Google Shopping: ’s werelds best bekeken etalage. Dagelijks komen er grote aantallen passanten langs die geïnteresseerd naar binnen kijken of hun neus tegen de ruit plakken. En niet zomaar passanten, maar juist ook passanten die op zoek zijn naar jouw product. Omdat jouw doelgroep ook langs de Google Shopping etalage loopt, doe je er goed aan om jouw product in die online etalage te zetten.
Om je producten zo aantrekkelijk mogelijk te laten zijn in de Google Shopping etalage, is de manier waarop je je Google Shopping feed vormgeeft cruciaal. In deze feed geef jij alle informatie over je product aan Google door en Google plaatst op basis hiervan jouw product in de etalage.
Hoe zorg je voor een goede Google Shopping feed, zodat je de aandacht van jouw doelgroep trekt? We hebben de beste tricks of the trade verzameld om met jouw Google Shopping feed zo veel mogelijk neuzen tegen de etalageruit te krijgen.
Quick recap: dit is Google Shopping
Waar je met Google Search Ads tekstadvertenties maakt om je producten of diensten aan de man te brengen, maak je met Google Shopping visuele advertenties.
In Google Shopping advertenties staat een foto van je product centraal. Deze advertenties worden niet alleen in de tab Shopping van de zoekmachine getoond, maar duiken ook in de SERP op bij relevante zoekopdrachten. Verder kunnen ze een plekje krijgen op een website van een Google zoekpartner of in het Google Display Netwerk.
3 voordelen van Google Shopping
Spreek meer mensen aan
Niet iedereen is een lezer en zeker online gaan de meeste mensen er niet rustig voor zitten om een tekst goed door te nemen. Door te adverteren met een foto als centrale aandachtstrekker, trigger je ook mensen die eerder visueel zijn ingesteld. Sowieso verwerkt de gemiddelde mens beeld 60.000 keer sneller dan tekst. Als je dus wilt dat je product binnenkomt dan is een advertentie met beeld sowieso the way to go. Hier verandert de image extensie in de search resultaten maar weinig aan, want in Shopping kunnen mensen naar hartenlust door blijven scrollen.
Speel het slim: wees 2x (of 3x!) zo zichtbaar met Shopping advertenties
Adverteer je al in Google met Google Ads dan is Google Shopping een slimme toevoeging. Het kan dan namelijk zomaar gebeuren dat een zoeker bij een relevante zoekopdracht jouw tekstadvertentie én je Google Shopping advertentie ziet, op dezelfde zoekresultatenpagina! Nóg aanweziger ben je als je je zoekmachine optimalisatie (SEO) ook nog eens goed op orde hebt en daardoor ook een goede plek in de organische resultaten inneemt. Met zo’n grote share of search kan een zoeker (bijna letterlijk) niet meer om jou en je aanbod heen. En daarnaast geldt: als jij meerdere goede plekken inneemt in de zoekresultaten, dan zijn die plekken vergeven. Je concurrent heeft dus het nakijken.
Krijg relevante leads dankzij productinformatie in één oogopslag
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een zoeker die op een Shopping advertentie klikt, weet goed waarop hij klikt. Hij heeft het product op de foto al goedgekeurd. Dat maakt van hem een relevante lead: de kans is groot dat het product waarop hij uiteindelijk klikt, aan zijn verwachtingen voldoet.
Tip 1: Zorg voor relevante productkenmerken
Voorzie je Google Shopping feed van goede, relevante productkenmerken. Het zijn de productkenmerken waarop je Shopping advertentie triggert op het moment dat een zoeker een passende zoekopdracht ingeeft.
Je helpt niet alleen de zoeker, maar ook jezelf door relevante, juiste en complete informatie te geven. Hiermee voorkom je namelijk kliks van zoekers die uiteindelijk toch op zoek zijn naar net een ander product. Dat scheelt jou weer kosten, want je betaalt volgens het PPC-systeem (Pay-Per-Click): je plekje in Google Shopping kost niets, maar je betaalt voor iedere klik op je advertentie.
We lichten hieronder twee belangrijke productkenmerken uit: de producttitel en de productfoto.
Producttitel
De producttitel is een belangrijk gegeven. Stel je producttitel zorgvuldig samen. Probeer de titel zo samen te stellen dat zoekers een zo compleet mogelijk beeld krijgen door alleen de titel en de foto te zien. Let er echter wel op dat het beeld niet een deel van de titel kan vervangen. Als je horloges aanbiedt, wil je toch ook het woord ‘horloge’ in je titel hebben staan, ook al blijkt op de foto duidelijk dat het om een horloge gaat. In de zoekopdracht zal een zoeker namelijk ook het woord ‘horloge’ noemen.
Maak je titels altijd op basis van een zoekwoordenonderzoek. Zo maak je de meeste kans op een (bijna) exacte match tussen de woorden waarop je doelgroep zoekt en de titel van je advertentie. Hoewel je voor je Google Shopping feed niet exact de zoekwoorden kunt meegeven waarbij je advertentie getoond wordt (zoals voor tekstadvertenties met Google Ads), zorgt zo’n exacte match wel voor herkenning bij de zoeker.
