Met zoekmachines die hun algoritme steeds slimmer afstellen, zijn white hat SEO technieken belangrijker geworden dan ooit. Daarmee zet je namelijk niet in op zoekmachine succes op de korte termijn, maar bouw je aan een langdurige, organische vindbaarheid.

Wat zijn de kenmerken van white hat seo en waarin verschilt het van de “zwarte hoed” variant? Kies met de tips hieronder voor white hat SEO en voorkom onnodige schade aan je SEO resultaten.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is white hat SEO?
  • Waarom is het belangrijk?
  • Wat zijn white hat strategieën voor zoekmachine optimalisatie?

Wat is white hat SEO?

White hat SEO duidt op zoekmachine optimalisatie strategieën die de richtlijnen van Google volgen. Met white hat SEO werk je op een eerlijke manier aan hogere zoekresultaten, zonder het algoritme te beïnvloeden of voor de gek te houden maar door echt waarde toe te voegen.

Het is dus logischerwijs de tegenpool van black hat SEO: technieken die steeds meer worden gezien als schadelijk voor je SEO strategie.

White hat SEO kenmerkt zich dan ook door:

  • Hoge kwaliteit content die oprecht aansluit bij de zoekintentie
  • Goed gebruik van afbeeldingen en waardevolle alt-omschrijvingen
  • Een natuurlijk gebruik van zoekwoorden onderzoek bij de opbouw van een stuk tekst
  • Authentieke linkbuilding strategieën in plaats van het kopen van links

Waarom is white hat SEO belangrijk?

Er was een tijd dat SEO een kwestie was van de zoekmachine zo efficiënt mogelijk voor de gek houden. Zolang Google maar dácht dat je pagina over een bepaald zoekwoord ging, rankete je er al snel op. Een bekend gebruik hierbij was bijvoorbeeld keyword stuffing: de tekst op je pagina volproppen met het zoekwoord waarop je wilt ranken.

Gelukkig zijn de algoritmes van zoekmachines steeds slimmer geworden. Daardoor worden ze er steeds beter in om te herkennen welke pagina echt waarde biedt aan de zoeker.

Daardoor wordt black hat SEO steeds sneller herkend, met als risico dat dit soort tactieken je op een straf van Google kunnen komen te staan. Op de lange termijn kan het je SEO dus juist schaden. Daarom is white hat SEO belangrijker dan ooit om op een écht duurzame manier aan je SEO strategie te bouwen.

 

Een aantal van de belangrijkste white hat SEO tactieken

Nu je weet waarom white hat SEO belangrijk is, gaan we je laten zien waar deze manier van zoekmachine optimalisatie zich door kenmerkt. Hieronder vind je een aantal van de bekendste white hat tactieken. Door op deze manier met SEO aan de slag te gaan, weet je dat je werkt op een manier die Google graag ziet.

Zoals je zult zien, komt het er in veel gevallen op neer om in je achterhoofd te houden wat een zoekmachine als Google nu echt wil. Hun hoofddoel is om het internet toegankelijker te maken voor hun gebruikers en hen een waardevolle ervaring bieden. Die missie ondersteunen is de beste vorm van white hat SEO die je kunt bieden.

1. Waardevolle content

Het bieden van waardevolle content die zoekers écht verder kan helpen om hun zoekopdracht te bevredigen, is de beste manier om hoge noteringen in de zoekmachines te scoren.

Je kunt alle onderdelen van SEO goed doen, wanneer je geen waardevolle content te bieden hebt, dan wordt het steeds moeilijker om te ranken.

Tweet Google helpful content update

2. Sluit aan bij de zoekintentie van je doelgroep

Een belangrijk onderdeel van die waardevolle content, is dat ze aansluit op de zoekintentie van je doelgroep. Het bevredigen van die zoekintentie is namelijk de belangrijkste doelstelling van Google, dus dat zou het ook voor jou moeten zijn.

