In deze SEO hub leggen we uit hoe je zo’n kwalitatieve backlink herkent. Ook laten we zien wat voor resultaten wij hebben gerealiseerd met het inkopen van backlinks voor klanten. Dan weet jij of het interessant is om backlinks in te kopen voor jouw website.

Op deze pagina gaan we in op:

  • Wat zijn backlinks?
  • Wat vindt Google van backlinks kopen?
  • Resultaten van kwalitatieve backlinks inkopen

Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn verwijzingen door middel van een hyperlink van website A naar website B. Google, en natuurlijk ook andere zoekmachines, ziet zo’n linkverwijzing als een aanbeveling van website A naar website B. In het algoritme van Google krijgt website B waarde mee door de backlink. Het opbouwen van autoriteit door middel van backlinks is dan ook een van de drie SEO-pijlers die je website helpen om hoger te ranken in de zoekmachine (de andere twee zijn technische SEO en goede content).

Er is verschil qua waarde die verschillende websites meegeven. Als je bijvoorbeeld een backlink hebt van Wikipedia krijg je een stuk meer waarde mee dan als je een backlink hebt van doublesmart.nl (helaas 😉).

Op de meeste websites met een hoge SEO-waarde kun je niet zomaar een backlink plaatsen. Dit kan vaak alleen tegen betaling of doordat ze je content zó goed vinden, dat ze er gratis naar willen verwijzen. Helaas is dit laatste punt voor de meeste mkb’ers niet mogelijk. Ook voor grote bedrijven wordt dit als behoorlijk lastig ervaren. Daarom wordt er vaak voor de eerste optie gekozen: betalen.

Wat vindt Google van backlinks kopen?

Eigenlijk wil Google helemaal niet dat je backlinks koopt. Maar Google is niet in staat om te achterhalen of er een transactie heeft plaatsgevonden bij het plaatsen van de backlink, of dat je content simpelweg zó waardevol is dat deze voor niets is gedeeld. Natuurlijk wil Google dat je backlinks verdient door het maken van supergoede content, maar in de praktijk is dit vaak niet mogelijk, bijvoorbeeld omdat je als mkb’er of zzp’er je gewoon met je eigen vak wilt bezighouden.

Wees wel voorzichtig bij backlinks kopen en überhaupt linkbuilding. Een doordachte linkbuildingstrategie is dan ook de basis voor alle linkbuildingactiviteiten. Hierbij is het onder andere belangrijk dat je geen spamlinks plaatst of ontvangt en dat je niet in een relatief korte tijd honderden backlinks gaat plaatsen. Linkbuilding uitbesteden aan een partij die er verstand van heeft, is dan vaak ook een slimme keuze.

De aspecten van een kwalitatieve backlink

Je kunt dus backlinks in gaan kopen bij verschillende websites, maar doe dit alleen bij websites van hoge kwaliteit. Stel jezelf de volgende vragen bij het bepalen van de kwaliteit van de website:

  • Heeft de website een aanzienlijke hoeveelheid inkomend organisch verkeer?
  • Rankt de website op genoeg relevante zoektermen in Google?
  • Heeft de website een natuurlijk linkprofiel? (Daarmee bedoelen we: als het er duimendik bovenop ligt dat alle backlinks ingekocht zijn, dan is het linkprofiel niet natuurlijk. Worden er bijvoorbeeld regelmatig backlinks geplaatst, of zijn het er 100 in één maand?)
  • Zijn de backlinks naar de website van hoge waarde?
  • Heeft de website geen backlinks die van negatieve waarde zijn voor SEO?
  • Zijn de domain rating, domain authority en de trust flow van de website goed genoeg?
  • Is de website relevant voor mijn website?
  • Is het backlinkprofiel van de website relevant voor mijn website?
  • Zit de website in interessante topical trust flow die relevant is voor mijn website?
  • Staan er op de website niet te veel uitgaande links naar andere websites?

Bij het bepalen van de kwaliteit van de website zijn verschillende tools nodig. Wij gebruiken hiervoor Ahrefs en Majestic, eventueel kun je ook Semrush en/of Moz gebruiken. Daarnaast is het artikel waar je de backlink in gaat plaatsen ook van groot belang. Een artikel die relevant is aan de website waar je deze op plaatst en met je eigen website, zal ook meer waarde meegeven.

Backlinkpiramide

Wat mag een backlink kosten?

Dat hangt af van verschillende factoren. Een website die 100.000 bezoekers per maand krijgt met een domain rating van 80 kan een stuk meer euro’s vragen voor de backlink, dan een website met 5000 bezoekers en een domain rating van 30. Daarom is het goed om verschillende websites en de prijzen te vergelijken voordat je met een website in zee gaat. Houd natuurlijk wel in gedachten dat je doorgaans betaalt voor kwaliteit. Lijkt het te mooi om waar te zijn? Dan is het dat vaak ook.

