichts in de buurt zijn. Daaronder zie je direct welke er op dit moment open is en hoe die zaak wordt beoordeeld. Vervolgens kun je Google je er met één druk op de knop naar toe laten begeleiden.
Het moge duidelijk zijn waarom het voor kappers in deze regio erg waardevol is om hierin getoond te worden. En dus waarom het ook voor jouw lokale business essentieel is om met lokale SEO zichtbaar te zijn in deze resultaten.
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Net als bij “gewone” zoekmachine optimalisatie, draait het ook bij lokale SEO allemaal om zoekwoorden. Dat is immers waarmee je doelgroep op zoek gaat en waar Google de getoonde resultaten op baseert.
Je wilt optimaliseren voor waar je doelgroep naar zoekt, zodat je erop gevonden kunt worden.
Het is dus belangrijk om te begrijpen hoe mensen zoeken naar de lokale services die jij te bieden hebt.
Probeer in de huid van je doelgroep te kruipen en te bedenken waar zij zoal naar zoeken.
Heb je bijvoorbeeld een loodgietersbedrijf en wil je zichtbaar zijn voor mensen die jouw diensten zoeken in jouw stad of dorp? Dan zullen sommige klanten je vinden door te Googelen op “loodgieter”, maar veel meer mensen zullen Googelen op een specifieke dienst die je te bieden hebt.
Begin daarom met het maken van een lijst van de diensten die je biedt, zodat je straks lokaal zichtbaar bent voor alle zoekopdrachten die jouw doelgroep kan gebruiken. Voor onze loodgieter kan dat bijvoorbeeld zijn:
Deze diensten kun je weer gebruiken om nog meer ideeën voor zoekwoorden op het spoor te komen.
Dat kun je doen met een tool als Ahrefs, waar je een zoekterm op kunt geven en vervolgens een lijst krijgt met verwante zoektermen. Maar je kunt ook de resultatenpagina van Google zelf gebruiken. Zoek je bijvoorbeeld op “radiator installateur”, dan vind je onderaan de pagina met resultaten een overzicht van gerelateerde zoekopdrachten die ook weer interessant zijn:
Op deze manier kun je jouw basislijst van interessante zoekwoorden voor je lokale SEO inspanningen flink uitbreiden.
Wanneer je al wat ervaring hebt met SEO, dan is een vast onderdeel van jouw zoekwoordonderzoek waarschijnlijk het checken van het volume op jouw termen. Zoals je weet is dit vrijwel altijd een indicatie, maar helpt het je wel om een beeld te krijgen van welke zoekopdrachten het meeste potentie hebben.
Het probleem is, dat zoekwoord tools je alleen een landelijk zoekvolume geven.
Een uitzondering daarop is de Google Keyword Planner, waarin je een specifieke stad of regio kunt opgeven waarop je wilt targeten.
Onze loodgieter kan op die manier een beeld krijgen van hoe vaak er lokaal naar zijn diensten wordt gezocht.
Zo kun je alle lokale services die je in de stap hiervoor hebt opgeschreven voorzien van een (indicatie van) het aantal keer dat er per maand naar gezocht wordt. Dat geeft je een idee van welke termen voor jouw lokale SEO het belangrijkste zijn om je op te focussen.
Nu moeten we er alleen nog voor zorgen dat we ook echt gevonden gaan worden op deze termen. Het liefst door middel van een mooie, prominente positie in dat local SEO pack. Daar gaat het volgende deel van deze gids over.
Lokale SEO lijkt in veel op reguliere SEO. We zagen hierboven al dat het net zo goed draait om zoekwoorden. Ook linkbuilding is belangrijk, omdat dit de autoriteit van jouw website helpt verbeteren. Dat vergroot de kans dat Google jouw bedrijf ziet als de beste match bij een zoekopdracht naar jouw diensten.
Daarnaast zijn er echter een aantal specifieke lokale SEO ranking factoren om rekening mee te houden. Deze factoren bespreken we hieronder stuk voor stuk.
Het is onwaarschijnlijk dat je homepage gaat ranken op alle diensten die je in het tweede hoofdstuk van deze gids hebt geïdentificeerd. Maak daarom per dienst een pagina waarop je informatie geeft over deze dienst.
Dat werkt dus hetzelfde als bij reguliere SEO, behalve dat je nu extra de nadruk legt op de stad of regio waar jij je op richt.
Onze loodgieter uit het voorbeeld hierboven zou bijvoorbeeld een pagina op zijn website hebben waarin hij vertelt waarom hij de aangewezen partij is voor een “dakgoot reparatie in Gouda”.
