‘Ranking factors’ zijn alle factoren op basis waarvan het algoritme van een zoekmachine beslist in welke volgorde webpagina’s voor een bepaalde zoekterm worden getoond. Het is niet exact bekend wat die factoren inhouden, maar soms worden er factoren officieel bevestigd. Nu wil je natuurlijk weten welke dat zijn. Geen zorgen, we got you: je komt hier alles te weten over ranking factors.

In dit artikel vertellen we je:

  • Wat ranking factors zijn;
  • Hoe ranking factors bevestigd kunnen worden;
  • En een aantal voorbeelden van bevestigde ranking factors.

De definitie van ‘ranking factors’

In het kort zijn ‘ranking factors’ alle criteria op basis waarvan een zoekmachine (zoals Google) bepaalt in welke volgorde pagina’s worden gerangschikt als je een bepaalde zoekterm googelt. Al deze ranking factors zitten verwerkt in het algoritme van de zoekmachine. Ze helpen het algoritme met het behalen van dat ene, centrale doel van de zoekmachine: de meest relevante pagina’s tonen voor de zoekterm die jij zojuist hebt ingetypt.

Wat zijn de ranking factors van Google?

Kort antwoord: dat weten we niet. Tenminste, we weten het niet zeker. Google houdt de precieze werking van zijn algoritme namelijk angstvallig geheim. Het is namelijk eigenlijk de bedoeling dat jij een website maakt die zó goed aansluit op de behoeften van de gebruiker, dat de site automatisch ook alle eisen van het algoritme afvinkt. Dat algoritme wil namelijk het beste antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Dus als jij de relevantste informatie geeft op een ontzettend gebruikersvriendelijke pagina, zou je in theorie meteen naar nummer één in Google vliegen.

Maar ja, dat is ‘in theorie’. In praktijk zijn er bootladingen aan websites die allemaal heel erg relevante content van hoge kwaliteit maken op prachtige en gebruiksvriendelijke websites. Die kan Google natuurlijk niet allemaal op de eerste positie laten ranken. Er moet op de een of andere manier een volgorde worden bepaald. En daarom bestaan de ranking factors.

De ranking factors zitten verstopt in een black box

Zoals we al zeiden, weten we dus niet zeker wat de ranking factors van Google zijn. (We noemen nu steeds Google, omdat dat de grootste en belangrijkste zoekmachine is ter wereld, die eigenlijk een beetje de dienst uitmaakt in SEO-land. Daarom zijn de ranking factors van Google het relevantst om te bespreken.) Ze worden geheim gehouden en zitten in de black box van het algoritme verwerkt. We kunnen dus ook niet weten hoe de verschillende ranking factors elkaar precies beïnvloeden en hoe zwaar ze precies meewegen (en om het nog complexer te maken, is de weging van elke ranking factor niet in beton gegoten).

Experimenten en officiële uitingen van Google

Gelukkig kunnen we wel veel testen en proberen. Regelmatig worden er uitgebreide of langlopende experimenten uitgevoerd door SEO’ers om te controleren of een bepaalde factor wordt meegenomen in het rankingproces. Maar let op: de conclusies van die experimenten zijn doorgaans geen honderd-procent-garanties dat iets een ranking factor is, maar wel een veelzeggende schets van of een bepaalde tactiek überhaupt door Google wordt gezien.

Zo heeft Moz onderzocht of H1-tags nodig zijn om te ranken (kort antwoord: nee), testte Reboot Online of uitgaande links een positieve impact kunnen hebben op je rankings (ongenuanceerd antwoord: ja), en experimenteerde WordStream met zelfbedachte woorden in de anchor text van links. Deze voorbeelden zijn maar een fractie van de vele uitgebreide SEO-experimenten die uitgevoerd zijn door nieuwsgierige specialisten.

Google of mensen van Google doen soms ook uitspraken over ranking factors. Zo worden sommige ranking factors bevestigd in de Google Webmaster blog en staat John Mueller, een Webmaster Trends Analyst bij Google, erom bekend dat hij regelmatig uitspraken doet over ranking factors in webinars of tweets.

