Toch is de kans groot dat je met Moz minder bekend bent dan met bijvoorbeeld Ahrefs  of Semrush. Daarom laten we je in dit artikel kennismaken met alles wat Moz te bieden heeft. Voeg jij de Moz SEO software daarna ook aan je arsenaal toe?

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is Moz nu precies?
  • Hoe je de MozBar kunt gebruiken (Moz DA checker)
  • De belangrijkste andere onderdelen van de Moz software

Wat is Moz?

Moz is een alles-in-één-softwarepakket voor zoekmachine optimalisatie. Je kunt Moz gebruiken voor het bijhouden van zoekposities, zoekwoorden onderzoek en het analyseren van pagina’s en backlinkprofielen .

Zoals voor de meeste SEO tools geldt, is er onderscheid tussen een gratis en een betaalde versie. Deze laatste heet Moz Pro en biedt uiteraard (veel) meer opties, maar we beginnen toch bij de gratis versie.

 

De MozBar als gratis Moz DA checker

De MozBar is één van de bekendste tools die Moz te bieden heeft. Het is een Chrome extensie waarmee je in één oogopslag informatie kunt krijgen over een website die je bezoekt, zoals de autoriteit van het domein en het aantal inkomende backlinks .

Datzelfde doet de MozBar met de zoekresultaten die je op de SERP (Search Engine Result Page) te zien krijgt. Op die manier kun je snel een inschatting maken hoeveel kans jij hebt om op dit specifieke zoekwoord te ranken met de autoriteit van jouw domein, en hoeveel backlinks je concurrentie ongeveer heeft.

De MozBar is in de gratis versie vooral geschikt als DA checke: je ziet in één oogopslag de DA (Domain Authority) van de website die je bezoek. Dit is overigens een cijfer gebaseerd op een door Moz zelf ontwikkeld algoritme, dus het is géén garantie dat Google jouw domein op dezelfde manier bekijkt.

Proberen? Je kunt de MozBar hier gratis toevoegen aan Chrome.

moz SERP resultaten

Andere belangrijke Moz features

Maar dat is natuurlijk maar een fractie van wat Moz (zeker de betaalde versie) te bieden heeft. Hieronder bespreken we kort de belangrijkste features waar je Moz voor kunt gebruiken.

1. Link Explorer

Dit is de vervanging van de klassieke Moz Open Site Explorer (OSE). Je kunt dit onderdeel gebruiken om het backlinkprofiel van jouw site – of die van een concurrent – te analyseren. Je krijgt de volgende gegevens te zien:

  • Domain Authority (DA): een score tussen de 1 en 100 die MOZ gebruikt om de link autoriteit van een complete website weer te geven. Dit maakt een snelle vergelijking tussen twee domeinen mogelijk.
  • Linking domains (verwijzende domeinen): het totaal aantal verschillende domeinen dat een backlink heeft geplaatst richting het geanalyseerde domein.
  • Top pages: een overzicht van de pagina’s met de meeste binnenkomende links autoriteit (aangeduid met een score in PA, oftewel Page Authority). Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken om te analyseren welke content van je concurrenten het meeste autoriteit voor dat domein heeft binnengebracht.
  • Spam score: dit geeft een indicatie van hoeveel “spammerige” backlinks er naar het domein zijn geplaatst en geeft daarmee een indicatie van de authenticiteit van een backlinkprofiel.
  • Link intersect: hiermee kun je inzicht krijgen in welke sites al wel naar je concurrentie linken, maar nog niet naar jou, zodat je die kunt opnemen in je linkbuilding campagne.

2. Fresh Web Explorer

Hiermee kun je het internet scrapen naar recente van een bepaalde term of merknaam. Vergelijkbaar met een Google Alert, dat je een melding geeft wanneer een voor jou interessante zoekterm wordt gebruikt in een nieuwe webpagina. Met als belangrijk verschil dat je ook recente vermeldingen kunt vinden.

