Patel bouwde Ubersuggest uit van een tool voor zoekwoord onderzoek, tot een complete tool die je voor elk gedeelte van je strategie kunt inzetten. Van het uitvoeren van een SEO audit tot het signaleren van interessante zoekwoorden en backlinks. Wanneer je nog niet bekend (genoeg) bent met Ubersuggest is het dus hoog tijd om te leren hoe je ermee werkt. Daar gaan wij je bij helpen!

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat Ubersuggest was en is
  • Hoe het uitgroeide tot één van de meest complete SEO tools
  • Waar je Ubersuggest voor kunt gebruiken (en hoe je dat zo efficiënt mogelijk doet)

Wat is Ubersuggest?

Ubersuggest is van origine een SEO tool voor zoekwoord onderzoek, specifiek voor het opdoen van ideeën en inspiratie. In de afgelopen jaren is Ubersuggest verder uitgebouwd tot een erg complete tool voor gebruik binnen zoekmachine optimalisatie.

De tool werd ooit ontwikkeld voor het scrapen van de “Google suggest” zoekwoorden (de gerelateerde zoektermen onderaan de lijst met resultaten en de suggesties die Google zelf doet wanneer je een zoekopdracht aan intypen bent). Daarmee kon je dan in een handomdraai een schat aan verwante termen op het spoor komen waar je ook op kon proberen te ranken met je website.

Al jarenlang maakte Ubersuggest zoekwoorden onderzoek dus een stuk gemakkelijker, maar sinds 2017 groeide het uit tot een nog veel completere SEO tool. Nadat Neil Patel Ubersuggest kocht, kwam hij namelijk in rap tempo met nieuwe versies:

  • Ubersuggest 2.0 bevatte een rebranding in de kleuren en stijl van Patel en focuste op het aanscherpen van de zoekwoorden onderzoek functie.
  • Ubersuggest 3.0 voegde SEO metrics op domeinniveau toe, zoals een traffic analyse, best scorende pagina’s en beste zoekwoorden.
  • Ubersuggest 4.0 kwam met de functie “content ideas” die gebruikers helpt om een top artikel te schrijven rondom een bepaalde zoekterm. Zo kreeg je de best rankende artikelen te zien, inclusief het aantal social shares en backlinks.
  • Ubersuggest 5.0 breidde het aantal zoekwoord suggesties bij ingevoerde termen uit, via het tabblad voor gerelateerde zoektermen. Ook werd het mogelijk om te zoeken op bijvoorbeeld zoekvolume in stad of land.
  • Ubersuggest 6.0 voegde een eenvoudig en overzichtelijk dashboard toe, bedoeld om ook gebruikers met beperkte SEO kennis te helpen de tool te gebruiken.
  • Ubersuggest 7.0 zette vol in op data over backlink profielen en de inschatting van het organisch verkeer dat een domein zou aantrekken met de gevonden rankings. Een belangrijke toevoeging was ook dat er nu werd getoond welk percentage van een zoekopdracht mobiel of op pc wordt uitgevoerd.
  • Ubersuggest 8.0 voegde daar nog uitgebreide mogelijkheden voor concurrentie analyse aan toe, zodat je onder meer kunt vergelijken op hoeveel zoektermen jullie beiden linken en waar de content gap ten opzichte van je concurrentie ligt.

Wat kun je tegenwoordig allemaal met Ubersuggest?

Een uitgebreide ontwikkeling dus. Wat leidt tot de vraag: wat kun je allemaal met Ubersuggest sinds Neil Patel de tool heeft overgenomen? Hoe haal je hier het maximale uit voor jouw SEO strategie?

Dat zetten we hier overzichtelijk voor je op een rijtje, in dit overzicht van de meest waardevolle features van Ubersuggest.

1. Zoekwoord ideeën

Het opdoen van nieuwe ideeën voor zoekwoorden om op te ranken was de basis van de originele Ubersuggest en het is nog steeds één van de belangrijkste features.

Ubersuggest

Voer simpelweg een voor jouw website belangrijke zoekopdracht of hoofdonderwerp in.

Ubersuggest genereert dan een lijst met verwante en long tail zoektermen, compleet met een indicatie van het zoekvolume op de gegenereerde termen. Daarnaast zie je ook de gemiddelde CPC (wanneer je op die term zou adverteren) en een indicatie van de concurrentie op die term (zowel organisch als betaald), oftewel hoe moeilijk het naar verwachting is om te scoren op die term. Dit wordt aangegeven met PD (Paid Difficulty of betaald moeilijkheid) en SD (SEO Difficulty).

