In dit artikel lees je alles wat jij moet weten over gebroken links en backlinks. We leggen je uit waarom ze nadelig zijn voor de resultaten van jouw website in zoekmachines en laten je zien hoe je dit probleem op kunt lossen.
In dit artikel gaan we in op:
Voordat we dieper de materie induiken, is het belangrijk om helder te hebben waar we precies over schrijven. Gebroken links en gebroken backlinks zijn namelijk twee verschillende problemen. In deze reparatiehandleiding bespreken we ze dan ook allebei afzonderlijk.
Gebroken backlinks zijn niet werkende binnenkomende links naar jouw site vanaf een ander domein.
Gebroken links zijn niet werkende links op je eigen website (dat kunnen zowel interne links zijn naar een andere pagina op je eigen site, of uitgaande links naar een ander domein).
Het opsporen en oplossen van gebroken links en gebroken backlinks vraagt om een andere aanpak. Daarom bespreken we beiden hieronder apart. Het uiteindelijke doel achter het opsporen en repareren van beide typen links is echter hetzelfde: het verbeteren van de rankings van je website in zoekmachines.
Of het nu gaat om gebroken backlinks naar jouw domein, of gebroken links op je domein: ze zijn schadelijk voor de SEO resultaten waar je zo hard aan gewerkt hebt. Daar zijn twee belangrijke redenen voor:
Waarom gebroken links slecht zijn voor de gebruikerservaring behoeft weinig uitleg. Iedereen kent wel het gevoel van irritatie wanneer je op een veelbelovende link klikt, alleen maar om op een “404, niet gevonden” pagina terecht te komen. Als het een beetje tegenzit met een flauwe grap die de pijn moet verzachten, maar die je alleen maar lijkt te beschuldigen dat jij iets verkeerd hebt gedaan. Of je toch vooral nog even de URL wilt checken van de link waar je net – op de eigen site nota bene – op geklikt hebt.
En het is bekend dat gebruikerservaring en user experience signalen een steeds belangrijkere ranking factor zijn voor Google. Daar komt bij dat ook crawlende Google bots deze zelfde ervaring zullen hebben met de gebroken link. Iedere doodloper heeft dan ook een nadelige impact op de kansen van jouw site op goede posities in de zoekresultaten.
Dan dat tweede punt, over de verdeling van de waarde van je backlinkprofiel.
Dit is misschien wel de belangrijkste reden om te zorgen voor een goede structuur en gezondheid van je interne links. Ze zorgen er namelijk voor dat de zogenaamde “link juice” – oftewel de totaal binnenkomende waarde van je backlinkprofiel – over je site wordt verdeeld.
Dat principe wordt vaak vergeleken met de welbekende toren van champagneglazen. Een ervaren kelner kan door de glazen op de juiste manier te stapelen de complete toren vullen door alleen in het bovenste glas champagne te schenken.
Op eenzelfde manier kun je met een sterke interne link structuur ervoor zorgen dat, wanneer je één pagina “opwaardeert” met sterke backlinks, ook alle gekoppelde pagina’s meeprofiteren.
De pagina met de backlinks geeft wat van die waarde door naar de pagina’s waar hij naar linkt, die het op hun beurt weer verder over de site verdelen. Enzovoorts. Totdat die waarde ergens in de keten stokt door een gebroken interne link.
Kortom: gebroken links en backlinks zijn zonde van al het harde werk dat je hebt gestoken in het opbouwen van een goede website structuur en het bij elkaar krijgen van een sterk backlinkprofiel.
In de meeste gevallen ligt het ook volledig buiten je macht dat gebroken links ontstaan. Je hebt de link ooit toegevoegd toen hij nog werkte, maar de pagina is verplaatst of verwijderd. Daarom is het belangrijk je links zo nu en dan langs te lopen en gebroken links op te sporen. Zo pak je dat aan.
Zoals gezegd gaat zijn gebroken backlinks doodlopende verwijzingen naar jouw site. Dit zijn dus links die andere sites ooit naar jouw domein hebben geplaatst, maar die nu doodlopen. Zonde, want het is vaak al zo moeilijk om aan backlinks te komen!
Twee redenen van het ontstaan van deze gebroken links:
Wat de reden ook is, de waarde voor de autoriteit van je website gaat erdoor verloren. Zelfs al komt de link nog steeds op (een 404-pagina op) je website, dat heeft Google zelf aangegeven (ze geven namelijk aan niet met een website brede score te werken).
Reden genoeg om gebroken backlinks op te lossen dus!
Gebruik een SEO tool om alle gebroken backlinks richting jouw domein op te sporen. Ahrefs heeft hier bijvoorbeeld een aparte functie voor ingebouwd.
Die vind je binnen het “Backlink Profile” en vervolgens vind je onder “broken backlinks alle links die nu op een 404 pagina terecht komen.
