Je ontdekt hoe Google Keyword Planner in elkaar zit en krijgt praktische tips om er waardevolle input voor jouw SEO strategie uit te halen. En het mooiste? Het is een volledig gratis te gebruiken SEO tool, waarmee je ook zonder budget jouw zoekwoorden onderzoek een boost kunt geven.
In dit artikel gaan we in op:
Google Keyword Planner is een gratis tool van Google, die is ontworpen om website eigenaren te ondersteunen in het vinden van interessante zoekopdrachten gerelateerd aan de business van die site.
Het is in de eerste plaats bedoeld als een tool voor Google Ads campagnes, waarmee adverteerders interessante zoektermen kunnen vinden om een campagne op te draaien. Dat betekent dat je geen gebruik kunt maken van de Keyword Planner zonder een Google Ads account.
Ook wanneer je niet van plan bent om betaald te gaan adverteren binnen Google, kun je er echter waardevolle informatie vandaan halen. En het Google Ads account is gratis.
Voordat we overgaan naar de praktische tips om de juiste informatie aan te boren, eerst een kort overzicht van wat je zoal kunt verwachten van de Google Keyword Planner. Je gebruikt hem onder andere voor:
Die laatste is in de context van deze SEO-focus minder interessant, al kan het je wel een idee geven van hoe “waardevol” het is om op een bepaalde term organisch te scoren. Stel dat je in de Keyword Tool ziet dat een bepaald zoekwoord veel volume heeft én een hoge waarde in Ads vertegenwoordigt, dan kun je nagaan dat het heel lucratief is om daarop bovenaan te staan in de organische resultaten.
Vaak kun je de Google Keyword planner gebruiken in combinatie met andere tools, zoals MOZ, Semrush of Ahrefs om optimale data te verzamelen. Groot voordeel hiervan is, is dat data uit meerdere tools soms een bevestiging kunnen geven dat een term wel of niet interessant is. Hoewel zoekvolume altijd goed is om relatief en in verhouding tot andere termen te gebruiken kun je er wel enige potentie uithalen en zodoende de juiste focus te bepalen.
Je kunt Google Keyword Planner allereerst gebruiken om nieuwe zoekwoorden te vinden die je kunt opnemen in je strategie.
Hiervoor ga je naar “Tools en instellingen” -> “Zoekwoordplanner” (onder het kopje “Planning”).
Vervolgens kies je voor “Nieuwe zoekwoorden ontdekken”.
Vervolgens krijg je twee mogelijkheden om inspiratie voor nieuwe zoekwoorden op te doen.
Bij beginnen met zoekwoorden geef je zoektermen of thema’s op die verwant zijn met wat jij aanbiedt op je website. Dit geeft je een overzicht van verwante termen en zoekopdrachten, die voor jou (ook) interessant kunnen zijn.
Bij begin met een website krijg je suggesties op basis van je domein. Deze functie is wel echt bestemd voor Ads-gebruikers, want het zal je opvallen dat je hier vooral suggesties krijgt waar je website al over gaat. Het lijkt Google dan uiteraard een goed idee dat je daar ook op gaat adverteren.
Als SEO tool is dus vooral de “beginnen met zoekwoorden” optie van Google Keyword Planner interessant. Hiermee krijg je – op basis van de Google database – suggesties voor interessante zoektermen om in je SEO strategie op te nemen.
Die neem je vervolgens mee naar die andere optie van hierboven.
Bij iedere tool voor zoekwoorden onderzoek moet altijd worden opgemerkt dat de prognoses van het zoekvolume altijd maar een inschatting zijn. Geen enkele tool heeft namelijk de exacte data van Google en in het verleden behaalde resultaten bieden ook bij zoekvolumes geen garantie voor de toekomst.
Ook bij deze functie van de Google Keyword Planner moet je geen exacte data of voorspellingen verwachten. Staar je nooit blind op (voorspellingen van) zoekvolumes, want het komt geregeld voor dat juist een zoekwoord met een laag voorspeld volume veel resultaat boekt.
Dat gezegd hebbende, de rechter afslag in het screenshot dat we al eerder deelden kan je helpen om te bepalen aan welke zoekwoorden je het eerste aandacht wilt besteden.
Wat fijn is aan deze optie, is dat je een lijst van gevonden zoektermen kunt invoeren. Vervolgens krijg je een handig overzicht van (een inschatting van) het volume voor die termen. Daarnaast krijg je ook te zien hoeveel wijziging er in dat volume is geweest in de afgelopen jaren. Wanneer het behoorlijk stabiel is, dan kun je met meer vertrouwen tijd steken in uitgebreide en goede content. De kans is dan immers groter dat er ook in de toekomst naar gezocht zal blijven worden.
Bij punt 1 hadden we het over de optie “Begin met een website” om aan zoekwoord ideeën te komen. Daarbij gaven we aan dat voor SEO inspiratie minder interessant is, omdat de tool vooral kijkt naar waar een pagina over gaat en waar je dus advertenties voor zou kunnen draaien.
Maar je kunt natuurlijk ook de URL van een andere pagina uit jouw niche door de tool halen. In plaats van “hondenvoer” kun je bijvoorbeeld verschillende categorie pagina’s van aanbieders invoeren. Je krijgt dan een overzicht van alle termen waarvan Google vindt dat die pagina’s erop zouden moeten adverteren.
En daar zitten vaak ook erg interessante termen tussen om organisch op te scoren. Die termen kun je vervolgens weer op dezelfde manier behandelen als andere vondsten in je zoekwoorden onderzoek om de krenten in de pap te vinden waar je op in kunt zetten.
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Ja, Google Keyword Planner is gratis te gebruiken. Je hebt wel een Google Ads account nodig, maar je bent niet verplicht om hier vervolgens advertenties of campagnes op te draaien. De tool is daarmee gratis toegankelijk.
De Google Keyword Planner tool is in eerste instantie bedoeld voor gebruikers van Google Ads, om nieuwe zoektermen te vinden waarop zij kunnen adverteren. Die termen zijn natuurlijk ook bruikbaar voor SEO specialisten die hun zoekwoordenonderzoek en strategie vormgeven om ook organisch op te gaan ranken.
Met een Google Ads account krijg je toegang tot Google Keyword Planner. In het dashboard vind je het vervolgens onder “Tools en instellingen” en dan bij “Planning”. Vervolgens kom je automatisch bij de planner terecht.