Op die manier zie je in één oogopslag welke van deze zoekwoord ideeën de moeite waard zijn om er een stuk content voor te schrijven om te proberen erop te ranken.

Deze tool kun je dus gebruiken als een goede start voor een zoekwoorden onderzoek. Genereer een lijst van veelbelovende zoekopdrachten, die je verder gaat analyseren.

Voordat je uren tijd gaat investeren om een geweldig stuk SEO vriendelijke content te gaan schrijven, zou je er bijvoorbeeld goed aan doen om de SERP voor die term te bestuderen. Dat geeft je namelijk een completer beeld van jouw kansen om een beter stuk content te schrijven voor die term en waar Google precies naar op zoek is.

Wat extra interessant is aan Ubersuggest voor zoekwoorden onderzoek, is de optie om verschillende typen zoekwoord suggesties te laten zien.

Je kunt filteren op:

  • Related. Dit zijn zoektermen die gerelateerd zijn aan de opdracht die je hebt ingevoerd, maar niet precies hetzelfde onderwerp hoeven te hebben. Dit kan je op het idee brengen voor nieuwe content clusters en pillar pages binnen je website.
  • Dit zijn zoekopdrachten in de vorm van een vraag. Dit soort zoekopdrachten zijn vaak bij uitstek geschikt om te behandelen in een stuk gefocuste SEO content: het zijn longtail zoekopdrachten met een duidelijke informatie intentie, waar je dus vaak relatief makkelijker op kunt ranken met een stuk goede content.
  • Prepositions. Dit geeft een overzicht van je ingevoerde zoekopdracht in combinatie met een voorstel. Dat kan je inspireren voor artikelen die zich specifiek op één bepaalde doelgroep richten, bijvoorbeeld “SEO tools voor excel” wanneer je zocht op “SEO tools”. Ook daar nemen je kansen op een goede positie weer flink toe ten opzichte van de algemenere zoekterm.
  • Comparisons. Hier gaat het om zoekopdrachten waarin jouw ingevoerde term wordt vergeleken met iets anders, bijvoorbeeld een alternatief of een concurrent. Mensen die op deze manier zoeken hebben vaak een heel specifiek doel voor ogen en hebben kennis over de niche. Ze zijn gericht op zoek naar een alternatief en zijn dus heel gevoelig voor content die daarop inspeelt.

2. Keyword overview

In dit onderdeel krijg je waardevolle informatie over zoektermen die je invoert in Ubersuggest. Nadat je dus je lijst van interessante termen hebt opgesteld met behulp van de zoekwoord ideeën optie, kun je daar hier extra op inzoomen.

In het rapport over de zoekterm zie je:

  • Het zoekvolume (zoals altijd in SEO tools gaat het om een benadering).
  • Een grafiek met de ontwikkeling in dat volume, zodat je kunt zien of het aantal mensen dat hiernaar zoekt stijgt of afneemt. Vergelijkbaar dus met Google Trends.
  • Je krijgt ook te zien hoeveel backlinks en autoriteit de gemiddelde pagina die ranket op dit zoekwoord heeft.
  • Een overzicht van de content ideeën die het meeste verkeer en social shares opleveren rondom die zoekterm.
  • Het SERP overzicht bij de ingevoerde zoekopdracht.

3. Concurrentie analyse

Naast zoekwoorden kun je met Ubersuggest ook je concurrentie analyseren. Net als bij veel andere SEO tools kun je hiervoor – in plaats van een veelbelovende zoekterm – ook de url van je concurrent invoeren.

Je kunt natuurlijk ook je eigen domein invoeren om te onderzoeken hoe goed je het zelf doet.

Dit krijg je te zien:

 

  • Organische keywords geeft het totaal aantal organische termen waar dit domein op ranket in Google. Dat zegt nog niets over de positie of het verkeer dat dit oplevert.
  • Organisch maandelijks verkeer kijkt naar die rankende termen, de positie en het gemiddelde zoekvolume en geeft op basis daarvan een indicatie van hoeveel organisch verkeer dit domein elke maand aantrekt.
  • Domain authority is een cijfer tussen 0 en 100 dat aangeeft hoeveel autoriteit het domein heeft. Een hogere score betekent meer autoriteit en dus een grotere kans op goede posities in de zoekresultaten.
  • Backlinks laat zien hoeveel inkomende links dit domein ontvangt.
  • De verkeer grafiek laat de ontwikkeling van het maandelijks organische verkeer zien.
  • SEO keyword positionering daaronder laat zien over welke posities de rankende zoektermen verspreid zijn.
  • Top pagina’s SEO geeft de meest succesvolle pagina’s op het gebied van organisch verkeer en social shares.
  • SEO keywords tenslotte geeft een overzicht van welke zoektermen het meeste organisch verkeer voor deze website binnenbrengen.

