Het See, Think, Do, Care-model van Google is een model van de klantreis, of customer journey, die jouw klant aflegt als hij klant wordt bij jou. Het model deelt deze reis op in 4 opeenvolgende fases. De gemiddelde klant doorloopt deze vier fases achtereenvolgens. Er zijn echter ook klanten die tijdens hun reis bijvoorbeeld een fase overslaan of die terugvallen in een vorige fase.

In dit artikel lees je:

  • Wat See, Think, Do, Care is
  • Wat je kunt met de customer journey
  • Hoe je kanalen afstemt op de fases in de customer journey

See

De See-fase is de fase waarin je klant je bedrijf tegenkomt. Hij heeft nog geen enkele intentie klant te worden, heeft nog niet per se interesse in je bedrijf of je producten of diensten, maar jouw bedrijf kruist min of meer toevallig zijn pad.

Deze persoon zit in de See-fase: hij ziet jouw bedrijf en heeft verder niet de intentie iets te doen met dat gegeven. Deze klant spreek je aan met algemene, oriënterende informatie over jouw product of dienst. Wat is het, wat kun je ermee?

Think

Nadat je (potentiële) klant je is tegengekomen en heeft kennisgemaakt met je product of dienst, kan hij in de Think-fase belanden. Je hebt je klant stof tot nadenken gegeven: hij denkt na over jouw aanbod en vergelijkt dit met het aanbod van de concurrent.

Content die bezoekers in deze fase aanspreekt, is bijvoorbeeld een artikel waarin je verschillende modellen van je product vergelijkt. Ook inspirerende artikelen over de manieren waarop jouw product het leven van de gebruiker kan verrijken sluiten goed aan bij de Think-fase.

Do

Je klant heeft de beslissing getroffen en is nu klaar om over te gaan tot aanschaf. Dit is de fase waarop jij je als ondernemer verheugt, want deze fase zorgt voor conversie. In deze fase is het van groot belang dat jij als beste uit de bus komt als de klant jouw bedrijf en aanbod vergelijkt met dat van je concurrenten.

Care

Nadat de klant een aankoop heeft gedaan, stopt zijn reis niet. Een belangrijk onderdeel van de klantreis is de Care-fase, waarin je de klant door middel van goede, waardevolle marketing aan je bedrijf kunt binden. Dit doe je door het verloop van zijn bestelling duidelijk en goed te laten verlopen en te zorgen dat de klant zich goed behandeld voelt door jouw bedrijf. Ook extra’s, zoals een cadeautje in zijn pakketje of een voucher voor een volgende aankoop, kunnen net datgene zijn waardoor een klant volgende keer weer bij jou aanklopt.

Wat kan ik met het See, Think, Do, Care-model?

Het See, Think, Do, Care-model helpt je jouw website af te stemmen op je bezoekers. Door verschillende soorten content te bieden aan bezoekers die in verschillende fases van de klantreis zitten, bied je iedere bezoeker precies de content waar hij op dat moment behoefte aan heeft. Zo begeleid je hem dus als het ware door de gehele klantreis.

De klantreis van jouw klant is een belangrijk aspect dat in de marketing nogal eens over het hoofd gezien wordt. Je kent het zelf ook wel: ‘agressieve’ marketeers die je iets probeert aan te smeren als je niet eens interesse hebt getoond. Dit is marketing die zich puur op het verkopen richt en daarbij geen rekening houdt met de klant.

Door je marketing steeds te toetsen aan het See, Think, Do, Care-model, denk je actief met je bezoekers mee en weet je hen adequaat aan te spreken met content die voorziet in hun behoeften.

Het See, Think, Do, Care-model en content marketing

Het See, Think, Do, Care-model is perfect om als wegwijzer te gebruiken bij content marketing.

Het doel van content marketing is om je bezoeker relevante en waardevolle content te bieden waarmee je hem helpt een antwoord te vinden op zijn vragen. Door je bezoeker op deze manier op zijn wenken te bedienen met content die hem geeft wat hij zoekt, hoop je de bezoeker aan je te kunnen binden en op termijn als klant te mogen verwelkomen.

Om de bezoekers van je website goede, waardevolle content te kunnen bieden die echt aansluit bij hun belevingswereld en wensen, is het cruciaal je goed te verdiepen in de customer journey van je klant. Het See, Think, Do, Care-model helpt je hierbij. Aan de hand van de vier fases in het model kun je je klantreis indelen en zo gericht per fase content aan je website toevoegen.

Het See, Think, Do, Care-model en remarketing

Aan de hand van het See, Think, Do, Care-model kun je heel gericht aan remarketing doen. Remarketing houdt in dat je je bedrijf, product of dienst nogmaals onder de aandacht brengt van mensen die je website al eens bezocht hebben.

Door de reis die een individuele bezoeker op je site volgt goed in beeld te hebben en deze reis vervolgens naast het model van Google te houden, kun je goed inschatten in welke fase van de customer journey een bezoeker zich bevindt. Je kunt hem vervolgens gericht een remarketing advertentie tonen die hem over de streep trekt de volgende fase van zijn klantreis in te gaan door jouw website weer te bezoeken.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Ik vertel je graag meer over het See, Think, Do, Care-model
Het See, Think, Do, Care-model Het See, Think, Do, Care-model