Laat altijd de volgende elementen terugkomen in je producttitel:
- Producttype (bijvoorbeeld horloge, hamsterkooi)
- Merk (bijvoorbeeld Swiss Watch, Pets Place)
De rest van de producteigenschappen die je opgeeft, is afhankelijk van het type product. Denk bijvoorbeeld aan kleur, maat, afmetingen, gewicht, auteur etc.
Let erop dat je je titel beschrijvend houdt. Het is niet de bedoeling dat je in je titel bijvoorbeeld al de prijs of de verzendtijd verwerkt; dit zijn gegevens die je in andere velden ingeeft.
De belangrijkste informatie zet je vooraan in de producttitel. Het kan namelijk zijn dat Google je titel afbreekt in de zoekresultaten, waardoor alleen het voorste deel zichtbaar is.
Productfoto
Het spreekt voor zich dat de productfoto’s die je uploadt in Google Shopping van goede kwaliteit moeten zijn. Ze moeten duidelijk weergeven hoe het artikel eruitziet en wat er inclusief is bij het artikel.
Test gerust met verschillende soorten foto’s. Een standaard foto met witte achtergrond is misschien heel clean, maar kan er aan de andere kant voor zorgen dat je product niet de aandacht trekt, omdat andere leveranciers ook voor zulke productfoto’s gaan. Een lifestyle productfoto van het product dat in gebruik is, kan dan juist de aandacht trekken en aanspreken. Een horloge dat gedragen wordt en onderdeel uitmaakt van een bepaalde kledingstijl of een hamsterkooi die onderdeel uitmaakt van een gezellig interieur, kunnen net dat extra zetje zijn om van de zoeker een klikker en een klant te maken.
Tip 2: Denk vanuit de shopper
Stel je je Google Shopping feed samen, doe dan steeds je best om door de ogen van de shopper naar je feed te kijken. Naar welke informatie is hij op zoek? Hoe zal hij een foto zien? Wat zijn zijn twijfels over dit type product? Wat vindt hij belangrijk? Door waarheidsgetrouwe en zo compleet mogelijke informatie aan te bieden, doe je het beste voor de shopper, maar ook voor jezelf.
Google wil, in zijn eigen woorden, ‘een veilige en positieve ervaring bieden aan gebruikers’. Hij wil de shopper zo snel mogelijk helpen en steeds het meest relevante resultaat bieden voor zijn zoekopdracht. Daarom beoordeelt Google je advertenties, en hij monitort hoe je advertenties presteren, of beter gezegd: hoe je advertenties in de smaak vallen bij zoekers.
Doe dus altijd je best om je advertenties te bekijken vanuit de ogen van de shopper. Zo houd je de kwaliteit van je advertenties hoog en heb je ook meer kans om je Shopping advertentie op een betere positie terug te zien.
Een paar aanwijzingen om je gebruiker zo goed mogelijk van dienst te zijn met je advertenties (en zo in te zetten op meer conversie):
Kies voor een duidelijke foto
We kunnen het niet genoeg benadrukken, maar zorg voor een duidelijke foto waarop kleuren, afmetingen en afwerking duidelijk te zien zijn. Foto’s worden als eerste gezien en moeten dus een goed beeld geven van je product. De foto moet in overeenstemming zijn met de tekst: een paraplu die blauw is op de foto, moet ook omschreven zijn als ‘blauw’ in de productkenmerken. Kijk uit met tekst op de foto. Verwerk tekst over producteigenschappen in de daarvoor bestemde velden. Matcht je foto niet met de intentie van de bezoeker? Dan ben je af.
Stem je landingspagina af of de informatie in je Google Shopping feed
Zorg ervoor dat je landingspagina aansluit bij je advertentie in Google Shopping. Iemand die op je advertentie klikt, wil het product weer moeiteloos herkennen op het moment dat hij op jouw landingspagina terechtkomt.
Zet je Google Shopping feed ook in voor remarketing
Met (dynamische) remarketing toon je een zoeker precies het product waarin hij geïnteresseerd is. Juist adverteren op basis van beeld in plaats van tekst is uitermate geschikt voor remarketing. Een gebruiker die pas heeft gezocht op horloges of die zelfs al op jouw website een bepaald horloge heeft bekeken of in zijn winkelmandje heeft gelegd, zal gemakkelijk getriggerd worden door een foto van precies dat horloge. Je maakt het hem makkelijk door hem een advertentie te laten zien van precies het product waarin hij geïnteresseerd is én de kans dat je lead een klant wordt, is groot. Uit onderzoek blijkt dat de kans dat een zoeker een koper wordt, bij remarketing advertenties zelfs 70% groter is dan bij normale advertenties.