Resultaten van kwalitatieve backlinks inkopen

Voor verschillende klanten kopen wij backlinks in, zoals we samen met hen hebben bepaald in de SEO-strategie. Hieronder lichten we een paar veelzeggende resultaten uit. Voor deze (anonieme) klanten zijn we, naast linkbuilding, ook bezig met de andere aspecten van SEO.

De grafiekjes zitten als volgt in elkaar: op de horizontale as zie je hoe lang we al bezig zijn met SEO voor de klant in kwestie. Bij de meeste klanten zijn we later begonnen met het inkopen van backlinks, dan met andere SEO-werkzaamheden. Op de verticale as zie je de posities in Google. Elk gekleurde lijntje in de grafiek staat gelijk aan één URL van de website van de klant. De blauwe pijlen geven aan wanneer we zijn begonnen (of gestopt) met het kopen van backlinks. Als een backlink eenmaal is gekocht en geplaatst, staat hij in principe voor altijd online en blijft dus waarde doorgeven aan de gelinkte pagina.

Klant A

  • Zoekvolume zoekterm 1: 70
  • Concurrentie zoekterm 1 (volgens Ahrefs): 40

grafiek met duidelijke stijging en daling door backlinks inkopen

De eerste pijl laat zien wanneer we begonnen zijn met het inkopen van backlinks en de tweede pijl geeft aan wanneer we gestopt zijn. Het valt op dat Google de pagina al snel minder waarde mee geeft, zodra we stopten met het inkopen van backlinks. Dit is natuurlijk ook te wijten aan het feit dat concurrenten niet stilzitten en ook met hun SEO bezig zijn. Het heeft na het wegvallen van het mediabudget enige tijd geduurd voordat we weer op nummer 1 kwamen te staan (met een andere URL nota bene). De conclusie die we hieruit kunnen halen is dat het kopen van backlinks voor een sterkere positie zorgt.

  • Zoekvolume zoekterm 2: 40
  • Concurrentie zoekterm 2 (volgens Ahrefs): 24

grafiek met duidelijke stijging en daling door backlinks inkopen

Ook hier laat de eerste pijl zien wanneer we begonnen zijn met het kopen van backlinks en de tweede wanneer we gestopt zijn. Je kunt weer duidelijk zien dat de URL vrijwel direct van de nummer 1-positie wordt verstoten na het stoppen van backlinks kopen. Uiteindelijk hebben we deze positie wel weer terug kunnen pakken door extra tijd te stoppen in on-page optimalisatie en backlinks van SEO-blogs.

Klant B

  • Zoekvolume: 2900
  • Concurrentie (volgens Ahrefs): 33

grafiek met duidelijke stijging en daling door backlinks inkopen

Het belang van het ranken op deze zoekterm was hoog voor deze klant. Dit is de belangrijkste zoekterm in de branche en het gaat om producten vanaf €5.000,-. Zoals goed te zien is, was er al een lange tijd moeite om überhaupt in de top 10 te ranken. Op dit moment staan we op positie 1 na een flinke stijging, door onder andere het kopen van backlinks.

Klant C

  • Zoekvolume: 12.100
  • Concurrentie (volgens Ahrefs): 41

grafiek met duidelijke stijging en daling door backlinks inkopen

Bij deze klant zijn we meteen vanaf de start begonnen met het inkopen van backlinks. Dit is de belangrijkste zoekterm voor de klant, omdat de zoekterm precies hun dienstverlening beschrijft en er veel zoekvolume op zit. De concurrentie is hoog en zonder backlinks kopen zouden deze mooie resultaten niet mogelijk zijn: we zijn in 4 maanden gestegen van positie 8 naar 3.

Klant D

  • Zoekvolume: 14.800
  • Concurrentie (volgens Ahrefs): 58

grafiek met duidelijke stijging en daling door backlinks inkopen

Deze zoekterm is de belangrijkste voor deze klant door het hoge zoekvolume per maand plus het feit dat de zoekopdracht precies omvat wat zij verkopen. Al snel steeg de website enkele posities en ging deze langzaam naar de top 10. Voor deze zoekterm staat de website nu op positie 1 en dat was zeker niet gelukt zonder het mediabudget.

Conclusie: wel of niet backlinks kopen?

Terug naar de hamvraag: backlinks kopen of niet? 100% doen! Houd daarbij wel in gedachten dat de verkopende website aan de gestelde kwaliteit voldoet. Daarnaast is het ook altijd goed om prijzen en websites te vergelijken, zodat je het meeste uit je linkbuildinginspanningen en mediabudget kunt halen.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over de mogelijkheden van SEO?
Backlinks kopen, doen of niet? Backlinks kopen, doen of niet?