Experimenten en officiële uitingen van Google

Gelukkig kunnen we wel veel testen en proberen. Regelmatig worden er uitgebreide of langlopende experimenten uitgevoerd door SEO’ers om te controleren of een bepaalde factor wordt meegenomen in het rankingproces. Maar let op: de conclusies van die experimenten zijn doorgaans geen honderd-procent-garanties dat iets een ranking factor is, maar wel een veelzeggende schets van of een bepaalde tactiek überhaupt door Google wordt gezien.

Zo heeft Moz onderzocht of H1-tags nodig zijn om te ranken (kort antwoord: nee), testte Reboot Online of uitgaande links een positieve impact kunnen hebben op je rankings (ongenuanceerd antwoord: ja), en experimenteerde WordStream met zelfbedachte woorden in de anchor text van links. Deze voorbeelden zijn maar een fractie van de vele uitgebreide SEO-experimenten die uitgevoerd zijn door nieuwsgierige specialisten.

Google of mensen van Google doen soms ook uitspraken over ranking factors. Zo worden sommige ranking factors bevestigd in de Google Webmaster blog en staat John Mueller, een Webmaster Trends Analyst bij Google, erom bekend dat hij regelmatig uitspraken doet over ranking factors in webinars of tweets.

Oke leuk, maar wat zijn dus die ranking factors?

Een complete lijst ranking factors kunnen we je niet geven, deels omdat de meeste nooit bevestigd zijn door officiële bronnen van Google. Bovendien is het rankingproces van Google zo complex dat je geen garantie hebt op knallend resultaat als je alles volgens het (zeer speculatieve) boekje doet. Correlatie is immers geen causaliteit.

We kunnen je wel wat voorbeelden geven. De gemeenschappelijke deler tussen al deze voorbeelden is dat ze de relevantie en kwaliteit van jouw website of stuk content weten over te brengen aan Google.

Sitesnelheid

De laadsnelheid van je website is een ranking factor waarvan Google bevestigd heeft dat het algoritme er waarde aan hecht (zie bijvoorbeeld deze blogpost van Google). Niet heel vreemd als je het vanuit het perspectief van de gebruiker bekijkt: jij klikt een website die niet snel laadt toch ook binnen no time weg? Je kunt de snelheid van een pagina testen via PageSpeed Insights.

Hoe kun je je sitesnelheid optimaliseren? Door bijvoorbeeld afbeeldingen te comprimeren, weinig JavaScript te gebruiken en het aantal redirects te minimaliseren.

Mobile-friendliness

Sitesnelheid is ook een onderdeel van de mobile-friendliness van je website. Ruim de helft van de zoekopdrachten wordt via een smartphone uitgevoerd, en het is dan ook niet onverwacht dat Google het belangrijk vindt dat je website ook goed toegankelijk is voor mobiele apparaten (zoals hier bevestigd). Gelukkig heeft Google ook hiervoor een mooie test ontwikkeld.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je website gebruikmaakt van responsive design, al je content beschikbaar is op de mobiele versie van je website (soms zijn video’s niet af te spelen op je smartphone; dat wil je dus niet hebben) en voorkom dat het hele schermpje overgenomen wordt door een pop-up. Dat verslechtert namelijk de user experience. En dat ziet Google liever niet!

Aanwezigheid van je focuszoekterm

Het klinkt heel logisch: gebruik de zoekterm waarop je gevonden wilt worden. Het algoritme van Google is al heel sophisticated, wordt continu aangescherpt en wordt steeds beter in het interpreteren van de zoekintentie van keywords, maar uiteindelijk komt het nog steeds neer op die zoektermen. Het is dus belangrijk om de (focus)zoekterm waar je heel graag goed op wilt ranken, op prominente plekken op je pagina te laten terugkomen. Dan begrijpt Google namelijk beter dat het een centraal onderwerp is van de pagina in kwestie. Denk hierbij aan de URL, de page title en de kopjes in de tekst.

