Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over dwell time om het op de juiste manier voor je SEO in te zetten.
In dit artikel gaan we in op:
Dwell time is de tijd die iemand doorbrengt op een pagina na daar vanaf de lijst met zoekresultaten terecht te zijn gekomen. Het is dus de tijd tussen het klikken op een link op de SERP en terugkeren naar de SERP.
Volgens veel SEO-specialisten is dwell time een belangrijke ranking factor. Het geeft zoekmachines namelijk een beeld van hoe waardevol een bezochte pagina is bij de uitgevoerde zoekopdracht. Hoe langer iemand na het klikken op de bezochte pagina blijft, hoe beter dat resultaat blijkbaar de behoefte vervult.
Een voorbeeld:
Stel dat je een recept zoekt voor american pancakes. Je voert een zoekopdracht uit en klikt op de eerste link in de zoekresultaten. De website waar je op terecht komt ziet er onaantrekkelijk uit, het duurt lang voordat afbeeldingen geladen zijn en de eerste alinea’s gaan over het niet interessante verhaal van hoe de auteur aan dit recept is gekomen en waarom hij er zulke goede herinneringen aan bewaart.
En dus klik je al snel terug naar de lijst met zoekresultaten: jouw dwell time op dit resultaat is erg laag.
Het tweede resultaat geeft je direct een aantrekkelijke foto van de pancakes die je kunt gaan maken. Je ziet overzichtelijk de ingrediënten die je nodig gaat hebben, een samenvatting van de stappen van het recept en dan uitgebreidere instructies per stap. Er is zelfs een video die de handelingen toont. En dus laat je deze pagina open staan en ga je aan de slag.
Het moge duidelijk zijn dat de dwell time in dit geval een stuk hoger is: je houdt de pagina immers open tijdens het bakken van de pancakes.
Die lange dwell time vertelt aan Google dat je veel meer waarde hebt gehaald uit het tweede resultaat dan het eerste. Krijgt Google dat signaal van genoeg gebruikers, dan is de kans heel groot dat deze pagina het nieuwe nummer één zoekresultaat wordt.
Bounce rate is een term die vaak in relatie tot dwell time wordt gebruikt, maar het is niet hetzelfde. Een bounce is namelijk wanneer iemand een pagina bezoekt en op de terug knop klikt zonder iets anders op de pagina te hebben gedaan.
Het is zoals bij het eerste pancakes recept: wanneer je al snel ziet dat deze pagina niet voor jou is. Met als belangrijk verschil dat de dwell time op de pagina hier niet uitmaakt: iets is een bounce wanneer een bezoeker twee seconden op de pagina heeft doorgebracht voordat hij terug klikt, maar ook wanneer dat bezoek twee uur duurde. Zolang de zoeker terug klikte naar de zoekresultaten zonder iets anders op de pagina aan te klikken, is het een bounce.
Een bounce geeft daarom minder informatie over bevrediging van de zoekintentie dan dwell time. Ook ons tweede pancakes recept kan namelijk een bounce opleveren, zelfs wanneer iemand de pagina ruim een half uur open heeft gehad tijdens het bakken.
Dwell time is ook iets anders dan de gemiddelde tijd op pagina of sessieduur.
De gemiddelde tijd op een pagina is namelijk de totaal gemiddelde tijd op die pagina van alle bezoekers, dus hierin worden ook bezoekers vanaf social media, e-mail, of bijvoorbeeld een interne link op je eigen site meegenomen.
De sessieduur wijst naar de totale tijd die iemand op je website doorbracht. Ook dit kan weer vanuit alle mogelijke kanalen gestart zijn en het is dus ook een totaal van alle bezochte pagina’s tijdens die sessie.
Het belang van dwell time mogen we dus niet onderschatten voor SEO. Zoekmachine Bing heeft bijvoorbeeld expliciet kenbaar gemaakt dat het een belangrijke ranking factor is.
Google heeft dit nooit op deze manier expliciet gemaakt, maar focust wel meer en meer op de gebruikservaring. Het spreekt dus voor zich dat een lange dwell time – en dus een tevreden bezoeker – ook de Google resultaten positief beïnvloedt.
Het is dus duidelijk dat je de dwell time op je zoekresultaten wilt verbeteren. Om je rankings in de zoekresultaten te behouden (en te verbeteren, wanneer jouw dwell time beter is dan die van het resultaat boven je).
Maar zeker ook omdat een lange dwell time duidt op een tevreden bezoeker. Ga maar na: wat je doel ook is met je receptenwebsite (of dat nu is je eigen kookboek verkopen of inkomsten genereren met reclames of sponsoring), je wilt dat je bezoekers de ervaring hebben van de tweede website.
Een lage dwell time is een teken dat er iets moet veranderen, want je gebruikers vinden niet wat ze zoeken. Hoe pak je dat aan? Dit zijn een aantal best practices:
De conclusie die je aan dit artikel moet overhouden is niet dat je dwell time koste wat kost omhoog moet brengen. Gebruik het als een indicator om eventuele fouten op je website of gebrekkige pagina’s op het spoor te komen.
Het is niet je doel om iemand zo lang mogelijk op je website te houden. Het is je doel om een zoeker zo goed mogelijk verder te helpen. Zolang je dat als leidraad houdt en dwell time ziet als een indicatie van hoe goed je hierin slaagt, kan een krachtige metric zijn om te monitoren.
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!