In dit artikel maak je kennis met wat AnswerThePublic is en wat je ermee kunt. We laten je zien hoe deze tool een waardevolle toevoeging kan zijn van jouw zoekwoordenonderzoek en om nieuwe goudmijntjes op het spoor te komen.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat AnswerThePublic is
  • Waarom deze tool zo populair is onder SEO specialisten
  • Tips om eruit te halen wat erin zit

Wat is AnswerThePublic?

AnswerThePublic is een tool voor zoekwoorden onderzoek die focus op vragende zoekwoorden en autocomplete suggesties en deze data op een overzichtelijke en visuele manier presenteert.

De tool focust dan ook op typische vraagstellingen, namelijk:

  • Hoe
  • Waar
  • Waarom
  • Wanneer
  • Wat
  • Welk / welke
  • Wie
  • Is

AnswerThePublic geeft je per categorie een overzicht van de vragen die mensen hierin stellen met het opgegeven zoekwoord. Dat kan worden weergegeven als een overzichtelijk woordweb wat hierboven is weergegeven.

Of als een lijstweergave met de verschillende suggesties per vraag:

Dit geeft je een schat aan informatie omtrent vragen waar jouw doelgroep, rondom jouw kernonderwerp mee zit. En dus van onderwerpen die het waard zijn om in een artikel aan de orde te brengen. Vaak bieden dit soort specifieke vragen namelijk erg goede kansen om te ranken wanneer je een stuk kwalitatieve content maakt dat die vraag goed beantwoordt.

Naast deze vragen, geeft AnswerThePublic ook een overzicht van zoekopdrachten met een voorzetsel in combinatie tot je zoekwoord:

  • Als
  • Naar
  • Bij
  • Voor
  • Met
  • Zonder

Op die manier kom je weer andere interessante kansen voor SEO content op het spoor, zoals vergelijkingen (als / zonder) of specialistische artikelen (“voor” een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld).

Tot slot staat de tool nog eens extra stil bij vergelijkingen, door ook resultaten te geven met:

  • En
  • Gelijk
  • Of
  • VS / versus

Dit kun je gebruiken om bijvoorbeeld artikelen te schrijven waarin jouw kernonderwerp wordt vergeleken met iets dat mensen ermee associëren. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een artikel als “MailChimp of ActiveCampaign: welke e-mailaanbieder past beter bij jou?”, waarin je beide opties naast elkaar zet om mensen te helpen een keuze te maken.

Praktische tips bij het gebruik van AnswerThePublic

Het moge duidelijk zijn: AnswerThePublic is een geweldige tool om je zoekwoorden onderzoek te versterken. Hieronder geven we je een aantal praktische tips om er het maximale uit te halen.

1. Staar je niet blind op volumes

AnswerThePublic toont geen zoekvolumes voor de gegenereerde zoekwoorden. Het kan verleidelijk zijn om gevonden zoekopdrachten dan zelf maar door een tool als Ahrefs te halen om een indicatie van het te verwachten verkeer te krijgen.

Het kan natuurlijk geen kwaad om op deze manier de gevonden vragen te rangschikken, maar we raden je aan om je niet blind te staren op deze volumes. Geeft Ahrefs, SEMrush of de Google zoekwoordplanner bijvoorbeeld aan dat er niet of nauwelijks zoekvolume op zit? Schuif die term dan niet direct terzijde. Het komt in de praktijk namelijk geregeld voor dat een artikel gericht op die specifieke vraag toch een mooie stroom van bezoekers binnen kan brengen.

2. Werk met hoofdonderwerpen

AnswerThePublic leent zich uitstekend voor een zoekwoordenonderzoek waarbij je enkele content clusters bouwt rondom voor jou belangrijke hoofdthema’s. In elk van die clusters kun je dan content maken die de zoekvragen die je met AnswerThePublic vindt, uitwerkt.

Een website rondom spirituele ontwikkeling zou bijvoorbeeld deze clusters kunnen kiezen:

  • Yoga
  • Reiki
  • Meditatie
  • Mindfulness

Allemaal onderwerpen waar veel mensen interesse in hebben en waar veel vragen over heersen. Door elk van de gekozen hoofdonderwerpen door AnswerThePublic te halen, krijg je dan ook een gigantische verzameling aan onderwerpen om de komende maanden je blog mee te kunnen blijven vullen.

Maak per hoofdonderwerp een categorie aan waar je de artikelen in onderbrengt, of plaats de content als subpagina’s bij per categorie een sterke pillar page.

3. Richt op featured snippets

Het type content dat je schrijft bij vraag-gedreven zoekwoorden zoals die AnswerThePublic genereert, leent zich uitstekend voor het bemachtigen van de “antwoord box” featured snippet .

Dit is een speciale, extra opvallende weergave in de zoekresultaten die bij bepaalde typen zoekopdrachten wordt getoond. Neem bijvoorbeeld de zoekresultaten bij één van de vragen uit het AnswerThePublic overzicht hierboven:

Google toont het in hun ogen beste antwoord op de vraag in een speciale weergave bovenaan de zoekresultaten. In veel gevallen is er echter ruimte voor verbetering. Neem bijvoorbeeld bovenaan je artikel een alinea op waarin je de vraag in een paar zinnen beantwoordt, om daar in de rest van je artikel uitgebreider op in te gaan.

Een goed voorbeeld vind je bovenaan dit artikel, met onze tussenkop “Wat is AnswerThePublic?” Daaronder geven we kort en bondig antwoord op die vraag, geoptimaliseerd voor een Featured Snippet bij die vraag.

answer the public featured snippet

4. Blijf meten en optimaliseren

Het is belangrijk om je te realiseren op welke stap van de customer journey de content ideeën zich richten die je met AnswerThePublic genereert. Zo zijn veel “wat is” of “hoe werkt” vragen bij uitstek gericht op de oriënterende fase. Vergelijkende content daarentegen richt zich doorgaans op een publiek in de do-fase, omdat er twee of meerdere opties naast elkaar worden gezet en de zoeker al van plan is om voor een van die opties te kiezen.

Het is daarom een goed idee om voor de verschillende soorten content SEO metrics te kiezen waarmee je het succes van je gemaakte content kunt monitoren. Is het je te doen om zoveel mogelijk vertoningen of bezoekers, of is het hoofddoel om organische conversies te realiseren?

Ook kun je overwegen om bij te houden welke artikelen een featured snippet hebben behaald en welke nog niet. En welke aanpassingen je zou kunnen doen om er alsnog een in de wacht te slepen.

Meer weten over AnswerThePublic?

Veelgestelde vragen over meta AnswerThePublic

Wat is AnswerThePublic?

AnswerThePublic is een tool voor zoekwoorden onderzoek, die zich specifiek richt op het genereren van vragende zoekwoord ideeën en andere longtail termen. Het is daarmee een uitgelezen tool om laaghangend SEO fruit op het spoor te komen.

Ja, je kunt AnswerThePublic gratis gebruiken voor het uitvoeren van maximaal twee analyses per dag. Daarmee is de gratis versie uitstekend voor kleine gebruikers die één website beheren, maar minder voor online marketing bureaus die vele websites onder hun hoede hebben.

AnswerThePublic is gratis voor maximaal twee analyses per dag. De pro-versie is beschikbaar vanaf $79.- per maand. Hiervoor kun je onbeperkte analyses uitvoeren en kun je rapporten bovendien bewaren.

Answer The Public Answer The Public