Door je advertenties aan te laten sluiten bij de (zoek)vragen en leefwereld van de zoeker, help je niet alleen Google en de zoeker, maar ook jezelf. Een zorgvuldig samengestelde Google Shopping feed met relevante, kloppende informatie zorgt voor klikken van hoge kwaliteit, met een groot potentieel. Je betaalt de klikprijzen dan dus niet voor niks, maar hebt veel kans dat die kliks conversies opleveren!
Tip 3: Blijf je feed optimaliseren
Als je je Google Shopping feed eenmaal hebt staan, wil dat niet zeggen dat je klaar bent. Je doet er goed aan om de resultaten van je feed nauwkeurig te volgen. Die resultaten laten je namelijk zien waar er ruimte voor verbetering is, oftewel: ruimte voor meer kliks 😉
Een paar aanwijzingen om je feed goed in de gaten te houden en doelgericht te optimaliseren:
Doe regelmatig zoekwoordenonderzoek
Ontwikkelingen in de markt kunnen zorgen voor ontwikkelingen in zoekgedrag. Een nieuw merk dat steeds populairder wordt, een kleur die ineens hip is of een trend die aanslaat: gebruik de Google Keyword Planner en Google Trends regelmatig om te zien of er voor jouw producten nieuwe kansen zijn.
Welke producten lopen goed, welke juist niet?
Door in Google Ads onder Rapporten -> Vooraf gedefinieerde rapporten (dimensies) -> Veilinginzichten te kiezen voor een van de Shopping-groepen, krijg je inzicht in hoe je Shopping account, een specifieke Shopping campagne of een Shopping advertentiegroep presteert.
Realiseer je dat je niet van ieder product met weinig of geen conversies direct kunt stellen dat het niet goed loopt. Zeer luxe producten kunnen bijvoorbeeld veel bekijks trekken, maar slechts 1 op de zoveel kijkers zal het uiteindelijk kopen. Hetzelfde geldt voor nieuwe producten, pas dan op met conclusies trekken.
Andersom kan ook: als een product veel conversies oplevert, wil dat niet automatisch zeggen dat dat product goed loopt. Als die conversies stuk voor stuk meer kosten dan jouw winstmarge, heb je niets aan die conversies.
Wees niet bang om producten uit je Google Shopping feed te halen
Verspil geen energie aan items die niet goed verkopen. Natuurlijk kun je proberen of een item beter verkoopt als je bijvoorbeeld de producteigenschappen of de foto optimaliseert. Als dat echter niet werkt, wees dan niet bang om het product simpelweg uit je feed te halen. Dit geldt natuurlijk ook op het moment dat een product enkel klikken, maar nooit conversies oplevert. Adverteren met zo’n product kost alleen maar budget en dat budget kun je dan beter extra besteden aan het boosten van goedlopende producten die wel goed converteren.
Gebruik uitsluitingszoekwoorden
Je kunt voor Google Shopping niet aangeven welke zoekwoorden je Shopping advertenties mogen triggeren, maar je kunt wel het tegenovergestelde doen. Door uitsluitingszoekwoorden op te geven, komt je Shopping advertentie niet tevoorschijn bij specifieke zoekwoorden die jij zelf kiest. In Google Ads kun je nagaan welke zoekwoorden voor klikken, maar niet voor conversies hebben gezorgd. Zoekwoorden die in dit rijtje regelmatig terugkeren, kun je uitsluiten om ervoor te zorgen dat je Shopping advertentie niet meer verschijnt als zoekers op die zoekwoorden zoeken.
Als zoekers vaak bij bepaalde zoekwoorden op jouw advertentie klikken terwijl die zoekwoorden niet bij jouw product passen, kijk dan nog eens kritisch naar de manier waarop je dat product in je Google Shopping feed hebt gezet. Klopt de informatie wel? Mist er informatie?
Results first. Hebben jouw Google (Shopping) advertenties al het gewenste resultaat?
Heb je een Google Shopping feed klaarstaan en wil je weten of ‘ie aan alle voorwaarden voldoet? Dat kun je heel gemakkelijk testen in het Google Merchant Center. Dit doe je door het vakje ‘Uploaden als test’ aan te vinken op het moment dat je je feed uploadt. Later bekijk je hiervan de resultaten door te klikken op ‘Test weergeven’. Als je een Google Shopping feed op deze manier test, overschrijft ‘ie je eventuele oude Shopping feed niet.
Ben je al even bezig met Google Shopping of met Google Ads, maar heb je het idee dat je er meer uit kunt halen? Onze Google Ads specialisten snappen hoe ze jouw Google Shopping feed of tekstadvertenties optimaliseren. Ze zitten de hele dag achter Google Ads en weten dus precies welke slimmigheden ze moeten toepassen voor een zo hoog mogelijke conversiewaarde en zo laag mogelijke kosten.
Vraag een gratis kansenonderzoek aan en we nemen jouw Ads en Shopping advertenties onder de loep. Wat je krijgt? Inzicht in je kansen. Na het kansenonderzoek weet je hoe je een beter resultaat kunt halen uit je advertentiebudget. Gratis en voor niets.