Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een community is een gemeenschap van personen met een gezamenlijke interesse of een gedeelde doelstelling. Bedrijven hebben baat bij het onderhouden van een gemeenschap, die groep kan bestaan uit klanten maar ook zakelijke contacten. Naast een gemeenschap opbouwen zal deze ook onderhouden moeten worden door een community manager. Wat is een community, hoe groeit een gemeenschap en welke rol speelt de organisatie hierin?

Wat is een community?

Ieder persoon zal in hun leven deel uitmaken van verschillende communities ofwel gemeenschappen. Deze groepen overlappen elkaar in tijd en deelnemers. Denk aan een klas op school, met vrienden die voor een deel in dezelfde klas zitten maar niet allemaal. De opkomst van internet heeft de invulling en interpretatie van groepen verandert, omdat data beter meetbaar is kunnen bedrijven beter gebruik maken van communities voor commerciële doeleinden. Naast contact met klanten via bijvoorbeeld Facebook kan dit ook een professioneel netwerk zijn zoals LinkedIn.

Koningin van de bijen

“Beehive” is het Engelse woord voor “bijenkorf”. Bijen maken deel uit van een kolonie waar een koningin aan het hoofd staat. Fanatieke fans van zangeres Beyoncé maken bijvoorbeeld deel uit van de ‘Beyhive’ community. Door gelijkgezinde personen met elkaar in contact te brengen kan dit een positieve invloed hebben op een merk of organisatie. Deze groepen kunnen spontaan ontstaan, vanuit een marketingstrategie of in combinatie. Een smeulend vuurtje aanwakkeren is eenvoudiger dan een compleet nieuwe groep bouwen.

Sociale interacties

Social media kanalen zoals Facebook en Twitter stimuleren community building. Dit vormt een belangrijk deel van hun inkomstenmodel. Dat geldt ook voor gebruikers van deze platformen. Een community manager zal bijvoorbeeld een bedrijvenpagina inrichten, social media berichten publiceren en contact onderhouden met de groep. Hierbij wordt vaak een familiaire toon gebruikt, alsof het bedrijf een ‘gelijke’ partij is. Bij dit soort sociale interacties kunnen meerdere managers een uniforme wijze van communicatie bepalen waardoor het lijkt alsof de groep altijd met één persoon communiceert. Dit kan ook een dier zijn, een object of een abstract begrip.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z