Google steekt er namelijk veel moeite in om die intentie steeds beter te gaan begrijpen. Dat betekent dat de algoritmes die de ranking bepalen steeds beter de echte behoefte achter een zoekopdracht begrijpen, waardoor het niet meer genoeg is om een pagina vol te proppen met het zoekwoord waarop je wilt ranken. In plaats daarvan zul je echt aan moeten sluiten op die achterliggende behoefte.

Een paar tips om dat te bereiken:

  • Ken je doelgroep en weet wat ze belangrijk vindt
  • Maak je content makkelijk scanbaar (korte paragrafen, duidelijke tussenkoppen, nadruk leggen met dik gedrukte tekst) zodat mensen gemakkelijk de voor hen belangrijke informatie kunnen vinden
  • Gebruik video’s en afbeeldingen
  • Wees alert op user experience signalen en optimaliseer de algemene gebruikerservaring

3. Bouw op een waardevolle manier aan je backlinks

Linkbuilding is al tijdenlang één van de belangrijkste onderdelen van SEO. Door te zorgen voor backlinks vergroot je immers de autoriteit van je site en daarmee de kans op goede posities.

Daarmee is het ook iets wat vaak niet op een “white hat manier” gebeurt, bijvoorbeeld door het kopen of ruilen van links of plaatsing in omvangrijke link overzichten.

Een white hat manier van naar linkbuilding kijken, is wederom je af te vragen hoe je oprecht waarde kunt toevoegen. Bijvoorbeeld door gastblogs te schrijven op websites die relevant zijn in jouw niche. Daardoor voeg je waarde toe aan die andere website, maar ook aan jezelf doordat je bouw aan je naamsbekendheid.

White hat SEO op een rijtje

Om het nog even duidelijk te maken hebben we alle White hat SEO onderdelen op een rijtje gezet.

Je gaat voor het verzamelen van backlinks op een natuurlijke manier. Je voegt waarde toe aan je content met gastblogs en probeert bezoekers te inspireren zodat ze over jou gaan praten.
Jouw content is volledig voor de bezoeker geschreven. Deze voldoet volledig aan de zoekintentie van de bezoeker en voegt waarde toe voor de lezer. Na het lezen van jouw content is de bezoeker verlaat deze de website met een voldaan gevoel.
Jouw content is uniek en actueel. Je schrijft relevante content die inspeelt op de actuele stand van zaken. Je content sluit naadloos aan op de paginatitel en is voorzien van goede grammatica.
De content is voorzien van een natuurlijke zoekwoorddichtheid. Het is duidelijk waar de content over gaat, maar is minder gekeken naar de frequentie van de zoekwoorden of synoniemen die in de content is toegevoegd.
Vanuit je content link je naar vooraanstaande bronnen uit jouw branche met veel autoriteit
De website is geënt op de hoogst mogelijke gebruiksvriendelijkheid. De website functioneert goed en er zijn geen verschuivende elementen of pop-ups binnen de website.

White hat SEO op een rijtje

Om het nog even duidelijk te maken hebben we alle White hat SEO onderdelen op een rijtje gezet.

Je gaat voor het verzamelen van backlinks op een natuurlijke manier. Je voegt waarde toe aan je content met gastblogs en probeert bezoekers te inspireren zodat ze over jou gaan praten.
Jouw content is volledig voor de bezoeker geschreven. Deze voldoet volledig aan de zoekintentie van de bezoeker en voegt waarde toe voor de lezer. Na het lezen van jouw content is de bezoeker verlaat deze de website met een voldaan gevoel.
Jouw content is uniek en actueel. Je schrijft relevante content die inspeelt op de actuele stand van zaken. Je content sluit naadloos aan op de paginatitel en is voorzien van goede grammatica.
De content is voorzien van een natuurlijke zoekwoorddichtheid. Het is duidelijk waar de content over gaat, maar is minder gekeken naar de frequentie van de zoekwoorden of synoniemen die in de content is toegevoegd.
Vanuit je content link je naar vooraanstaande bronnen uit jouw branche met veel autoriteit
De website is geënt op de hoogst mogelijke gebruiksvriendelijkheid. De website functioneert goed en er zijn geen verschuivende elementen of pop-ups binnen de website.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO experts met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over White hat SEO?
White hat SEO White hat SEO