In de eerder gepubliceerde ‘oude’ content zit waarschijnlijk een hoop tijd en moeite. Wanneer deze content in het verleden al eens goed rankte, levert het vaak snel resultaat op om deze content te optimaliseren. Die kans laat jij voortaan niet meer liggen.

Op deze pagina gevuld met content vertellen we je precies:

  • Wat content optimalisatie is;
  • Waarom dit een niet te missen onderdeel is binnen een SEO strategie;
  • Hoe je met onze 8 tips aan de slag kunt om jouw content te optimaliseren;

Wat is content optimalisatie?

Content optimalisatie is heel letterlijk het optimaliseren, oftewel verbeteren, van je content. Meestal wordt het gebruikt in relatie tot SEO, maar content optimalisatie kan elke handeling omvatten die erop is gericht om het doel van dat stuk content beter te laten presteren.

Dat doel kan zijn ranken in een zoekmachine, maar ook het omzetten van leads in klanten of het verzamelen van e-mailadressen.

Met andere woorden: content optimalisatie draait om alle aanpassingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat jouw content beter presteert. Verderop op deze pagina geven we je hiervan praktische voorbeelden.

De focus daarbij zal liggen op het optimaliseren van SEO content. Je leest dit artikel tenslotte als onderdeel van onze SEO-hub.

Waarom content optimalisatie belangrijk is

Het schrijven van goede content – of dat nu voor conversie of SEO is – kost veel tijd. Van onderzoek en informatie verzamelen tot het daadwerkelijke schrijven: een goede tekst vergt inzet. Daarbij is het belangrijk dat verder te kijken naar enkel tekstuele content. Video-content, afbeeldingen en infographics kunnen een mooie verrijking van je pagina zijn en om die reden mogen we deze niet vergeten.

Vreemd genoeg investeren veel mensen die tijd in het maken van de content, maar kijken ze er daarna nauwelijks nog naar om. Alsof het een opluchting is om de content online te kunnen slingeren en het daarna een kwestie is van achterover leunen en wachten tot de aanvragen binnenstromen.

Dat is helaas niet hoe de wereld werkt. En het is gewoon doodzonde van je harde werk.

Stel dat je een geweldig, uniek en waardevol stuk content hebt geschreven, maar dat dit na een paar maanden op je website nog nauwelijks bekeken is. Als je deze content niet optimaliseert, is al je harde werk voor niks geweest en verdwijnt het voor eeuwig in de leegte van de Google zoekresultaten. Terwijl er mogelijk veel meer uit te halen valt met optimalisatie van:

  • De gebruikte zoekwoorden: zit er wel volume op de gekozen zoekwoorden?
  • Een structuur die het onderwerp van je tekst goed naar voren brengt
  • Voldoet de content aan de zoekintentie voor de gebruiker?
  • Het gebruik van metadata die het onderwerp extra duidelijk maakt aan Google
  • De diepgang in je artikel, om ervoor te zorgen dat je echt de beste bron op dat gebied bent
  • Is de content wel voldoende uniek? Voegt het meerwaarde toe voor de lezer?

Maar content optimalisatie kan ook in een later stadium nodig zijn. Misschien klopte alles aan je artikel en scoorde je een nummer 1 positie op een waardevol zoekwoord. Daarmee trok je bergen organische bezoekers naar je website.

Een jaar later blijkt die stroom van gratis verkeer opgedroogd. Je artikel blijkt op dat lucratieve zoekwoord gedaald naar de onderkant van de top 10, waardoor het nog maar een fractie van de aanvankelijke bezoekers ontvangt.

Dat is wat er gebeurt wanneer je jouw meest waardevolle content niet optimaliseert wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld wanneer de informatie in je artikel verouderd of concurrenten betere content publiceren. Dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat jouw artikel opnieuw het beste wordt. Breid de content uit met relevante extra (unieke) informatie en voeg bijvoorbeeld een stuk schema markering toe. Als jouw content een meerwaarde is voor de lezer (en daarmee ook de zoekmachine) ga je er zeker meer uithalen.

En daarom is content optimalisatie zo’n waardevol stuk gereedschap in de tas van de SEO-specialist.

Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Content optimalisatie voor SEO. 8 praktische tips.