Maar let op: de tijd dat het fantastisch werkte om een pagina vol te proppen met één zoekterm (dat heet ‘keyword stuffing’) is allang voorbij. Tegenwoordig kan keyword stuffing er zelfs juist voor zorgen dat je pagina het mínder goed gaat doen qua rankings. En dat wil je niet, toch?

Bovendien kunnen pagina’s ook gaan ranken op bepaalde zoektermen terwijl die exacte woorden niet terugkomen op de pagina zelf. Als Google maar genoeg off-page signalen krijgt dat die zoekterm tóch relevant is, zoals de anchor text van backlinks (zie hieronder!), kan dat gebeuren. Zo verschijnen er zo’n 133 miljoen resultaten voor de zoekterm [klik hier -“klik hier”]*. Geen van deze pagina’s bevat exact de zoekterm ‘klik hier’!

* Het minteken en de aanhalingstekens zorgen ervoor dat de letterlijke woordcombinatie “klik hier” uitgesloten wordt van de zoekopdracht. Dit zijn voorbeelden van leestekens die je kunt gebruiken om je zoekopdracht te verfijnen.

Relevante linktekst

De reden dat je met de zoekterm [klik hier -“klik hier”] toch miljoenen resultaten krijgt, is deels te wijten aan het feit dat ‘klik hier’ zo’n populaire tekst is om hyperlinks onder te plaatsen. Dat is dus zo’n extern signaal dat Google oppikt en gebruikt om de pagina’s op waarde te schatten. Het algoritme gebruikt de linktekst (of ‘anchor text’) voornamelijk om in te schatten waar de pagina waarnaartoe gelinkt wordt, over gaat. Blijkbaar denkt Google dat de pagina’s van DHL en Zorgwijzer relevant zijn als je op ‘klik hier’ googelt, terwijl die twee woorden naast elkaar er niet letterlijk op voorkomen.

Het is dus geen verkeerd idee om, waar mogelijk, je linktekst zo relevant mogelijk te maken. Link bijvoorbeeld naar onze homepage met de linktekst ‘online marketing bureau’ en link naar deze pagina met ‘wat zijn ranking factors’. Het voordeel van een relevante linktekst is dat het voor zowel de gebruiker als de zoekmachine makkelijker wordt om te interpreteren waar de hyperlink je naartoe brengt.

Google heeft bevestigd dat een goede, begrijpelijke linktekst de zoekmachine helpt met het begrijpen van de gelinkte pagina. Dat geldt voor interne links (binnen je eigen website) én voor backlinks (vanuit of naar een andere website). Bij backlinks moet je wel oppassen: als je al te spammy overkomt, kan het algoritme de linktekst gewoon negeren. Het is bijvoorbeeld erg verdacht als je tientallen backlinks vanuit andere websites krijgt die allemaal exact dezelfde linktekst gebruiken met zeer specifieke zoektermen. Als het goed is, heb jij namelijk geen of weinig invloed op de linktekst van linkjes op andere websites. Bij interne links is dit geen issue: Google weet immers dat je op je eigen website wél de linktekst honderd procent kunt beïnvloeden.

Unieke content van hoge kwaliteit

Stel je voor: je wilt ranken op de zoekterm [liguster snoeien]. Om jezelf tijd en moeite te besparen, kijk je wat de nummer één in Google doet voor die zoekterm en copy-paste je even snel hun tekst. Die doet het immers al behoorlijk lekker! Slim idee? Helaas niet. Google heeft absoluut geen zin in duplicate content, ook niet als het per ongeluk gebeurt op je eigen website. Pagina’s met duplicate content kunnen zelfs uit de index van Google worden verwijderd. Dan heb je er al helemaal niets aan.