Dat ziet er zo uit:
Je krijgt een overzicht van alle URL’s op je site die een 404-melding teruggeven. Je kunt dit overzicht indien nodig sorteren op basis van het totaal aantal binnenkomende links, zodat je weet welke het meeste prioriteit hebben.
Vervolgens kun je, door op de cijfers onder “External links” te klikken, precies zien op welke externe URL’s zich de links naar deze (inmiddels doodlopende) pagina bevinden.
Heb je geen toegang tot Ahrefs? Dan kun je bijvoorbeeld de goed betaalbare tool SpyGlass van SEO PowerSuite proberen.
Natuurlijk heb je minder controle over externe backlinks dan over links op je eigen site. Toch zijn er wat dingen die je kunt doen:
De beste oplossing hangt af van de reden van de gebroken link. Wanneer het een fout is in de URL waarmee de andere site verwijst, is het beste om die bij de bron aan te pakken. Wanneer je echter een doodlopende URL op jouw site op het spoor komt omdat je – per ongeluk of zonder erbij na te denken – een pagina met veel backlinks hebt verwijderd, is het beste om die content maar gewoon in zijn oude glorie te herstellen.
Als die content niet meer relevant is, of de pagina was verplaatst of samengevoegd met een andere, dan is een 301-direct de best practice. Je geeft daarmee aan dat de pagina is verhuisd en zorgt ervoor dat de backlink weer op de juiste plek terechtkomt.
Let er wel op dat je alleen redirect naar relevante pagina’s, omdat inkomende backlinks vaak onder een bepaalde, specifieke ankertekst hangen. Dat wilt zeggen dat de backlink een bepaald soort content veronderstelt. Zomaar redirecten naar een willekeurige pagina op je site die wel wat extra linkjuice kan gebruiken, is dus niet aan te raden.
Zoals gezegd: gebroken links op je eigen website schaden je interne linkprofiel en daarmee de verdeling van de zo zuur verdiende backlink autoriteit. Ook wekt het irritatie bij je gebruikers en crawlende zoekbots, die bovendien meer moeite krijgen om je volledige site te indexeren
Oplossen dus, die gebroken interne links. Hoe doe je dat?
Een van de meest gebruikte SEO tools om gebroken links op een website te vinden, is Screaming Frog. Dit is een uitgebreide tool die een overzicht maakt van alle URL’s en links op een website en jou precies kan vertellen “waar iets mis gaat”.
Maar ook hiervoor heeft Ahrefs weer een handig ingebouwd rapport. Je vindt het onder “Outgoing links” -> “Broken links”.
Wat je een overzicht geeft van alle gebroken links naar andere domeinen. Voor de gebroken interne links ga je naar “Site Audit”. Vervolgens kies je voor “internal pages”:
En ten slotte klik je op “Client error (4xx)” om alle gebroken links (en de pagina’s waar ze gevonden worden) te zien te krijgen.
Andere tools, behalve Ahrefs en Screaming Frog, die je kunt gebruiken om gebroken links op te sporen, zijn:
Het repareren van deze links is nog een stuk eenvoudiger dan bij gebroken backlinks. Het gaat immers om links op je eigen site, dus heb je er zelf ook alle controle over. En de verantwoordelijkheid, dus ook al is het saai werk: het fixen van je niet-kloppende interne links is essentieel.
Je hebt eigenlijk twee opties bij een kapotte link op je eigen site:
Iedereen die zich bezighoudt met SEO zal je vertellen dat het opbouwen van een goed backlinkprofiel hard werken is. Daarom is het doodzonde als een deel van de links die je al verkregen hebt, verloren gaat door middel van gebroken links.
Daarom is het een goed idee om zo nu en dan te controleren of er nieuwe gebroken links of backlinks bij zijn gekomen op je website. Net zoals je je auto na een vaste periode naar de garage brengt voor een kleine of grote beurt, zo is het ook een goed idee om juist op deze basisonderdelen van SEO scherp te blijven.
Zo voorkom je dat je veel tijd en moeite spendeert aan het wekelijks wassen en polijsten van de voorkant van je auto (website), terwijl onder de motorkap de leidingen de noodzakelijke olie niet meer goed door het mechaniek verspreiden.
Gebroken links zijn links naar een pagina of URL die niet (meer) bestaat. Dat kan komen doordat de pagina verwijderd of verplaatst is, of door een typefout in de link. Je krijgt dan een 404-melding te zien die aangeeft dat die pagina niet bestaat op het domein dat je bezoekt.
Gebroken links zorgen allereerst voor een slechte gebruikerservaring van bezoekers van een website. Het is frustrerend om op een 404-pagina terecht te komen en haalt iemand uit het proces. Daarnaast blokkeert het de verdeling van autoriteit van binnenkomende backlinks.
Gebroken links op je eigen site oplossen doe je door ze op te sporen met een tool en handmatig aan te passen. Gebroken backlinks oplossen kan iets lastiger zijn omdat je er zelf minder controle over hebt, maar door middel van redirects kun je vaak wel veel doen.