Conversie in termen van SEO staat voor het aantal bezoekers dat omgezet wordt tot een betalende klant. Deze conversie betekenis kan overigens ook ruimer worden genomen, denk aan het activeren van een potentiële klant die ergens in de sales funnel afhaakt, en door een nieuwe actie vanuit de aanbieder alsnog tot aankoop overgaat. Wat is conversie en hoe kan de conversieratio verhoogd worden?
Bij zoekmachine optimalisatie wordt vaak de focus gelegd op bezoekers. Wanneer de doelstelling is om producten of diensten te verkopen, is alleen een pagina bezoeken niet voldoende. De bezoeker zal middels conversie ook een klant moeten worden. Er zijn verschillende manieren om deze transitie te bewerkstelligen. Een aantal daarvan kunnen geclassificeerd worden als ‘acties’, andere methoden zijn ‘reacties’. Wanneer de aanbieder een productpagina inricht met een bestelknop wordt de bezoeker aangezet tot het uitvoeren van een actie. Wanneer de klant dit proces niet geheel afrondt kan er een reactie plaatsvinden. Denk aan een mail waarbij extra assistentie wordt geboden, of een korting wanneer de aankoop snel wordt afgerond. Zo kan een aanbieder de conversie verhogen.
Als water bevriest dan vindt er een conversie plaats. De conversie betekenis is dus de verandering van één staat naar een andere staat. In marketing kan dit de transitie van geïnteresseerde bezoeker naar een betalende klant zijn. Tijdens een klantreis kunnen er veel ‘triggers’ plaatsvinden die processen in werking stellen. Denk aan het sturen van een mail of contact opnemen via chat. Als er een conversiedoel is bereikt betekent dit niet automatisch dat het traject ten einde is. Vaak betreft het een aaneenschakeling van conversies die tezamen een conversiepad vormen.
Converteren is een typische marketing term die vaak wordt gebruikt. Voor de organisatie die een budget ter beschikking heeft voor marketing en promotie is het niet altijd duidelijk wat de Return On Investment (ROI) is. Hier zijn enkele mogelijke doelen die de conversie betekenis illustreren:
In de traditionele conversie betekenis is er sprake van een lineair pad. Dit wordt vaak de verkooptrechter of sales funnel genoemd. Als er sprake is van een circulaire marketing strategie dan wordt dit een ‘growth loop’ genoemd. Een bedrijf kan groeien door nieuwe klanten te werven en bestaande klanten opnieuw te converteren. Het is ook mogelijk om bestaande klanten die het bedrijf bovenmatig veel tijd en/of geld kosten op subtiele wijze te de demotiveren. Dit is een ‘negatieve’ vorm van conversie.
Dit is het aantal bezoekers dat verder gaat dan slechts een website bezoeken, en een gewenste actie ten uitvoer brengt. Het aantal doelen dat behaald wordt moet gedeeld worden op het totale aantal bezoekers om de conversieratio te bepalen. Wanneer het beoogde doel niet online plaatsvindt kan het lastig worden om deze berekening te maken. Denk aan een uitnodiging om de opening van een nieuwe winkel te bezoeken. Het is niet duidelijk of bezoekers van de pagina ook daadwerkelijk verschijnen tijdens de opening. Via een persoonlijke uitnodiging kan deze conversie in kaart beter worden gebracht, al wordt daarmee wel een extra drempel opgeworpen.
Door een sales funnel ofwel verkooptrechter te ontwikkelen is het mogelijk de conversieratio in kaart te brengen en daarmee de conversie te verhogen. Dat proces heet conversie optimalisatie.