Al deze informatie kun je gebruiken om te “spieken” bij je concurrentie wat voor hen de meest waardevolle zoekwoorden en content zijn. Op die manier kun je leren van de best practices van je concurrentie en identificeren waar je het zelf misschien nóg beter kunt doen om je concurrent af te troeven voor die ene toppositie.

4. Site audit

Ook met de site audit feature van Ubersuggest kun je een domein (van jezelf of een concurrent) onder de loep nemen. In plaats van naar verkeer en content, kijk je in dit geval naar meer technische gegevens over het domein.

In dit onderdeel kun je zelf een eenvoudige SEO audit  van je website uitvoeren. Je krijgt dan praktische tips voor kansen ter verbetering.

Site Audit - Ubersuggest

Je ziet veel dezelfde informatie als bij de concurrentie analyse. Daarnaast zie je ook een on page SEO score. Dat is een gemiddelde van 100 pagina;s op je site die worden gescreend en voorzien van een score, gebaseerd op bijvoorbeeld het gebruik van een SEO vriendelijke URL  en de juiste SEO tekst  richtlijnen.

Onder ontdekte pagina’s zie je hoe je website de audit doorstaan heeft en hoeveel pagina’s aandacht nodig hebben (bijvoorbeeld omdat ze niet bereikt konden worden tijdens de test).

Ubersuggest - ontdekte paginas

Daarnaast zie je een overzicht van de belangrijkste SEO fouten die ontdekt zijn. Wanneer je door klikt krijg je daar meer informatie over en kun je die issues oplossen.

De belangrijkste fouten worden weergegeven, maar wanneer je klikt op “alles SEO fouten weergeven” zie je ook de minder dringende aanbevelingen en waarschuwingen. Daarmee kun je jouw SEO inspanningen dus nog verder optimaliseren.

Onderaan het rapport zie je nog een analyse van de websitesnelheid , die je zowel voor desktop als mobiele apparaten kunt weergeven.

5. Backlinks

Last but not least: het backlinks gedeelte van Ubersuggest. Hier zie je allereerst een domeinscore, het aantal verwijzende domeinen en het totaal aantal backlinks vanaf die domeinen. Ook zie je de ontwikkeling daarin in de loop der tijd.

Ubersuggest - backlinks door de tijd heen

 

Scroll je verder naar beneden, dan zie je onder meer een verdeling van de autoriteit van de verwijzende domeinen en de gebruikte ankerteksten. Dit kun je gebruiken om meer inzicht te krijgen in de diversiteit van je backlinkprofiel. Tevens kun je vervolgens de correlatie tussen backlinks en zichtbaarheid ontdekken.

Ubersuggest - verwijzende domeinen

Vervolgens zie je een overzicht van alle backlinks naar je website, die je op verschillende manieren kunt rangschikken.

Een tweede feature is de backlink kans: hier kun je het domein van je concurrenten invoeren om jullie backlinkprofielen te laten vergelijken. De tool genereert dan een lijst van domeinen die wel naar je concurrentie verwijzen, maar (nog) niet naar jou.

Veelgestelde vragen over Ubersuggest

Wat is Ubersuggest?

Ubersuggest is een SEO tool die begon als tool voor zoekwoorden onderzoek, maar inmiddels een complete SEO audit van jouw domein en concurrerende websites kan verzorgen.

Een gedeelte van Ubersuggest is gratis te gebruiken, met enkele gratis zoekopdrachten per week. De tool was ooit volledig gratis, maar naarmate hij uitgebreider werd kwamen sommige onderdelen enkel beschikbaar voor abonnementhouders.

Ubersuggest gebruik je als een uitgebreide SEO audit tool, of als een simpele tool voor zoekwoorden onderzoek. In dit zijn alle verschillende onderdelen benoemd, zodat je Ubersuggest kunt gebruiken als een pro voor jou kinderspel wordt.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Ubersuggest Ubersuggest