De optimalisatie van content is er veelal op gericht om ervoor te zorgen dat de content beter gevonden wordt in zoekmachines. Zoals aangekondigd is dit dan ook het onderdeel van content optimalisatie waar we in het vervolg van dit artikel op zullen focussen.

1. Optimaliseer rondom het juiste zoekwoord

De juiste zoekwoorden kiezen voor in je tekst is de basis voor de kans die jouw content heeft op een goede ranking in de zoekresultaten. Je optimaliseert content dan ook rondom een zoekwoord waarop de tekst vindbaar moet worden.

Behalve het gebruik van zoekwoorden, kijkt Google ook steeds kritischer naar hoe je het onderwerp behandelt. Ga je voldoende de diepte in en bespreek je alles wat van belang is voor iemand die meer over dit onderwerp wil weten? Speel je in op de juiste zoekintentie van de lezer?

Heb jij überhaupt wel voldoende kennis en autoriteit op dit gebied om een betrouwbaar stuk content over dit onderwerp te kunnen schrijven? Voor sommige onderwerpen en websites, zogeheten Your Money or Your Life (YMYL) sites, speelt dit een essentiële rol. En dit wordt alleen maar belangrijker.

Content optimalisatie is dus veel meer dan alleen zorgen dat je jouw focuszoekwoord voldoende gebruikt. Het is ook het verwerken van verwante onderwerpen en zoektermen: alles zodat jouw stuk content met recht de beste online bron is rondom het onderwerp waarop je gevonden wilt worden.

De kern van content optimalisatie is dus ervoor zorgen dat jouw artikel het beste aansluit op een bepaalde zoekopdracht.

 

2. Vind semantisch verwante zoektermen

Om dat meest complete stuk content te maken, kun je de tekst verrijken met semantisch gerelateerde zoektermen. Dat zijn woorden die gerelateerd zijn aan het hoofdonderwerp van je tekst.

Het zijn woorden die logischerwijs verwacht mogen worden in een stuk content over jouw onderwerp.

Google geeft je hier zelf goede suggesties voor: onderaan de pagina met zoekresultaten vind je een aantal “gerelateerde zoekopdrachten”. Blijkbaar vindt Google deze onderwerpen logisch in relatie tot het hoofdonderwerp van jouw artikel.

Je kunt je content dus optimaliseren door deze gerelateerde zoektermen ook in je tekst te verwerken. Houd daarbij wel aan dat het altijd op een logische manier in je tekst moet passen: ga niet geforceerd elke term die Google als gerelateerd noemt in de content proppen.

Ook zoekwoord tools als Ahrefs en Semrush kunnen je bergen gerelateerde zoektermen geven ter inspiratie voor je content optimalisatie.

3. Pak de structuur aan

Vergeet ook het optimaliseren van de structuur van je content niet. Dat is om twee redenen belangrijk:

  • Die structuur heeft veel invloed op hoe goed Google in staat is het onderwerp van je tekst te begrijpen.
  • Daarnaast bepaalt het hoe gemakkelijk een lezer je content kan verwerken. Een goede gebruikservaring van je lezer zorgt voor een lagere bounce rate en een langere tijd op de pagina, wat signalen naar Google zijn dat jouw content het ranken waard is.

Niet overtuigd van het belang van structuur? Uit een onderzoek van Semrush bleek dat 47% van de content met een geavanceerde structuur (H2, H3, H4) behoorde tot de goed presterende organische content.

Een goede aanpak is om de gerelateerde onderwerpen waar we het hierboven over hadden, te gebruiken als input voor de tussenkoppen van je artikel. Ook hier geldt: relevantie is het belangrijkst, maar probeer je content te optimaliseren naar een structuur waar verwante termen een eigen sectie krijgen in de tekst met hun eigen tussenkop.

Ook met typografische stijlen kun je de structuur en leesbaarheid optimaliseren. Bijvoorbeeld door de belangrijkste woorden van een alinea dikgedrukt te maken, zodat de tekst gemakkelijker te scannen wordt voor een lezer die op zoek is naar specifieke informatie.

4. Zoekwoord dichtheid

Ooit hielp het om je zoekwoord zo vaak mogelijk in een tekst terug te laten komen. Dit noemen we ook wel keyword stuffing: het volproppen van je tekst met het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden.