Let erop dat je hier niet gaan keyword spammen, waarbij je op een onnatuurlijke manier de content op je pagina volpropt met “dakgoot reparatie Gouda”. Leg de nadruk op een behulpzaam stuk informatieve content en probeer echt te begrijpen waar je klant naar op zoek is. Een goede pagina voor de lokale SEO van onze loodgieter kan bijvoorbeeld zo beginnen:
Zit u met een kapotte dakgoot? Dan wilt u dat natuurlijk snel en vakkundig hersteld hebben. Kies daarom voor loodgieter LEO, hét vertrouwde adres voor dakgoot reparatie in Gouda. Wij zijn al ruim tien jaar een bekende naam in Gouda en hielpen honderden mensen zoals u bij het repareren van de dakgoot.
Een essentieel onderdeel van lokale SEO voor Google, is het registreren van je bedrijf in Google Business.
Dit is een gratis dienst van Google, waarin je een eigen bedrijfsprofiel kunt invullen met belangrijke informatie over jouw bedrijf. Dit helpt Google om je bedrijf beter te (her)kennen en is daarom onmisbaar om getoond te kunnen worden in het local pack.
Een aantal best practices om rekening mee te houden bij het invullen van je profiel:
Maak je Google Business profiel dus zo compleet mogelijk en zorg ervoor dat je de zoekwoorden gebruikt die voor jou het meest relevant zijn. Bijvoorbeeld in de omschrijving van je bedrijf, maar ook in bijvoorbeeld de reviews die je verzamelt (voor zover je daar invloed op hebt natuurlijk).
Zorg ervoor dat de gegevens (adres, openingstijden e.d.) op je eigen website overeenkomen met de gegevens die je in je Google Business profiel hebt opgegeven. Hetzelfde geldt voor de aanwezigheid van jouw NAP-gegevens in online directories.
NAP staat voor “Name, Address, and Phone Number”, oftewel de basis adresgegevens van je business. Het was waarmee een bedrijf vroeger werd vermeld in de Gouden Gids. Tegenwoordig zijn er talloze online bedrijfsgidsen waar je bedrijf in vermeld kan worden:
Enzovoorts.
Hoewel een vermelding in deze gidsen niet meer dezelfde waarde heeft voor lokale SEO als vroeger, is het volgens veel SEO-specialisten toch nog altijd een belangrijke lokale factor. En zelfs zonder die factor kan het je bedrijf helpen om beter gevonden te worden. Deze directories scoren namelijk zelf ook vaak goed in de lokale resultaten, waardoor het een extra kans voor jouw bedrijf is om daar gezien te worden.
Je kunt de autoriteit van jouw Google Business profiel in de ogen van Google flink verhogen door reviews te verzamelen. Het gaat hierbij zowel om het aantal reviews als om de kwaliteit van de reviews die je ontvangt.
Klanten kunnen rechtstreeks een review toevoegen in jouw Google Business profiel. Ze geven daarbij een beoordeling van 1 tot 5 sterren en kunnen ook een stuk tekst schrijven over de ervaring die ze met jou hebben gehad.
Deze reviews zijn om twee redenen een belangrijke lokale SEO factor:
Belangrijk: Google biedt jou als bedrijf de mogelijkheid om op reviews te reageren. Daarmee kun je mensen dus bedanken voor hun review, maar zorg ook dat je altijd reageert op negatieve reviews. Je kunt immers niet iedereen 100% tevreden stellen. Door op negatieve reviews te reageren, laat je aan toekomstige klanten zien hoe je problemen hebt opgelost en vergroot je juist de betrouwbaarheid van jouw lokale business.
We zeiden het al: ook bij lokale SEO is linkbuilding belangrijk, omdat het de autoriteit van je website vergroot. Daarnaast is het in dit geval ook een kans om jouw binding met een bepaalde regio te verstevigen.
Denk aan lokale ondernemersverenigingen of lokale bedrijven die opereren in dezelfde branche als jij. Zo kan het voor een kapper erg waardevol zijn om een link te krijgen vanaf de website van een lokaal gewaardeerde schoonheidsspecialist.
Nog sterker is een link vanaf de lokale gemeente website, bijvoorbeeld voor een lokale fotograaf waar een inwoner van de gemeente terecht kan voor het maken van een pasfoto die voldoet aan de eisen voor een paspoort.
Juist binnen lokale SEO gaat voice search een steeds grotere rol spelen. Veel lokale zoekopdrachten worden namelijk niet meer ingetypt, maar ingesproken. Bijvoorbeeld door iemand die al in de auto zit en op zoek is naar jouw type dienst. Heel relevant dus om daarop gevonden te worden.
We sluiten deze gids daarom af met een aantal praktische tips om je website geschikt te maken voor voice search:
Hopelijk heb je na het lezen van deze gids een duidelijk beeld van waarom lokale SEO belangrijk kan zijn voor jouw bedrijf, maar ook van hoe je de unieke ranking kansen van het local pack voor jou kunt laten werken.
Alles gebeurt tegenwoordig online, zelfs het zoeken van offline producten en diensten. Met lokale SEO speel je hierop in en zorg je voor een gestage stroom bezoekers aan jouw lokale bedrijf die hun zoektocht begonnen in Google!
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO experts met alle liefde delen met de wereld!