Waarom is dat waardevol? Omdat je het kunt gebruiken om nieuwe content te promoten door te onderzoeken wie er recent hebben geschreven over een onderwerp waar jij zojuist een artikel over hebt gepubliceerd. Dat zijn namelijk de perfecte media om te benaderen of ze het misschien interessant vinden om naar jouw nieuwe pagina te linken.

3. Keyword explorer

Natuurlijk heeft Moz ook een geïntegreerde tool voor zoekwoorden onderzoek . Daarbij probeert Moz zich op drie manieren te onderscheiden:

  1. Ten eerste gebruiken ze eigen data om een inschatting te maken van het maandelijks zoekvolume op een bepaalde term, in plaats van simpelweg de Google Keyword Planner data te scrapen.
  2. Ten tweede krijg je handige data zoals een organische CTR en een difficulty score. Die cijfers worden gecombineerd in een priority score, die aangeeft hoe groot de kans is die een bepaalde term biedt (gebaseerd op de combinatie van zoekvolume, CTR en competitie).
  3. Ten derde gaat Moz met het genereren van zoekwoord ideeën verder dan de meeste tools, door niet alleen variaties op de ingevoerde term te suggereren.

4. Explore by site

Dit onderdeel kun je gebruiken om te ontdekken voor welke zoektermen je concurrentie al ranket. Die lijst kun je vervolgens eenvoudig filteren om alleen de termen met een bepaald zoekvolume te zien.

5. Site crawl

Site Crawl is het SEO audit  gedeelte van Moz. Hier kun je een pagina of domein dus analyseren om issues voor de SEO van dat domein op te sporen. Moz combineert hierin een goede analyse met een overzichtelijke en eenvoudig te gebruiken interface.

Op die manier kun je eenvoudig de grootste issues op je site opsporen en oplossen.

Behalve deze technische issues, kun je de software ook gebruiken om een on page SEO  analyse uit te voeren. Hiervoor ga je naar het Page Optimization gedeelte van de omgeving.

Daar voor je de pagina URL in en het zoekwoord waar je op wilt ranken met die pagina. Vervolgens krijg je een rapport te zien met aanbevelingen hoe je de pagina verder kunt optimaliseren op dat zoekwoord.

6. Rank tracker

Last but not least: de ingebouwde rank tracker van Moz. Een essentieel onderdeel van iedere SEO strategie is immers het volgen van de impact van je optimalisaties. Je wilt terug kunnen zien of de genomen maatregelen ook echt zorgen voor hogere posities van jouw site bij de zoektermen die voor jou belangrijk zijn.

Al met al biedt Moz een uitgebreid arsenaal aan SEO tools, van hun DA tracker tot het bijhouden van je eigen rankings en het analyseren van je concurrentie. Hopelijk heeft bovenstaande je geholpen om te bepalen of het voor jou de moeite waard is deze SEO tool toe te voegen aan jouw arsenaal van hulpmiddelen voor zoekmachine optimalisatie.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over MOZ?

Veelgestelde vragen over Moz

Wat is Moz?

Moz is een uitgebreide SEO tool en een platform dat veel kennis deelt op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Al jarenlang zijn ze één van de kennisleiders op het gebied van SEO. Diverse SEO bureau’s kiezen voor deze tool om zijn internationale opties, grote bekendheid en toegevoegde waarde voor snelle analyses.

Moz werkt zoals veel andere SEO tools. Door het scrapen en verzamelen van data en door middel van algoritmes analyseren van webpagina’s geeft het een beeld van de prestaties van een website op het gebied van SEO.

Moz wordt vooral gebruikt door SEO experts, om de websites van hun klanten te analyseren en optimaliseren. Ook ondernemers en bedrijven zelf maken gebruik van de Moz software, onder andere om kansen op het spoor te komen en de concurrentie onder een vergrootglas te leggen.

Moz Moz