Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Conversie in termen van SEO staat voor het aantal bezoekers dat omgezet wordt tot een betalende klant. Deze conversie betekenis kan overigens ook ruimer worden genomen, denk aan het activeren van een potentiële klant die ergens in de sales funnel afhaakt, en door een nieuwe actie vanuit de aanbieder alsnog tot aankoop overgaat. Wat is conversie en hoe kan de conversieratio verhoogd worden?

Definitie van een conversie

Bij zoekmachine optimalisatie wordt vaak de focus gelegd op bezoekers. Wanneer de doelstelling is om producten of diensten te verkopen, is alleen een pagina bezoeken niet voldoende. De bezoeker zal middels conversie ook een klant moeten worden. Er zijn verschillende manieren om deze transitie te bewerkstelligen. Een aantal daarvan kunnen geclassificeerd worden als ‘acties’, andere methoden zijn ‘reacties’. Wanneer de aanbieder een productpagina inricht met een bestelknop wordt de bezoeker aangezet tot het uitvoeren van een actie. Wanneer de klant dit proces niet geheel afrondt kan er een reactie plaatsvinden. Denk aan een mail waarbij extra assistentie wordt geboden, of een korting wanneer de aankoop snel wordt afgerond. Zo kan een aanbieder de conversie verhogen.

Conversieratio berekenen

Dit is het aantal bezoekers dat verder gaat dan slechts een website bezoeken, en een gewenste actie ten uitvoer brengt. Het aantal doelen dat behaald wordt moet gedeeld worden op het totale aantal bezoekers om de conversieratio te bepalen. Wanneer het beoogde doel niet online plaatsvindt kan het lastig worden om deze berekening te maken. Denk aan een uitnodiging om de opening van een nieuwe winkel te bezoeken. Het is niet duidelijk of bezoekers van de pagina ook daadwerkelijk verschijnen tijdens de opening. Via een persoonlijke uitnodiging kan deze conversie in kaart beter worden gebracht, al wordt daarmee wel een extra drempel opgeworpen.

Door een sales funnel ofwel verkooptrechter te ontwikkelen is het mogelijk de conversieratio in kaart te brengen en daarmee de conversie te verhogen. Dat proces heet conversie optimalisatie.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z