Dit zorgde voor compleet onleesbare teksten en tegenwoordig is het een slechte SEO aanpak. Het is daarom belangrijk om je zoekwoord niet te vaak te gebruiken en te streven naar een gezonde, natuurlijke zoekwoord dichtheid. Daarmee bedoelen we het aantal keer dat je zoekwoord terugkomt als percentage van het totale aantal woorden.

Wanneer je een zoekwoord te vaak in een tekst laat terugkomen, noemen we dit ook wel over optimaliseren. Het wordt dan zo duidelijk dat je bezig bent de ranking rondom dat zoekwoord te manipuleren, dat Google er doorheen prik en het averechts werkt.

5. Pak kannibalisatie aan

Zoekwoord kannibalisatie is wanneer twee of meer pagina’s op je website met elkaar concurreren op een bepaalde zoekterm. Dit gebeurt wanneer het voor Google niet duidelijk is welke van deze pagina’s het beste op een term aansluit en dus niet weet welke pagina moet ranken.

Het gevolg is vaak dat beide of alle pagina’s een beetje ranken, of elkaar afwisselen. Het is dan vaak efficiënter door één pagina naar voren te schuiven als dé beste pagina op jouw website rondom dit onderwerp. Dat doe je door:

  • De content op die pagina te optimaliseren rondom de zoekterm waar hij op moet ranken. Verwerk de term – en variaties – in de titel, tussenkoppen, alt attributen en kijk of je de tekst kunt uitbreiden om hem nog beter te maken.
  • Interne links te plaatsen van de concurrerende pagina’s naar de pagina die je wilt laten ranken. Gebruik als ankertekst het zoekwoord waar je wilt dat de doelpagina op rankt. Dit geeft aan Google wederom een duidelijk signaal dat de pagina waarnaar gelinkt wordt de belangrijkste pagina op je site is rond dit onderwerp.
  • De-optimaliseer de content op de andere pagina’s, door de zoekterm zoveel mogelijk te verwijderen van de pagina’s die niet zouden moeten ranken.

6. Optimaliseer je content met visuele ondersteuning

Content optimalisatie draait om meer dan alleen het optimaliseren van je tekst. Je kunt de pagina ook verrijken door visuele elementen toe te voegen die de tekst op de pagina onderbouwen, samenvatten of verhelderen.

Een goed voorbeeld is het opnemen van infographics om data op een visuele manier te presenteren.

7. Fix je interne links

Het optimaliseren van een bestaand stuk content gaat verder dan aanpassingen op de pagina zelf. We zagen al dat je met interne links zoekwoord kannibalisatie aan kunt pakken. Je kunt het ook gebruiken om de content meer lading te geven rondom de gekozen zoekterm.

Met interne links  vinden de bots van zoekmachines nieuwe content op je pagina. De ankertekst waar de interne link op wordt geplaatst, geeft een sterk signaal van het onderwerp van de doelpagina. Dat helpt zoekmachines dus om de structuur van je site en het onderwerp van je pagina gemakkelijker te begrijpen en dus te bepalen welke pagina op een bepaalde term moet ranken.

Daarnaast geef je met interne links een deel van je linkjuice door: dat is de “backlink waarde” van je krachtigste pagina’s. Het is onbegonnen werk om naar elk van je pagina’s een uitgebreid linkprofiel op te bouwen. Daarom werkt het veel beter om deze waarde vanaf enkele toppagina’s door te laten vloeien naar de lager gelegen content.

8. Blijf regelmatig optimaliseren

Last but not least: content optimalisatie is een doorlopend proces. Het internet verandert, zoekmachines veranderen, de content van je concurrentie verandert en de behoefte van je doelgroep verandert.

Het is belangrijk dat jouw content mee blijft veranderen om te blijven scoren in de organische zoekresultaten. Dat is de kern van het optimaliseren van je content: het is een doorlopend proces, waarmee je de vruchten blijft plukken van het harde werk dat het schrijven van jouw geweldige artikel was.

Meer weten over content en SEO?

We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige content met bruikbare informatie die onze SEO-specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Content optimalisatie voor SEO Content optimalisatie voor SEO