Het zoekvolume is een erg belangrijke statistiek voor iedereen die zich bezighoudt met marketing in zoekmachines. Of je nu SEA-campagne opzet om meer betaalde bezoekers naar je website te trekken, of juist inzet op SEO voor meer organische bezoekers: zoekvolume is iets waar je rekening mee moet houden.
Wat is zoekvolume?
Het zoekvolume geeft aan hoeveel naar een zoekwoord wordt gezocht in een bepaald tijdsbestek. Daarmee geeft zoekvolume dus een indicatie van hoeveel verkeer een bepaalde zoekterm voor jouw website kan opleveren.
SEO-specialisten kijken bijvoorbeeld naar gemiddelde zoekvolumes over een vaste periode (meestal het aantal zoekopdrachten per maand). Dit vertelt hen hoe populair die term is en hoe interessant het dus is om op dat zoekwoord te ranken. In combinatie met een analyse van de mate van concurrentie voor die termen, helpt dit de specialisten om zoekwoorden te kiezen met de meeste potentie voor een bezoeker, lead of conversie.
Zoekvolume is altijd een schatting
Het is belangrijk om te beseffen dat zoekvolume altijd een schatting is en dat geen enkele tool het zoekvolume precies kan voorspellen. Gebruik zoekvolumes dus alleen om een idee te krijgen hoe populair een bepaalde zoekterm is. Een hoog zoekvolume is geen garantie voor veel bezoekers.
Laat je omgekeerd ook niet ontmoedigen door een laag zoekvolume: er zijn voldoende voorbeelden van termen die volgens zoekvolume checks nauwelijks verkeer zouden moeten opleveren, maar die in de praktijk bergen nieuwe bezoekers opleveren.
Ook is het goed om rekening te houden met iets dat seasonality heet, oftewel seizoen gebondenheid. Sommige termen kennen een zoekvolume dat in bepaalde periodes omhoog schiet, maar dat in andere maanden nauwelijks gebruikt wordt. Denk aan “kerstcadeau voor hem” of “airconditioning”.
Zoekvolume checken met verschillende tools
Het is dus belangrijk om een beeld te hebben van de zoekvolumes op verschillende zoekopdrachten. Zodoende weet je waar jouw inspanningen en marketingbudgetten het beste besteed zijn.
Maar hoe check je het zoekvolume op de zoekwoorden die voor jouw website mogelijk interessant zijn?
Er zijn verschillende tools die je hierbij kunt gebruiken. Zoals we hierboven al aanstipte is het belangrijk om te onthouden dat deze tools alleen een indicatie kunnen geven, maar het zoekvolume nooit volledig kunnen voorspellen.
Gratis zoekvolume checken
Er zijn verschillende tools in de markt, waarvan de prijzen behoorlijk op kunnen lopen. Ideaal wanneer je echt de diepte in wilt met je zoekwoordonderzoek , maar voor veel projecten een te kostbare investering. Gelukkig zijn er ook gratis tools waarmee je een heel goed idee kunt krijgen van de zoekvolumes op jouw termen.
Gratis zoekvolume checken kun je bijvoorbeeld met:
- Wordstream heeft een gratis keyword tool. Voer een zoekwoord in en je krijgt een lijst van zoektermen met een schatting van hun zoekvolumes.
- Google Trends is een perfecte tool om de seizoen afhankelijkheid waar we het hierboven over hadden te checken. Deze tool geeft je namelijk de ontwikkeling van populariteit van een zoekopdracht door de tijd. Het gaat dus niet om de hoogte van het zoekvolume, maar om de hoogte van dat volume ten opzichte van andere periodes.
Daarnaast kun je Google Trends gebruiken om te ontdekken of een zoekterm nog de moeite waard is, of al over zijn hoogtepunt heen is. Een goed voorbeeld is de fidget spinner, die een korte periode een gigantische hype was waar veel op werd gezocht. Inmiddels is de trend weer vrijwel terug waar hij begon, toen nog niemand überhaupt van fidget spinners had gehoord.