Het is dus belangrijk om unieke content het web op te slingeren. Maar goed, als je een aap achter een typmachine zet, schrijft hij vanzelf een keertje een unieke blog over hoe je een liguster moet snoeien. Dat betekent niet dat die blog nou echt goed is. Daarom moet je content ook van hoge kwaliteit zijn (zoals je hier kunt lezen, straight from the horse’s mouth). Wat die ‘hoge kwaliteit’ precies inhoudt volgens Google… Dat is niet altijd even duidelijk. Streef er in ieder geval naar om content te creëren die de lezer voorziet van uitgebreide, nuttige informatie die lekker leest en waarin je expertise naar voren komt. Dat is al een goede start.

Backlinks

Zoals we hierboven al zeiden, zijn backlinks hyperlinks die van de ene naar de andere website wijzen. Google heeft bevestigd dat backlinks een ontzettend belangrijke ranking factor zijn. Het algoritme ziet een backlink als een positieve stem vóór de content waar je naar linkt. Met het linkje hierboven naar Search Engine Journal zeggen wij eigenlijk: wij staan in voor de betrouwbaarheid en kwaliteit van die pagina. Idealiter vergaart een goed stuk content dan ook vanzelf backlinks. Nieuwssites verzamelen bijvoorbeeld op een natuurlijke manier veel backlinks, omdat andere sites graag linken naar nieuwswaardige en informatieve content van hoge kwaliteit.

Google neemt die positieve stem vóór mee in de ranking. Een pagina met veel backlinks doet het vaak beter dan een pagina met nul backlinks. Let op: we zeggen expliciet ‘doet het vaak beter’. Niet alle backlinks zijn namelijk evenveel waard. Eén high-quality backlink kan meer voor je rankings doen dan tien van slechte kwaliteit. Kwalitatieve backlinks komen van websites met hoge autoriteit. Dat houdt in dat die zelf óók een behoorlijke verzameling kwalitatieve backlinks heeft vergaard. Als onze website een linkje krijgt van een bekende SEO-nieuwssite zoals Search Engine Journal, dan hecht Google daar veel meer waarde aan dan aan een linkje van een website die vijf minuten geleden aangemaakt is en waar verder niets op staat. Klinkt logisch, toch?

Het idee is dat écht goede content uit zichzelf backlinks verzamelt. Helaas werkt het niet altijd zo makkelijk. Daarom doen veel websites aan linkbuilding: met gerichte acties backlinks (proberen te) vergaren op andere websites, die zelf ook een sterk linkprofiel hebben.

Welke ranking factors wegen het zwaarst mee?

De twee belangrijkste ranking factors zijn content en backlinks. Maar hoe die twee zich tot elkaar en tot al die andere al dan niet bevestigde ranking factors verhouden… Dat weten we niet. Zoals we eerder al zeiden, is het algoritme van Google een black box waarin allerlei geheimzinnige processen plaatsvinden. Het lijkt zelfs zo te zijn dat de weging van de ranking factors varieert, afhankelijk van bijvoorbeeld de branche of sector en of het gaat om short-tail of long-tail keywords.

In het kort

Na het lezen van dit artikel ben je een heleboel informatie rijker. Iets te veel om in één keer op te slaan in je grijze massa? We got you, hier is een samenvatting. Je weet nu de volgende dingen:

    • Ranking factors zijn de criteria waarmee het algoritme van een zoekmachine bepaalt in welke volgorde de zoekresultaten worden getoond.
    • Ranking factors zijn doorgaans bedoeld om de kwaliteit en relevantie van een webpagina te beoordelen.
    • De ranking factors van Google worden voor het grootste deel strikt geheim gehouden. Door officiële uitingen en experimenten van SEO-specialisten kunnen we een redelijk beeld schetsen van de belangrijkste factoren.
    • Een aantal ranking factors die bekend zijn, zijn: sitesnelheid, mobile-friendliness, aanwezigheid van de zoekterm, relevante linktekst, kwalitatieve content en backlinks.
    • Het verschilt per zoekopdracht welke factoren zwaarder of lichter meewegen in het proces van ranking.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over SEO?
Wat zijn ranking factors voor Google? Wat zijn ranking factors voor Google?