Social media marketing, afgekort SMM, is een methode waarbij social media platforms worden gebruikt om producten te promoten of de merkbekendheid uit te breiden. Met name het verspreiden van berichten die gedeeld worden door andere gebruikers speelt een belangrijke rol bij dit soort promotie. Wat is social media marketing en hoe werkt dit voor B2B?
De wijze van promotie via platformen zoals Facebook, Twitter en Instagram wijkt af van standaard adverteren. In plaats van een aanbod voor potentiële klanten wordt er meer focus gelegd op interactie tussen aanbieder en klant. Ook bij een betaalde Facebook advertentie wordt verwacht dat de aanbieder actief antwoord in de reacties, er is daarmee sprake van tweerichtingsverkeer. Een social media marketing bureau zal hier rekening mee houden, er is een meer ‘hands-on’ aanpak nodig waarbij brand building en virale posts een belangrijke rol spelen. Directe verkoop en meetbare verkoopresultaten zijn doorgaans van ondergeschikt belang, de respons van de doelgroep is daarentegen wel goed meetbaar in likes, shares, comments en andere acties die op de diverse platformen gebruikt worden.
Ondernemers maken ook deel uit van het online publiek, zowel als individu als organisatie. Social media B2B heeft een wat andere invulling dan bij een strategie gericht op consumenten, ook de favoriete platformen zijn anders. LinkedIn staat voor bedrijven op de eerste plaats, Twitter op nummer twee en Facebook komt op de derde positie. Platformen als LinkedIn en SlideShare richten zich vooral op zakelijke gebruikers. Hierbij gaat het minder om directe verkoop maar meer op het uitbreiden van het netwerk, acquisitie van personeel en brand building. Een social media marketing bureau zal daarom ook een andere strategie hanteren voor zakelijke interacties op basis van afwijkende doelstellingen.
Bij het inrichten van een campagne wordt naast het zenden van informatie en content ook veel aandacht besteed aan het ontvangen van input vanuit de beoogde doelgroep. Dit is bij conventionele marketing vaak niet het geval.