Dat is belangrijk bij SEA, omdat het je helpt om campagnes en advertenties te optimaliseren. Maar het is minstens zo belangrijk voor SEO. In dit artikel:

Wat is CTR?

CTR staat voor Click Through Rate, oftewel de doorklikratio. Het is het percentage van de mensen die klikken op een link die ze van jou te zien kregen. Dat kan een SEA-advertentie zijn, maar ook een organische vermelding in de zoekresultaten.

Die laatste, de organische CTR, is een belangrijke SEO metric . Waarom dat zo is leggen we verderop uit. Eerst een voorbeeld van hoe de CTR bepaald wordt.

De CTR is het aantal clicks op een link, als percentage van het totaal aantal vertoningen van diezelfde link. Je berekent de CTR dus door het aantal clicks te delen door het aantal vertoningen (het aantal potentiële clicks) en dit te vermenigvuldigen met 100%.

De formule voor het bereken van je CTR is dus: (aantal clicks / aantal vertoningen) x 100% = CTR

Stel dat je voor een bepaalde zoekterm maandelijks 1000 vertoningen krijgt en dat je hier 200 bezoekers aan overhoudt. Je CTR op deze zoekterm is dan dus 20%.

Waarom is de CTR voor SEO een belangrijke metric?

We zagen als dat de CTR voor SEO van belang is, maar waarom is dat dan zo? Allereerst is het natuurlijk een teken van het succes van je inspanningen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Hoge posities in de zoekresultaten en veel vertoningen zijn natuurlijk leuk, maar als niemand op jouw resultaat klikt schiet je er niets mee op. Uiteindelijk draait het bij SEO immers om het binnenhalen van organische bezoekers.

En een hogere CTR betekent meer organische bezoekers. Door je CTR van 10% naar 20% te verbeteren verdubbel je in één klap je bezoekersaantal.

Daarnaast is de CTR een ranking factor . Het is voor zoekmachines namelijk een signaal van hoe goed jouw resultaat aansluit op de behoefte van hun gebruikers. Een hoge CTR betekent dat jouw resultaat blijkbaar goed aansluit bij die behoefte. De kans is dan groot dat je nog wat hoger wordt getoond in de zoekresultaten. Met als gevolg dat je CTR waarschijnlijk verder omhoog gaat, want het is bekend dat de hoogste noteringen doorgaans het meeste clicks krijgen.

SEO-goeroe Rand Fishkin toonde deze invloed van het aantal clicks meerdere keren aan in een interessant experiment.

In feite komt het hierop neer. Iedere positie in de zoekresultaten heeft een “verwachte” CTR. Zo kun je er bijvoorbeeld van uitgaan dat de nummer 1 positie goed zou moeten zijn voor tussen de 20% en 30% van de clicks. De nummer 5 positie daarentegen zou slechts rond de 5% moeten opleveren.

Wanneer jouw site op positie 5 wordt getoond, maar daar vervolgens ruim 10% van de clicks binnenhaalt (meer dan de nummer 3 en 4), dan is dit voor Google een signaal dat jouw resultaat blijkbaar beter aansluit bij de zoekintentie. En dus kan dit een reden zijn om jouw website een paar plekjes omhoog te schuiven.

Je CTR verbeteren: best practices

Er zijn een aantal manieren waarmee je kunt proberen invloed op jouw CTR uit te oefenen. Het draait er allemaal om dat je ervoor wilt zorgen dat jouw website opvalt in die lange lijst met zoekresultaten. Je zult moeten zorgen dat jouw resultaat eruit springt. Hoe doe je dat?

1. Gebruik [haken] in je titel tag

De titel van een artikel valt extra op wanneer je hier vierkante haken in verwerkt, bijvoorbeeld om de soort content  te benadrukken. Bijvoorbeeld:

De beste 5 beste sporthorloges [MET VIDEO REVIEWS]

Deze haken geven als het ware een sneak peak in wat de bezoeker kan verwachten, en dit verhoogt de kans dat ze klikken. Bovendien valt het op doordat het afwijkende symbolen zijn.

2. Gebruik cijfers

Ook cijfers in je titel zijn een goede manier om op te vallen. En dan bij voorkeur een “onlogisch” nummer. Zo kun je beter 9 of 11 tips rondom een bepaald onderwerp schrijven dan 10.

Dat is een psychologisch dingetje: omdat 9 en 11 onlogisch zijn afgerond, komt het op veel mensen natuurlijker en dus geloofwaardiger over. Die 9 of 11 tips zullen dan wel echt goed zijn, waar er bij 10 misschien onzin tussenstaat om aan een mooi rond getal te komen.

Het resultaat? Een betere CTR doordat je resultaat opvalt.

Tip: ook het jaartal in je titel werkt goed en is bovendien een manier een cijfer te verwerken wanneer je geen lijstje schrijft.

3. Vergeet ook de omschrijving niet

Behalve de titel heb je nog een kans om op te vallen op de SERP: de omschrijving die onder je klikbare titel wordt getoond.

Dit is de meta omschrijving, die je in veel CMS-systemen zelf kunt instellen. Google neemt deze suggesties weliswaar niet altijd over (vaak wordt er een stukje tekst van je pagina getoond), maar het is wel degelijk een goede kans om op te vallen.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

CTR CTR