- Google Keyword Planner is een tool in het advertentie centrum van Google dat wordt gebruikt voor het opzetten van SEA-campagnes. Net als de tool van Wordstream geeft het een mooi overzicht van de volumes op verschillende zoektermen. Enkel is het zo dat als je geen uitgave via je Google Advertentie account hebt, je ook minder volledige informatie te zien krijgt. Vaak krijg je dan een schatting tussen bijvoorbeeld 10 – 100. Zodra je een betaald account hebt toegevoegd, zul je ook meer inzicht krijgen in specifiekere aantallen.
- Google Search Console mag niet ontbreken. Search Console kan je veel interessante data teruggeven. Dit zijn zoekwoorden waarop jouw website momenteel wordt gevonden via organisch zoeken. Dat is voor een voorspelling niet altijd interessant, aangezien je er al op moet scoren (topposities zijn daarvoor nog niet per se nodig). Is je website dus nog niet SEO-vriendelijk, dan kan het zijn dat jouw Search Console nog geen data teruggeeft.
Betaalde tools voor zoekvolumes (en veel meer)
Natuurlijk zijn er ook de nodige betaalde tools die je kunt gebruiken om zoekvolumes te controleren. Die werken vrijwel altijd op basis van een maandabonnement. Dat is natuurlijk een nadeel wanneer je gewoon een keer zoekvolumes wilt checken, bijvoorbeeld bij een marktonderzoek naar de potentie om rondom een bepaald onderwerp een website te starten.
Een voordeel van deze tools is wel dat je er vaak nog veel meer informatie uit kunt halen dan zoekvolumes alleen. Zo vertellen ze je vaak ook de concurrentie, helpen ze je om het laaghangende fruit te signaleren en nog veel meer.
- SEMrush is zo’n tool, die je in één oogopslag heel veel waardevolle informatie geeft over de zoekvolumes en kansen rondom een bepaalde zoekterm. Een toffe feature is dat ook de trendontwikkeling is geïntegreerd, zodat je kunt zien of er een stijgende lijn zit in de populariteit van de term of dat hij juist al over zijn hoogtepunt heen is. Ook de zoekintentie wordt hierin meegenomen.
- Ahrefs is een andere betaalde tool die je het zoekvolume laat checken, maar nog veel meer informatie geeft. Zo zie je in één oogopslag met welke websites je concurreert op die bepaalde term, hoe sterk die domeinen zijn en hoeveel backlinks de content heeft die ranket op deze zoekterm.
Bovendien kun je Ahrefs gebruiken om te spioneren bij je concurrenten. Door hun URL in te voeren krijg je namelijk een overzicht van alle zoekwoorden waar zij op ranken, met direct ook een indicatie van het zoekvolume en zelfs hoeveel organische bezoekers hen dat naar schatting oplevert. Op die manier kun je dus de meest lucratieve zoektermen van je concurrentie “kapen” door daar zelf een nóg beter stuk content voor te schrijven.
- Andere bekende tools die gebruikt kunnen worden voor zoekwoordenonderzoeken en ranktracking zijn: SEranking, Answer The Public (ook gratis te gebruiken), Serpstat en de Moz Keyword planner.
Conclusie: zoekvolume is belangrijk, maar niet zaligmakend
Je hebt nu een aantal manieren geleerd om het zoekvolume van een bepaalde zoekterm te achterhalen. Dit kan je helpen in het bepalen van jouw SEO-strategie, zodat jij je inspanningen steekt in het schrijven van content rondom populaire zoekwoorden.
Zoals we hebben laten zien is zoekvolume echter ook niet zaligmakend. Het blijft immers een indicatie en geen garantie van hoeveel bezoekers een nummer één positie jou op kan leveren. Bovendien is het vaak zonde om een zoekterm al te snel af te wijzen vanwege een laag zoekvolume: wanneer ook de concurrentie ook laag is kan het zomaar toch een mooie stroom organische bezoekers opleveren.
Gebruik zoekvolumes dus als een verrijking voor jouw zoekwoordonderzoek, maar staar je er niet blind op. Dan maak je goede keuzes voor een solide SEO-strategie.